Bouw Evert Kreulen bootje

Ja... ik heb een Lancia Fulvia Sport 1600 en een Beta Coupé 2000ie. Beiden flink mee in de weer geweest. En beiden ook afgerond en schitterend rijdend.
Wel heel veel uren in gestoken...
Motorisch Fulvia gereviseerd, bijna alles wel... flink aangepakt. De Beta had slechts zeer groot onderhoud keerringen en snaren nodig... kleinere details die aandacht vroegen... remmerij... en nog wat modelbouw fixes zeg maar... want die bouwhandigheid komt goed van pas.
Fulvia gerestaureerd, Beta kon ‘opgeknapt’ worden. Harde auto. Minder werk, en was een roestvrije wagen met slechts 68k op de teller... wel een en ander aan parkeerschades... dat heb laten doen, en een deel ook zelf. Nieuwe bumpers opgebouwd uit deels sloop... waren beiden krom... dus mijn ‘nieuwe’ steunen uitgeboord en gericht... strakke bumpers gevonden, alles overgezet en gelast... etc... kwetsbaar blijft het wel... dus ieder jaar is er iets dat ik aanpak. Om dat te verbeteren, conserveren... etc...
Dan duik ik wel heel diep in het mechanische...

Ja... zit diep en notoir sinds denk ik mijn 17e... en heb wel wat motoren in de soep gehad. Maar kreeg de zaak met gebruikt of nieuw altijd weer keurig op de rails...

Ik ziet ‘eenen super DS’... nimmer aangedurfd! CX en GS ook altijd bewonderd. CX 2.5 GT Turbo. Beul van een brik... maar het werd toch ooit een Lancia... Niet dat een Lancia makkelijk sleutelen is hoor? Naja... wat heet... bijna blindelings door die materie... Het is zo leuk spul allemaal... Er is natuurlijk veel meer moois... dit kan ik netaan behappen...
Maar hoelang nog? Het zijn nu echt barre tijden... de tegenwind is een soort orkaan geworden...
 
Laatst bewerkt:
E5F2B7EA-609A-44DB-8C27-0751C2E0D82C.jpeg
BF87D81D-B7C9-458F-AAC5-8A72DACBC19F.jpeg
Na een aantal maanden weg geweest te zijn weer een post van mij.
De bouw aan het bootje heeft ook helemaal stil gelegen. Maar ben wel steeds aktief geweest. Het fijne zaagwerk voor het bootje bracht mij op het idee een mini zaagtafel te maken. Dat heeft flink wat tijd gekost. Gemaakt van scrap met een gebruikte motor uit een elektrisch verstelbaar bed. Heb er tevens een variabele DC voeding voor gemaakt. Hij is nu klaar, zie foto, zodat ik de bouw aan mijn bootje weer heb opgepakt.
Ik worstel nu een beetje hoe ik de afneembare bovenbouw passend op de boot ga maken. Het bovendek heeft een geringe bolling en de raampjes van de stuurhut zijn vlak, zie foto. Er bovenop of verzinkt in het bovendek. Op het bovendek komen nog de dunne, waarschijnlijk mahonie houten latjes. Als het ff kan in visgraat model
 
Wat is de bedoeling? Wat wil je exact. Het roer staat op de spiegel gemonteerd.
Je kan er een hevel op monteren, of een halve draaischijf... of iets meer oppervlakte. En zou je met een pull-pull snaar kunnen aansturen.
Zo een schijf kan je maken uit messing en bovenop de roerkoning solderen.
Desnoods met met een stelmoer er op gesoldeerd en met stifttap vast gezet aan de as.

Uit messing? Of uit Meccano achtige constructie. Laminaat omdat je dan een sleufje kunt maken voor de geleiding van de pull-pull draad.

Waarom zo een aansturing? Omdat je een klassiek ogend jaren 1920 roertje hebt aangebracht. En dat kan je verder uitbouwen tot sierraad... sierrad[emoji39]

Met pull pull snaren... kan staalvisdraad zijn kan je borgen met schroefjes op de schijf... handigheidjes, via oogjes, lusjes takeling op servoarmpjes.

Het deel dat over het roer loopt naar servoarmen is dan 1x lengte.

De spiegel moet je wel doorboren. Door de servo bij de ontvanger of motor te plaatsen kan je wat langere doorvoerbuisje aanleggen... dwars door spant... en dan is water indringing vrijwel uit te sluiten...
 
Hartelijk dank voor je reactie en adviezen!
Om de servo binnen te plaatsen had ik nog niet aan gedacht. Tja, water, ook niet aan gedacht, ik was van plan om de servo in de kuip te plaatsen, zoals op de foto, of 180 gr gedraaid. Maar dat is kennelijk niet zo verstandig? Ik verwacht nl geen water in de (open) kuip te krijgen. Pull- pull had ik ook aan gedacht met eenzelfde dubbele hefboom als die nu op de servo zit te maken uit messing of alu. De roerkoning is net hoog genoeg om de draden over de spiegel te spannen, niet in geleidebuisjes. En dan een houten kap om de servo plaatsen.?
 
O ja, dat oude roer. Dat is nostagie: het enige overgebleven onderdeel van het Evert Kreuler bootje wat ik eind jaren 50 heb gebouwd.
 
9971D4F9-DC6F-45A1-8895-D8C267440AFB.jpeg
59FCFC3D-FD11-4AF9-812D-5457574DCF31.jpeg
3CCBBC9B-2DC3-47AF-B6BD-0CE14D6F4EA7.jpeg
Het is ff geleden, maar hier een korte update:
De servo voor het roer ga ik toch maar binnen in de achterkajuit plaatsen, daar waar verder alle electronica komt.
Het roer wordt dan middels een M2 stang en gaffeltjes bediend, foto’s komen later.
Ben nu de nodige uren bezig met het strokendek. Heb een foto van het bootje in het CAD programma Fusion 360 geïmporteerd om vervolgens de stroken op schaal te kunnen tekenen.
Het is de bedoeling dat ik dit in mijn cnc portaalfreesmachine laad en de stroken frees in fineer wat daarna op het bootje wordt geplakt. Hierbij een paar foto’s
 
A97F75DD-62CD-45D3-9B17-F7801E447D03.jpeg
C5A1989C-E85F-41D6-A642-3713E1B70276.jpeg
1599E4AE-EF18-40D8-A62C-A95EB819DC78.jpeg C030B455-1F7A-402A-8068-8BBC30081812.jpeg 39D6BC11-C63E-4564-98C8-D44EFA5E9775.jpeg Hierbij weer een update:
Veel tijd gestoken in priegelwerk, rooster voor in de kuip, achterkajuit deurtje etc.
Maar ben voldaan.
Ook het testje gedaan met de teaknaden: ik ga voor eerst met een tosca pen zwart maken en dan lakken ( of toch misschien olie erop)
Morgen ga ik naar mijn dochter, die kussentjes voor de bank in de kuip gaat maken;)
Nog een paar foto’s van de stand van zaken
Groetjes, Geert
 
Het wordt mooi! Maar zie ik het goed? Kompter een flying bridge op van een Engelse MTB/MGB?

De servo. Schaden doet het niet. Maar de messing eyelets zitten verkeerd om.
Is algemeen een veelgemaakte fout.
De wang hoort op de ondergrond te staan, en de scherpe kant sluit je de servoparker op aan.

Idee is slilent block. Nu knijp je rubber samen, op den duur scheurt het.

Als je het correct monteerd wordt het rubber niet op overspanning gezet.

Het scherpe randje heeft ook de neiging in het hout geperst te worden. Komt het eerder los, zet je weer vast en breekt je servouithouder in het ergste geval.
Met een boot gaat dat niet zo mis. In een modelvliegtuig gaat dat ooit een keer fout.

Goed gemonteerd blijft het trillingen dempen.
Verder kan het juist gemonteerd ook een beetje oneffenheid opvangen zonder de servokast op spanning en torsie te zetten.

Prachtig gemaakte aansturing roer. Top!

Gr Bas
 
Hoi Bas,
"Kompter een flying bridge op van een Engelse MTB/MGB?"
Dit gaat mijn pet te boven. "flying bridge" ?? en Engelse MTB/MGB ???

En met die trillings dempertjes heb je helemaal gelijk. Ga het omdraaien! Maar als er ook nog een ringetje onder zit maakt het niet zo heel erg veel uit en wordt de scherpe rand niet in het hout gedrukt, de trilling dempende functie van de rubbertjes blijven dan in takt. Maar als ik het omdraai is de montage eenvoudiger, omdat je dan de ringetjes aan de bovenzijde tijdens het monteren "ziet".
gr Geert
 
Hier even een van die voorbeelden. Als je doorzoekt tref je altijd meer. Zo werkt dat :-)
Die typische cassette vakwerk bouw.
Vosper etc.


https://www.alamy.com/stock-photo-motor-torpedo-boat-gay-archer-watchet-somerset-17227529.html?pv=1&stamp=2&imageid=E5890CDB-A9AF-40AB-B838-797F5AA19C1A&p=5791&n=0&orientation=0&pn=1&searchtype=0&IsFromSearch=1&srch=foo=bar&st=0&pn=1&ps=100&sortby=2&resultview=sortbyPopular&npgs=0&qt=motor%20torpedo&qt_raw=motor%20torpedo&lic=3&mr=0&pr=0&ot=0&creative=&ag=0&hc=0&pc=&blackwhite=&cutout=&tbar=1&et=0x000000000000000000000&vp=0&loc=0&imgt=0&dtfr=&dtto=&size=0xFF&archive=1&groupid=&pseudoid=&a=&cdid=&cdsrt=&name=&qn=&apalib=&apalic=&lightbox=&gname=&gtype=&xstx=0&simid=&saveQry=&editorial=1&nu=&t=&edoptin=&customgeoip=&cap=1&cbstore=1&vd=0&lb=&fi=2&edrf=&ispremium=1&flip=0&pl=

https://www.alamy.com/english-hmc-ml-q056-fairmile-b-motor-launch-10-november-1941-httpsilverhawkauthorcomroyal-canadian-navy-rcn-19391945-motor-torpedo-boats-mtb-motor-gun-boats-mgb-and-fairmile-motor-launches-944html-department-of-national-defence-image352379720.html?pv=1&stamp=2&imageid=C64B3392-0C47-4EC5-A0B4-8F3FA31400C3&p=1249410&n=0&orientation=0&pn=1&searchtype=0&IsFromSearch=1&srch=foo=bar&st=0&pn=1&ps=100&sortby=2&resultview=sortbyPopular&npgs=0&qt=motor%20torpedo&qt_raw=motor%20torpedo&lic=3&mr=0&pr=0&ot=0&creative=&ag=0&hc=0&pc=&blackwhite=&cutout=&tbar=1&et=0x000000000000000000000&vp=0&loc=0&imgt=0&dtfr=&dtto=&size=0xFF&archive=1&groupid=&pseudoid=&a=&cdid=&cdsrt=&name=&qn=&apalib=&apalic=&lightbox=&gname=&gtype=&xstx=0&simid=&saveQry=&editorial=1&nu=&t=&edoptin=&customgeoip=&cap=1&cbstore=1&vd=0&lb=&fi=2&edrf=&ispremium=1&flip=0&pl=
 
Laatst bewerkt:
De opbouw staat precies zo in het boek van Evert.
De omschrijving is: De in de tekening aangegeven opbouwen zijn o.i. nogal attractief en geven het bootje het aanzien, van een moderne, peperdure luxe-cruiser.


K opbouw.jpg


Het model en ook de vakjes bovenop de flybridge zijn volgens mij wel geleend van een MTB, ik denk dat het een soort bepantsering is.


7420332748_dc9fa33ba3_b.jpg
 
Kijk es aan. Ik zit niet in het Evert verhaal. Maar de foto uit het boek toont het overduidelijk. Prachtig verhaalde ‘upgrade’ van het model.
Wat Evert betreft... ben slechts oudere jongere... net Hegi en Graupner generatie, en werd met die catalogie om de oren geslagen.... haha... Geaupner stond spiegelbeeldig op het kussensloop...

Het zou als spray rail moeten dienen.
De Duitsers hadden verbeterde typen op de duikboten. Na de oorlog zijn die varianten op de reddingkuisers gekomen.
Nat wordt je toch, maar stukken minder doordat buiswater omhoog schiet met luchtstroom en al. Feitelijk kan je het zien als een spoiler-deflector.

Maar zo krap op de kajuit vraag ik me af of het optimaal werkte.

Bepantsering hadden de schepen nauwelijks. De Duitsers stookten diesel vanuit bladder tanks. Vloog daar iets door... was het niet direct fik. De V bodems van de Britten waren benzine gestookt bommetjes...
Om een kogelregen af te weren lijken ze me niet hoog genoeg inmers?

Model? Deans Marine of een Italeri?
Moot model. Prachtig!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De rand is hol van onder, spray gaat er gewoon door (anders zou er ook snel een bak water in staan), alles wat grijsblauw is is metaal, vandaar mij idee van een soort lichte bepantsering.
Veel motorboten van net na de oorlog zijn geïnspireerd door oorlogsschepen, Evert Kreulen heeft waarschijnlijk behoorlijk van inspiratie van deze MTB gehaald.

Het model op de foto is een Italeri model van een Vosper 72 (niet van mij)
 
Hier zie je ook zo een 'spray rail'. Een directe afgeleide van een Duikboot
op een reddingskruiser. Uiteraard dit voorbeeld omdat ik met zo een model bezig ben.
Uiteraard niet afgedicht, anders zou het niet werken.

De grap is dat er altijd lucht door gestuwd wordt en een windscherm creëert.
Het wordt ook wel eens bij sportwagens toegepast in de een of andere vorm, als er geen voorruit
op de racewagen zit...

Effect met wind en snelheid treedt al vlot op. Hieronder een op een Seenotkreuzer DGzRS
Ontwikkeling uit 1955 dus kort op de oorlog... goede ingenieurs bij de vleet op de werven...

Plaatjes afkomstig van het internet. Die van de U boot was een doorontwikkeling. Turm 4?
De hele vroege boten hadden ze dacht ik nog niet?

De exacte gedachte achter de box-vorm en de proportie van de Britse boten
is een kwestie van uitpluizennatuurlijk...

Vormann_Willi_Eilers_Theodor_Heuss_500.jpg 1983_SRK_RuhrStahl_2~0.JPG u96_schraegoben_g.jpg 988751106_3797b5ccee_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit soort randen zag je ook wel op bruggen van koopvaardijschepen en waren bedoeld om de luchtstroom naar boven te leiden. Stond je als navigator niet met de volle wind in je snufferd. En zoiets wordt gauw doorgecompieerd. Duikboot, snelboot en uiteindelijk bij de koopvaardij. Kun je je nu als jongeling haast niet voorstellen. Had vroeger tijdens de vaart altijd een raam open voor contact met de buitenwereld. Later met radar "zag" je meer en kon het raam bij slecht weer (hagel en sneeuw van voren) dicht. Nu heb je voor slecht weer een geheel gesloten brug. Maar het wordt een mooi bootje Geert! Gr. Klaas.
 
Back
Top