Bouw F3P-C model, Clik

Discussie in 'F3P' gestart door dutchspider9, 8 okt 2011.

  1. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Hallo iedereen,

    Dit jaar wil ik graag beginnen met het vliegen van F3P.
    Aangezien ik al een aantal kliko's gehad heb en deze mij wel goed bevallen (gewend aan het model) ga ik hier ook F3P mee vliegen.
    Als setup wou ik gaan gebruiken:
    Servo's D47
    Motor 1404-14t
    Turnigy 6A
    Hyperion 180mah

    Nu wou ik hier een klein bouwverslagje van maken zodat ik mischien een beetje kritiek kan ontvangen als ik iets fout doe of iets in die richting.
    Ik ga zonder voorlijst vliegen, gaat dit niet ten koste van de stijfheid of is dit verwaarloosbaar?


    Mvg,

    Justus

    foto van clik uitgesneden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Nou ik heb zelf ook altijd met een clik! gevlogen(Ook in de C-klasse), en die voorlijsten heb je niet nodig hoor. Al dat extra koolstof is extra gewicht, en hoe lichter hoe beter hij vliegt.

    Dus voor de stijfte is dit niet echt nodig.......mits je de vleugel gewoon goed verstevigd vanaf de romp met 4 stukken koolstof(en evt een pootje in het midden op de kruising, of evt als je een V wilt maken van koolstof en geen kruis, een plat stuk depron dat je haaks op de vleugel zet om deze koolstof doorheen te laten lopen, en daarmee in het midden ook nog extra stevigheid creeert.....)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2011
  3. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Zo, even druk geweest met school (en nog steeds) maar nu weer even tijd voor de clik!
    Ben weer iets verder met bouwen, zal nog foto's plaatsen.
    Als lijm gebruik ik nu UHU por en voor het carbon belizell...
    Shocky moet afzijn voor markelo dus nog tijd zat, helaas niet voor Arnemuiden aangezien mijn ouders dat te ver vinden...
     
  4. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Even een vraagje.
    Ik had nog een kitje liggen van de clik en die had ik als mal gebruikt, nu zie ik dat de rolroeren niet aansluiten op de romp (zegmaar tever uit elkaar).
    Normaal zorg ik voor 1-2mm speling dat is nu 2cm aan elke kant, hoezeer beinvloed dit het vliegen?

    Groeten,

    Justus

    edit:

    Zo foto gemaakt om het duidelijk te maken, ga gewoon 2 nieuwe rolroeren uitsnijden want ik vind dit niks zo..

    Iemand toevallig nog ruimte in de auto richting Arnemuiden?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Zo, rolroeren aangepast!

    Nu volgende vraag, normaal bouw ik bij de clik altijd met een kruis.
    Nu is deze van depron Aero en zal ik naar de staart toe vaker heen en weer moeten om dezelfde stijfheid te behalen lijkt me?

    Heeft het voordelen dan een V te maken inplaats van een kruis?
    Nadeel van een V vind ik wel dat je deze ook weer moet ondersteunen door stukje depron, beinvloed dit het vliegen niet?

    Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de V, dan kan ik iets vaker op en neer naar de staart (0.8mm carbon naar staart en 1.6 voor het kruis of kan dat ook 1 zonder in te leveren op stijfheid?)

    Genoeg vragen dus!

    Groeten,

    Justus

    Edit:

    Ik heb nagerekend wat het verschil is tussen 1mm en 1.6mm voor het kruis, dit zal 2.4 gram bedragen.
    Die 2.4gram zie ik dan wel als ''investering'' in de stijfheid van de kist omda het ook al depron aero is natuurlijk...
    Mocht er iemand zijn die zegt, dat maakt geen bal verschil hoor ik dat graag, ik ga morgen weer verder. vanavond eerst leren...
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl

    Justus,

    de gewenste stijfheid zoals je beschrijft is bij een lichter model niet nodig! de gebruikte carbon is alles in de staart maximaal 0,7 hol, onder de vleugel 1,0 hol en landingestel 1,2 of 1,5 mm. je hoeft niet vaker heen en weer zoals je schrijft, kijk maar eens bij de Disney bijvoorbeeld.

    ik bedoel dat je de sterkte van een model van 100 gram niet moet overschatten, je vliegt stapvoets in een sporthal en maakt uiterst beheerste bewegingen. de belasting van het model naar de auto dragen in weer en wind is vaak de grootste..
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Helemaal mee eens. (en ik dacht dat ik gister avond net zoon verhaal gepost had, zeker vergeten op het knopje te drukken.)
     
  8. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Jan,

    Dankjewel voor je reactie, daar heb ik wat aan!
    Ik heb nu het kruis van 1mm gemaakt en naar de staart toe 0.7, helaas niet hol.

    Ik wist dat het zo werkte, hoe lichter hoe meer je overal op kan besparen. Maar ik had er nog niet zo naar gekeken, ik zou denken dat ook een F3P kist veel stijfheid nodig heeft, weer wat geleerd dus!
    Toch vind ik dat de vleugel niet heel stijf is, nouwja, so be it...
    Zal even foto's maken!
     
  9. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Zo ik ben weer iets verder.

    Alle carbon verstevigingen zijn nu klaar.
    Gewicht, 31.4 gram
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu komt dus het landingsgestel, welke ik uit 1.6mm carbon zal maken, dit is wat ik nog heb..
    Maar dan komen de servo's, rol word gewoon standaard bovenop met carbon. Hoogte word ook push pull maar dan krijg we richting.

    Wat is weisheid? Nando had het er laatst over op richting pull pull te gebruiken. en pull-pull lijkt mij wel interessant, het zou een gram of 3 kunnen besparen volgens mij.
    Nu de vraag, is dat ook daadwerkelijk zo? en hoe zit het met de plaatsing van de hevels en servo's. volgens mij heb je vrij grote hevels nodig op het richtingsroer, kom je dan niet in de knoop met het hoogteroer?


    En ik weet niet of het mogelijk is, dat zal van het zwaartepunt afhangen.
    Maar is het een optie de hoogteroer servo helemaal naar achteren te brengen zodat je nog maar enkele cm koolstof nodig hebt?
    Dan overbrug je de afstand dus met lakdraad wat veel lichter zuo moeten zijn. Kom je hierbij uit met het zwaartepunt en vooral, hoe zit het met de reactietijd van de servo dan? de kabels zijn dan ineens heel lang, is dit verschil merkbaar?

    Graag hoor ik jullie mening!

    Groeten,

    Justus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Pull-pull is top, het spannen van de draad met een stukje servohevel met 3 gaatjes werkt perfect, dat is zoals een scheerlijn van een tent strak gezet is. grote hevels kun je maken van dun triplex, epoxyplaat of carbon stokjes.

    de servo naar achter zetten zal waarschijnlijk een zwaartepunt-ramp opleveren.
     
  11. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Oke dan gaat het Pull-Pull worden!
    Maar wat voor soort hevel moet ik dan in mijn richting maken? (foto?)
    Gewoon dezelfde de grote als de servo hevel (ervanuit gaan dat deze al groot genoeg is voor pull-pull bij een D47)?

    Ik heb even gekeken en deze foto van Nando's Extra 300 gevonden. ik neem aan dat voor f3p toepassingen een kleinere hevel en standaard servohevel ook voldoende is?
    [​IMG]

    Over de servo in de staart, ik weet niet of het correct is, maar door pull pull en het weinige koolstof dat naar het hoogteroer nodig is word er wel veel gewicht bespaard, mischien voldoende compensatie? Lakdraad weegt echt haast niets en zo'n D47 weegt natuurlijk ook de wereld niet...
    Ik zal het eens gewoon neerleggen op het toestel en dan zie ik het vanzelf!
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2011
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Op een vliegtuig van zo'n 100-120 gram is 3 à 4 gram een wereld van verschil als dat in je staart hangt. Grootste deel van het gewicht van "de romp" zit al achter de vleugels. Dit in de vorm van een enorme plak Depron.
     
  13. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Sleurhutje,

    Ja dat snap ik, ik meen toch dat de regel was 1 gram in de staart tegenover 5 in de neus?
    Ach, dan plaats ik de hoogteroer servo gewoon op de standaardplek...

    vraag over pull-pull en hevels blijft staan, zie edit vorige post
     
  14. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Vandaag tijdens het leren toch iets verder gekomen met de clik!
    Het landingsgestel zit eronder en de rolroer servo zit verlijmd!

    Nu vroeg ik mij af, bij het gebruik van een rechte hevel op de rolroeren heb je altijd zo'n wokkel (coupling?) effect.
    Ik heb ook nog een rond gebogen heveltje uit een GFK setje dat Nando ontwerpen heeft, komt dit het vlieg gedrag ten goede of valt dit onder de catagorie ''overbodig gewicht''

    Groeten,

    Justus
     
  15. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Zeer nuttig om je differentieel op te heffen tussen beide ailerons....en dat betekent op zijn beurt weer een rechtere rol.....

    IK ZEG ......DOEN !!!! ;-)
     
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hoever zou het nu zijn..
     
  17. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Nog niet zo heel veel verder helaas, het landingsgestel zit eronder en de rolroer servo is al wel verlijmd.
    Ik heb deze week tentamen week(hbo) en dat kost toch vrij veel tijd en wil de clik wel netjes afbouwen natuurlijk!
    Morgen laatste tentamen en dan weer verder bouwen aan de Clik!

    @Corne, dan ga ik dat zo doen!
     
  18. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    De clik heeft gisteravond dan toch eindelijk gevlogen!
    Met een vliegklaar gewicht van 106,5 gram!
    Het vliegt heel anders dan de zwaardere kistjes, verschil was goed merkbaar, toch nog wel een aantal dingen aanpassen, er zit speling op het richtingsroer en dat kan natuurlijk niet dus dat gaat ook verholpen worden!

    Dat terzijde;
    Ik kan relatief voordelig aan de JR316 en JR318 komen, is hier animo voor om wat meer te bestellen?
     
  19. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Wat is voordelig?
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    zelfde vraag hier.
     

Deel Deze Pagina