T
Theo Coenen
Guest
Een tijdje terug kreeg ik van Hobby-land.de het eerste pre productie model van de Fiesler Storch met de vraag om dit te bouwen en te bekijken of alles wel paste en klopte. Het is een mooi en leuk model wat bedoelt is voor een Typhoon 15 motor. De bouwdoos zag er netjes en verzorgd uit en de tekening is summier maar heel goed te volgen. De bouwdozen van Hobby-land.de zijn niet bedoelt voor beginners. De reden hiervoor is dat bij een aantal van hun modellen een wel heel korte bouwbeschrijving zit. Voor de ervaren bouwer mag dit totaal geen probleem zijn. Alle onderdelen passen heel goed en als je de tekening volgt is het model heel goed en makkelijk te bouwen. Naast deze kleine versie van de Fiesler Storch komt er nu ook een grote versie van ruim 2,75 meter als ik mij niet vergis. De grote versie heeft al enkele testvluchten gemaakt, maar door enkele problemen met een regelaar die de gebruikt motor niet aan kan zijn kunnen ze ook nog geen duidelijke uitspraken doen over het vlieggedrag. Zodra ik daar meer info over heb zal ik dat wel doorgeven.
Deze kleine versie vliegt goed, ik heb al met een prototype mogen vliegen en dat beviel heel goed. De spanwijdte van dit kleine model is 120 centimeter en de romplengte is 80 centimeter eht vlieggewicht is geschat op 900 gram.
De tekening kopieëren
dan krijg je dit als werktekening
De helling van de romp maken, eerst een rechte lijn op de bouwplank en dan het meegelevrede balkje er netjes langs lijmen.
als dat netjes is gebeurt dan kun je de spanten allemaal op hun plaats gaan zetten.
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20004%7E0.jpg[\img]
de stringers inpassen en netjes verlijmen en zorgen dat het bakje met de schuine spanten ook netjes komen te staan.
[img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20005%7E2.jpg
bijna klaar, en alles past netjes in elkaar door het mooie freeswerk.
Alleen zijn de 3x3 mm balsa latjes soms wel erg zacht en bros, dus goed uitzoeken welke latjes je waar gebruikt. Dit zal in het productie model aangepast zijn.
Alleen de romp nu nog aan de voorzijde beplanken en de vulklossen op hun plaats lijmen.
Ook de vleugel past mooi in elkaar.
Een van de verlengde ribben waartussen de roeren en flaps gemonteerd moeten worden.
Het stabilo en kielvlak moet van enkele balkjes zelf op maat gemaakt worden, de roeren daarentegen bestaan uit enkele freesdelen en losse balkjes.
De rolroeren en flaps met hun scharniersysteem, ze komen iets onder de vleugel te hangen.
De bouw van dit model heeft wel iets meer tijd nodig dan de gemiddelde modellen die ik normaal bouw.
Deze kleine versie vliegt goed, ik heb al met een prototype mogen vliegen en dat beviel heel goed. De spanwijdte van dit kleine model is 120 centimeter en de romplengte is 80 centimeter eht vlieggewicht is geschat op 900 gram.
De tekening kopieëren

dan krijg je dit als werktekening

De helling van de romp maken, eerst een rechte lijn op de bouwplank en dan het meegelevrede balkje er netjes langs lijmen.

als dat netjes is gebeurt dan kun je de spanten allemaal op hun plaats gaan zetten.
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20004%7E0.jpg[\img]
de stringers inpassen en netjes verlijmen en zorgen dat het bakje met de schuine spanten ook netjes komen te staan.
[img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20005%7E2.jpg
bijna klaar, en alles past netjes in elkaar door het mooie freeswerk.
Alleen zijn de 3x3 mm balsa latjes soms wel erg zacht en bros, dus goed uitzoeken welke latjes je waar gebruikt. Dit zal in het productie model aangepast zijn.

Alleen de romp nu nog aan de voorzijde beplanken en de vulklossen op hun plaats lijmen.
Ook de vleugel past mooi in elkaar.

Een van de verlengde ribben waartussen de roeren en flaps gemonteerd moeten worden.

Het stabilo en kielvlak moet van enkele balkjes zelf op maat gemaakt worden, de roeren daarentegen bestaan uit enkele freesdelen en losse balkjes.

De rolroeren en flaps met hun scharniersysteem, ze komen iets onder de vleugel te hangen.

De bouw van dit model heeft wel iets meer tijd nodig dan de gemiddelde modellen die ik normaal bouw.