bouw fiesler Storch van Hobby-land.de

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Een tijdje terug kreeg ik van Hobby-land.de het eerste pre productie model van de Fiesler Storch met de vraag om dit te bouwen en te bekijken of alles wel paste en klopte. Het is een mooi en leuk model wat bedoelt is voor een Typhoon 15 motor. De bouwdoos zag er netjes en verzorgd uit en de tekening is summier maar heel goed te volgen. De bouwdozen van Hobby-land.de zijn niet bedoelt voor beginners. De reden hiervoor is dat bij een aantal van hun modellen een wel heel korte bouwbeschrijving zit. Voor de ervaren bouwer mag dit totaal geen probleem zijn. Alle onderdelen passen heel goed en als je de tekening volgt is het model heel goed en makkelijk te bouwen. Naast deze kleine versie van de Fiesler Storch komt er nu ook een grote versie van ruim 2,75 meter als ik mij niet vergis. De grote versie heeft al enkele testvluchten gemaakt, maar door enkele problemen met een regelaar die de gebruikt motor niet aan kan zijn kunnen ze ook nog geen duidelijke uitspraken doen over het vlieggedrag. Zodra ik daar meer info over heb zal ik dat wel doorgeven.

Deze kleine versie vliegt goed, ik heb al met een prototype mogen vliegen en dat beviel heel goed. De spanwijdte van dit kleine model is 120 centimeter en de romplengte is 80 centimeter eht vlieggewicht is geschat op 900 gram.

De tekening kopieëren
Afbeelding%20027%20%28Small%29.jpg

dan krijg je dit als werktekening
Afbeelding%20029%7E0.jpg

De helling van de romp maken, eerst een rechte lijn op de bouwplank en dan het meegelevrede balkje er netjes langs lijmen.
Afbeelding%20001%7E1.jpg

Afbeelding%20003%20%28Small%29.jpg

als dat netjes is gebeurt dan kun je de spanten allemaal op hun plaats gaan zetten.
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20004%7E0.jpg[\img]

de stringers inpassen en netjes verlijmen en zorgen dat het bakje met de schuine spanten ook netjes komen te staan.
[img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10032/Afbeelding%20005%7E2.jpg

bijna klaar, en alles past netjes in elkaar door het mooie freeswerk.
Alleen zijn de 3x3 mm balsa latjes soms wel erg zacht en bros, dus goed uitzoeken welke latjes je waar gebruikt. Dit zal in het productie model aangepast zijn.
normal_Afbeelding%20008%20%28Small%29.jpg

Alleen de romp nu nog aan de voorzijde beplanken en de vulklossen op hun plaats lijmen.

Ook de vleugel past mooi in elkaar.
Afbeelding%20031.jpg

Een van de verlengde ribben waartussen de roeren en flaps gemonteerd moeten worden.
Afbeelding%20033.jpg

Het stabilo en kielvlak moet van enkele balkjes zelf op maat gemaakt worden, de roeren daarentegen bestaan uit enkele freesdelen en losse balkjes.
Afbeelding%20038%20%28Small%29.jpg

De rolroeren en flaps met hun scharniersysteem, ze komen iets onder de vleugel te hangen.
Afbeelding%20051%7E0.jpg

De bouw van dit model heeft wel iets meer tijd nodig dan de gemiddelde modellen die ik normaal bouw.

Theo,
Mooi man.
Dit vind ik al een hele tijd een mooi vliegtuig.
Komen er inderdaad werkende flaps e.d. op?
Weet je al wat zo"n bouwdoos gaat Kosten?
Wat voor electronica ga je er verder in doen (antal servo's en welke bijv.)

Groetjes,
Jaap

Of ik de flaps op die kleine werkend maak weet ik nog niet. Origineel is dat niet de bedoeling.
De prijs van de bouwdoos weet ik niet. Daar bemoei ik mij dan ook niet mee.
Als electronica gaat erin 4x 9 grams servo, Typhoon 15 met een 35 ampere regelaar en 3 lipo's. Als ontvanger dan waarschijnlijk een 6 kanaals MZk ontvanger.

De Bucker

01_HL-buecker.jpg

en de Fokker

HL-DRI.jpg

zijn € 65,-. Dat zou een goede indicatie moeten zijn voor de kosten van de Storch.

Storch.jpg

Hoi theo.Dat is idd een gaaf model om te bouwen en te vliegen.Je zou eigenlijk alle roeren aan moeten sturen om de optimale vliegeigenschappen van dit kistje te kunnen benutten.Ben zeer benieuwt naar het eindresultaat.Heb zeker ook interesse in de bouwdoos.O ja die dr1 die ik van je hebt overgenomen vliegt megagoed.Trouwens prop-er waar heb jij je spaakwielen vandaan die onder je dr1 zitten.Ik ben al een hele tijd op zoek naar deze wieltjes.Waar verkopen ze die in nederland?

hannesie, die fokker in Proper zijn post is ook van Hobbyland. Daar vliegt Wolfgang zelf regelmatig mee.
De vliegsnelheid van de klein fiesler is zo laag dat je elk moment denkt dat hij op minimum snelheid al uit de lucht valt.

hannesie zei:
Trouwens prop-er waar heb jij je spaakwielen vandaan die onder je dr1 zitten.
Ik ben gisteren begonnen aan een Fokker DR1 (schaal 1:5), de spaakwielen zitten standaard bij de bouwdoos. Ik weet niet of het dezelfde is als jij hebt, maar ik moet zeggen dat deze bouwdoos (ARF) echt supercompleet is. Ik zal binnenkort wel een bouwverslagje maken op dit forum. :roll:

Happy New Year,
Emile :P

Hoi Theo.Zitten die spaakwielen er dan bij? Emile, ik heb geen dr1 arf maar is houtbouw van titanic airlines.Deze heeft het weer van dare design en dat is weer een ontwerp van Pat tritle. Ik heb bij deze beste man ook weer een andere uit de USA bestelt en wel de curtis jenny. Aan alle medevliegers een goed 2006 toegewenst.

Pjotrrr zei:
Een Fokker DR I heeft echter origineel geen spaakwielen...
Klopt idd, op de foto op de bouwdoos zijn het inderdaad dichte wielen, misschien zitten de wielspaken achter de dichte wieldoppen. :lol:

Happy New Year,
Emile :bye:

Prop-er bedankt voor de info waar ik deze vandaan kan halen.Heb inmiddels ook een side gevonden met info hoe ik ze zelf kan maken.Moet nog ff uitzoeken hoe ik hem hier kan posten voor degene die er belangstelling voor hebben.Ja pjottr je hebt gelijk wat de wielen betreft. Er zitten idd geen spaakwielen op een dr1 maar het staat er wel leuk onder toch.De spaakwielen heb ik voor andere kistjes nodig zoals de curtis jenny.De internetside is http://www.cardmodels.de Ga naar beneden op de side en klik op looking for the spoked wheels aan en zie daar een uitleg over het maken van spaakwielen(wel in het engels).

Theo,

Heb je wat meer info van die grote storch?
Ik begrijp dat die electrisch is aangedreven. Graag gewicht, celllen, motor prop enz...

Theo, wanneer kunnen we dit op het veld in volle vlucht bewonderen?
Altijd al een leuk model gevonden.
Ga je de grote versie ook bouwen/vliegen ?

Dat bewonderen op het veld duurt nog wel even, je weet wel, enkele Zagi's ertussendoor, end an nog enkele andere leuke dingen die er tussendoor lopen. Zo moeten er nog goede vliegfoto's komen van de Protech Extra voor de MBA en moet er nog een leuk zwevertje afgebouwd worden hiervoor.

Het beplanken van de romp van de Fiesler is bijna klaar. Ik kan nu gaan beginnen met de vleugelbevestiging en dan is het al tijd voor het bespannen van het model.

Die grote ga ik niet bouwen. Die is mij op dit moment veel te duur. Althans de spullen die erin moeten. En die kist is dan echt iets om helemaal schaal uit te bouwen.

Afbeelding%20001%7E2.jpg

Romp voorzijde bijna klaar, alleen straks nog de voorste ruiten samenstellen. Let op dat de balk en de schotjes van de helling nog steeds op de romp zit.

Afbeelding%20006%7E0.jpg

Romp van binnen, plaats genoeg voor de gehele inbouw.

Afbeelding%20007%7E1.jpg

Romp onderzijde, nu nog veel schuren en eventueel plamuren.

Afbeelding%20012%7E0.jpg

Een van de rolroerscharnieren. Het roer komt dan iets onder de vleugel te hangen zoals het origineel.

Afbeelding%20014%7E0.jpg

Het andere rolroerscharnier naast de middenrib, aan de andere zijde komt de flap er tussen gelijmd op een manier dat ik die later eventueel weer los kan maken en kan aansturen.

Theo,

Leuk schaalmodel jammer dat tie niet bij schaal staat zo te zien is er heel wat leuks van te maken.

Hoever wil je gaan met schaal.

Wat vind je tot nu toe van het bouwen is het een moeilijk model of een makkie.

Plaatjes :wink: :wink:

Ton

Back