Bouw gestart HLG Robbe Breeze

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hoi hoi,

Om ook mee te kunnen doen met de HLG/DLG meeting heb ik een bouwpakketje van een Robbe Breeze gekocht. Mijn eerste keuze was eigenlijk een nog zelf te bouwen Disco, echter bij mijn vaste modelbouwwinkeltje lag er alleen een ARF disco (ik wist niet dat die modelletje ook arf waren?). De iets luxere Breeze is een model wat eigenlijk bijna hetzelfde is qua opbouw e.d. Het model is een houtbouw doosrompje met ribbenvleugel.
Ik kreeg al te horen van een medevlieger "die is antiek, daarmee maak je géén kans!". Echter het enige dat ik antiek vindt is eerder nostalgie... de bouw zelf. Het doet me weer denken aan vroeger, heerlijk puzzelen, snijden, plakken en schuren. En geen kans maken :?: , dat boeit me helemaal niets :wink: . stiekum bouw ik een geheim wapen in 8) en ga jullie allemaal verslaan :mrgreen: .
Hier alvast een foto'tje:
Robbe%20breeze%20in%20aanbouw.jpg
.

Meer foto's en bouwverslag volgt, groetjes van A.

stiekum bouw ik een geheim wapen in

Uuuh, Vuurpijlraketjes onder de vleugels? EDF'je in het rompje? ben benieuwd :D

Het grootste gedeelte van de DLG-dag gaat volgens mij toch voor mensen worden die geen kans maken (waaronder ikke). Dus dat maakt niet uit. Het zal best leuk vliegen en daar gaat het toch om?

Hey Buurman,

Erg antiek zo te zien, ik zie geen rotorbladen? Waar wil je deze monteren?

Voor de rest wel weer leuk om met hout aan de gang te zijn ;) Zelf ben ik ook erg op zoek naar een dergelijk toestel, of hlg of dlg.. Ik kan hier achter het huis gebruik maken van een mooie helling.

Hier ligt trouwens nog wel een echte originele houten Robbe Disco in de schappen..
En ja ook een ARF versie maar die is veel duurder.

Groeten Vincent

Ik heb ook nog ergens een Robbe disco liggen (nou eigenlijk mijn zoon, maar die kijkt er niet naar om)

Zal eens kijken of mijn zoon hem nog wil bouwen, anders bouw ik hem af, voor de DLG dag ;)

Theo zei:
8O , hij MOET je wel vaag ergens bekend voorkomen :wink:

sietse zei:
Uuuh, Vuurpijlraketjes onder de vleugels? EDF'je in het rompje? ben benieuwd :D
Ik dacht aan een KTW met een vette brushless 8)

@ Vince... Hou hem vast, hou hem vast... :wink: . Ik kom hem z.s.m. halen!
@ Erik... Het was ook mijn eerste HLG'tje, hij blijft leuk (snik)

Greetz A.

Hoi hoi,

De Breeze krijgt inmiddels de vorm van een vliegtuig. De start was slecht. Ondanks de met Robbe tape afgedichte doos, bleek er een plankje te missen met een rompzijkant en enkele spantjes. Het stanswerk was ook erg slecht. Slecht stanswerk wat niet helemaal los is heb ik geen moeite mee, echter er waren spanten en ribben bij die gewoonweg plat waren gedrukt, en kapot waren gedrukt vanwege botte messen in de stansmachine.
Het bouwen begon dus ook wat slordig. En omdat het slordig begon, heb ik ook niet erg mijn best gedaan, maar iets sneller gewerkt. Echter na wat schuurwerk viel het uiteindelijke resultaat nog best mee.
Breeze%20ruwbouw.jpg

Nu nog bedenken hoe het model bespannen gaat worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een transparante bespanning over de vleugel. De romp zou ik graag een andere afwerking geven. Suggesties?...

Groetjes van Aldert

Hoi Buurman,

Hoe zit het met de grootte van de breeze.. net zoals en disco of anders?

Ziet er zo toch alweer leuk uit.. voorkant vleugel wit en achterkant doorzichtig?? dat vind ik zelf toch wel een hele mooie combi.. net als op je eigen disco.

Groeten Vincent

Vip-er zei:
Hoe zit het met de grootte van de breeze.. net zoals en disco of anders?
Vergelijkbaar.

Vip-er zei:
Ziet er zo toch alweer leuk uit.. voorkant vleugel wit en achterkant doorzichtig?? dat vind ik zelf toch wel een hele mooie combi.. net als op je eigen disco.
Is idd leuk. Oude tijden herleven :wink: .
Bespannen%20vleugel%20Breeze.jpg

Groetjes van Aldert

Bertus zei:
Zelfs op zijn kop laag overkomen behoorde tot de mogelijkheden :lol:

8O Alleen met hoog en richting? Dit was waarschijnlijk nog in de niet lipo en remschoenen tijd?
Wat woog het model toen, en hoe zweeft hij dan?
Ik ga stiekum (illegaal iedereen verslaan met de DLG meeting :wink:)een KTW met een brushless en lipo's inbouwen.

Gr.A.

ps. leuke foto!

Hoe doen jullie dat eigenlijk zo met witte cover vooraan en doorzichtige daarachter, zonder rimpels en in een mooie rechte lijn?
Ziet er mooi uit trouwens :wink:
groetjes

Hoi hoi,

De Breeze is nu bijna gereed! Hij is Rood Wit geworden, en vanavond krijgt hij nog wat zwarte lijntjes en zijn naam opgeplakt. Om de kosten in de hand te houden (het is een projectje ernaast, met zo'n antiek geval maak ik namelijk toch geen kans :wink: ), is de romp bespannen met vele restjes Oracover. Het uiteindelijke resultaat oogt ondanks dat toch wel netjes.
Naast de decoraties moeten de stuurstangen nog op de roeren worden aangesloten. Ook gaat dit lukken vanavond.
Na het bespannen kreeg het model nog wat moeite met het zwaartepunt. Ondanks dat als aansturing kkolstofstangen naar achteren zijn gebruikt, blijkt dat er behoolijk gewicht in de neus moest. Dus alle komponenten in de neus gebouwd.
Zelfs met een zware nicad ontvangerakku, bleef het model te zwaar in de staart. Dus maar eens lood toevoegen 8O . Hmmm, bijna 50 gram lood :? . Dat kan anders. Een werkeloze 2200 milli's 2S lipo, en een oud regelaartje om de spanning op de ontvanger binnen de grenzen te houden en... nog niet. 10 gram lood in de neus... hhmmmm.
:idea: Lood eruit, en een 9 grams servo, die dient als aktieve sleepkoppeling! Wiebe, laat de twinstar 2 maar komen 8) .
Breeze%20bespannen%202.jpg

Breeze%20bespannen%201.jpg

Vanavond de maiden ! Groetjes van Aldert

Hoi hoi,

Vanavond heeft de Breeze voor het eerst gevlogen. De wind was goed, het zwaartepunt nog wel ietsje achterlijk. Ondanks dat gewoon proberen te vliegen, uit ervaring blijkt dat een iets achterlijk zwaartepunt meestal beter vliegt (hij kan iets langzamer en blijft daardoor vaak wat langer boven).
Het model had een klein beetje afwijking die prima weg te trimmen was. De Breeze kan langzaam echter overtrekt vrij abrupt. Zijn overtrek is wel eerlijk... ze (of hij :wink: ) valt één a anderhalve meter met de neus naar beneden, niet over een vleugel. Hierbij pikt ze weer wat snelheid op en is weer gemoedelijk te sturen.
Dead airtime zal zo'n 20-25 seconden zijn, dit kan veel meer worden. Door iedere keer iets krachtiger te werpen kwam het model steeds hoger. Echter de romp begaf het tijdens de laatste worp, niet onoverkomelijk maar goed te repareren en te verstevigen (een spant ligt dubbel, en één zijkant is in de lengte gespleten).
De illegale KTW valt een beetje tegen :wink: . Het mechaniek en de konstructie werkt goed, echter de motor heeft amper voldoende power om te kunnen klimmen. Misschien eerst nog een 3S lipo proberen.

Tot dusver genoeg positieve dingen om nog even door te zetten met dit model.

Groetjes van Aldert

Hoi hoi,

Kleine update:
Met de ultralichte upgrade is nog steeds het zwaartepunt wat achterlijk. Tevens valt de constructie van de romp me behoorlijk tegen. Iedere landing die ietsje ruiger gaat (eerst een vleugeltip die het lange gras raakt, gevolgd door een kwart draai) begeeft de romp het weer. Inmiddels is het model aanzienlijk zwaarder geworden door de reparaties.
De KTW voldoet opzich erg goed. Het werkt beter dan verwacht :D . Het inklappen en de constructie is leuk, en ook behoorlijk foolproof. De uitklapservo voor het mechaniek zit samen met de regelaar gekoppeld op het derde kanaal van de Hitc Focus. De prop probeert al in de romp op gang te komen, en bij het inklappen "scheurt" de servo de draaiende prop gewoon weer terug in de romp. Dit heeft slechts een enkel keertje een prop gekost. Echter het vermogen valt tegen. Zeker nu de zwever steeds iets zwaarder wordt kan de kleine feigao het net niet meer doen. Bovendien maakt de draaiende prop een onverbloembare takkeherrie. Dus nieuwe romp in aanbouw, met ook hierin een geheim wapen. Nog wat foto's van de vorige mislukte poging:
Hier ingeklapt, het lijkt netjes als een hoogstarthaakje, zoals de tekening ook aangeeft.
Breeze%20ingeklapt.jpg

Vervolgens uitgeklapt:
Breeze%20uitgeklapt.jpg

Tevens hebben we gisteren ook wat sleepwerk gedaan. Ydo (Wiebe) zijn twinstar gepowerd door twee fietsbellen sleepte de Breeze naar leuke hoogte's. Het klaptriebwerk werd hierbij als aktief sleepkoppelingetje gebruikt. Het weer zat een beetje tegen (harde vlagerige wind) maar het werkte toch goed, en veel lol gehad. Foto's volgen...

Groetjes van Aldert

Back