Bouw Graupner Bremen 9 in KLPD style.

Hallo allemaal.

Ik ben Raymond Bijlsma uit Mijdrecht.
Hier zal ik mijn bouw verslag neerzetten van de bouw van de Bremen 9 maar dan in de Nederlandse KLPD style.

Tot op heden is er nog niks gebeurd.
Ik ben druk bezig met alles bij elkaar verzamelen zodat ik straks alles in 1 keer goed kan gaan doen.

Heb ondertussen al in huis:
Bremen 9,
Beslagset,
2x speed 600 bb Turbo 12V,
Vaarregelaar Navy V40R,
Waterpomp,
KLPD 1:20 bestickering,
Micro led blauw zwaailicht,(aanrader)
Micro servo voor de radar,
Bekleding voor interieur.
Gereedschap set.

Wat moet ik nog aanschaffen:
Alle lijmen (ga ik deze week halen)
Verf spuit en kwast,
kwastjes,
Zender Robbe futaba 8 kanaals,
Servo's,
Accu's,
schakelaars met ontvangers (voor zender) voor verlichting en zwaailamp.

Met dank aan Piet uit Zaandijk heb ik de cd gekregen met alle foto's van de echte Bremen 9.

Mijn bedoeling is dat ik de ramen van het stuurhuis vervang van de blauwe naar helder,
en het volledige interieur van het stuurhuis in ga timmeren op alle details.

Zodra ik foto's heb en ben begonnen zal ik hier alles plaatsen.

Ook zal ik hieronder mezelf even verder voorstellen.

Ik ben Raymond Bijlsma.
Nu 29 jaar en bijna 5 jaar getrouwd.
Ik heb een motorkruiser van 10 meter op de vinkeveense plassen.
Vandaar mijn modelbouw hobby in de boten.

Een paar jaar geleden heb ik tot mijn grote spijt al mijn modelbouw boten met zenders moeten verkopen maar ga het weer groots oppakken.

In het verleden heb ik gebouwd:
De Banckert van billing boats,
De Westerriff van Robbe,
Diverse eigenbouw bootjes,
En de Zwarte Zee van billing boats.

De Bremen 9 was al een droom van me toen ik begon met modelbouw.
Echter telkens als ik haar kon kopen kocht ik een ander.

Nu is het dan toch zover gekomen.

Hopelijk zullen jullie en ik uiteraard ook gaan genieten van dit bouw verslag van mijn Bremen 9.

Groeten Ray.
 
Laatst bewerkt:
welkom ray

de bremen 9 is een heel goede keuze die heb ik ook in mijn bezit en ben daar langzaam aan mee begonnen te bouwen
bij mij is dit een lang tijdverdrijf daar ik weinig of geen tijd voor modelbouw heb
mijn werk neemt te veel tijd in beslag en daardoor duurt het bouwen van een boot een hele tijd maar vind dit geen probleem het is en blijft een hobby hij moet niet klaar zijn op 1.2.3
hij moet goed zijn
ray in ieder geval zal uw bouwverslag zeker volgen hoe jij dit tot een geod eind zal brengen


mvg rudieke
 
gister ben ik dan begonnen met de romp.
Inbouwen van de motoren, waterpomp enz enz.

Ik zal vanmiddag de eerste foto's plaatsen.
 
Raymond, ik ga het met belangstelling volgen, vind het altijd leuk hoe een ander er uitvoering aan geeft.
veel succes
groetjes piet
 
Hier dan de eerste foto's van 2 dagen werken.

Ook staan er 2 foto's bij van de kamer.
Altijd leuk om te laten zien waar er gewerkt wordt.

Uiteraard worden de lijm resten nog netjes geschuurd.

Vandaag heb ik de boot in bad getest of ze waterdicht is.
Gelukkig geen lekkages.
Dus ik ben het niet verleerd haha.

33k9cbb.jpg

21dfpud.jpg

xof94z.jpg

23kvz45.jpg

10nbajc.jpg

o9k5qf.jpg

33uve5s.jpg

2zs4mtd.jpg

106iro0.jpg
 
Raymond, ik zie dat je de originele schroefassen gebruikt hebt, zorg er wel voor dat je deze assen heel goed smeert want Graupner assen hebben nogal eens de neiging na verloop van tijd te roesten en dan loopt je verbruik op en nog erger de assen lopen vast.
ik heb in mijn bremen 9 assen zitten welke bij Conrad vandaan komen, ze waren wel duur maar ze zijn van uitstekende kwaliteit.
je had natuurlijk ook aan de heer van Gent kunnen vragen om een paar watergesmeerde assen te maken, ze zitten bij mij in de ranzow welke ik aan het bouwen ben.
groetjes piet
 
Oke Piet,
Dank je voor je (waarschuwing) advies.
zodra de boot gaat varen smeer ik zal altijd in met Kroon schroefaskoker vet.
Deze gebruik ik ook voor mijn echte boot en heb ik vroeger ook vaak gebruikt bij mijn andere modellen.
Meerstal wat ik doe als ik klaar ben met varen, dan haal ik de as eruit om goed te drogen en weer te smeren.
Echter wist ik niet dat ze toch wel konden roesten.

Zo zie je maar weer.
Ben nooit te oud om te leren.
 
En nog een andere opmerking: als je op deze manier je roeren bediend, gaat het handeltje wringen (bijzonder lange bedieningsstangen) en krijgen je roeren elk een andere uitslag vanwege de schuinte van de verbindingsstangen.

Beter is om je roerservo zo dicht mogelijk bij je roeren te zetten (of er tussen) en het stangenstelsel haaks te maken. Dan maken je roeren exact dezelfde uitslag.
Ik vrees dat je hier spijt van gaat krijgen.
 
Roel, ik heb bij mijn bremen 9 geen last met sturen ondanks de lange stuurstangen, zelfs op hoge snelheid het roer omgooien reageert de boot zoals het hoort, hij gaat wel bijna op z'n kant maar het werkt verder goed.
Dus dat, Raymond hoeft naar mijn weten niet verandert te worden, al heeft Roel wel gelijk hoe dichter bij hoe beter, maar helaas gaat dat niet altijd.
groetjes piet
 
Opzich moet het ook geen probleem zijn denk ik.
De roeren gaan heel soepel. (nu dan)
uiteraard zal het met varen zwaarder gaan maar ja..
Dan maar geen scherpe bochten maken :).

Ik heb zojuist de balkjes geplaatst voor het dek.
Nu zal ik alleen even moeten wachten tot me kondensators binnen zijn.
Dan kan ik die solderen aan de motoren en de regelaar aansluiten.

Lijkt me makkerlijk nu alles nog lekker open en bloot ligt.

Morgen zal ik weer een paar foto's plaatsen.

Ik heb ondertussen de foto's van de echte bremen 9 af laten drukken.
Dus in de tijd dat ik moet wachten op de andere spullen kan in het stuurhuis gaan maken en intimmeren.
Ja. ik ga inderdaad ook het stuurhuis voorzien van bankjes, stuurconsol enz enz.

Lijkt mij een leuke uitdaging.

De ramen die erbij zitten zal ik niet gaan gebruiken.
ik gebruik hiervoor helder plexyglas.

Ach ja. ik heb de tijd.
Mijn planning is om het teminste uiterst over 2 jaar klaar te hebben.
Dat moet volgens mij wel gaan lukken.
(hopelijk zelfs iets eerder).
 
ben ondertussen druk bezig met de romp.
De echte bremen 9 heeft grote stootrubbers aan de achterkant die ik nu aan het maken ben op de romp.
De uitlaten liggen al klaar om gelijmt te worden en kwa electra binnen de romp is nu bijna alles compleet.

Het stuurhuis is voor 80% ingetimmerd.
Nu even zoeken voor een paar leuke klokjes en stoeltjes.
Ik heb ondertussen wel wat leuke dingetjes op de kop kunnen tikken voor de binnenkant.
Zoals een computer, laptop, telefoons, en kabeltjes.
Toch wel makkelijk dat playmobiel alles in de zelfde maat heeft.

Ook heb ik via de link van de duitse modelbouwsite een paar goeie ideën gekregen voor de rest.
Zoals het dek met antislip.
klinknagels voor de mast en andere.

Zodra ik de mogelijkheid heb zal ik weer even een paar foto's plaatsen.

Groeten ray
 
ben ondertussen druk bezig met de romp.
De echte bremen 9 heeft grote stootrubbers aan de achterkant die ik nu aan het maken ben op de romp.
De uitlaten liggen al klaar om gelijmt te worden en kwa electra binnen de romp is nu bijna alles compleet.

Het stuurhuis is voor 80% ingetimmerd.
Nu even zoeken voor een paar leuke klokjes en stoeltjes.
Ik heb ondertussen wel wat leuke dingetjes op de kop kunnen tikken voor de binnenkant.
Zoals een computer, laptop, telefoons, en kabeltjes.
Toch wel makkelijk dat playmobiel alles in de zelfde maat heeft.

Ook heb ik via de link van de duitse modelbouwsite een paar goeie ideën gekregen voor de rest.
Zoals het dek met antislip.
klinknagels voor de mast en andere.

Zodra ik de mogelijkheid heb zal ik weer even een paar foto's plaatsen.

Groeten ray

Ben heel benieuwd hoe dat er uitziet! Kom maar op met die foto's !

VrGr,


Theo
 
nou...
Zoals beloofd.
Bij deze een aantal foto's tot op heden.

Uiteraard moet alles nog afgewerkt worden en het interieur moet nog geschuurd worden en de sier randjes plaatsen.

Hier alvast de foto's.

2yx5hja.jpg

2my57xd.jpg

9un0nt.jpg

4pzif.jpg

w9y1hj.jpg

2ap3k9.jpg

24b52j4.jpg

dew4k7.jpg

2807faw.jpg
 
Waarom die stuurservo niet achterin geplaats
Daar is toch ruimte genoeg voor,zo te zien
Of moet daar soms een accu (batterijpak) komen te liggen
mvg
Frederik
 
Dank u wel.
De accu komt inderdaad achter te liggen.
Hier zal de 12 volt accu komen en voor de 6 volt accu voor de lampen.
 
gister tussen me werk door in vlaardingen 2 accu's gehaald.
+ kreeg ik er nog een aantal kleine dingen bij zoals een vaarregelaar, boegschroef en kleine servo dingen.

Toch wel makkelijk als je er toevallig vlak naast werkt haha.
 
Back
Top