Bouw Graupner Jet Sprint.

Discussie in 'Speedboten' gestart door fireboy, 6 jan 2008.

  1. fireboy

    fireboy Guest

    hallo,

    ik heb deze week bij Quartel de Jet Sprint bestelt.
    ik heb alleen de vraag, waar op moet letten als je een jet inbouwt?

    Mvg Wouter
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    vrije loop, goed uitgerichtte motor, zo min mogelijk ruimte tussen jetschroef en tunnelbuis, waterdicht
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    bij deze boot... veel geluk :)

    Ik heb er eentje gemaakt en heb de fout gedaan er een te krachtige motor in te zetten, die draaide de koppeling in de prak, het rubber van de waterdichting gesmolten en op termijn is de jet-motor ophanging gebarsten. Ik vind de jet eerlijk gezegt nogal zwak (letterlijk) van constructie.

    Het heeft ook niet veel nut te krachtige motoren te gebruiken, de boot gaat gaan springen en meer snelheid krijg je toch niet want de jet gaat lucht zuigen.

    Wat een zwak punt aan deze boot is, dat is de waterdichting aan de jet. Het lekt altijd ... ik heb al mensen een plastic over de opening (binnenin de boot) van de jet zien zetten met tape om het water uit de boot te houden. Het rubbertje is gene vette en er is geen nippel (of plaats) voor vet in het korte asje te spuiten.

    Het is zoals Roel aanhaald, enorm kritisch de motor goed uit te lijnen, anders gaat de koppening er direct aan.

    De bovenkant van de romp paste niet heel erg goed op de onderkant bij mij, ik heb een beetje moeten wringen maar het lukte wel.

    Hou ook het zwaartepunt zo laag mogelijk, dus de cellen laag monteren. Ik heb ook de romp ietsje steviger gemaakt (vond het nogal plooien). De servohouder heb ik niet gebruikt.

    Het is een leuke boot voor te bouwen, niet echt moeilijk en een mooie boot want het is een leuke mix van speedboot en schaal model. Sturen is aartsmoeilijk. :help: Het gaat tegen alle instinct in, sturen lukt ALLEEN als je gas geeft. Dus ik botste nogal vaak... in nood moet je dus gas geven en sturen :)

    [​IMG]

    bij mij staat de boot op de kast als schaalmodel nu, want ik wou mijn dure regelaar niet riskeren (waterschade).

    Patrick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Fireboy: Kor Bink uit Biddinghuizen heeft er een. Al jáááren.
    Vaart prima, en volgens mij zonder enig lekje.
    Als je ins and outs exact wil weten: stuur 'm eens een PBtje.
     
  5. fireboy

    fireboy Guest

    hallo,

    bedankt voor de info.
    ik was van plan om er gewoon een speed 600 van Graupner er in te zetten.
    en verder is het nog even afwachten ( krijg hem waarschijnlijk vrijdag ).

    Mvg Wouter
     
  6. de kale

    de kale

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    69
    Locatie:
    rotterdam
    ik zou die speed 600 vervangen door een speed 500 race 7,2v, is zwaar zat en draait lekker toeren. die motor past ook goed op het steuntje van de jet

    verder de jet goed smeren, ikzelf gebruik kettingspray(van de motor) omdat dit watervast is en zeer goed smeert, vergeet vooral de rubber afdichting niet te smeren.

    bij mij draaide de jet (standaard minijet) met speed500 race 7,2 op 7cellen leuk en op 10cellen heel erg leuk(wel koelen)

    succes met bouwen
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2008
  7. fireboy

    fireboy Guest

    hallo,

    bedankt voor alle info. Ik moet alleen nu nog wachten tot dat het binnen is ( wachten kan lang duren ) maar ja je leert er mee geduld hebben en dat is ook niet verkeerd.

    Mvg Wouter
     
  8. kor

    kor

    Lid geworden:
    30 okt 2003
    Berichten:
    92
    Locatie:
    biddinghuizen
    Beter laat dan nooit zag net het pbtje voorbij komen.

    Net als wat Roel al zei.
    Ik denk dat ik nu rond de 4 a 5 jaar met dit jetje de vijver over speer in biddinghuizen.

    Wat betreft het waterdicht krijgen van de romp waren hier geen problemen. Jet is gewoon met stabillit express in de romp geplakt.
    Het probleem waarom iedereen water in de romp heeft komt denk ik door hun eigen vaar gedrag...
    Bij het tot stilstand brengen van het model komt er een enorme golf achter het model aan.
    Deze moet je net voordat het model tot stilstand komt ontwijken door een bocht te draaien en het gas los te laten.

    Het model luisterd erg goed naar zijn roer laten we maar zeggen. Dit model draait dan ook om zijn as als je het roer vol naar links of rechts gooit. Dit betekent op volle snelheid nog wel eens wat stuur fouten... Dit leer je gauw genoeg af en dan stuur je nog maar met enkele millimeters van je knuppel.

    Bij harde wind raad ik je af om te gaan varen. Het mooiste is om vlak water op te zoeken waardoor hij niet de kans krijgt om te gaan stuiteren en dus snelheid te verliezen.

    In mijn jetsprint ligt een 7,2 Volt Speed 600Race, een oude rokraft 100 regelaar en een servo en ontvanger van ongeveer het zelfde bouwjaar.
    Het model maakt zijn rondjes op 9,6 volt (2x4cellen in serie).
    Hiervoor heb je mooi de ruimte aan beide kanten van de motor.
    De retourklep heb ik niet gemonteerd aangezien die naar mijn inzien alleen maar voor de uitgang van de jet hing. Waardoor er ook snelheid verlies was.

    Hier nog enkele foto's van die van mij.

    Gr Kor

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. fireboy

    fireboy Guest

    hallo,

    Kor bedankt voor de info. Ik zit zelf nog een beetje te twijfelen tussen de gewone speed 600 en de 600 race. Maar ik denk dat ik voor de race ga. ( toch iets meer snelheid ). Is 9.6 volt niet teveel gevraagd voor de motor?

    Mvg Wouter
     
  10. kor

    kor

    Lid geworden:
    30 okt 2003
    Berichten:
    92
    Locatie:
    biddinghuizen
    Ik vaar sinds dat ik dat ding heb al op 9,6 volt.
    Motor doet t nog perfect. Je moet alleen even koelen na een run van 1 setje accu's.
    Maar wat wil je zonder waterkoeling.

    Gr Kor
     
  11. fireboy

    fireboy Guest

    Dat weet ik nog niet helemaal. Is het koelen nodig?
    En gaat er snelheid verloren?

    Mvg Wouter
     
  12. kor

    kor

    Lid geworden:
    30 okt 2003
    Berichten:
    92
    Locatie:
    biddinghuizen
    Waterkoeling is niet nodig.
    Maar de motor is wel zo warm na 1 set accu's dat ik niet met de 2de set er direct achteraan ga varen.
    Gaat geen snelheid verloren.

    Gr Kor
     
  13. fireboy

    fireboy Guest

    Wat is de beste manier voor koelen? ( in en uit laat )
    Zoon ding onder de boot of wat Perk heeft. ( achter de boot )

    Mvg Wouter
     
  14. kor

    kor

    Lid geworden:
    30 okt 2003
    Berichten:
    92
    Locatie:
    biddinghuizen
    Ik weet niet wat perk heeft...
    Maar bij mijn andere speedboot gewoon een ingang(onder de boot) en uitgang(aan de zijkant)

    Gr Kor
     
  15. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    zo'n ingang onder de boot is goed voor hogere snelheden dacht it, een buisje achter de jet leek me de beste garantie voor altijd waterdruk op de koeling te zetten.

    de uitgang maak ik liever bovenaan, want dan kan je beter het zien of de koeling werkt. Achter of zijkant gaat het straaltje verloren in de waterturbulentie.

    Patrick
     
  16. fireboy

    fireboy Guest

    Mijn neefje heeft ook een speed boot en die heeft volgens mij de in en uitgang aan elkaar onder de boot. Maar ik denk dat ik hem eerst niet met waterkoeling ga maken. eerst maar eens zonder kijken hoe het gaat. Wat is trouwens de Max. temp. die een motor mag hebben ( speed 600 )?

    Mvg Wouter
     
  17. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    waterkoeling in- en uitlaat in een is niet handig. Nu kan je nooit zien of de koeling wel naar behoren werkt. inlaat kan je maken door een (messing) buisje scheef achter in de onderkant van de romp te maken. Deze dan gelijk schuren aan de bodem van de boot.

    Wateruitlaat aan de zijkant of bovenop zodat je de straal goed kan zien.

    De temperatuur is niet precies bekend. Maar de motor moet eigenlijk wel handwarm blijven, je moet de motor dus nog vast kunnen houden. Te warme motoren slijten sneller.
     
  18. fireboy

    fireboy Guest

    Dat is op zich niet zo moeilijk. En dan met een spiraal rond de motor of zijn daar ook al weer meer manieren voor?

    Mvg Wouter
     
  19. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Is inderdaad niet zo moeilijk om te maken.

    Een aluminium buisje om de motor buigen is inderdaad voldoende. Er zijn wel andere manieren (volmantelkoeling) maar die zijn meer voor BL motoren

    heb je de boot al binnen?
     
  20. fireboy

    fireboy Guest

    nee nog niet. hopelijk maandag. ze moesten hem bij Quartel helemaal bestellen dus hij moet bij Graupner weg komen. hij zo er vorige week al moeten zijn maar toen is het een week op geschoven en nu weer denkn ik ( ik heb er nog niet over gehoord )

    Mvg Wouter
     

Deel Deze Pagina