Bouw Graupner Piper Super Cub #4423 540mm spanwijdte

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door DHG500, 7 jan 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Vlak voor kerst 2009 in Keulen aangelopen tegen een goede jeugdherinnering; de Piper Super Cub van Graupner. Dit doosje had ik als 14-jarige al eens gemaakt maar heeft verhuizingen niet overleefd.OP zich een heel eenvoudig model om te bouwen, maar leuk om het goed en mooi te doen.

    De eerste keer heb ik de gezeefdrukte balsa onbehandeld gelaten, nu wil ik dit kistje mooi spuiten zodat het een beetje meer op het voorbeeld op de doos gaat lijken.

    Afgelopen maandagavond maar eens begonnen met het schuren van de velugels:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de romp- en staartdelen worden in de loop van dinsdag en woensdag geschuurd zodat na assemblage er zonder grof schuurwerk (op een relatief kwetsbaar ding) met de poriënvuller gestreken kan worden.

    [​IMG]

    Hierna worden de eerste schotjes (bij een doosmodel durf ik niet over spanten te praten :cool:) loodrecht gelijmd.

    [​IMG]

    Het doosje krijgt al aardig vorm (het is inmiddels woensdagnamiddag en er wordt ook nog voor een werkgever gewerkt....):

    [​IMG]

    Jammer is dat bij het zeefdrukken de centreerlijnen op het binnendak (steun voor de vleugelhelften) er kennelijk iets verschoven is. Nu ja, daarvoor werk je toch altijd met de schuifmaat om e.e.a. te controleren.

    [​IMG]

    Zoals je kon zien in bovenstaand plaatje is het staartstuk inmiddels ook al gereed voor afwerking. Om het richtingsroer goed uitgelijnd te krijgen heb ik met de schuifmaat de middellijn over het dak opgezocht en hier een rij spelden van voor naar achter geplaatst. Hierna was het 'uitzichten' van het roer een peuleschilletje.

    [​IMG]

    Het is nu donderdag, lunchtijd. Mijn maag roept. Draadje wordt derhalve vervolgd!
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Leuk model, ziet er goed uit. Het hangt een beetje af van wat je er mee wilt gaan doen. Wil je hem voor de mooiigheid aan de muur hangen, dan kun je hem gerust spuiten. Als je er mee wilt gaan vliegen zou ik dat niet doen, dat wordt waarschijnlijk te zwaar, mede omdat hij uit balsa plankjes is gebouwd. Een clublid van mij had ooit dit model voor zijn dochter gebouwd en bekleedt met Oracover. Hij was nogal teleurgesteld dat het niet vloog op de rubbermotor, maar daar was het véél te zwaar voor geworden. Meestal is het hout in dit soort bouwdoosjes eigenlijk al te zwaar. Bovendien is het rubber dat in de doosjes zit meestal niet geweldig. Met hele kleine besturing, een buitenloper en een lipootje zou het radiobestuurd moeten kunnen vliegen, maar dan zal het ook relatief zwaar zijn, dus zal het erg snel vliegen, snel overtrekken en harde landingen maken. Dus toch beter vrije vlucht, maar dan bij voorkeur of helemaal niet bekleed (dan blijft ook de authentieke bedrukking zichtbaar), of desnoods met zo dun mogelijk tissue en spanlak, maar niet met verf of andere versiering. Als je een goed vliegend model wilt, zou je het model ook nog eens kunnen bouwen, maar dan van depron, dat hoef niet meer bekleed te worden en is lichter dan licht balsa. Een dun laagje acrylverf zal het gewicht dan niet echt veel verhogen.
     
  3. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het is inderdaad de bedoeling dat het een VV-dingetje blijft. Het rubber uit de doos zal ik netjes met zachte zeep wassen en daarna wat smeren zodat het in ieder geval optimaal kan werken. Vervanging door nieuw/beter is ook naderhand nog altijd goed uitvoerbaar.

    Wat schilderen betreft gebruik ik heel dunne laagjes acrylverf met een airbrush. Het toegenomen gewicht daarvan zal dus beperkt blijven. De kunst is de lagen poriënvuller zo dun mogelijk te houden. Veel schuren met fijn papier (korrel 600 of meer) dus.

    Echt gewicht besparen zou kunnen door schuimrubber wieltjes te nemen. Lijmen doe ik, zoals je kunt zien, met UHU Hart, dat ik héél spaarzaam aanbreng. De kunst van het verlijmen zit vooral in een goede passing en goed aandrukken, niet in veel lijm.

    Bedankt voor het meedenken!

    Overigens, jouw Depronsuggesie speelt al in mijn gedachten, ik zou hem dan wel graag wat opschalen (van spanwijdte 54 naar ca. 85 à 90 cm) om wat beter geschikt te maken voor motorisatie / RC. Dan kan ik hopelijk ook wat componenten in normalere maten (is betaalbaarder) kopen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar komt die onuitroeibare neiging toch vandaan om alle balsa eens flink te verzwaren met porienvuller?:confused:
    Het komt iedere keer terug als het over kleine, lichte kistjes gaat die echt licht moeten blijven.
    Nu ook weer in dit verhaal.

    Als je balsa glad wilt afwerken EN nog een beetje sterkte mee wilt geven (iets dat porienvuller niet doet), dan met (niet krimpende) celluloselak bekleden met het dunste tissue dat je kunt vinden(9gr/m2?).
    Eerst het hout voorbehandelen met 2 a 3 lagen verdunde lak, dan het vochtig gemaakte tissue opbrengen en alle luchtbellen wegstrijken.
    Dan steeds 2 verdunde lagen lak, 1 x schuren met 400/600. Een keer of 3 herhalen en dan moet het model beginnen te glimmen. Laatste keer niet schuren, natuurlijk.;)
     
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Bruno,

    dat wil ik je best wel vertellen hoor!

    Allereerst, het gaat me absoluut niet om het toevoegen van sterkte aan het toestel dus met die veronderstelling zit je mis. Overigens wel een zinvolle overweging die bij mij nog niet voor het voetlicht was gekomen.

    Wel gaat het mij erom strak lakwerk af te leveren. Vanuit houtconstructiebouw en metaalbouw ben ik gewend het te lakken object zo glad mogelijk af te werken voordat er (weinig) vuller en primer en tenslotte lak opgaat. Vertaald naar balsa kom ik dan op genoemde aanpak.

    Kortom, weinig ervaring met de consequenties voor lichtgewicht vrije vluchtmodelletjes. Niets om je in geïrriteerde toon naar mij voor te hoeven opstellen hoor! :bye:

    Kan je mij uitleggen hoe ik bij jouw methode ook een striping en belettering in het lakwerk kan aanbrengen? Gewoon aanbrengen in de tweede serie van twee verdunde lagen lak?

    In jouw geval kom ik overigens wel op ca. 9 lagen celluloselak (waar verkrijgbaar in de omgeving Arnhem/Nijmegen en onder welk merknaam) en een laag tissue. Is dat samen niet vreselijk veel zwaarder dan een laagje poriënvuller en een paar dunne laagjes acryl?
    Is die celluloselak ook op kleur verkrijgbaar?
    Bedoel je met tissue ook daadwerkelijk tissue in de zin van zakdoekjespapier (eventueel uitgepel tot de individuele lagen)?

    Alvast bedankt voor je antwoorden!
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Leuk modelletje! Ik sluit mij volledig bij de voorgangers aan: houd het zo licht mogelijk. In dit geval zou ik inderdaad het model niet lakken of bekleden. Moet je alleen niet in de regen willen vliegen hiermee, maar misschien was je dat toch al niet van plan. Wil je dit model lichter bouwen dan kan je het van dun depron doen en ongetwijfeld vliegt het dan beter, vooral voor vrije vlucht.
    Bespannen geeft ook een gewichtbesparing, maar dan alleen wanneer het model is opgebouwd uit latjes. En dan wordt het dus een heel andere constructie.
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wout,

    dank voor je reactie. Licht is goed, lichter is beter heb ik inmiddels begrepen. Ik heb me dus weer eens in een compromishoekje gedreven door zowel een vliegbaar kistje te willen en tegelijkertijd een chique uiterlijk te willen nastreven.

    Ik proef wel uit jouw en Bruno's reactie dat jullie zeer ervaren vrije vlucht vliegers zijn die op competitieniveau bezig zijn. Dit is mijn eerste poging iets op serieuze wijze in elkaar te zetten en zeker niet op competitie gericht. Wel vind ik het leuk op een kalme dag dit ding eens op te winden en te zien of hij zijn rondjes wil draaien. Is dat naar jullie schatting og mogelijk metd e oorspronkelijke opzet die ik in gedachten heb (qua vullen/lakken)?

    Thanks,

    Bob

    PS Wout, heeft de NLC ook open dagen?
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O Sh#t, dat is dan verkeerd overgekomen.:oops: Sterke verbazing wekt misschien ten onrechte die indruk.

    Als laatste laag. Eerst je striping afplakken en spuiten, dan de striping afplakken en de restkleur spuiten.

    Nee, omdat het minimaal 50/50 verdund is, blijft er haast niets over. Het vulmiddel in porienvuller is veel zwaarder dan het celluloseacetaat, dat de vaste stof in de lak is.... bewaar je gewichtsmarge voor de kleurlagen.
    Ik ben helemaal niet bekend in die omgeving, behalve dan dat ik er familie heb...
    Celluloselak, gewoon bij de bouwmarkt, van Ceta Bever of zo....
    Niet meer, vroeger haalde ik dat, op kleur gemengd bij Otto Nieuwenhuizen in Amsterdam. Voor de kleurlaag zou ik nu een acryl spuitbus gebruiken en bijna transparant spuiten.
    Nee, tissue is een benaming voor modelvliegtuigbekledingspapier met spoortjes zijdevezels. Het is nog wel verkrijgbaar. Ik denk dat Wout Moerman wel adressen weet in de regio Arnhem/Nijmegen.

    Ik niet,ben F2B vlieger, lijnbesturing kunstvlucht. Maar daar gelden dezelfde wetten voor wat betreft gewicht en afwerking....
    Het moet heel mooi en mag niets wegen....;)
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dank voor deze geruststellende woorden!

    OK, ook hiervoor dank. Dat is duidelijk.

    Deze moet ik dus gaan halen...[​IMG]
    Hopelijk kan Wout me hier inderdaad mee helpen. Ik zal in ieder geval mijn geluk eens bij Hobma Modelbouw in Elst eens gaan beproeven. Ik heb daar al eens rollen met strijkfolie gezien, hopelijk hebben ze ook tissue op voorraad. Ik begrijp goed dat dat wit tot kleurloos is?

    Dat F2B zal ik eens nazoeken, zegt me (nog) helemaal niets. Maar in ieder geval bedankt voor deze verhelderende antwoorden!

    Ik stort me in ieder geval de komende dagen op het verder afbouwen en zo dun en glad afschuren als me mogelijk en verantwoord lijkt. De vleugels wegen nu nog 10 gram samen, daar kunnen er nog wel 1 of 2 vanaf.
    Zeker als ik het toestel met tissue ga beplakken en lakken is het misschien ook wel zinvol om her en der grotere gaten te boren (binnendak, bodem), of zou ik het dan niet meer glad bespannen kunnen krijgen?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tissue is een rariteit gworden in deze tijd van strijk en klaar.... Ik denk dat de meeste run-of-the-mill modelbouwzaken het niet hebben of sterker, niet eens weten wat het is.
    Het tissue dat je nu nodig hebt is de lichtste soort, ik schat 9 g/m2. Gebruikelijker is het dikke type (18g/m2), bestemd voor open constructies (vleugels) en dat is te zwaar voor jouw toepassing.
    Het is (was?) in allerlei kleuren verkrijgbaar en ik zou de kleur kiezen, die het dichtst bij je eindkleur komt. Volgens mij weet Wout waar het in jullie regio verkrijgbaar is. Ik zou hem sowieso consulteren m.b.t. het afstellen voor de eerste vlucht.

    Voor wat uitleg, zie hier.

    Dat laatste zou ik niet doen, dan blijf je gaten dichtmaken... De gewichtsbesparing weegt m.i. niet op tegen het verlies van stevigte.
     
  11. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Beste Bob,

    Als je geïnteresseerd bent in vrije vlucht zou ik zeker eens komen kijken bij de NLC, natuurlijk geheel vrijblijvend.
    Het grote voordeel van een club is natuurlijk de aanwezige kennis, hulp en materialen zoals vele soorten balsa, tissue en cellulose lak.
    De club is in principe iedere vrijdag en dinsdag avond open vanaf 19:00. Als dit je wat lijkt zou ik zeggen, kom eens langs.

    Ik weet niet of je dit al had gevonden maar de NLC heeft ook een site met veel info.
    Dan liever de lucht in! -

    Groeten,
    Kevin

    ps. Als je kijkt naar de modellen van sommige mensen, zoals Wout, dan zie je dat het heel goed mogelijk is een strak uiterlijk te combineren met een laag gewicht.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Riep er iemand?

    Er zijn diverse mogelijkheden. Ik ga zelf regelmatig vliegen in Nijmegen in het Goffertpark, wanneer het je uitkomt kunnen we daar eens afspreken om in te vliegen, of gewoon met mijn kistjes vliegen. Verder is op 13 en 14 maart 2010 in Nijmegen de IIFI waarbij indoor schaal en duurvlucht wordt gevlogen. Dit wordt georganiseerd door de NLC en is een geschikt moment om kennis te maken met de NLC. Op zondag is een vliegdemonstratie, maar op andere momenten kun je in overleg ook langs komen.
    Op afspraak kun je ook eens komen kijken op een dinsdag of vrijdagavond bij de club. Kan je ook meteen tissue en rubber kopen.

    Waar woon je zelf? In of bij Elst?

    Kijk voor verkrijgbaarheid van materialen even op mijn site:
    tips/materialen
    links/materialen
    De beste mogelijkheid zijn de winkels voor kunstenaarsbenodigdheden. Die hebben grote schappen met bijzondere papiersoorten en daar ligt vaak spanpapier tussen. Ik heb meegemaakt dat toen ik er bij zo'n winkel naar vroeg ze me meteen vertelden dat ze dat soort artikelen niet verkopen, maar ik vond het toch bij hen in het schap. En bij het afrekenen verscheen er op de kassabon: spanpapier... :confused:

    Die is inderdaad goed te gebruiken, maar geeft een wat gelige kleur. Spanlak van Graupner en Model Engineering is kleurloos. Overigens geeft de CetaBever spanlak bij gebruik op tissue een meer doorschijnend resultaat dan de genoemde spanlakken.
    Voor het op kleur brengen is gebruik te maken van spuitbus, airbrush of het bijmengen van kleurstoffen in de spanlak. Maar nogmaals, om met een rubbermotor te vliegen is een laag gewicht noodzaak.
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Wout, ik wil je heel hartelijk danken voor je royale aanbod voor het invliegen. Ik hoop dat ik dat even mag aanhouden totdat ik zover ben?
    De Piper die ik bouw is niet ontworpen voor het serieuze werk zoals jullie dat doen (past met een draaggewicht van 21g/dm zelfs niet in de F4D klasse) en heeft, met uitzondering van de bouw zelf geen mogelijkheden voor het instellen van vleugelhoek e.d. (tja, onbehandeld kan de balsa natuurlijk gestoomd en verbogen worden). Zijn er wat jou betreft dan nog zaken die ik beter nu nog niet vastzet?

    Uit pure nieuwsgierigheid heb ik vanmiddag een plaatje 1 mm balsa gekocht om eens te experimenteren met verschillende afwerkmethoden (coaten bedoel ik dan! :cool:) en de gewichtsinvloed die dat heeft (en welk esthetisch resultaat het oplevert).

    Graag maak ik binnenkort gebruik van de mogelijkheid op de NLC te komen kijken en wat tissue in te kopen. Ik zal vooraf contact met je opnemen zodat we verdere details kunnen afspreken. Indicatief, wat voor prijzen moet ik verwachten voor de tissue?

    Tot slot las ik op je website dat Pledge nog een aardig alternatief is voor de lak. Dat werkt ook samen met de vochtig gemaakte tissue (gewoon water neem ik aan?)?

    Tot slot, Hobma Modelbouw heeft wel Oracover maar geen tissue.

    Met vriendelijke groet,

    Bob

    PS. Wout, je hebt een PB!
     
  14. Jster

    Jster Guest

    Hoi,

    Even over Pledge: bevat uit de fles al genoeg vocht/water om de tissue te laten 'spannen'. Werkt goed, stinkt niet en goedkoop bij de AH te krijgen.

    Ik ben op zoek gegaan naar (gekleurd) tissue in NL voor mijn volgende model, vrij onvindbaar moet ik zeggen. Ik geloof dat de Conrad wel wit tissue heeft.

    @moerman:
    Kleur jij je tissue, of koop je gekleurd?

    Groetjes Jorrit
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Op het gevaar af iets doms te zeggen (ik heb geen ervaring met watergedragen afwerking):
    Voor bespanning van een geraamte werkt het ongetwijfeld zo, maar in dit geval wordt het tissue alleen gebruikt om het balsa van een hard, glad huidje te voorzien.
    Daarom het tissue van te voren vochtig maken, bijv. met nevel uit een bloemenspuit. Dan zet het uit, om bij het drogen weer te krimpen,
    dat is de truc.
    Je werkt eerst alle luchtbellen en vouwtjes weg, dan lak je door het tissue heen van het midden naar de rand.
    Dat is de reden dat je, als je met spanlak werkt, er al een laag lak op het hout moet zitten.
    Door de lak die door het tissue heen komt wordt deze weer zacht waardoor alles wordt vastgeplakt.
    Hoe dat met watergedragen spul werkt weet ik niet, ik zou het inderdaad even proberen op een proefstukje.
    Overigens heb ik mijn bedenkingen over het vochtig spannen van tissue op 1 a 1,5 mm balsaplaat, volgens mij gaat dat zo krom als een hoepel. Ik zou het tissue gewoon droog opbrengen met verdunde lak, maar nogmaals, een proefstukje maakt het wel duidelijk wat wel en niet kan....
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik ben nu bezig met de proefstukjes. Handicap is de beschikbare weegschaal. Deze heeft een nauwkeurigheid van één gram (en zelfs daar twijfel ik aan). Ik heb inmiddels de weegtips in het topic over de HITEK-LOTEK wedstrijd gelezen en ga eens op zoek naar een betrouwbaarder alternatief.

    Ik probeer in ieder geval het verschil te bekijken tussen de door mij oorspronkelijke verzonnen coatingsmethode en de methode met lak en tissue.

    Wat betreft de vrees van Bruno over het kromtrekken van 1mm balsa met voorbevochtigd tissue: BINGO! Tenminste, nu in natte toestand wel. Eén kanttekening hierbij, bij gebrek aan bespanningstissue heb ik de aanduiding tissue letterlijk genomen. Eén laagje van een vierlaags wergwerpzakdoek heb ik bevochtigd en onder de lak gewerkt. Nou lijkt me dit spul beslist niet geschikt als versterkingsmateriaal, de vezels zijn bijzonder kort. Wel is het lekker licht. Een laagje van deze zakdoek weegt 0,65 g bij een afmeting van 20x20cm (dat is dus 0,16 g/dm2). Bij droging trekt het wel strak dus dat is wel gunstig.

    Nu ja, wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  17. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Nu ben ik toch erg nieuwschierig hoe je het gewicht van je zakdoek zo nauwkeurig hebt bepaald ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Bob,
    Tuurlijk mag je het aanbod even aanhouden, ik verheug mij erop.

    21 g/dm² is wel veel. Is dat wat Graupner zelf als vleugelbelasting aangeeft? Het zou goed zijn als je hier toch onder blijft. Twee manieren om het gewicht te beperken:
    - houd de staartvlakken zo licht mogelijk. Gebruik eventueel een lichtere kwaliteit balsa hiervoor. Door hier gewicht te besparen hoef je veel minder ballast in de neus toe te voegen.
    - als het bouwdoosje plastic wielen bevat kan je deze beter vervangen door zelf gemaakte balsa of depron wielen. Deze zijn veel lichter.

    Reken voor de tissue op 1 a 1,5 euro per vel. Ze worden besteld in engeland en er komt nog een beetje verzendkosten bij om ze hier te krijgen. De prijs in Engeland is momenteel: 450mm (18”) x 600mm (24”) (12.5 gms per sq. metre)
    Red/Yellow/Blue/Orange/Green/White/Black/Brown £0.60 per sheet

    Groetjes,

    Wout
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je balsaplaat met tissue wilt bespannen moet je beide zijden bespannen om het kromtrekken tegen te gaan. Anders trekt het direkt of later krom. Met pledge kan je tissue op het onbehandelde balsa aanbrengen. Beide zijden gelijktijdig vochtig maken en bij het drogen vlak houden. Maar ik blijf het zonde van het gewicht vinden. Ik adviseer om de keus te maken: of een statisch model, of een vliegend model. En uiteraard zou ik zelf voor het vliegende model kiezen, zeker nu ik heb gezien hoe jouw statische modellen eruit zien. Zo mooi wordt de Graupner Cub toch nooit...
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat een hoop informatie hè, DG?

    Je bent er al wel achter hoop ik dat wat wij tissue noemen (wat in bouwdozen vaak bekledingspapier genoemd wordt) dun papier is dat specifiek geschikt is voor het bekleden van modelvliegtuigen. Iets heel anders dan papieren zakdoekjes of gewoon papier dus. Vroeger werd het in elke modelbouwzaak verkocht, nu nog maar in een enkele. De makkelijkste optie is volgens mij, als je daarbij in de buurt zit, een afspraak te maken van de mensen van de NLC en een keer daar op een bouwavond te gaan kijken. Ze willen je vast wel een velletje verkopen. Voor spanlak geldt het zelfde. Spanlak is een celluloselak, maar niet elke celluloselak is spanlak. Pledge acryl plus is voor bepaalde toepassingen een goede vervanging van spanlak, maar al met al denk ik dat de makkelijkste optie die is waar ook Wout wel wat in zag: gewoon niet lakken of bekleden. Dat is gewoon het lichtst, maakt voor de vliegprestaties niet uit (of het is alleen maar beter), en de toename in sterkte door bekleden zie je vooral terug in het minder snel breken van balsa delen, maar in de praktijk breken toch eerder de lijmverbindingen, dus ook daarvoor voegt bekleden niet veel toe. Ik begrijp echter dat je al aan het lakken en zo bent geweest.
     

Deel Deze Pagina