Hierbij de start van de bouw van een houten F5J kist, naast F3RES een leuke aanvulling. Het bouwpakket van RC Europe is eenvoudig van opzet, verwacht geen gedetailleerde tekeningen of gebruiksaanwijzingen maar de kit is van goede kwaliteit. Ik ben te spreken over het gebruikte hout en het freeswerk. Mijn eerste idee was om de romp te vervangen door een CLM pro romp en van het stabilo een pendel stabilo te maken. Toch besloten om de kist te bouwen zoals bedacht. De vleugel is 2-delig, niet ideaal wat mij betreft maar wel handig voor mijn beperkte bouwruimte. De vleugel bestaat namelijk uit 3 segmenten, die afzonderlijk gebouwd wel passen op de bouwplank. Ik ga flaps inbouwen. De power komt uit een Torcster A2836/8-1260 met Torcster SBEC 5A/ 45A. De accu is een 3S lipo 2200 mAh en de prop een Aeronaut Cam 12x6 of 12x6.5. Ik hoop dat dit voldoende is. Advies voor deze kist is 1100 kV. JX servo's PDI HV2107MG voor de vleugel en JX PDI-HV0903MG voor hoogte-richting. Ben benieuwd of dit mij gaat bevallen. Bouwen is in ieder geval altijd leuk. Op de fotos het eerste begin. Totaal gewicht nu 251 gram
Een mooi project. Vind de keuze van de capaciteit van de Lipo opvallend. Je moet toch ook met 800 of 1000 Mah uitkomen ? Veel plezier met bouwen.
Mij lijkt 2200 mah juist niet erg veel voor zo'n grote bak, maar als je 2x omhoog mooi zat vindt... hangt natuurlijk ook van de thermiek af. Ik vind het wel fijn om een flink aantal keren omhoog te kunnen. Wat is het advies van de ontwerper?
Bart, de stroom is bij de opgegeven combinatie ongeveer 21-24 Ampère. Wanneer de 2200 mah accu voor 70 % leeg getrokken wordt is dit nog altijd goed voor 4 minuten looptijd. Bij een (conservatief) ingeschatte stijgsnelheid van ongeveer 3 meter per seconde haal je dan 720 meter hoogte uit een acculading. Waarschijnlijk zelfs nog wel meer. Dat zou toch genoeg moeten zijn voor een middagje vliegen…… Een kleine accu zou ik zelf vooral verkiezen bij weinig wind en zwakke thermiek. Twee keer 800-1000mah bijvoorbeeld meenemen naar het veld
Als ik google is dit een licht model vergelijkbaar met de Inside F5J of Introduction F5J van Hollein. Zeg maar rond de 1000 gram vlieggewicht. Dan is het "not done" om 100 gram teveel aan lipo in te bouwen. 800 - 1000 mAh is voldoende en 1300 toch wel de max. Lipo goed gebruiken zoals verwarmen voor gebruik en "storagen" na gebruik is veel belangrijker.
Bedankt voor de tips! Ik weet niet of het mij gaat lukken rond de 1000 gr te bouwen. Is wel erg optimistisch. Maar ik begrijp de opmerking om te vliegen met een lichtere accu. Zeker voor F5J wedstrijd begrippen. Maar eerst maar eens bouwen en dan pas vliegen, ha! Begin van de beide midden panelen, passen net naast elkaar op het bouwplankje.
Prima, maar bouw tempo is laag. Een traag winter project. Nog bezig met de middendelen. Ligger met lijfplaatjes aan het lijmen. Flaps ingebouwd. Precisie werkjes. Bouwpakket is nogal basis dus veel ruimte voor eigen interpretatie.
Ik had willen beginnen met de bouw van de tippanelen maar nu blijkt dat de balsa indekking die ik heb gebruikt voor het middenpaneel niet 1.5 mm dik is maar 2 mm. Dat had ik beter vooraf kunnen constateren.... Betekent extra schuurwerk om alles weer goed in profiel te krijgen. Gaat lukken, maar kost tijd. Had ik maar een andere hobby moeten nemen.
Als je het niet wilt wegschuren zou je nog kunnen overwegen om met 0.5 mm capstrips (carbon) te werken en de 2 mm indekking zo te laten. De vraag is hoe je dan uitkomt bij je achterlijst, vereist een aanpassing van je ribben, maar dat is misschien makkelijker dan de hele D-box gelijkmatig af proberen te schuren.
Met een beetje moed beleid en trouw is het gisteren voor beide panelen goed gelukt. Profieldikte op 8.7 % gekregen zoals hoort bij AG35
Vandaag een perfecte regenachtige zondag voor wat tijdrovende klussen. Achterlijst schuren, capstrips aanbrengen, neuslijst bevestigen, kopse kanten recht schuren. Ik heb besloten om capstrips te maken daar door het vele schuurwerk van de beplanking ook wat ribben het helaas wat te verduren hadden gekregen. 1 mm balsa, minimale gewicht toename. De neuslijst moet nog in profiel geschuurd worden en de messing buis nog verlijmd. De achterlijst is erg flexibel geworden, ga nog met wat extra driehoekjes versterken en wellicht later met een koolstof streng. Wil wel wat stijfheid in de flaps en ailerons zien te krijgen. Had liever gezien dat deze ook werden ingedekt. De koolstof vezels besteld bij carbonwinkel.nl. tezamen met een koolstof rond staaf van 8 mm en epoxy. Oude "F3B' tijden herleven een klein beetje . Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik de vleugel toch deelbaar maken. Uiteindelijk worden het dan 4 delen. Kost wat extra gewicht maar ruim 1.5 meter aan vleugel is qua transport niet ideaal. Nu tijd om aan de tippen te beginnen. Het verder afwerken van de middendelen moet nog maar even wachten.
En enige voortgang met de bouw van de tippen. De 8 mm koolstof verbinding pennen worden per stuk ca. 12 cm lang en steken dus 6 cm in de vleugel delen. Lang genoeg wat jullie betreft?
6 cm is niet veel, dan moet de buis in de vleugel goed verankerd zijn, het is natuurlijk het buitenste deel en het is een lichte zwever. Denk ook niet dat je daar zotte toeren mee gaat uithalen
Zijn de messing bussen waar de pennen in zitten niet langer? Want dan zou die lengte de sterkte bepalen en niet die van de pen.