P
peter verhulst
Guest
goedenmiddag luitjes,
terwijl de XII zijn voltooiing nadert, van een vriendelijk IG-Horten forum medelid zijn freesset van een Colibri over kunnen nemen. Hij heeft - voor zeker 3 jaar - geen tijd om deze te bouwen.
Een clubgenoot die sinds enige dagen zijn schitterende, zelfgemaakte frees gereed en operationeel heeft, freest voor mij de motoropzetspanten.
Terzijde, de dxf-files zijn door de ontwerper vrijgegeven en zijn te downloaden op het IG-Horten forum.
De spanwijdte wordt 3,75 en het gewicht ± 3,8 kg.
Ik ga wat mods. aanbrengen, zoals het weglaten van de landingsklappen (bij het middenstuk-gedeelte) en airbrakes, geplaatst voor de ailerons. Ik verleng de ailerons met een paar ribben en deel deze dan vervolgens 1/3 en 2/3 en ga dan middels butterfly remmen. Bij welke ribben de verdeling gaat plaatsvinden, komt nog. Doet iemand voor mij in Ranis http://www.embeh.de/flzvortex/
Dat is een heel mooi programma voor het berekenen van ´Nurfleugels´ maar je moet de cijfers wèl kunnen interpreteren (en dat kan ik (nog lang) niet, if ever ....).
Als as ga ik een massief stalen as Lineartechnik von Smalltec mit Onlineshop - Index gebruiken omdat:
a) de motor sterker wordt http://shop.afterbuy.de/public/cata...311-423a-ad4c-04294fad1b21&productid=11490767
en
b) het gewicht van de kist ook groter wordt.
Ik denk dat een aluminiumbuisje als asverlenging dan te zwak wordt.
wordt vervolgd .....
terwijl de XII zijn voltooiing nadert, van een vriendelijk IG-Horten forum medelid zijn freesset van een Colibri over kunnen nemen. Hij heeft - voor zeker 3 jaar - geen tijd om deze te bouwen.
Een clubgenoot die sinds enige dagen zijn schitterende, zelfgemaakte frees gereed en operationeel heeft, freest voor mij de motoropzetspanten.
Terzijde, de dxf-files zijn door de ontwerper vrijgegeven en zijn te downloaden op het IG-Horten forum.
De spanwijdte wordt 3,75 en het gewicht ± 3,8 kg.
Ik ga wat mods. aanbrengen, zoals het weglaten van de landingsklappen (bij het middenstuk-gedeelte) en airbrakes, geplaatst voor de ailerons. Ik verleng de ailerons met een paar ribben en deel deze dan vervolgens 1/3 en 2/3 en ga dan middels butterfly remmen. Bij welke ribben de verdeling gaat plaatsvinden, komt nog. Doet iemand voor mij in Ranis http://www.embeh.de/flzvortex/
Dat is een heel mooi programma voor het berekenen van ´Nurfleugels´ maar je moet de cijfers wèl kunnen interpreteren (en dat kan ik (nog lang) niet, if ever ....).
Als as ga ik een massief stalen as Lineartechnik von Smalltec mit Onlineshop - Index gebruiken omdat:
a) de motor sterker wordt http://shop.afterbuy.de/public/cata...311-423a-ad4c-04294fad1b21&productid=11490767
en
b) het gewicht van de kist ook groter wordt.
Ik denk dat een aluminiumbuisje als asverlenging dan te zwak wordt.
wordt vervolgd .....
Laatst bewerkt door een moderator: