bouw Horten Colibri

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
P

peter verhulst

Guest
goedenmiddag luitjes,

terwijl de XII zijn voltooiing nadert, van een vriendelijk IG-Horten forum medelid zijn freesset van een Colibri over kunnen nemen. Hij heeft - voor zeker 3 jaar - geen tijd om deze te bouwen.

full

Een clubgenoot die sinds enige dagen zijn schitterende, zelfgemaakte frees gereed en operationeel heeft, freest voor mij de motoropzetspanten.
Terzijde, de dxf-files zijn door de ontwerper vrijgegeven en zijn te downloaden op het IG-Horten forum.

De spanwijdte wordt 3,75 en het gewicht ± 3,8 kg.

Ik ga wat mods. aanbrengen, zoals het weglaten van de landingsklappen (bij het middenstuk-gedeelte) en airbrakes, geplaatst voor de ailerons. Ik verleng de ailerons met een paar ribben en deel deze dan vervolgens 1/3 en 2/3 en ga dan middels butterfly remmen. Bij welke ribben de verdeling gaat plaatsvinden, komt nog. Doet iemand voor mij in Ranis http://www.embeh.de/flzvortex/
Dat is een heel mooi programma voor het berekenen van ´Nurfleugels´ maar je moet de cijfers wèl kunnen interpreteren (en dat kan ik (nog lang) niet, if ever ....).

Als as ga ik een massief stalen as Lineartechnik von Smalltec mit Onlineshop - Index gebruiken omdat:
a) de motor sterker wordt http://shop.afterbuy.de/public/cata...311-423a-ad4c-04294fad1b21&productid=11490767
en
b) het gewicht van de kist ook groter wordt.

Ik denk dat een aluminiumbuisje als asverlenging dan te zwak wordt.

wordt vervolgd .....

Laatst bewerkt door een moderator:
voor degenen die net als ik moeten zoeken naar het model heb ik even onbeschaamd een plaatje gelinkt van een andere website:

154_1_B.jpg

Succes weer Peter. Wel eerst de Doppelraab he!

Colibri

Jitze,

en de TC Pitts .... en de Spad ..... en de FW190A

en dan krijg ik van WVR nog Inspira ribben, pffffffff .........

maar, van alles een bouwbericht, da´s toch ook leuk, niet dan?

Peter,

Massief stalen as lijkt me wat overdone, en zonde van het gewicht.
Bovendien: waarom zo'n precision-as? Die dingen zijn gemaakt met een nauwkeurigheid van pakweg 0,001 mm en een bijzinder hoge rechtheid. Dat is wenselijk voor CNC apparaten, maar niet noodzakelijk voor een motor-as.
Je kunt ook een stalen buis nemen, of zelfs een alu buis. Met een beetje dikwandigheid (>= 1,5 mm) en 10 mm doorsnede moet je toch een heel eind komen?!
Hij wordt toch ook geen meter lang?

Gr. Dirk.

Horten Colibri

Avond Allen,

een clubgenoot van mij heeft de motoropbouw gefreesd met zijn zelfgemaakte frees. Ik zal proberen een foto van de frees te maken, plaats ik die ook.

full

en dat is op deze (zelfbouw)frees gedaan

full

Colibri

Dirk,

waar is zulk dikwandig aluminiumbuis te verkrijgen?

Dirk,

waar is zulk dikwandig aluminiumbuis te verkrijgen?
Tja, nou moet je niet beginnen met het stellen van moeilijke vragen.
Ik breng de theorie, jij de praktijk ....:rolling:

Serieus: ik weet het niet. Ik zit in de ICT, daar krijg ik nooit zulk spul onder handen, maar een aantal clubmaatjes zit in meer technische beroepen, waaronder metaalbewerking. Die weten wellicht wat. Heb jij niet ook een paar van dat soort leden in jouw club?!
Jij zit ook al niet in zo'n technisch beroep (zachtjes uitgedrukt). Dus moet je je relaties inschakelen. Zo doe ik het ook. ;-)

Anders eens wat rondbellen bij metaalmarkt achtige winkels.
N.B. een gewone stalen as is goed genoeg, 1/1000-ste precisie is alleen nodig voor CNC apparaten met hoge precisie. Wil je wat meer diameter-precisie dan gewone stalen as, neem dan zilverstaal. Wellicht heeft de Gamma nog massief alu staf (maar dat is wel kwaliteit 'waaibomen' alu).

gr. Dirk.

Horten Colibri

goedenavond,

ben bezig met inventariseren hoeveel hout ik moet hebben.
En of dit berken of beukentriplex moet worden.
Beuken is ± 30% zwaarder, geeft veel meer werk maar zou stabieler zijn.

Heeft ook te maken met de achterlijstbekleding, die is openwerkt.
Dat wordt dus (veel) figuurzagen (bij beuken) of knippen (bij berken).

Ik zal eens kijken of ik een foto kan gaan ´organiseren´

Een metaalconstructiebedrijf hier in de buurt waar ik wel eens wat koop heeft een grote uitzoek aan profielen, o.a. alu buis, diverse diktes en wanddiktes. Heel wat meer keus dan Gamma. http://www.broecks.nl/?id=6
Dit soort bedrijven moet volgens mij overal wel te vinden zijn.

Ik geloof ook niet in zo'n precisie-as. Dat de zwaardere outrunners assen hebben van 5 of meer mm is ook vooral omdat modelvliegtuigen wel eens op hun neus gaan... en dat is nou iets wat voor de as van een duwprop niet uitmaakt...

Laatst bewerkt:
goedenavond,

ben bezig met inventariseren hoeveel hout ik moet hebben.
En of dit berken of beukentriplex moet worden.
Beuken is ± 30% zwaarder, geeft veel meer werk maar zou stabieler zijn.

Heeft ook te maken met de achterlijstbekleding, die is openwerkt.
Dat wordt dus (veel) figuurzagen (bij beuken) of knippen (bij berken).

Ik zal eens kijken of ik een foto kan gaan ´organiseren´

Peter, zie je mailbox. Zolang je iemand kent met een frees wordt er toch niet gefiguurzaagd of geknipt.....

:p

Horten Colibri

Luitjes,

net de doos van Heerdegen ontvangen ...... wat een hout.
En, zoals gebruikelijk, een prima kwaliteit.

full

full

full

ook n erg leuk projekt die horten colibri peter:yes:en jij gaat je de komende tijd niet echt vervelen peter met al je projekten:nooo:of je verveeld je natuurlijk altijd dat kan natuurlijk ook:lol:ook ik heb nog n nurflugel te bouwen en de rest:rolleyes::wink:

mvgr johan snijders

Back