bouw hydromite

• Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
S

sven vlam

Guest
hallo

ik ben van plan om een hydromite te maken het word geen haast project omdat ik het ook best druk met school heb.

het word een hydromite van 65 cm.
ik heb bij hopf een 700 bb neodym besteld en een aluminium flex as+ aluminium roer en een 40 en 45 mm carbon prop
ik heb nog in totaal 18 3600 mA sanjo zellen alemaal nieuw.
maar ik denk dat ik er 14 of 16 in ga doen.
het frame word gebouwd met 2 mm hard balsa en de beplanking met 1 mm+ 170 grams glasmat en dan 25 grams.
ik heb al een zender en ontvanger+servo's. en een regelaar 6 tot 36 cellen 60 tot 80 ampere.
lader en alles heb ik ook al.

ik wil aleen weten hoe ik mijn as het allerbest in mijn boot zet zodat hij zo hard mogelijk gaat. ( hoever achter mijn boot en hoeveel graden schuin). mischien dat iemand een site ofzo weet waar dat allemaal opstaat.

Ik heb hier een tekening liggen van de Hydromite. Daarop is te zien dat schroefas t.p.v. de schroef een hoek van 0 graden maakt (of in ieder geval een zeer kleine hoek), dat de hartlijn van de schroefas op dezelfde hoogte ligt als de onderste punt van de sponsons en dat het hart van de schroef op ongeveer 1/3 (van vooraf) van het roer ligt in het zijaanzicht.

Als je wilt kan ik hem wel scannen en naar je doorsturen als je je e-mail adres geeft. Als het goed is heb ik ook nog een bestandje maar ik weet niet hoe die er precies uitziet omdat ik hem nog moet uitpakken.

maak de boot eerder 70 a 75 cm.
een 700 motor gaat eerder op 12 a 14 cellen..
als je hem goed bouwt kan je goed op 14 cellen varen.
prop moet een 42 mm zijn met een spoed van 1.4
graupner bestelnummer No. 2317.42

je strut monteer je zo dicht mogelijk tegen de spiegel,
de prop moet ongeveer 1 graden negatief staan.

groetjes jaimy

welk kant op is negatief? wilt u anders een tekeningetje maken ofzo? dan snap ik het.
ook wil ik wel weten hoever hij achter de boot moet zitten.

de spullen van hopf zijn binnen.

ok is goed.

het hart van de schroef moet toch gelijk staan aan de achterkant van de boot :?:

mischien heeft iemand een foto van een goed geplaatste schroef??

Ik ben ook met een hydromite bezig (spanten 3mm balsa en beplanking 1.5mm met een glasvliesje met epoxy erover)

Begin anders eerst al eens te bouwen en tegen dat je ruwbouw af is is die van mij mischien vaarklaar (kmoet nog schuren en spuiten).

Ik heb er een graupner flex as in zitten met een zelfgemaakt roer en schroefashouder. Deze zit ook wel 3 cm achter de spiegel.
En als motor de purple tiger van graupner met 8 cellen (hoop dat de motor voeldoet)

Ik wil ook een hydromite bouwen maar ik niet echt zeer duidelijke bouwtekeningen daarvan kan iemand mij daar aan helpen.
Ik heb een mail adres dus daar kan je ook gewoon heen sturen!
alvast bedankt
grtz.. jeppe

ik ga ook beginnen met de bouw van m'n hydromite, een 70cm met voorlopig een 2.5cc brandstofmotor.

Heb vandaag de tekeningen laten plotten, de man van de copyshop vond het allemaal erg interessant en heeft een vriendenprijsje van 5,90 euro voor 2 stuks 90x150cm plots gemaakt :lol: Zie ook de foto met standaard balsa plankje er bovenop.

Het plan is om alle spanten uit 3mm balsa te maken, waarvan de twee lange spanten en spant F4 gelamineerd zijn met 1mm vliegtuigtriplex voor wat versterking. Motorspanten worden van 3.6mm meranti triplex omdat dit toch allemaal wel stevig moet zijn. Als laatste de bekleding uit 1mm vliegtuigtriplex ook --> plamuren --> schuren --> schuren --> epoxy en/of lakken.

Op- of aanmerkingen hoor ik graag, dit wordt me eerste grotere boot project.

dsc01396smallhc7.jpg

iemand een goede kopen flex as liggen of een site gezien ik heb hem nodig voor de hydromite.
(low budget) :help:

even een kleine update over wat ik van het weekend gedaan heb... Balsa snijwerk is bijna klaar! Nu is het wachten op m'n 1mm vliegtuigtriplex om het 1 en ander aan spanten te lamineren voor stevigheid en het geraamte daarna te verlijmen.

Even een snel fotootje met de telefoon:

Ziet er goed uit. Ik kom nog niet verder dan twijfel en weinig wol.

Hoe zorg je dat de spanten goed haaks tov de drijvers komen?

Ja, alles zit er nu redelijk losjes in, straks als ik wat balsa gelamineerd heb tot een totale dikte van 4mm maak ik alle inkepingen precies passend. Met een mal zorg ik dan dat alles netjes haaks blijft en ik een rechte boot krijg... :)

Heb nog wel een vraagje over de sterkte van verschillende onderdelen voor de Hydromite van 70cm:

Het geheel wordt bekleed moet 1mm triplex, dit moet dus nog een hoop sterkte geven en is goed bestand tegen stoten. Verder is alles uit 3mm balsa.

-De beide liggers in de lengte worden gelamineerd met 1mm triplex --> 3mm balsa + 1mm triplex
-Spant F4 (de laatste van de sponson) lamineer ik ook met 1mm triplex, totale dikte dus 4mm. (+ nog een versteviging aan de binnenkant voor de turnfin)
-de spiegel maak ik van 3,6mm meranti triplex
-motorsteunen worden ook uit 3,6mm meranti (voor voorlopig een 2.5cc motortje)
-Lijmen met constructielijm en watervaste houtlijm

Is dit allemaal in proporties voor een boot van 70cm? Balsabouw op de vorige foto is nu zo'n 130 gram, graag wil ik de boot (kaal) onder de 600 houden.

waarvoor 4 mm dik ..
dat soort spanten heb je pas nodig bij een boot 120 cm.

je kan als spanten gewoon 2 mm balsa gebruiken of 2 mm vliegtuigtriplex

de gehele buitenkant kan je met 1,5 mm bekleden en de bodem doe je dan met 2 mm.

wel alles behandelen met 2k lak of epoxy.

greetz jaimy

Enne, vergeet inderdaad niet alvast een versteviging in de voordrijver te doen waar je turnfin aankomt!!

Succes!

Groet, Aad

Back