bouw hydromite

• Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
jaimy zei:
waarvoor 4 mm dik ..
dat soort spanten heb je pas nodig bij een boot 120 cm.

je kan als spanten gewoon 2 mm balsa gebruiken of 2 mm vliegtuigtriplex

vind het verschil in sterkte tussen 2mm balsa óf 2mm vliegtuigtriplex nog wel erg groot... balsa is toch een heel stuk fragieler en stootgevoeliger. Daarom wil ik de binnenkant van de lange spanten (binnenkant tunnel ook dus) en de buitenzijde van spant F4 (einde sponson) lamineren met 1mm vliegtuigtriplex.

Buitenzijde wordt dus allemaal 1mm vliegtuigtriplex met 2k lak.

hoe zwaar wil je de boot maken ..

de spanten kan je ook lamineren met 0,4mm triplex.
dat maakt het al sterk genoeg..
en de spanten hebben niet zo supper veel te lijden ..

greetz jaimy

idd iets van een halve mm zou perfect zijn... maar heb een plaat (1,5 x 1,5 m) 1mm besteld die al wel duur genoeg was ;) Viel trouwens nog mee, bij een houthandel in Alphen a/d Rijn, 16 euro per m2. En dunner wordt alleen maar duurder natuurlijk...

Kan je een schatting maken van het kale gewicht van de romp? 3mm balsa met 1mm triplex bekleding. Ik hoop zoals gezegd onder de 600gr uit te komen.

hallo

ik heb een lange tijd niets laten horen maar ik ben nu al aardig ver.

de bouw van de boot is klaar moet aleen nog gelamineerd worden met glasmat.
hij is 68 cm lang geworden.

ik moet aleen nog even epoxy hebben ik heb al glasweefsel.
maar ik denk dat ik 1 uurs epoxy wil hebben Zodat ik tijd genoeg heb om het te verwerken.
wie weet waar ik dit goedkoop kan halen.

ik zal vanmiddag even foto's proberen te posten.

PS. patrickj hoe gaat het met de rigger vaart hij al :?:

Epoxy kan je bijvoorbeeld halen bij polyservice.nl, weet alleen niet wat het daar kost.

de bouw van mijn hydromite is ook redelijk gevorderd van het weekend. Het geraamte heb ik nu verlijmd en voelt solide aan. :)

ff een paar plaatjes:

Totaal plaatje tijdens het verlijmen, gelijk ook de deck formers erin gelijmd.

detail van de voorkant

ik wil ook bezig gaan met de hydromite,
maar ik ben een beginner.
ik wel een paar vragen:
- kan iemand mij een schema geven met alle benodigde materialen.
- wat is de beste lengte en in welk vormaat moet je dan de bouwtekening kopieëren?
- lijm welke gebruik je?
en oja ik zag dat je er piepschuim in deed hoort dat zo?
alvast bedankt!

Meestal word deze boot +/- 70 cm gemaakt, dan is het een zeer leuke hydro voor een elektro motor.

De bouwtekeningen kun je dan wel gewoon met de printer afdrukken, en aan elkaar plakken.

Lijm kun je gewoon bison watervaste houtlijm o.i.d. nemen

bedoel je de benodigde materialen voor het bouwen van de romp of de complete boot?

romp:
-Hout--> balsa 3 mm voor de spanten, 2 mm de rest, word vaak gebruikt
-en dan dus lijm en de tekeningen
-eventueel glasweefsel

complete boot:
-Accu's
-lader
-zender
-roer
-strut
-flex-as
-motor
-regelaar
-verf
-hmm weet et effe nie verder!

groet, Aad

Meestal word deze boot +/- 70 cm gemaakt, dan is het een zeer leuke hydro voor een elektro motor.

De bouwtekeningen kun je dan wel gewoon met de printer afdrukken, en aan elkaar plakken.

Lijm kun je gewoon bison watervaste houtlijm o.i.d. nemen

bedoel je de benodigde materialen voor het bouwen van de romp of de complete boot?

romp:
-Hout--> balsa 3 mm voor de spanten, 2 mm de rest, word vaak gebruikt
-en dan dus lijm en de tekeningen
-eventueel glasweefsel
-lak (meestal word MoTip of DupliColor gebruikt, te koop bij halfords etc.)

complete boot:
-Accu's
-lader
-zender
-roer
-strut
-flex-as
-motor
-regelaar
-hmm weet et effe nie verder!

groet, Aad

het heeft niet zo veel te voorduren..
en mocht ie wel met een zware motor worden uitgevoert dan lamineer je de boot met epoxy en een glasmatje

[

PS. patrickj hoe gaat het met de rigger vaart hij al :?:[/quote]

goed hoor heb nu een splinternieuwe 3.5 cc thundertigre motor,en ik ga een dezer dagen even sjoppen in bussum,om m voor de zomer af te krijgen.,maare heeft deze boot wel eens gevaren eigenlijk??

hij was bedoelt voor een 7,5 cc picco maar die heeft er nooit ingezeten. wel heb ik er een keer voor de lol een speed 600 in gezet daar ging hij iets van 30 km/u mee.
maar de boot was hier eigenlijk ff te zwaar voor.

met een 3,5 cc zal hij een stuk beter varen.

ik heb ongeveer 3 accu's er mee gevaren dus hij is nog als nieuw.

Het is weer weekend geweest, dus hier een update van de bouw! 8) Gaat aardig voorspoedig al zeg ik het zelf, de eerste gekromde plaatdelen zitten erop. Volgens weekend de moeilijkste in de punt...

Hier de foto's

onderkant zo goed als af, tunnel is echt strak/scherp geworden, voorkant, overzichtje

Ik ben nu ook begonnen 20 a4 voor de bouwplaat!
dus volgende week in elkaar zetten en snijden!

is het niet makkelijker en een stuk minder werk om ff langs de copyshop te lopen? Koste mij 5 euro om een A0 uit te printen... lijkt me de moeite toch niet waard om dat te gaan knippen en plakken...

Back