Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De eerste 2 pagina's in dit draadje gaan over een model van 2,5 meter. Deze wordt (nog?) niet gebouwd. Het verhaal van de 1:4 versie begint in post 50. Onderstaand verhaal met de motivatie waarom er een Ka-7 moest komen blijft uiteraard van kracht.

    Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik weer een bouwverslag zou starten, maar ik heb de indruk dat bij de zweefvliegers toch wel een redelijk aantal mensen het leuk vinden zo'n draad te volgen. Ik zit bij zo'n bouwverslag niet direct te wachten op allemaal complimenten, maar het is wel leuk als ik mensen ermee kan inspireren. Toch maar doen dus.
    In dit verslag begin ik niet bij de bouw, maar neem ook de voorbereidingen mee. Wat gaat er allemaal vooraf aan de bouw? De start van het echte bouwen kan nog wel een tijdje op zich laten wachten. Soms zal er een tijd niets gebeuren in deze draad, dan gebeurt er ook echt niets. Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er een vliegende Ka-7 komt.

    Ik wil dus een Ka-7 gaan bouwen. Waarom een Ka-7? Omdat ik zelf mede-eigenaar ben geweest. Ik heb een aandeel gehad in de PH-271. Op mijn harde schijf vond ik een tekening van een model met een spanwijdte van 250 cm (1:6,4), een lekkere handzame maat. Meteen gingen mijn gedachten uit naar 'mijn' goede oude PH-271. Die moest dus maar gebouwd gaan worden.

    De Ka-7 is een tweezitter die in produktie kwam in het begin van de jaren 60. Hij is veel gebruikt voor het opleiden van nieuwe zweefvliegers. De spanwijdte is 16 meter, beste glijgetal 26. Er zijn ca 550 Ka-7's gebouwd.
    Vliegen doet de Ka-7 prettig. Het is geen moeilijk vliegtuig, het enige waar je mee moet oppassen zijn de remkleppen. Deze zijn zo enorm effectief dat je beter niet kunt landen met de kleppen vol uit, dan zakt het vliegtuig snel door. Het zicht vanuit de voorste zitplaats is prima, vanuit de achterste zitplaats een stuk minder. Je zit daar met je hoofd tussen de voorkant van de vleugels wat het uitzicht erg beperkt. De Ka-7 heeft een erg herkenbaar silhouet door de hoog geplaatste vleugel met flinke negatieve pijlstelling en positieve V-stelling.
    Enkele foto's van het grote voorbeeld:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tekening bestaat uit 2 dwg files met de vleugels en de romp en enkele dxf files met alle ribben en rompspanten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Een maat van me (woont op nog geen km afstand) heeft in zijn schuur een CNC-frees staan waarmee hij prachtige ribben en spanten voor me zou kunnen frezen. Na een voorzichtige mail zijn kant op of deze files voor hem bruikbaar zouden zijn is hij meteen aan de slag gegaan. Zo zijn er meteen wat proefribbetjes gefreesd.
    [​IMG]

    In de tekening blijken de nodige fouten te zitten. Een andere vliegmaat gaat nu alle ribben opnieuw uittekenen in autocad. Hier heb ik helemaal niet om gevraagd, het gebeurt gewoon. Zal wel uit liefde voor het vak zijn. Zo wordt ik dus aan alle kanten geholpen en gestimuleerd in deze vroege fase van dit project.

    Vanavond hebben we de tekening van de vleugels geplot. Ergens in een hoek van ons clubgebouw op de basis van Valkenburg staat een stoffige plotter die nog prima werk doet voor dit soort klussen. De romp lukte nog even niet, maar die komt er ook nog wel een keer uitrollen.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo'n plotter is echt een geweldig fascinerende machine. Prachtig hoe je stukje bij beetje een mooie tekening ziet ontstaan. Hier kan je mij gerust een tijdje voor zetten, dan heb je geen kind aan me. Ik zie nu al uit naar het frezen van de ribben, moet volgens mij hetzelfde effect op me hebben.

    Zoals ik hierboven al zei: voorlopig zal er nog niet gebouwd worden. Eerst moeten er nog wat andere projectjes worden afgerond, en mogelijk staat er promotie te wachten begin volgend jaar waar wat studie bij komt kijken.

    Ik wens iedereen veel leesplezier, ik hoop dat jullie er lol aan beleven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2017
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Geweldig dit gaan we zeker volgen.
    Probeer je hem helemaal op schaal te maken ook de cockpit?
    Veel succes met de bouw.
    Een goed bouwverslag is altijd leuk vooral als je een zwever gaat bouwen die van jezelf is geweest 1 : 1
     
  3. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    zoals bertus al zij: geweldig!!!
    Ik ben deze zomer met de Gelderse zweefvliegclub naar Aalen op kamp geweest en daar hadden ze ook een Ka-7. een heel mooi vliegtuig.
    Ik ga dit zeker volgen.

    Jan-Willem
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Je laat er weer geen gras over groeien!
    Zal ik ook zeker weer volgen. Wordt zeker en vast weer een heel interesant verslag;)

    Veels succes alvast.

    Zou mooi staan naast de ASK 13:p
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ik laat me inspireren !!
    Zal de BERGFALKE maar weer eens oppakken.

    Ik hou je in de gaten en als er hulp nodig is ?

    Groeten, JH
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga wel proberen hem zoveel mogelijk op schaal te bouwen. Voor de cockpit kijk ik hoeveel ruimte ik over ga houden. Wellicht heb ik de ruimte onder de zittingen hard nodig voor inbouw van de besturing, maar een instrumentenpaneeltje en rompstuk van een poppetje wil ik er zeker in hebben. Of er ook benen aan de vlieger(s) komen is nog de vraag. Eerst de buitenkant maken, dan zie ik wel hoe ik de rest oplos.

    Dat zou zeker mooi staan! Volgens mij zijn ze redelijk dezelfde schaal. En de ASK13 is tenslotte een soort opvolger van de Ka-7. Jammer dat je zo ver weg woont.

    Ik weet je te vinden Jan-Hein, dat weet je.
    Die Bergfalke moet natuurlijk zeker klaar zijn voor mijn Ka-7, jij bent al in een iets verder gevorderd stadium. Dat ding kan met 2 weken klaar zijn! (Ik ga waarschijnlijk begin juni paar dagen naar de WaKu, misschien zelfs nog wel iets eerder ;)).
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Zal allesinds niet veel schelen die schaal.
    260km of een kleine 3 uur rijden. Mss toch maar eens langskomen als de Minus en het volgend project klaar zijn;)
    Dan kan je mij meteen de kneepjes van het hellingzweven wat bijbrengen:)
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom/waarvoor had dit toestel die (mooie) negatieve pijlstelling?
     
  9. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Om het zwaartepunt naar voren te brengen.
    En dat is dan gedaan om het vlieggedrag met 2 of 1 piloot gelijk te houden, zodat een leerling piloot niet plots temaken heeft met een gans anders reagerende zwever eenmaal hij solo mag vliegen.

    Verbeter mij als ik niet juist ben.

    (ik heb leren vliegen met een Puchacz en daar is het net hetzelfde)
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ron, goede vraag!

    Zwaartepunt naar voren brengen lijkt me niet helemaal de juiste beschrijving.
    Men heeft de achterste vlieger op het zwaartepunt willen plaatsen. Zo is het vliegtuig net zo makkelijk door 1 persoon te vliegen als door 2 en zijn er geen gewichtslimieten voor de achterste vlieger. Als je met de achterste persoon op het zwaartepunt een rechte vleugel maakt wordt het uitzicht voor die persoon wel heel erg beperkt. Door de negatieve pijlstelling breng je de tip naar voren en de vleugelwortel naar achteren, wat het uitzicht van de instructeur verbeterd. Je zit in de Ka-7 als instructeur nog steeds met je hoofd tussen de LE van de vleugelwortel, maar dat is altijd nog beter dan een ligger die door je hoofd loopt.
    De ASK13 is de opvolger van de Ka-7. De romp is voor een groot deel gelijk, alleen de vleugel is hier in het midden van de romp geplaatst in plaats van bovenop. Dit heeft het uitzicht van de instructeur drastisch verbeterd, maar de negatieve pijlstelling is gebleven om wat zicht naar beneden-voor te houden. Nadeel van deze vleugelplaatsing is weer dat je onder je een groot stuk dode hoek hebt als instructeur.
    De moderne tweezitters hebben allemaal vrijwel geen pijlstelling. De achterste persoon zit dan net voor het zwaartepunt. Bovendien zijn de koordes tegenwoordig een stuk kleiner, waardoor uitzichtproblemen minder groot zijn.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dank. Ik denk dat ik geen last zou hebben met het uitzicht aangezien (minstens) mijn hoofd boven de vleugel zo uitsteken met mijn lengte van 2m01 :)
    Ik vind de pijlstelling heel sierlijk. Dit gaat een mooi model worden :) Geen problemen met torsiestijfheid van de vleugel ?
     
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Mooi kissie Fotor, ik lees dat je clubgebouw op Valkenburg staat.
    Wel prettig dat je kontacten heb die voor een plotter, tekening en freesmachine kunnen zorgen
    Op Valkenburg heb ik mijn eerste kennismaking met zweefvliegen
    1 :1 gehad ca 18 startjes gemaakt mogelijk ook in de K-7 maar zeker in de Rohn(als ik het goed schrijf). Mijn buurman uit Wassenaar was vlieginstructeur en regelmatig mocht ik als 15 jarig manneke met hem mee naar Valkenburg. Het was altijd erg streng daar omdat het een militair vliegveld betrof. eerst naar de meteo en dan de heledag op de Jeep...lieren en soms als er een gaatje was mocht ik (Heellaas ,ik was niet zwaar genoeg) achter instappen. Vaak om de zwever aan het einde van de dag naar de hangaar te brengen gingen we de lucht in om vervolgens de kist zo dichtmogelijk bij de hangaar te landen.Ik heb het over 37 jaar geleden. Dit soort ervaringen blijven je altijd bij!!
    Later heb ik in Zeeland nog een vluchtje gemaakt in een zeer oude zwever-2 zitter waarvan ik het type niet meer weet. Mogelijk weet jij dat wel? Het betrof namelijk een zwever waar de instructeur en leerling NAAST elkaar zaten. Een stuk gezelliger dan achter elkaar. ook beter voor de communicatie.
    Wordt er nog steeds 1:1 gevlogen op Valkenburg? en vlieg jij nog 1:1??

    Succes met de K-7 je hebt er in iedergeval een abonee bij die je gaat volgen.

    Je foto van de PH-271 staat nu als sceensaver op mijn PC ingesteld. Hij heeft de Sirus van PH ARJ verdreven/vervangen...Sorry Arjan...

    Groeten,
    Willem P
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2008
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er wordt nog steeds 1:1 op Valkenburg gevlogen. Het hele strenge is er wel een beetje af omdat het geen actieve basis meer is. Zelf heb ik altijd op Langeveld grote zwevers gevlogen, wel een paar keer op Valkenburg wat sleepstarts gemaakt. Ik heb ook nog geleerd te vliegen op een Rhonlerche, fantastisch ding. Veel herrie en glijhoek 1:baksteen, maar lekker sportief vliegen (rolt goed door korte vleugels), vet slippen en nog vettere tolvluchten. Leuk hoor. Toen de ASK13 kwam was ik nog vaak vrijwilliger om toch de Rhon te pakken. Ik heb het hier over 17 jaar heleden. Tja, en al die klusjes naast het vliegen heb ik altijd de charme van het zweefvliegen gevonden. Lekker buiten bezig zijn met z'n allen en af en toe een startje maken.
    Ik weet welke zwever je bedoelt op Zeeland, maar kan even niet op de naam komen.
     
  14. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    [/QUOTE]Ik heb ook nog geleerd te vliegen op een Rhonlerche, fantastisch ding. Veel herrie en glijhoek 1:baksteen, maar lekker sportief vliegen (rolt goed door korte vleugels), vet slippen en nog vettere tolvluchten.[/QUOTE]

    Dat moet dan de zelfde kist geweest zijn denk ik? Ik weet wel dat mijn buurman die kist in de lengte as op één vleugel liet draaien. soort meskant vliegen in een scherpe bocht je kijkt dan langs de vleugel recht naar beneden. Dat slippen klopt ook... heb ik bij mijn nieuwe modelbouw ASW 15 ook geprobeerd bij de landing door richting roer en rolroeren tegengesteld te sturen gaat de kist sterk dwars. Ik neem aan dat je dat bedoeld.

    Die herrie en 1:baksteen was ook mijn ervaring een vluchtje duurde nooit langer dan 5 minuten...nooit thermiek gehad helaas.

    Wat ik mij kan herinneren dat OOK TOEN door de leiding/instructeur om vrijwilligers gevraagd werdt voor de Rhon waarschijn lijk door de 1:baksteen eigenschappen.

    gr
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2008
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    jij hebt het wel mooi voor elkaar raymond, plotter en cnc machina allemaal bij de hand. superproject en ik heb er weer een abbo bij :p
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik stond vanmiddag op het duin, en wie komt daar van achteren ineens tevoorschijn? De PH-271! Bij de KZC (Kennemer ZweefvliegClub) was het ze ook niet ontgaan dat het goed hellingweer was. Langeveld, het vliegveld van de KZC, ligt hemelsbreed slechts 2 km achter de stek waar wij hellingvliegen (Langevelderslag). Ik kon dus mooi even bijkletsen en het beestje weer even aaien. En ik heb meteen de nodige detailfoto's gemaakt voor later.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een kleine blik in de toekomst ;)
    [​IMG]
     
  17. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Das mooi zeg!
    Die laatste foto is wel goed :p

    En nog vorderingen gemaakt?
     
  18. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Dat was een leuke opsteker Raymond
    Heeft de Ka-7 nog op en neer kunnen vliegen langs het duin? Ik neem aan dat dat de bedoeling was
    Succes met de replica.

    gr Willem.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, zie citaat uit eerste posting.
    Ik heb wel tekeningen gezien van de man die de ribben opnieuw zou uitwerken. Hij had een of ander wing design programma gebruikt waar heeeele aparte profielen uit tevoorschijn kwamen. Ik geloof dat het nog wat verder uitgewerkt moet worden....
    Jazeker, de Ka-7 heeft prima kunnen hellingvliegen. Af en toe werd de wind wat minder en moesten ze flink melken om boven te blijven, maar er is goed gevlogen. Het was leuk om weer even bij te kletsen.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag heb ik met Adri (mijn privé constructeur/tekenaar/plotter/frezer) de romp geplot. Adri hangt die ergens op om er zo beter op te kunnen 'broeden'. Hij heeft een aantal fouten in de tekening ontdekt en wil zo beter kunnen kijken of alles klopt. Ik vrees dat de plotter inmiddels hoofdpijn heeft, hij deed er in ieder geval redelijk lang over.

    De ribben worden door iemand anders helemaal bewerkt. In de vorige post gaf ik aan een nogal vreemd ontwerp gezien te hebben, dat bleek een klein experiment. Hoeveel verschillende profielen kun je in 1 vleugel stoppen.... Vandaag al wel een heel behoorlijk ontwerp gezien. Ook hier wordt op gebroed.

    En zo 'borrelt' alles lekker verder.
     

Deel Deze Pagina