Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Dat ziet er uit of het eigenlijk loodgietersmaterialen zijn, maar dat zal wel niet hè...
Slim ding. Toch jammer dat je er een paar gaten voor moet open laten (kan je natuurlijk afdekken met tape, maar afhankelijk van de kleur waarin je het toestel afwerkt moet je maar zien of je daar geschikte tape voor vindt...)

In plaats daarvan zou je natuurlijk een luikje in de vleugelbeplating kunnen maken dat sluit met magneetjes...? (In dat geval is de bovenkant makkelijker dan de onderkant denk ik.)

Nog een ander idee - als je het omgekeerd maakt, midden in de romp, dan hoef je maar één luikje te maken, bovenin de romp... geen idee of daar plaats voor is natuurlijk.

Dit lijkt mij gewoon een festo koppeling. Maar werkt dit wel met zo'n stalen pen? Ik zou eerder een kunstof pen nemen waar de tandjes in kunnen pakken. Een stalen pen trek je er denk ik zo uit.

Toch jammer dat je er een paar gaten voor moet open laten (kan je natuurlijk afdekken met tape, maar afhankelijk van de kleur waarin je het toestel afwerkt moet je maar zien of je daar geschikte tape voor vindt...)

In plaats daarvan zou je natuurlijk een luikje in de vleugelbeplating kunnen maken dat sluit met magneetjes...? (In dat geval is de bovenkant makkelijker dan de onderkant denk ik.)

Nog een ander idee - als je het omgekeerd maakt, midden in de romp, dan hoef je maar één luikje te maken, bovenin de romp... geen idee of daar plaats voor is natuurlijk.
Het gat dat je moet maken is niet groot hoor, de doorsnede van het zwarte ding is ca 5x14 mm, het gat hoeft niet veel groter. Niet de moeite om daar een luikje voor te maken. Klein (doorzichtig?) tapeje zal prima werken. Zelfs zonder tape zal het goed gaan.
Alles is zeer mooi voorbereid voor montage op deze manier, ik ga daar niet aan knoeien voor misschien 10% meer gemak bij demonteren. Als je het maniertje eenmaal hebt denk ik dat demonteren een eitje is.
werkt dit wel met zo'n stalen pen? Ik zou eerder een kunstof pen nemen waar de tandjes in kunnen pakken. Een stalen pen trek je er denk ik zo uit.
De pen is volgens mij van aluminium. Ik heb met een tang geprobeerd de pen los te krijgen, en met volle kracht zit er 0 beweging in. Ik begrijp ook niet helemaal hoe het zoveel grip kan hebben, maar voorlopig heb ik er wel vertrouwen in.

De pen is volgens mij van aluminium. Ik heb met een tang geprobeerd de pen los te krijgen, en met volle kracht zit er 0 beweging in. Ik begrijp ook niet helemaal hoe het zoveel grip kan hebben, maar voorlopig heb ik er wel vertrouwen in.
Wil je wel dat he ZO vast zit?!
Het moet 'eruit rammelen tijdens de vlucht' voorkomen, maar als je een wat ongelukkige landing maakt wil je niet dat de wortelrib aan de vleugel of rompzijde eruit getrokken wordt. Toch?!
Of je Festo-koppeling gemold wordt ...

Nee, dan moet die pen breken!

Dirk.

Laatst bewerkt:
Dirk, je hebt een punt. Maar hoe vast moet het dan wel? Moeilijk. Ik ga het gewoon proberen zo. Of zou er een kunststof pen te krijgen zijn? Ik kan wel eens zoeken.

Volgens mij heeft een rondstalen vleugelpen niet tot functie dat de vleugel er af kan bij een rotlanding; daarvoor moet de vleugel onder een haakse hoek van het toestel worden weggetrokken, die situatie kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Een tong zoals op de Hast, ja dat is wat anders. Elastieken of nylon bouten ook. Maar van een vleugelpen verwacht ik zowiezo niet dat hij los gaat.

Nu zit ik er over na te denken, en ik denk dat Bart gelijk heeft. De vleugels willen voorwaarts zwiepen in een harde landing, maar dat wordt denk ik voornamelijk opgevangen door de 25 mm dikke ronde aluminium vleugelverbinder. Een vlakstaal vleugelverbinder kan dit niet opnemen, een ronde verbinder wel. Als zo'n vasthoud-pen breekt betekent dat dat de vleugels significant naar voren hebben kunnen zwiepen, wat een knik in de vleugelverbinder zou moeten betekenen. Dan is de landing al dusdanig ernstig dat er meer schade is.

Dirk, je hebt een punt. Maar hoe vast moet het dan wel? Moeilijk. Ik ga het gewoon proberen zo. Of zou er een kunststof pen te krijgen zijn? Ik kan wel eens zoeken.
Arjan van der Werde suggereerde al dat het mogelijk een zgn. Festo slangkoppeling is (bv. voor vacuum-slangen).

Welke diameter is het?
Wellicht heb ik de goede maat slang nog wel liggen, dan neem ik zondag wel een stukkie mee.
Dan moet je nog wel iets verzinnen /knutselen om die slang in de romp te bevestigen, maar daar kom jij wel uit. :rolleyes: :confused: ;)

Dirk

Ik moet je teleurstellen, ik heb enkel 8 mm.
Moet je even een bedrijf bij jouw in de buurt opzoeken die Festo spul verkoop. Met een metertje slang kom je waarschijnlijk deze eeuw wel door ...

Dirk.

Nu zit ik er over na te denken, en ik denk dat Bart gelijk heeft. De vleugels willen voorwaarts zwiepen in een harde landing, maar dat wordt denk ik voornamelijk opgevangen door de 25 mm dikke ronde aluminium vleugelverbinder. Een vlakstaal vleugelverbinder kan dit niet opnemen, een ronde verbinder wel. Als zo'n vasthoud-pen breekt betekent dat dat de vleugels significant naar voren hebben kunnen zwiepen, wat een knik in de vleugelverbinder zou moeten betekenen.
Ja
Dan is de landing al dusdanig ernstig dat er meer schade is.
Nee.
Praktijkervaring met mijn Möwe. :D

Maar waar hebben we het eingenlijk over?!
Jij hebt geen vlakstaal als vleugel verbinder.
Dus als jij zo hard en ongelukkig landt (neerstort?) dan buigt er niets naar voren.
De pen breekt, of de bus breekt uit de romp, of de vleugel(wortel) gaat aan gort, of (meest waarschijnlijk) alle drie een beetje.

Om die vleugel vast op de pen te houden volstaat een stukkie tape. OK, dat ziet er niet uit op zo'n kist. Maar als indicatie voor de optredende krachten ...

Waarom niet gewoon een bundetje elastieken (elastiekjes) door de romp. Een extra gat 1,5 - 2 cm achter de vleugelpen. Simpel en effectief.
Zo te zien is het rompdeel tussen beide vleugels vrij smal dus heb je korte elastieken nodig. Ik gebruik op Alpina ook elastieken. 10 ringen, 2 mm breed, gesneden van een oude fiets of brommerband (dat veroudert ook niet zo als gewoon elastiek).

Dirk

Laatst bewerkt:
Nu zit ik er over na te denken, en ik denk dat Bart gelijk heeft. De vleugels willen voorwaarts zwiepen in een harde landing, maar dat wordt denk ik voornamelijk opgevangen door de 25 mm dikke ronde aluminium vleugelverbinder.
Begrijpen we elkaar nou goed? Die Festo dingetjes zijn alleen nodig om de vleugels op die 25 mm buis geschoven te houden tijdens het vliegen. Maar ook tijdens een ongelukkige landing is er weinig (lees geen) kans dat er een kracht optreedt die de vleugel van die buis afschuift. De Festo bevestigingen hebben dus helemaal geen functie bij een rotlanding; alleen om te verhinderen dat tijdens het vliegen de vleugel van de buis afschuift (net als het aloude elastiekje tussen de vleugelhelften, of de Multiplex locks).
Op zich zijn de Festo dingen veel en veel sterker dan nodig is (tijdens het vliegen treedt er normaliter geen kracht op die de vleugel van de buis afschuift) maar dat maakt niet uit als je er niks beters voor kan vinden de vleugels op de buis te houden. Het is niet zo dat je daardoor meer kans hebt op beschadiging bij een slechte landing.
Waren die Multiplex locks niet bruikbaar eigenlijk?

Waren die Multiplex locks niet bruikbaar eigenlijk?
Die zijn vast wel bruikbaar, maar ik heb er minder goede ervaringen mee. Als je eens wat harder landt, dan schuiven die vleugelwortels toch wel langs de romp. Die kunststof knoppen van de Multiplex-lock worden dan afgesneden. En vervangen is lastig: uitboren, die kunststof is harder dan het multiplex, dus de boor glijdt weg, het hout in.

Dirk.

full

Dit is de originele afstop plug van festo. Met verjonging dus breekt misschien ook iets sneller tijdens een ruwe landing.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Begrijpen we elkaar nou goed? Die Festo dingetjes zijn alleen nodig om de vleugels op die 25 mm buis geschoven te houden tijdens het vliegen. Maar ook tijdens een ongelukkige landing is er weinig (lees geen) kans dat er een kracht optreedt die de vleugel van die buis afschuift. De Festo bevestigingen hebben dus helemaal geen functie bij een rotlanding; alleen om te verhinderen dat tijdens het vliegen de vleugel van de buis afschuift
Bart, je hebt helemaal gelijk met je verhaal. Een minder sterke oplossing is inderdaad voldoende om te verhinderen dat de vleugel van de verbinder schuift.
Dirk heeft het over een andere situatie. Hij heeft zijn Mowe blijkbaar een keer zo rot geland dat de verbinder naar voren is geknikt. Als de Festo pluggen de vleugel dan te goed vasthouden loop je het risico dat die pennen met wortelrib en al van je romp getrokken worden. Daarom is een beperkte breeksterkte eventueel aan te raden. Begijp ik jou goed Dirk?

We hebben het hier wel over een situatie waar je vleugelverbinder het niet houdt, dus het valt duidelijk buiten een 'gewone' harde landing, en er zal meer schade zijn. Ik weet niet of je je vliegtuig daar wel op moet dimensioneren. Het voelt voor mij wel lekker als het allemaal stevig vast zit, ook al betekent het dat je bij een landing waar je schade hebt misschien net wat meer schade krijgt.

Mooi postje om volgen.

Maar heb toch even een vraagje.
Ook hier worden 2 liggers met verschuining tegen elkaar gelijmd voor de goede lengte.
Dat is op deze manier echter geen probleem.
Maar wat ik wil aanhalen is dat er bruikbare liggers in hardhout te verkrijgen zijn op 3 m lengte.
Gewoon in de doe het zelverzaken bij profielen kijken, zowel in PVC als hardhout.
Hoef je niet met een gelijmde verbinding te zitten en ben je geen 10 cm ligger verloren.

Is gewoon een aandachts puntje hoor.
Koop deze ook voor kortere vleugels te bouwen, het is gewoon goedkoper dan in de hobby winkel.

Johan.

Mooi postje om volgen.

Maar heb toch even een vraagje.
Ook hier worden 2 liggers met verschuining tegen elkaar gelijmd voor de goede lengte.
Dat is op deze manier echter geen probleem.
Maar wat ik wil aanhalen is dat er bruikbare liggers in hardhout te verkrijgen zijn op 3 m lengte.
Gewoon in de doe het zelverzaken bij profielen kijken, zowel in PVC als hardhout.
Hoef je niet met een gelijmde verbinding te zitten en ben je geen 10 cm ligger verloren.

Is gewoon een aandachts puntje hoor.
Koop deze ook voor kortere vleugels te bouwen, het is gewoon goedkoper dan in de hobby winkel.

Johan.
Volgens mij is dat toch een andere kwaliteit hout. Goede latjes hebben veel jaarringen per cm. En dat vindt je in de DHZ zaken en bouwmarkten zelden.

Dirk.

veer

Ja

Waarom niet gewoon een bundetje elastieken (elastiekjes) door de romp. Een extra gat 1,5 - 2 cm achter de vleugelpen. Simpel en effectief.
Zo te zien is het rompdeel tussen beide vleugels vrij smal dus heb je korte elastieken nodig. Ik gebruik op Alpina ook elastieken. 10 ringen, 2 mm breed, gesneden van een oude fiets of brommerband (dat veroudert ook niet zo als gewoon elastiek).

Dirk

full

Of gewoon een veer.
Hier in dit geval een veer afkomstig uit een zetel van mijn oude Citroën 2PK voor de vleugels van mijn MU 13 samen te houden.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
Back