Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

ja raymond das n goede tip :yes: zo heb ik freesjes gekregen van mijn tandarts ook ns vragen naar dat soort instrumenten kan best handig wezen:yes::wink:
 
Helaas,

mijn tandarts is al jaren heel MVO en doneert zijn gebruikt gereedschap aan een stichting die ze opknapt voor 3e wereldlanden. Maar niet getreurd, ieder jaar ga ik naar de Auto Techno Classica beurs in Essen en daar zijn 2 of 3 stands die dit krab en peuterspul ook verkopen (tegen helaas wel stevige prijzen).

Maar het verhaal van die twee gebogen kapdelen vind ik een prachtige uitdaging die tot nu toe erg fraai wordt uitgevoerd! Ga zo door!

Bob
 
Hoi,

Drie foto's die ik van de grote Ka7 heb gemaakt tijdens Retroplane 2005.
Misschien heb je er wat aan.
Ik was hiervan onder de indruk.

Dirk.

118-1884_IMG.JPG


118-1885_IMG.JPG


118-1886_IMG.JPG
 
Zoiets moet het worden ja. Nu moet ik het ook nog zo netjes zien te krijgen.....
Da's een UITDAGING man ;-)
Succes ermee.
Ik heb die foto's toentertijd niet voor niets gemaakt.
Ik zag hoe moeilijk dat zou moeten zijn om het zo netjes te maken.

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Raymond,

Als je de doorsnedes opmeet, of ze overtrekt op papier en inscant met een referentiemaat, kan ik eenvoudig de benodigde uitslagen voor je in CAD bepalen.
 
Hallo Raymond,

je gaat lekker, word een erg mooie kist :-).
Nog even een tip v.w.b. de glazen kappen. Als je eerst van stevig papier of dun karton goed passende kappen maakt kun je dit later zo over zetten op het plexiglas.
Ik heb dit zelf een aantal keren gedaan en dat werkt perfect. Ik heb het trouwens afgekeken van ''American Chopper'' op Discovery channel, daar maakt Rick de brandstoftanks op dezelfde manier ;-).

Succes verder met de bouw!

Groeten,

Paul.
 
je gaat lekker
Daar denk ik anders over.... :(
Het is te druk op het werk. Komende 3 dagen heb ik vrij, maar moet ik studeren voor mijn profcheck, tussendoor moeten de andere vliegtuigen worden klaargemaakt voor de bergen. Daarna weer paar dagen werken, dan 6 dagen modelvliegen in de Alpen (erg leuk, maar weer 6 dagen niet in mijn hok). Het bouwen van de Ka-7 schiet voor geen meter op, het wordt een beetje tenenkrommend. Mijn kleine 'bouwpauze' eerder dit jaar begint me nu op te breken.
Het beetje werk dat ik doe lukt overigens nog steeds prima, dus in die zin gaat het nog steeds wel lekker ja.

Paul, dank voor je tip over het karton. Daar had ik nog even niet aan gedacht. Waarom verzin ik dat toch niet zelf? Zo simpel en effectief.

Vincent, met kartonnen mallen ga ik me denk ik prima redden, maar bedankt voor het aanbod.
 
De suggestie van Prop-er is ook zo gek nog niet.
- geef het wortelprofiel + koorde door (goede dikte!!!)
- geef de afstand wortelneus - achterscharnier vleugeldeel cockpit-kap
- maak een foto van voren en geef de hoogte van de cockpit-kap (tov. de onderkant cockpit) en de breedte door.

In cad is dat eenvoudig te tekenen en op elkaar uit te snijden. Vervolgens kun je het uitrollen naar een plat vlak en printen.
Ik kan dat ook (iedereen met een CAD-proggie).

Dirk
 
Dirk, ik denk dat ik met zelf knutselen goed op weg kom. Mocht het niet lukken kan ik jullie altijd nog inschakelen (of als een kleine kind: zelluf doen!;)).
 
Raymond,het moet niet af, maar het mag af. Daarom is het hobby.
Alle beetjes tesamen maken ook resultaat.
Er zijn er die zo'n zwever in één half jaar afkrijgen,maar die hebben de tijd omdat ze niet meer hoeven te werken. Lekker genieten van elke stap.
 
Nou, inmiddels heb ik mezelf wel een soort deadline opgelegd. Er komen 2 artikelen over de bouw in de Modelbouw Aktueel. Artikel 1 is al een tijdje klaar, nr 2 moet eind augustus ingeleverd worden. Dan moeten er eigenlijk wel vliegfoto's bij zitten natuurlijk.... Moet te doen zijn (hoop ik).
 
Hallo Raymond,

succes met je ''profcheck'', schijnt niet niks te zijn hoorde ik..
En net als Serge zegt, met alle kleine beetjes kom je ook verder..
Mijn Mini Nimbus schiet ook voor geen meter meer op zins ik de tuin op de kop gezet heb maar het boeit me niet meer zo, hij komt vroeg of laat weer aan de beurt en zal vliegen uiteindelijk. Deadlines doe ik niet meer aan :-).

Ik hoop dat je er met mijn ''kartontip'' komt, ik zie het wel voorbij komen in je prachtige bouwverslag.

Succes en groeten,

Paul.
 
De profcheck is voorbij, de Alpenexpeditie is achter de rug, we kunnen weer verder bouwen.

De achterkap is ontdaan van overstekend perspex. Ik dacht dat de dremel niet goed zou gaan werken ivm smeltend plastic, maar na proberen op een proefstukje bleek het prima te werken. Het perspex is nu netjes getrimd om het frame.
full


De pennen die de vleugel vasthouden zijn in de romp gelijmd. Daarvoor moest het vliegtuig weer in elkaar. Blijft krap in de garage.
Het vliegtuig leunt met beide vleugels op kratten. Van de bovenkant van de kratten is met een waterpas gechecked dat ze parallel lopen. Zo kan ik controleren of beide vleugels met dezelfde instelhoek op de vleugels komen. Met de vleugels op dezelfde instelhoek worden de pennen vastgelijmd met epoxy.
full


full


Ik heb zojuist de 500e foto van dit project op de harde schijf gezet :shock:. Op het forum staan er daarvan 'slechts' 368 :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle remkleppen zijn nu mooi afgedekt met balsa. Het balsa is schuin afgeschuurd zodat ze makkelijker in de uitsparing in de vleugel zakken.
full


Nog een klein foutje ontdekt: de voorkant van de achterkap sluit niet helemaal mooi aan op de achterkant van de voorkap. De spleet verloopt van 0 naar 4 mm. Dat wordt straks opgelost met een strookje balsa dat schuin wordt afgeschuurd. Het frame van de kap wordt straks afgedekt met witte tape, dus van dat extra randje zie je dan niets meer.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ruwbouw foto's!

Vandaag vond ik het tijd voor de mooiste foto's die je maar van je model kan maken: het model (vrijwel) compleet ruwbouw klaar!

Ka7-513.JPG


full


Ka7-543.JPG


Ka7-548.JPG


Ka7-518.JPG


full


full


Wauw!!! :banana:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar staat een (terechte) trotse en stralende Raymond:D

Succes met de afwerkfase het ziet er nu al prachtig uit, en de kans om dit te fotograferen krijg je niet gauw weer.

succes


Terence
 
Back
Top