Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Morgen gaat de Ka-7 mee naar de vintage glider meeting. Hopelijk kan hij de lucht in. Camera's gaan mee, eens kijken wie ik die het beste in handen kan geven.
     
  2. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    gaaaaaf fotor :banana: ik zal hem morgen ns bewonderen en hopelijk krijgt ie n perfekte maiden raymond !!
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Die perfecte eerste vlucht is inmiddels een feit. En WAUW wat vliegt hij mooi langzaam! Ik ben best wel blij ;)!
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Proficiat!!!!

    [​IMG]

    Han.
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gefeliciteerd Raymond!!! :thumbsup:

    Dit is de beloning voor de vele uren knutselen.
    Haha, ......Ik ben best wel blij..... zeer herkenbaar. :)


    Johannes
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Raymond proficiat, een mooie afsluiting van je project! We zijn benieuwd naar de beelden ;)
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Beelden en het verhaal komen zo, ik sta nu op de kermis. Moet ook gebeuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gefeliciteeeeeeeeerrd!!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Jongens, wat een mooie dag vandaag. Op het vintage glider treffen heeft de Ka-7 gevlogen. En ze deed het prachtig.

    Bij aankomst waren er al enkele deelnemers aanwezig. Het clubje zou niet te groot zijn vandaag. Het veld was dat wel ;). Het weer was heerlijk met af en toe een zonnetje en een windje 3. Perfect voor het invliegen van dit model.

    Eerst moeten natuurlijk wat verplichte foto's worden geschoten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna mag het model nog even de omgeving in zich opnemen ter voorbereiding van de eerste start.
    [​IMG]

    Terence de Gooier krijgt nog wat instructies mee.
    [​IMG]

    De laatste checks
    [​IMG]

    En dan moet het maar gebeuren. Motor vol open en na een prima horizontale worp van Terence (waarvoor mijn dank!) vloog de Ka-7 keurig omhoog.
    [​IMG]

    Het klimvermogen is niet bijzonder groot, maar voldoende voor een positieve klim. Eigenlijk in de lijn der verwachting. De variolog laat een gemiddelde klimsnelheid van zo'n 2,5 m/s zien. In de huidige tijd van vette overmotorisering is dat niet veel, maar voor mij is het voldoende. Tijdens het klimmen moet flink geduwd worden, de neus wil nogal omhoog komen. Later is dit met een mixer gas-hoog opgelost. Ik zal proberen de domping nog wat te vergroten, dit moet kunnen door extra ringetjes tussen de motormount.
    Bij de eerste vlucht bleef de propeller draaien, de rem van de regelaar was vergeten. Gelukkig had Jacob een handleiding van de regelaar bij zich, waardoor ook dit opgelost kon worden. Top!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vliegen verliep uitstekend. Na wat trimmen vliegt het model zonder de knuppels aan te raken. De roeruitslagen zijn allemaal passend. Het model leek lekker langzaam te vliegen, maar als ik de videobeelden terug zie lijkt dat toch mee te vallen. Ik vraag me af of de beelden op video wat vertekenen en dat daardoor het model sneller lijkt te gaan, of dat mijn perceptie tijdens het vliegen wat vertekend was.
    Overtrekken is nauwelijks mogelijk met de Ka-7. Als je langzaam vol up trekt blijft de neus hoog en hij valt niet over een vleugel weg, het model wordt alleen 'zwammig'. Prima zo.
    [​IMG]

    De zichtbaarheid van het model is prima onder zowel de wolken als onder de blauwe lucht. Als het model wat lager komt zie je prachtig hoe de bespanning nog enigszins doorschijnend is.
    [​IMG]

    Ook met alleen het richtingroer is prima te vliegen. Toch gebruik ik de rolroeren er normaal wel bij. Jane heeft er intussen plezier in.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De remkleppen doen uitstekend hun werk, al had ik ze in de omstandigheden van vandaag nauwelijks nodig. Met deze wind was de glijhoek 'slecht genoeg' om met een goed uitgemikt circuit zonder kleppen binnen te komen. De neusstand verandert nauwelijks bij het trekken van de kleppen, hier moet ik nog wat down meemixen omdat anders de snelheid er teveel uitloopt. Als je kleppen trekt wil je de neus wat laten zakken om de vliegsnelheid op peil te houden.
    Aanvliegen ging prima, en alle landingen waren meer dan uitstekend. Niets meer aan veranderen. Het geluid als het model in het gras zakte was zeer schaalgetrouw door de gebruikte bespanning.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En na de landing volgt dan de blijdschap. Zo, wat had ik een grote grijns op mijn gezicht.
    [​IMG]

    Na deze eerste vlucht heb ik nog enkele vluchten gemaakt, ik heb 1,5 accu leeggevlogen vandaag. Daarbij had ik het prima naar mijn zin, het ging allemaal zeer ontspannen. De spanning was ook voor de allereerste vlucht een stuk minder als destijds met de Elefant. Tussendoor de Sunny nog naar recordhoogte geschroefd, is ook leuk voor de ontspanning.

    Het stroomverbruik ligt gemiddeld rond de 33A. Ik moet even zoeken wat de motor continu mag trekken, mogelijk is er ruimte voor een wat grotere prop. Daar ga ik nog wel eens aan rekenen.

    Het zwaartepunt lag goed voor de eerste vluchten, maar kan nog best een stuk naar achteren. De eerste ca 50 gram lood zijn al verwijderd, zonder groot merkbaar resultaat. Er kan naar mijn idee nog veel meer uit. Dat ga ik komende tijd langzaam doen. De daalsnelheid was vandaag iets meer dan 1 m/s, die zal nog wel beter worden als het zwaartepunt naar achteren gaat.

    Er zijn uiteraard videobeelden gemaakt, maar die moet ik nog even verwerken tot een leuk filmpje. Geef me max 3 dagen.
    [​IMG]

    Alle aanwezigen dank voor de complimenten en het enthousiasme, dat werkt toch wel motiverend.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2012
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Thuis was er nog even paniek, ik had het idee alle foto's kwijt te zijn van de geheugenkaart. Gelukkig was ik wat in de war en bleek de betreffende geheugenkaart met foto's gewoon nog in de camera te zitten.
    Jacob, excuses voor de paniek!
     
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Raymond,

    Ik vond het erg leuk dat je mij het vertrouwen gaf om de eerste keer te gooien. (na de worp had ik kippevel op mijn benen:rolleyes:)

    Ik heb je bouwverslag met veel aandacht en plezier gelezen (en elke keer naar uitgekeken) en deze maiden was een waardige afsluiting:p.

    Prachtig mooi model en mooi vlieggedrag, ik vind de vliegsnelheid erg mooi en zeker niet te langzaam, laatst heb ik een 6 mtr ka 8 zien vliegen en dat leek mij aan de langzame kant.

    Succes met de verdere vluchten

    groet

    Terence

    ps kan niet wachten op de video van Fotor productions en camera mannen en piloten Justus en Jacob, die als een horde papparazzi om je heen vlogen en filmden:D
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb nu al meerdere keren gelezen: "afsluiting van het project". Maar dat is het helemaal niet! Ten eerste moet ik nog wat kleine dingen afwerken, maar fase 2 is vandaag pas begonnen: het vliegen! Ik hoop dat dit project nog lange tijd doorgaat!
     
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Nogmaals gefeliciteerd Raymond. Heerlijk om je verslag nog weer even na te lezen, volgens mij zijn dit van die dagen die je (qua hobby) niet weer vergeet!

    Je mededeling over je foto's bracht mij wel even aan het twijfelen over mezelf... gelukkig zien we hier dat de foto's er nog zijn!

    Kan het niet nalaten om even een groffe printscreen van de GoPro beelden hier te plaatsen, mooi shot met veld, Jane en je Ka-7. Succes met de montage.

    [​IMG]

    Groet,

    Jacob
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dat was met de camera van Raymond zelf, ik heb in al het enthousiasme bijna niet opgenomen, behalve met de GoPro dan..

    Groet,

    Jacob
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Geweldig mannen.....:proost:
     
  16. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden :), mooi om te zien hoe je tot dit punt bent komen, met bijna alleen een tekening en hout. Prachtig :D
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd! Geweldig om te zien vliegen.

    Dirk.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De video-opnames komen volgens mij goed overeen met de werkelijkheid hoor......niet te snel en verschikkelijk mooi schaal! (ik heb wel eens een Ka-7 boven mijn huis zien cirkelen die van Valkenburg gesleept is)
    mijn XD luchtopnames zijn leuk maar er zit niets bij wat enige bijdrage kan leveren aan Fotor productions. De Spirit was veel te snel waardoor ik er niet achter kon blijven en door het enorme verschil in afmeting was het voor mij totaal niet in te schatten of ik op dezelfde hoogte zat.

    Mooie kist, mooi vliegbeeld en hopelijk nog vaak mooie beelden van de kist!

    Klasse Raymond!
     
  19. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Van harte Raymond!
    Een groot compliment voor de bouw van deze kit en zeker ook de tijd waarin je het gedaan hebt. 'Slechts' 11 maanden. Ook je keuze voor het gebruik van Koverall vind ik erg leuk en leerzaam. Het heeft de Ka-7 een passende finish gegeven.

    Veel succes met het afronden van de resterende detail klussen!
     
  20. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Gefeliciteerd Raymond! Grote klasse!!

    Patrick
     

Deel Deze Pagina