Jongens, wat een mooie dag vandaag. Op het vintage glider treffen heeft de Ka-7 gevlogen. En ze deed het prachtig.
Bij aankomst waren er al enkele deelnemers aanwezig. Het clubje zou niet te groot zijn vandaag. Het veld was dat wel

. Het weer was heerlijk met af en toe een zonnetje en een windje 3. Perfect voor het invliegen van dit model.
Eerst moeten natuurlijk wat verplichte foto's worden geschoten.
Daarna mag het model nog even de omgeving in zich opnemen ter voorbereiding van de eerste start.
Terence de Gooier krijgt nog wat instructies mee.
De laatste checks
En dan moet het maar gebeuren. Motor vol open en na een prima horizontale worp van Terence (waarvoor mijn dank!) vloog de Ka-7 keurig omhoog.
Het klimvermogen is niet bijzonder groot, maar voldoende voor een positieve klim. Eigenlijk in de lijn der verwachting. De variolog laat een gemiddelde klimsnelheid van zo'n 2,5 m/s zien. In de huidige tijd van vette overmotorisering is dat niet veel, maar voor mij is het voldoende. Tijdens het klimmen moet flink geduwd worden, de neus wil nogal omhoog komen. Later is dit met een mixer gas-hoog opgelost. Ik zal proberen de domping nog wat te vergroten, dit moet kunnen door extra ringetjes tussen de motormount.
Bij de eerste vlucht bleef de propeller draaien, de rem van de regelaar was vergeten. Gelukkig had Jacob een handleiding van de regelaar bij zich, waardoor ook dit opgelost kon worden. Top!
Het vliegen verliep uitstekend. Na wat trimmen vliegt het model zonder de knuppels aan te raken. De roeruitslagen zijn allemaal passend. Het model leek lekker langzaam te vliegen, maar als ik de videobeelden terug zie lijkt dat toch mee te vallen. Ik vraag me af of de beelden op video wat vertekenen en dat daardoor het model sneller lijkt te gaan, of dat mijn perceptie tijdens het vliegen wat vertekend was.
Overtrekken is nauwelijks mogelijk met de Ka-7. Als je langzaam vol up trekt blijft de neus hoog en hij valt niet over een vleugel weg, het model wordt alleen 'zwammig'. Prima zo.
De zichtbaarheid van het model is prima onder zowel de wolken als onder de blauwe lucht. Als het model wat lager komt zie je prachtig hoe de bespanning nog enigszins doorschijnend is.
Ook met alleen het richtingroer is prima te vliegen. Toch gebruik ik de rolroeren er normaal wel bij. Jane heeft er intussen plezier in.
De remkleppen doen uitstekend hun werk, al had ik ze in de omstandigheden van vandaag nauwelijks nodig. Met deze wind was de glijhoek 'slecht genoeg' om met een goed uitgemikt circuit zonder kleppen binnen te komen. De neusstand verandert nauwelijks bij het trekken van de kleppen, hier moet ik nog wat down meemixen omdat anders de snelheid er teveel uitloopt. Als je kleppen trekt wil je de neus wat laten zakken om de vliegsnelheid op peil te houden.
Aanvliegen ging prima, en alle landingen waren meer dan uitstekend. Niets meer aan veranderen. Het geluid als het model in het gras zakte was zeer schaalgetrouw door de gebruikte bespanning.
En na de landing volgt dan de blijdschap. Zo, wat had ik een grote grijns op mijn gezicht.
Na deze eerste vlucht heb ik nog enkele vluchten gemaakt, ik heb 1,5 accu leeggevlogen vandaag. Daarbij had ik het prima naar mijn zin, het ging allemaal zeer ontspannen. De spanning was ook voor de allereerste vlucht een stuk minder als destijds met de Elefant. Tussendoor de Sunny nog naar recordhoogte geschroefd, is ook leuk voor de ontspanning.
Het stroomverbruik ligt gemiddeld rond de 33A. Ik moet even zoeken wat de motor continu mag trekken, mogelijk is er ruimte voor een wat grotere prop. Daar ga ik nog wel eens aan rekenen.
Het zwaartepunt lag goed voor de eerste vluchten, maar kan nog best een stuk naar achteren. De eerste ca 50 gram lood zijn al verwijderd, zonder groot merkbaar resultaat. Er kan naar mijn idee nog veel meer uit. Dat ga ik komende tijd langzaam doen. De daalsnelheid was vandaag iets meer dan 1 m/s, die zal nog wel beter worden als het zwaartepunt naar achteren gaat.
Er zijn uiteraard videobeelden gemaakt, maar die moet ik nog even verwerken tot een leuk filmpje. Geef me max 3 dagen.
Alle aanwezigen dank voor de complimenten en het enthousiasme, dat werkt toch wel motiverend.