Fotor
Forum veteraan
Het hoekje onder de cockpitkap is afgedicht met balsa. Ik ben begonnen met een papieren malletje.
De papieren mal trek je over op balsa en dat snij je ruim uit. Heel veel voorzichtig stukjes wegschuren verder eindig je dan met een mooi passend stukje balsa. Moeilijkheid is dat de kanten niet overal recht lopen, maar een zeker 'helling' moeten hebben. Zoals bijna overal.....
De meeste dwarsbalken in de staart zijn gemaakt, alleen het allerachterste stukje moet nog.
Een potentieel probleem vormt de kromming van de neus.
Het inlijmen van alle gordingen is gebeurd met het middendeel goed op de bouwplank geklemd. Na het loshalen van de bouwplank willen de gordingen toch weer graag terug een rechte lat worden. Bij het maken van de linkerhelft van de romp wordt het middendeel uiteraard weer recht ingeklemd. De gordingen aan de andere kant gaan als het goed is ongeveer even hard terugtrekken, zodat het eindresultaat hopelijk een redelijk recht geheel wordt. Maar het is mogelijk dat er enige kromming aanwezig blijft. Hoe we dat oplossen zien we dan wel weer, wordt waarschijnlijk met het inlijmen van één of meerdere schuine latten.
De papieren mal trek je over op balsa en dat snij je ruim uit. Heel veel voorzichtig stukjes wegschuren verder eindig je dan met een mooi passend stukje balsa. Moeilijkheid is dat de kanten niet overal recht lopen, maar een zeker 'helling' moeten hebben. Zoals bijna overal.....
De meeste dwarsbalken in de staart zijn gemaakt, alleen het allerachterste stukje moet nog.
Een potentieel probleem vormt de kromming van de neus.
Het inlijmen van alle gordingen is gebeurd met het middendeel goed op de bouwplank geklemd. Na het loshalen van de bouwplank willen de gordingen toch weer graag terug een rechte lat worden. Bij het maken van de linkerhelft van de romp wordt het middendeel uiteraard weer recht ingeklemd. De gordingen aan de andere kant gaan als het goed is ongeveer even hard terugtrekken, zodat het eindresultaat hopelijk een redelijk recht geheel wordt. Maar het is mogelijk dat er enige kromming aanwezig blijft. Hoe we dat oplossen zien we dan wel weer, wordt waarschijnlijk met het inlijmen van één of meerdere schuine latten.
Laatst bewerkt door een moderator: