Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Ik heb een aantal tussenstukken van het middenpaneel al weggehaald. Deze deden in de huidige staat van de bouw niets meer. Nu kan ik er nog lekker bij om ze te verwijderen.
Aan 2 kanten inzagen, dan breek je ze heel makkelijk eruit.
full

Wel opletten dat je de zaag recht houdt, want je zaagt zomaar in het spant!
full

Ach, klein stukje hout erover en het is weer sterk genoeg
full

En zo ziet het er dan uit
full

De romp wordt nu al lekker open van binnen.

Huidige status met het vakwerk
full

Ik heb bij Premierpilots.net een vrouwelijke piloot besteld. Na een langdurig onderzoek door de douane (tja, ik snap die mannen wel) is ze vandaag eindelijk aangekomen. Het is een prachtige pop met veel detail.
full

full

Ze ziet er echt uit alle hoeken goed uit
full

Met alle accessoires (pet, zonnebril, gordels, roze nagellak en goudkleurige BH!)
full

De gordels zijn een kunststukje op zich, ze kunnen werkelijk worden losgemaakt. Ik heb een tweede set gordels voor de achterste zitplaats.
full

Gewicht inclusief alle accessoires is 162 gram. Dat klinkt als veel, maar voor zo'n grote pop is het erg licht. Ze voelt tenminste als een veertje. Ik denk erover het hoofd draaibaar te maken met een servo, maar dat vergt nog wat onderzoek. De rug zal dan open gesneden moeten worden, en ik moet kijken of het hoofd eraf kan zonder schade te veroorzaken. Het zou leuk zijn als het lukt, maar het is zeker geen must.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er komen allerlei opmerkingen en vragen in me op. Maar ik hou ze lekker voor me. :D
Mooie pop hoor!

Stel dat het wél zou lukken om ze vast te lijmen... dan heb je toch een hele flinke spanning in je toestel ingebouwd zitten, dat is toch ook niet echt goed?
Je hebt geloof ik al met water & hitte geprobeerd ze te vervormen... zou het een idee zijn om een paar kerfjes in die lat te maken, en die dan later te vullen met dikke CA, en dan aan de zijkant van die gording een strookje triplex te lijmen, dat in de juiste ronding gesneden kan worden?

nope je haalt de stekte uit de lat
wat ik dan zou doen is 2 latjes nemen die samen de juiste dikte van de originele hebben . deze zet je weg in een pvc buis met deksels er op en gevuld met warm water voor een paar uur tot een nacht (naar gelang de dikte en in het bovenste deksel een klein gaatje maken ) deze latjes lijm je dan bijderkanten tegelijk 1 voor 1 in met of witte houtlijm of een pu lijm (wel het latje voor je gaat lijmen even door een droge doek halen )de volgende dag doe je dan de buitenste latjes . een dunner latje kan vaak beter plooien als het nat is .en door te lamineren vergroot je de sterkte tov 1 origineel .

ik heb dit geintje ook gehad bij mijn pfalz ,waar ik de krachten op een setje balkjes net te groot vond worden . ik heb deze uit 3 lagen weer opgebouwd en ging perfect .

raymond je moet de kacheliets warmer zetten ,ze heeft 2 koude punten :D

maar mooi stukje bouwen hoor ,kan ik van genieten .

Zo hee, dit gaat echt hard. Zal een mooie kist worden! Overigens ook erg leerzaam om zo'n gedetailleerd bouwverslag te volgen. Dank daarvoor!

Die gordels zitten niet echt comfortabel bij onze dame. Ze gaan direct over haar borsten heen. Hoe werkt dat eigenlijk bij echte zweefvliegende dames? Dat lijkt me niet zo comfortabel.

(op zoek naar een mooie dame, schaal 1:5 voor in de Cirrus)

Toch gaat het in de praktijk zo. Tja, als je cup S (ilicone) hebt kan het misschien wat oncomfortabel zijn ja.

Ander ongemakt voor de dames: plassen. Wij heren kunnen een flesje meenemen voor als de nood hoog is. Ik heb dames aan wedstrijden mee zien doen met Tena Lady achtige luiers om de billen, lijkt me ook niet heel comfortabel om urenlang op te zitten. Probleem is dat je altijd wel moet blijven drinken tijdens lange vluchten. Ik had steevast een flinke hoofdpijn van de uitdroging na een lange overlandvlucht, samen met pijn in mijn buik van een overvolle blaas.

Tja, bij dames zeilvliegwedstrijden is Tenax ook favoriet. Wij mannen hebben het dan vrij makkelijk; op grote hoogte een paar ritsen open en hup, een ferme goudgele straal sprankelt aardwaarts. Prachtig in het zonlicht!

Bij de eerste kant heb ik nogal lopen tobben met een bepaald latje dat gebogen en getordeerd aangebracht moet worden, aan de voorkant van de cockpit. Ik had het allemaal wel wat nat gemaakt, maar het wilde niet echt lekker blijven zitten. Deze keer heb ik het latje een uur ondergedompeld in water gelegd, daarna ingespannen en een dag laten drogen. De lat was nu perfect voorgebogen en kon vrijwel zonder spanning worden gelijmd. Les: het hout moet natter bij het voorbuigen.
full

De laatste vakwerklatjes voor nu zijn in de romp gelijmd. Later komen er nog meer latjes in het achterste deel van de romp, maar die kan ik pas goed aanbrengen als de romp niet meer in de stelling ligt.
full

En vrijwel alle balsa verstevigingshoekjes zijn aangebracht.
full

Ik denk dat ik morgen de romp uit de bouwstelling kan halen. Dat is een moment waar ik al dagen naar uitkijk. Eindelijk heb ik dan de romp in min of meer de uiteindelijke vorm in handen. Ik ben erg benieuwd naar de stijfheid en naar de 'rechtheid'.

Ik bedacht mij laatst dat ik dit bouwverslag op de een of andere manier nogal anders beleef dan mijn vorige uitgebreide bouwverslagen (Sagitta900 en Austria Elefant). Waarom dan? Ik denk omdat de vorige verslagen meer 'bouwverslag en ondertussen vraag ik heel veel' waren. Daar kwamen soms leuke discussies uit los en ik heb heel veel geleerd van deze bouwverslagen. Deze keer zijn er veel minder vragen. Enerzijds omdat het een kit is die goed uitgedacht lijkt te zijn, anderzijds omdat ik zelf al een paar treetjes hoger op de ladder sta. Het is nu dus echt veel meer een verslag waarin ik laat zien wat ik doe, de participatie van anderen is een stuk minder. Enerzijds mis ik die discussies een beetje, anderzijds geeft het aan dat ik veel zelfstandiger bouw, wat goed is. Ik vermoed dat er wel aardig wat mensen meelezen gezien het aantal views.

hier een dappere meelezer . en dat gevoel van reakties missen ,moet je zien dat je op de goede weg bent ,en dat ben je .

Ik lees ook braaf mee hoor, en val telkens stil van het moois dat je aan het maken bent. Daarom hoor je me niet...

Off-topic maar wel aansluitend op Raymond's opmerking:
Wat ik wel mis/zoek op dit forum is een mogelijkheid om te zien wie je draadje volgt? Is die optie er?

Groet,

Jacob

De romp is eruit, en ik wordt er heel vrolijk van! :banana:
Prachtig om dit eindelijk zo in je handen te kunnen houden.
full

full

Jane zit nog wat onwennig met wat hout in de weg, maar het bevalt haar zo ver. Ze gaat goed onder de kap passen.
full

De grootste aangename verassing: de romp is kaarsrecht!
full

De stijfheid van de voorkant is prima, de achterzijde mag op torsie nog wel wat stijver, maar dat gaat ook nog gebeuren als de rest van de houtjes wordt aangebracht. En later draagt de bekleding ook nog eens behoorlijk bij aan de torsiestijfheid.
De stukken hout in de cockpit laat ik nog heel even zitten, er moeten langs de romp nog 2 gordingen worden aangebracht die de vorm helpen bepalen, daarvoor wil ik de romp nog even in de helling zetten. Als die gordingen erop zitten wordt de cockpit helemaal leeg gemaakt.

PRACHTIG!

Je zou de romp bijna gaan bespannen met iets doorzichtigs, zonde dat er later veel minder van te zien is. Maar we hebben de foto's nog!

Groet,

Jacob

Ziet er mooi recht en licht uit, leuke constructie!

Veel plezier met de bouw verder,
Grt, Ramses

Ziet er goed uit. Je pilote had makkelijk wat dikker kunnen zijn, of waarom hebben ze die twee zitplaatsen eigenlijk achter mekaar gemaakt? :D

erg mooi fotor:yes: ik zou denk ik kiezen voor n mooie antieke afwerking:grin: solartex antiek bv!, maar dat is voor later eerst krijgen we de mooie bouw van de vleugels nog:grin: de cola en de popcorn staan al klaar dus kom maar op fotor :wink::grin::grin:

ik zou denk ik kiezen voor n mooie antieke afwerking:grin: solartex antiek bv!
...
eerst krijgen we de mooie bouw van de vleugels nog
Deze Ka-7 krijgt geen solartex, maar gewone witte Oracover. Het kleurenschema stond al vanaf het begin af aan vast, zie begin van deze draad (PH-271). Ik heb ook gedacht aan witte oratex, maar laatst heb ik op een BIGGS meeting een schitterende Ka-8 in deze maat gezien met witte oracover, en dat was helemaal zoals het moet zijn. Uiteindelijk werd het linnen van de echte ook redelijk dichtgesmeerd met verf, waardoor een vrijwel gladde laklaag aan de buitenkant zat.

Nou, de vleugels liggen nog niet op de tafel hoor! Ik heb aan de romp nog het nodige werk te doen, en ik denk dat ik daarna eerst de staartvlakken ga maken.

Ik heb nog zo'n 9 meter witte oracover liggen, dus dat kost me nu niets meer (een keer een goedkoop 10m rolletje in Dortmund gekocht). Dat is geen reden om het te gebruiken, als het er niet goed uit had gezien zou ik het niet gebruikt hebben. Maar na het zien van die prachtige Ka-8 met gewone witte Oracover ga ik dit met overtuiging aanbrengen.

Laatst bewerkt:
Back