Dank voor alle mooie commentaren. Gisteren nog bijna een buiging gehad van JHvdK, een bouwer die zelf altijd strakke 'kissies' bouwt. Altijd leuk.
Aan de zijkant van de romp komen nog 2 vormlatten. Een soort gordingen die constructief weinig bijdragen, maar die zorgen voor een wat rondere vorm van de romp. Op het origineel waren dit gewoon houten latten die op het staalbuis frame waren gelijmd. Op dit model dragen ze nog wel iets bij aan de sterkte.
Het voorbuigen ging nu prima. Ik leg de latten eerst een half uur ondergedompeld in bad zodat ze door en door nat zijn. Daarna inspannen, halve dag laten zitten en ze zijn krom.
De juiste kromming blijft er mooi in zitten.
De latten zijn aan de randen wat afgerond zodat er geen harde knik in de folie komt. Later zullen ook enkele van de andere gordingen worden afgerond om dezelfde reden. De vormlatten zijn gelijmd met PU lijm. Nooit eerder gebruikt (op een proefstukje na), maar voor deze klus leek het me de juiste lijm.
De lat die me eerde zoveel problemen gaf (moest gebogen en getordeerd worden ingelijmd) zat niet naar mijn zin. Ik heb hem losgehaald en een nieuwe nat ingeklemd en daarna gelijmd. Nu is het wel goed.
Het overbodige deel van de spanten in de cockpit zijn verwijderd. Ik hoef de romp nu niet meer volledig in de stelling te klemmen voor klussen, dus ze konden weg.
Voor:
Na:
De stijfheid van de romp is prima in orde. De bodemplaat moet nog wat worden aangepast om lekker te passen, maar Jane zit al veel beter dan eerder.