Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

En inderdaad is Oratex qua structuur eigenlijk absoluut niet schaal. Hoewel het er wel vriendelijk uitziet...

bart ,voor schaal moet je sommige dingen voor het oog overdrijven . tuurlijk is het vezelstructuur te grof ,ben ik 100% met je eens .maar als je een wo1 kist in folie zet ipv oratex ,heb je gelijk een stukje speelgoed ipv model.(dit was ter voorbeeld genoemd)

en als raymond zijn kist in de folie wil zetten is dat zijn keus en zijn model,resultaat zal vast mooi zijn ,daar twijfel ik niet over .
op Deelen vlogen ze ook in het geel (ik praat ruim 20 jaar terug)maar raymond heeft gewoon de keus gesteld ivm het verleden ,zeer begrijpelijk .

ben benieuwd .

bart ,voor schaal moet je sommige dingen voor het oog overdrijven .
Ik ben blij dat je het me even uitlegt... :rolleyes:
Oracover heeft gewoon een wat plastic achtige glans, die 1:1 linnen vliegtuigen niet hebben. Misschien zouden ze eens een halfmatte Oracover moeten uitbrengen, dat zou voor schaalbouwers ideaal zijn.

Ik ben blij dat je het me even uitlegt... :rolleyes:
Oracover heeft gewoon een wat plastic achtige glans, die 1:1 linnen vliegtuigen niet hebben. Misschien zouden ze eens een halfmatte Oracover moeten uitbrengen, dat zou voor schaalbouwers ideaal zijn.

tsja of overspuiten met satijn glans blanke lak ,maar dan dat gewichtstoename:| .dat wil je niet op een zwever .

zou wel een gat in de markt zijn inderdaad ,ik heb het zelf nog niet gezien .

Iets opruwen met een pannensponsje schijnt ook goed te gaan. Nu ik er aan denk, ga ik zo eens even proberen bij mijn Minimoa, die ziet er ook iets te plastic uit.

Proefstukje gemaakt.
Met een pannensponsje of korrel 400 schuurpapier, gaat allebei prima.

Ik ga met de Moa aan de slag :-)

ora-dull009.jpg

(voor wie het niet ziet; halverwege, van links naar rechts, loopt de scheiding. Op het linker ribbetje heb ik een driehoekje met plakband afgeplakt, zoals je vaak bij die overgangen tussen open en dichte beplanking ziet.)

Om het af te maken even met wat vochtig zwart zand gewreven

ora-dull.jpg

Het wordt wel vies maar met een vochtig lapje poets je het zo weer schoon, in tegenstelling tot Oratex.

Na 2 dagen snorkelen in de Rode Zee (je moet wat over hebben voor je baas 8)) kan ik weer verder met bouwen.

In het achterste deel van de romp zijn nog wat 6x6 balsa diagonale balken aangebracht ter verhoging van de stijfheid.
full

De wielkast is gemaakt van dunne triplex. De tekening heeft het over 0,4mm triplex, de stuklijst over 0,8mm en het juiste stukje hout is........ 0,6mm dik!
Het stukje triplex is net een haartje te breed. Je kan er dan voor kiezen om het triplex net wat smaller te maken, ik heb gekozen voor het verbreden van de ruimte waar het in komt. Zo hou je de wielkast zo breed mogelijk.
full

Met de simpelste middelen kan je het mooi aftekenen
full

En dan wordt het stukje triplex ingelijmd.
full

De onderzijde van de romp wordt opgevuld met 3 mm balsa. Het allervoorste stukje krijgt 3 mm triplex, hier wordt later de voorkant van de schaats op gezet. De eerste stukjes balsa zitten erin. Hierna nog een stuk of wat te gaan. Allemaal geen moeilijk werk, wel veel werk. En best bevredigend als het er strak in zit.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
voor het aftekenen gebruik ik 0,5mm hb vulpotlood(dat is dan net zo dik als het zaagje van mijn figuurzaag op 0.2 mm na )en zo is je afteken lijn altijd even dik .

houtwerk wordt steeds mooier

Prachtig stuk werk Raymond,

Dit vergt het nodige engelen geduld:p

Succes met de afbouw en blijf elke dag weer kijken wat je uitgevoerd heb

groet

Terence

jip helemaal mee eens hier is n echte vakman! aan het werk:yes:suc6 met de verdere bouw raymond en ik blijf je met veel bewondering volgen:wink:

Dank voor alle mooie commentaren. Gisteren nog bijna een buiging gehad van JHvdK, een bouwer die zelf altijd strakke 'kissies' bouwt. Altijd leuk.

Aan de zijkant van de romp komen nog 2 vormlatten. Een soort gordingen die constructief weinig bijdragen, maar die zorgen voor een wat rondere vorm van de romp. Op het origineel waren dit gewoon houten latten die op het staalbuis frame waren gelijmd. Op dit model dragen ze nog wel iets bij aan de sterkte.
Het voorbuigen ging nu prima. Ik leg de latten eerst een half uur ondergedompeld in bad zodat ze door en door nat zijn. Daarna inspannen, halve dag laten zitten en ze zijn krom.
full

De juiste kromming blijft er mooi in zitten.
full

De latten zijn aan de randen wat afgerond zodat er geen harde knik in de folie komt. Later zullen ook enkele van de andere gordingen worden afgerond om dezelfde reden. De vormlatten zijn gelijmd met PU lijm. Nooit eerder gebruikt (op een proefstukje na), maar voor deze klus leek het me de juiste lijm.
full

De lat die me eerde zoveel problemen gaf (moest gebogen en getordeerd worden ingelijmd) zat niet naar mijn zin. Ik heb hem losgehaald en een nieuwe nat ingeklemd en daarna gelijmd. Nu is het wel goed.
full

Het overbodige deel van de spanten in de cockpit zijn verwijderd. Ik hoef de romp nu niet meer volledig in de stelling te klemmen voor klussen, dus ze konden weg.
Voor:
full

Na:
full

De stijfheid van de romp is prima in orde. De bodemplaat moet nog wat worden aangepast om lekker te passen, maar Jane zit al veel beter dan eerder.
full

Ik had even geen zin meer om aan de romp te werken. Ik ben dus begonnen aan het kielvlak en richtingroer. Dat is nog best een puzzel. Het duurde even voor ik alle onderdelen bij elkaar had en precies snapte hoe alles in elkaar moet steken. Bij zulk uitzoekwerk wordt het altijd even een zooitje op de tafel.
full

De achterlijst van het richtingroer bestaat uit 2 delen dunne multiplex. Om deze aan elkaar te plakken doe ik een stukje schilderstape op één kant. Als je de naad openvouwt kan je er lijm tussen smeren.
full

Daarna dichtvouwen en op de andere kant ook een tapeje plakken. Door het tape uit te trekken tijdens het opplakken trekken de 2 delen goed tegen elkaar.
full

De ribben van het kielvlak staan overeind. Alleen de wortelrib is multiplex, de rest is balsa.
full

Op de ribben wordt een hulpvoorlijst geplakt van 2 mm balsa.
full

Het dikkere stuk balsa bovenop wordt de voorlijst, maar die zit nu nog niet vast.

In de kit zitten vele stukken 0,4 mm multiplex voor het beplanken van de vele delen. Ik ben maar eens uit gaan zoeken welk stuk multiplex voor welk deel vliegtuig is. Ik hou enkele stukken over die kunnen worden gebruikt voor cap strips e.d. Ik hoop dat het genoeg gaat zijn.
full

Alle ribben (op vleugels, hoogteroer en richtingroer) krijgen 0,4 mm cap strips. Dat wordt een beste klus.....

he jij wilde een leuke houtbouw :D en dat heb je ,voorlopig zit ik hier mijn tweede toetsenbord vol te kwijlen .

.....Ik had even geen zin meer om aan de romp te werken. ...

Dat geloof ik zo. Tis een immense klus en je moet toch wat gemotiveerd blijven.
En als ik dat zo zie dan ben je er voorlopig ook nog niet. Mocht je nog wat hout tekort komen dan heb ik hier nog wel wat.

Het ziet er "top" uit.

Ik lees en geniet hier lekker mee.

JH

Verdorie, mijn rug zit me dwars. Maandag heb ik ineens flink last van mijn rug gekregen, iets met het 'si gewricht'. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is knap lastig. Ik kan nu niet lang achter de bouwtafel zitten pielen, dan gaat mijn rug in korte tijd fors meer zeer doen. Lastig lastig.
Zo schiet het niet op natuurlijk! ;)

KA-7

Raymond,

mijn welgemeende advies: complete (bouw)pauze nemen!

Eerst wachten tot je rug goed over is, anders blijf je daar (veel langer) mee zitten dan wellicht nodig is.

En dan ....... als je geen last meer hebt van je rug en er niets meer aan voelt, dan toch nog een paar dagen wachten voordat je weer begint te bouwen.

Oei, dat zal niet meevallen....... Ik weet niet of dat me gaat lukken. We gaan wel vrijdag een weekje op vakantie, dus dan heb ik een week verplichte bouwpauze (verveel...... verveel......)

Back