Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

... iets met het 'si gewricht'. ...

Is simpeler dan je denkt.

Illu_vertebral_column.jpg

Een mens heeft Cervicale, Thoracale, Lumbale en Sacrale wervels.
We beginnen bovenaan te tellen met C1, C2, ... T1, T2 ...t/m S1, ...

Om een beetje on-topic te blijven zouden we de welving van de wervelkolom kunnen bediscussieren ... ;-)
Dirk

KA-7

en dan te bedenken dat een giraffe er net zoveel heeft, toch?

Oei, dat zal niet meevallen....... Ik weet niet of dat me gaat lukken. We gaan wel vrijdag een weekje op vakantie, dus dan heb ik een week verplichte bouwpauze (verveel...... verveel......)
Hee joh.
Pas op! Als je vrouw eens en keer meeleest, zou ze kunnen denken dat je niet meer van haar en je jochie houdt. ;-)
Fijne vakantie en beterschap.

Dirk.

Komt goed Dirk. Dat vervelen zal ook wel meevallen. Als ik alle dingen op onze 'mogelijke to-do' lijst ga doen is een week niet lang genoeg. Soms is het misschien ook wel goed om even pauze te nemen. Ik ben sinds de kit is aangekomen bijna non-stop aan het bouwen geweest. Een beetje rust kan geen kwaad.

Is simpeler dan je denkt.

Illu_vertebral_column.jpg

Een mens heeft Cervicale, Thoracale, Lumbale en Sacrale wervels.
We beginnen bovenaan te tellen met C1, C2, ... T1, T2 ...t/m S1, ...

Om een beetje on-topic te blijven zouden we de welving van de wervelkolom kunnen bediscussieren ... ;-)
Dirk

Hmm nu kom je in mijn vakgebied ;-) Heel off-topic, maar toch even een beknopte uitleg.

Toch niet zo simpel, S1 (aanduiding voor 1e sacrale wervel) is iets anders dan het SI gewricht, wat staat voor het Sacro-Iliacale gewricht. Ofwel het gewricht dat simpel gezegd het bekken met de rug verbindt. Je hebt er twee van, en ondanks dat die gewrichten bijna onbeweeglijk zijn kunnen ze inderdaad voor veel last zorgen! Beterschap Raymond, en snel weer verder bouwen ;)

Het SI gewricht gaat stukken beter, de rest van mijn rug heeft echter nogal te leiden van het matras hier....

Vrijdag ga ik weer naar huis, maar ben aardig vol gepland met werk en nog veel meer. Bouwen gaat komende week rustig.
Zaterdag neem ik de romp mee naar de F5J wedstrijd.

Geweldig vliegtuig om te zien,

Leuk bouwproject! We hebben in dubio gestaan om deze ook te gaan bouwen (zei het een maatje groter ;) )wie weet na de DH-88...

ka7_painted.jpg

Gr Dennis

Laatst bewerkt:
Sinds de laatste plaatjes van 11 oktober heeft de bouw door diverse redenen (vakantie, niet fit, lange werkdagen etc) volkomen stil gelegen. In de tussentijd is de romp wel meegeweest naar de F5J wedstrijd, waar diverse mensen hun interesse hebben getoond. Altijd leuk, voor beide partijen.

Gisterenavond heb ik eindelijk weer eens iets kunnen doen. Vriend JHvdK beplankt zijn vleugels vaak met Bisontix, werkt bij hem perfect. Ik wilde dat ook eens proberen.
Eerst nog een kleine onvolkomenheid: de neuslijst van het kielvlak is niet helemaal recht, de ribben staan net niet mooi in één lijn, heb ik niet voldoende op gelet tijdens het lijmen. De afwijking is niet groot, maar toch is het zonde.
full

Ik heb geprobeerd dit recht te trekken door tijdens het beplanken de achterkant van het kielvlak op een vlakke plank vast te zetten, met in het midden een dunne wig om daar de achterzijde iets te torderen. Dit zou geen effect hebben op de rechtheid van het kielvlak, maar wel de aanwezige torsie enigszins moeten compenseren. Dit leek aardig te lukken.
full

Vervolgens heb ik het kielvlak besmeerd met bisontix. De beplanking ertegen zodat daar ook wat lijm op zat, en dan 20 minuten laten drogen. Dan wordt de beplanking tegen het frame gedrukt.
full

Gisteren had ik zo mijn twijfels over de sterkte van deze lijmverbinding, en die bleken terecht. Ik kon vanmiddag de beplanking zonder enige moeite van het frame af trekken. Ik weet niet wat ik anders doe dan JH, maar zo werkt het in ieder geval niet. Ik ga toch maar weer met houtlijm knoeien. Probleem bij houtlijm is dat dat goed geklemd moet worden, en dat is altijd lastig met beplanking van vleugel of staartvlakken.

Komende week zal de bouw nog rustig vorderen (druk aan de studie voor de komende sim sessies), daarna hoop ik het oude tempo weer een beetje op te pakken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag zat ik wat tekeningen uit te zoeken voor iemand anders, en kwam daarbij de Austria Elefant weer tegen. Wat filmpjes weer bekeken, en potverdorie het blijft toch een uniek ding. Het gaat weer kriebelen. Ik moet toch eens nadenken om een complete nieuwe te bouwen na dit project, gemaakt voor de huidige techniek (zonder alle hevels etc) en naar mijn smaak. En dan misschien wel een 1:5 ipv 1:6 (dat wordt dus 6 meter spanwijdte). Ik beloof nog niets, maar het loopt wel rondjes in mijn achterhoofd.......

Beplanking lijmen met Bisontix

Jan Hein heeft hier ongetwijfeld ook wel een idee over...
Ik denk dat op deze manier de bisontix niet voldoende aan het hout hecht als je de beplanking er alleen maar even tegenaan drukt. Dat aandrukken is in elk geval nodig om te zien waar er precies lijm moet komen, maar ik zou vervolgens overal waar je ziet dat er lijm hoort te zitten, daar wat lijm bij doen, en deze vervolgens (met vinger of een kwastje of zo) even over het hout uitstrijken. Hierdoor druk je de lijm in de houtnerf, ik denk dat dat veel scheelt.

Wij beplanken onze vleugels op de volgende wijze:

Houtlijm aanbrengen aan bijde zijden, even tegen elkaar aandrukken, laten drogen en vervolgens met de strijkbout opbrengen.

Gr Dennis

Houtlijm aanbrengen aan bijde zijden, even tegen elkaar aandrukken, laten drogen en vervolgens met de strijkbout opbrengen.
Ik heb wel eens een proefstukje gemaakt met 1,5 mm balsa, maar dat werkte toen niet lekker. Toch zijn er meer mensen die het zo doen. Heb je iets meer details voor me? Hoe ver moet de lijm indrogen? Moet het hout wat nat gemaakt worden voor het strijken (dacht dit ergens eens gelezen te hebben)? Kan je met de foliebout strijken, op welke temperatuur? Alle beplanking bestaat uit 0,4 mm multiplex.

De vleugels van mijn Countryman heb ik ook met bisontix verlijmd. Beide te lijmen delen mooi ingesmeerd met een kwast. (ik heb een pot en niet een tube gebruikt). Vooraf had ik afgetekend waar er gesmeerd moest worden. Ik krijg de indruk dat de BT bij jou niet lekker is 'ingetrokken' en wellicht iets te dun is aangebracht door het aandrukken van het ene deel op het andere.

Jammer dat het mislukt is, ik ben wel gecharmeerd geraakt van deze manier van beplanken. Misschien nog eens een proefstuk proberen?

Groet,

Jacob

Zou het kunnen dat de bizontix niet goed in het multiplex trekt? De hechting op het balsa leek een stuk beter dan op het multiplex. Jacob, was jouw Countryman beplankt met balsa of met dunne multiplex?

Ik meen me te herinneren dat er verschillende diktes Bisontix zijn. Kan het zijn dat je een dikke soort hebt?

Ik heb even een oud draadje voor je opgezocht:

iron-sheeting-eenvoudig-een-vleugel-met-balsa-indekken

Uiteraard is 5min houtlijm sneller droog dan 24 uurs Wel belangrijk dat je geheel verwerkt binnen 24 uur, werkt bij ons super al vele kisten mee ingededekt, En type hout maakt geen verschil, misschien dat je bij multiplex de strijkbout wat hoger moet zetten.

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb meerdere lijmen geprobeerd, maar gebruik nu PU lijm (bruislijm dus).
Dit moet wel even drogen maar kun je dun uitsmeren terwijl het toch kiertjes vult.
En bij grote oppervlakten breng je weinig vocht in (en trekt dus niets krom)

Groeten Willem

Zou het kunnen dat de bizontix niet goed in het multiplex trekt? De hechting op het balsa leek een stuk beter dan op het multiplex. Jacob, was jouw Countryman beplankt met balsa of met dunne multiplex?

Volledig balsa. Dat zou wel eens de verklaring kunnen zijn, trekt het veel makkelijker in.

Groet,

Jacob

Back