Door alle tips hier ben ik op het goede spoor gezet. De eerste keer werkte ik met Bison Tex Gel, nogal dikke meuk. Ik heb nu Bison Kit gehaald, klinkt voor mij dikker maar is veel dunner. En ik heb het wat minder in laten drogen, dus de delen veel eerder op elkaar gedrukt. Nu gaat het goed.
Proefstukje om de 2 lijmen te vergelijken
De Bison Kit bleek een veel betere verbinding te geven.
Het kielvlak is nu aan 1 kant beplankt. Deze methode bevalt me wel. Het werkt heerlijk snel en je hoeft niet de hele beplanking moeilijk in te klemmen met spelden, elastieken en wat voor trucs al niet meer. Morgen kijken hoe vast het uiteindelijk zit, maar het voelt stukken beter dan de vorige poging.
Na afloop bedacht ik me wat voor sukkel ik was, ik heb niet even de ribben op de beplanking van de andere kant aan de binnenkant ingetekend

. Zeker niet onoverkomelijk, maar het had het leven net wat makkelijker gemaakt.
Bij het passen van de ribben van het richtingroer bleek alles niet helemaal te passen.
In de ribben is een uitsparing gemaakt voor de achterlijst, maar die is niet diep genoeg. Het bijsnijden moet voorzichtig gebeuren, de puntjes die blijven staan zijn uiterst dun en kwetsbaar. Rechts de uitsparing zoals hij was, links hoe hij moet zijn.
Op de achterlijst worden een aantal vulstukken van balsa gelijmd. Helaas waren deze vulstukken maar één keer gefreesd (foutje), de stukken voor de andere helft moesten zelf gesneden worden uit een plankje 2 mm.
Hè, lekker om weer aan het bouwen te zijn!