Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Volgens mij maakt het soort oppervlak voor tixotrope contactlijmen niet veel uit; je kan er immers ook glas of plastic mee lijmen. Wel moet het (in mijn ervaring) goed op de te lijmen oppervlakken worden gespateld.
Die truc van, geraamte met lijm besmeren, en de beplating er op drukken, is volgens mij gewoon niet afdoende om een redelijke lijmlaag op het triplex te krijgen.
 
Jammer Raymond dat het is mislukt. Bij mij werkt het idd perfect. Heb hier nog vleugels liggen van 25 jaar oud die nog zo stijf zijn als een plank.
Volgens mij Heb je het te lang laten drogen. Max 10-15 min. Langer laten drogen lukt bij mij ook niet. Je moet wel snel werken.
Heb nog het stukje bewaard wat ik geschreven heb. Kan het nog wel eens hier neerplakken voor eventuele geïnteresseerden.

Groeten, JH
 
Door alle tips hier ben ik op het goede spoor gezet. De eerste keer werkte ik met Bison Tex Gel, nogal dikke meuk. Ik heb nu Bison Kit gehaald, klinkt voor mij dikker maar is veel dunner. En ik heb het wat minder in laten drogen, dus de delen veel eerder op elkaar gedrukt. Nu gaat het goed.
Proefstukje om de 2 lijmen te vergelijken
full


De Bison Kit bleek een veel betere verbinding te geven.
Het kielvlak is nu aan 1 kant beplankt. Deze methode bevalt me wel. Het werkt heerlijk snel en je hoeft niet de hele beplanking moeilijk in te klemmen met spelden, elastieken en wat voor trucs al niet meer. Morgen kijken hoe vast het uiteindelijk zit, maar het voelt stukken beter dan de vorige poging.
full


Na afloop bedacht ik me wat voor sukkel ik was, ik heb niet even de ribben op de beplanking van de andere kant aan de binnenkant ingetekend :hammer:. Zeker niet onoverkomelijk, maar het had het leven net wat makkelijker gemaakt.

Bij het passen van de ribben van het richtingroer bleek alles niet helemaal te passen.
full


In de ribben is een uitsparing gemaakt voor de achterlijst, maar die is niet diep genoeg. Het bijsnijden moet voorzichtig gebeuren, de puntjes die blijven staan zijn uiterst dun en kwetsbaar. Rechts de uitsparing zoals hij was, links hoe hij moet zijn.
full


Op de achterlijst worden een aantal vulstukken van balsa gelijmd. Helaas waren deze vulstukken maar één keer gefreesd (foutje), de stukken voor de andere helft moesten zelf gesneden worden uit een plankje 2 mm.
full


Hè, lekker om weer aan het bouwen te zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond,

Mooie kist.
Die truck met de strijkbout werkt ook prima met bison Tix of Kit.
Delen insmeren en volledig laten drogen.
Hierna vastzetten met de strijkbout.

Frans
 
Die truck met de strijkbout werkt ook prima met bison Tix of Kit.
Delen insmeren en volledig laten drogen.
Hierna vastzetten met de strijkbout.
Daar ga ik nog wel mee experimenteren. Dit was nog maar een klein stukje om te beplanken. Straks bij de vleugels krijg ik te maken met grotere stukken. Tegen de tijd dat ik de lijm dan op het laatste stuk het gesmeerd is het aan het begin al droog. Dan zou de truc met de strijkbout goed uitkomen.
 
Gisteren zijn de accu's binnen gekomen. Kleine tegenvaller: de aandrijfaccu past toch niet onder de vloer :(.
full


Ik had er geen rekening mee gehouden dat een deel van het middenspant hier zou blijven zitten (het stuk dat tussen de 'vieren' naar links loopt). Dit stuk moet echt wel blijven zitten voor de sterkte.
Dan moet de accu maar in de neus worden geplaatst, dicht achter de motor. Ik hoop dat Jane's benen de accu straks redelijk bedekken. Ik zal een soort slede moeten maken om de accu in te zetten. Voordeel is wel dat de accu veel makkelijker uit het vliegtuig te halen is.
full


De andere zijde van het kielvlak is ook beplankt.
Vastlijmen van de neuslijst:
full


Na veel schaven en schuren wordt het een mooi profiel.
full


Het moeilijkst is altijd de tip, met dubbel gekromde oppervlakken. Het is aardig gelukt.
full


Totaal gewicht van het kielvlak in deze staat is 40 gram.

Het skelet van het richtingroer zit in elkaar.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig om te zien dat je weer lekker aan de slag bent!

Iets anders: mijn ASW vlieg ik met een 4S setup en een stevige accu. Toen ik daarmee aan het puzzelen was hoe ik de accu zou plaatsen heb ik ook wel eens gedacht om bv 2 x 2S op de goede manier aan elkaar te knopen (serieel of paralel, ben ik altijd mee in de war...). Is misschien nu mosterd na de maaltijd maar zou dat ook niet een optie zijn voor in de neus: 2 kleintjes is ook 1 grote.

Groet,

Jacob
 
Ik heb al een tijdje zitten denken hoe ik de vloer verwijderbaar moest maken om goed toegang tot de accu te hebben. Mijn conclusie was steeds dat dat zeker gefriemel zou blijven, een snelle accuwissel of 'even opladen' zou er niet bij zijn. Naast de initiele 'shit' kwam er toch ook een gevoel van: dit gaat veeeel makkelijker zijn. Ik hoop dat de benen van Jane het uitstekende deel van de accu enigszins kunnen verbloemen. 2 accu's serieel zou inderdaad kunnen (parallel verdubbelt de capaciteit), maar dan hou je het probleem van de moeilijke bereikbaarheid.
Ik denk er nog even over, gelukkig hoef ik niet meteen een besluit te nemen. Het liefst maak ik een mooie schaal cockpit zonder een zichtbare accu, maar het moet niet tegen elke prijs worden.
 
KA-7

Raymond,

en het zo maken dat het powerpack permanent in place zit, een schakelaar tussen het powerpack en de regelaar zodat aan/uit + apart, een oplaadmogelijkheid voor het powerpack? En dat dan ergens wegwerken in de cockpit/instrumentpanel?

Opladen dus met de hele romp het clubgebouw in?
 
Misschien kan die lipo op z'n smalle kant staan, met Jane's benen aan weerszijden?
(Desnoods trek je haar een lange rok aan, probleem opgelost... :D)

Het is dat Jane er al is... anders zou ik zeggen: maak een pop op basis van de lipo als romp! Jasje eromheen... dat is makkelijk om accu te wisselen, én je accu is niet zichtbaar (als accu) in de cockpit. Maar misschien is de accu wel te lang als romp.
 
Mijn plan was om de accu onder de vloer te leggen, maar dat past helaas niet. Het is misschien een optie om de vloer onder de voorste zitplaats omhoog te brengen. Voordeel daarvan: geen zichtbare accu, nadeel: minder flexibel (hele romp moet naar lader, accu wisselen moeilijker) en Jane stoot misschien haar hoofd aan de kap. Ik hou het als optie, maar neig nu naar de accu in de neus met Janes benen er overheen of een kapje dat het blauw wat uit het zicht haalt.

Zo zit ik ook nog een beetje met de servo voor de sleepkoppeling. Deze krijg ik waarschijnlijk ook niet uit het zicht, zal ergens in de vloer moeten komen. Een mogelijkheid is om de sleepservo ergens achter de cockpit te plaatsen, maar gevoelsmatig wil ik de stuurstang naar de sleepkoppeling niet zo lang maken.
 
Ik zit nog eens naar de foto's te kijken: kun je de accu niet verticaal achter het cockpitinstrumentenpaneel (mooi scrabble woord) plaatsen? Toegang zou dan op 2 manieren kunnen:
1. luikje aan boven of onderzijde van de romp
2. (komt ie nog een keer..) cockpitinstrumentenpaneel aan de kap bevestigen zodat die bij verwijderen van de kap ook meegaat

Ik denk dat je met de mooie benen van Jane al een heel eind komt maar wou je de gedachte van verticaal plaatsen niet onthouden. Als ik het inschat vanaf de foto zou het misschien net kunnen passen.

Groet,

Jacob Bos
 
full


De foto vertekent helaas wat. De accu kan niet verder naar voren, daar zit de motor. Het instrumentenpaneel komt op het halfronde spant dat je ziet. De achterkant van de accu steekt nog een stuk voor dit spant uit. Als ik de accu achter het instrumentenpaneel wil plaatsen moet het instrumentenpaneel een eind naar voren komen, lijkt me ook geen goede oplossing. Dat valt zeker op, ook als je vanaf de zijkant naar het vliegtuig kijkt. Voorzijde van de accu helemaal bovenin plaatsen (boven achterzijde motor) biedt ook geen oplossing, de accu blijft dan voor het instrumentenpaneel uitsteken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het richtingroer met afgeschuinde vulstukken.
full


Op de tekening staat nergens aangegeven waar de aansturing moet komen. Zoek het zelf maar uit. Een simpel stuk touw laat zien hoe de kabels met zo min mogelijk bochten lopen. Dan weet je dus waar ongeveer de roerhorn moet komen.
full


Aan de onderzijde scharniert het roer straks om een schroef die in een halfrond stuk vuren wordt geschroefd. De roerhorn zit nog niet vast, die wordt later met epoxy vastgezet.
full


full


Aan de bovenzijde wordt een metalen plaatje op het kielvlak geplaatst, hieruit steekt een pen naar beneden. Op de voorlijst van het richtingroer wordt een stukje hardhout geplaatst waar een busje in wordt gelijmd. Deze draait straks om de pen.
full


De bus is 3 mm, ik heb in het stuk hout een gat van 3,5 mm geboord. Wat epoxy vult de ruimte tussen het hout en de bus. Door de bus op een sateprikker te zetten kan je hem goed insmeren met lijm en in het hout plaatsen.
full


De voorlijst van het richtingroer wordt een halfrond gebogen stuk 0,4mm multiplex. Ik heb het hout al nat voorgebogen. Beide kanten tegelijk inlijmen is zeer moeilijk, je krijgt het bijna niet aan 2 kanten tegelijk goed uitgelijnd en ingeklemd. Ik heb dus eerst maar 1 kant vastgelijmd. De andere kant komt volgende keer.
full


Ondertussen heb ik ook nog de nodige stukken onder in de romp dichtgemaakt met 3mm balsa.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft mooi om naar houtbouw plaatjes te kijken. Je zou hem gewoon met huishoudfolie moeten bekleden...

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, er zijn dus apparaatjes om latjes te buigen. Staat in de laatste Quartel folder, ik wilde het je/jullie niet onthouden:

Electric%20plank%20bender.png


Groet,

Jacob Bos
 
Jacob, ik ben een grote fan van doorzichtige folie op houtbouw modellen, maar bij een schaalmodel haal je ineens wel veel schaal weg.... Helaas! moet ik zeggen.

Die lattenbuiger is leuk, maar niet voor 6x6 vuren latten.

Ik kreeg net nog wat info van de ontwerper. Ze hebben hun testmodel (weegt volgens mij 6,2 kg) uitgerust met een GPS module en wat metingen gedaan. Minimum stationaire vliegsnelheid 19 km/h, 'normale' vliegsnelheid 35 km/h, max vliegsnelheid bij een duikvlucht van 35 graden 70 km/h. De overtreksnelheid van de echte ligt volgens mij net onder de 70 km/h (exacte waarde weet ik niet meer), dus dit model vliegt daarme slechts weinig boven de schaalsnelheid (schaal overtreksnelheid is 65/4 = 16 km/h). De gemeten snelheden tonen ook aan dat deze Ka-7 niet is gemaakt voor flitsende snelheden, maar dat was ook niet de verwachting of bedoeling. Met een profiel met 3% welving en 15% dikte verwacht je geen vette hogesnelheidsprestaties. 70 km/h is overigens al ruim boven de schaal max snelheid van het origineel (ik dacht 170 of 180 km/h).
 
Laatst bewerkt:
KA-7

goedemorgen Raymond en anderen,

het ziet er zeer mooi uit.

Los van allerlei snelheden en wel/niet schaal, het is en blijft MODELvliegen, toch?

Met zo´n kist rustig rondvliegen en genieten.
 
Dat rustig rondvliegen en genieten komt helemaal goed Peter. Deze wordt voor rustig tuffen en een belletje meepakken.
 
Het richtingroer is klaar. De ronde beplanking die de voorlijst van het roer vormt is in 2 delen aangebracht. Tussen de 2 delen heb ik een rond stukje balsa geplaatst zodat de 2 stukken beplanking goed aansluiten.
full


Verder is er de nodige beplanking aangebracht, inclusief cap strips op de open ribben. Heel veel werk, dat belooft wat voor de vleugel.....
Helemaal beplankt, maar nog niet nabewerkt:
full


Na het nodige schuurwerk en nog een haartje plamuur is het richtingroer helemaal af:
full


Op het model gaat het er dan ongeveer als volgt uitzien:
full


Het richtingroer weegt 52 gram, het kielvlak 40 gram. Dat lijken me aardige waarden. Dit is natuurlijk nog wel onbespannen.

Bij schilderwerk thuis heb ik altijd een grote hekel aan het voorbereidende schuurwerk. Bij mijn eerste modellen beperkte ik het schuurwerk dus tot het absolute minimum. Inmiddels ben ik er achter dat schuren bij het maken van vliegtuigen belangrijk én leuk is. Je kan met een schuurlat diverse delen heel nauwkeurig in een mooie vorm brengen en naden onvoelbaar maken. Tegenwoordig heb ik lol in het schuurwerk. En laat lol nu net het hoofddoel zijn van deze hele exercitie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, nu vraag ik me af of je het kielvlak en richtingsroer volgens de originele bouwtekening hebt gemaakt. Deze constructie doet mij denken aan een 1 : 1 zwever.
Hoe dan ook, je hebt nu een behoorlijk sterk kielvlak en richtingsroer.
Dit vind ik prachtig, sterke constructie met minimaal gewicht.

Johannes
 
Back
Top