Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Johannes, alles is volgens de modeltekening gebouwd. Maar het mooie is dat de constructie van dit model zeer lijkt op de constructie van het origineel. Dat is ook bij de romp zo (de staalbuis romp van het origineel is gewoon met houten stokjes nagebouwd). Bij sommige delen wordt de constructie zo misschien iets zwaarder dan nodig, maar persoonlijk vind ik het erg mooi dat de constructie zo trouw aan het origineel is.
 
Ik heb het nodige werk verzet aan het 'onderstel'.

Op de staart worden eerst nog 2 balkjes gemaakt waar later de staartslof op komt.
full


De staartslof bestaat uit een stuk balsa met onderop een stukje multiplex voor de slijtage. Het balsa is overgoten met dunne CA om het harder te maken.
full


De binnenkant van de wielkast heb ik bekleed met 2 mm balsa om te voorkomen dat de romp volloopt met gras.
full


Voor de vering wordt gebruik gemaakt van stukjes rubber slang. Deze komen in blokjes hout met een halfrond gat erin. Volgens het bouwplan moeten deze blokjes van balsa gemaakt worden, maar dat lijkt me te zwak. Ik maak ze van vuren.
Boren van de gaten in het hout:
full


Ik legde steeds 2 blokjes hout onder de boormachine, waarbij er steeds 1 van de 2 in stukken brak tijdens het laatste stukje van het boren. Volgende keer kan ik beter eerst een gat boren en daarna het blok doormidden zagen.
Blokjes met de stukken rubber slang erin:
full


De schaats is gemaakt van essenhout. Nat voorbuigen:
full


Aan de voorkant wordt de schaats vastgemaakt met 2 schroeven. De vulling tussen de gordingen tussen spant 1 en 2 is gemaakt van multiplex ipv balsa.
full


Aan de achterzijde ligt de schaats op een hardhouten blokje. Over de schaats wordt een strookje messing gevouwen. De schaats kan hier onderdoor schuiven als hij inveert.
De as van het wiel (4 mm GFK) wordt bevestigd in 2 multiplex driehoeken. Deze heb ik met UHU endfest op de romp gelijmd. Ik heb het idee dat die epoxy veel sterker is dan de 'goedkope' 30 min epoxy die ik heb staan. Deze verbinding moet goed sterk zijn, elke landing krijgt hij een klap.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stabilo

Ik ben begonnen met de bouw van het stabilo. Wat een lel wordt dat, de spanwijdte is 75 centimeter. Ik heb een zwevertje (Topmodel Minus) met minder spanwijdte :rolling:.

Eerst alle ribbetjes weer zien te vinden in het woud van gefreesde plankjes balsa.
full


De ribben staan op voetjes. Alles netjes neerzetten op de tekening, dan moet de achterzijde (2mm multiplex) er tegen worden gelijmd. Die achterzijde heeft in het midden een lichte knik. Het hout aan de voorzijde is om de ribben mooi uitgelijnd te houden. De rechtop staande stukjes hout hebben een gleuf in het midden die om de rib valt, zo wordt de rib goed rechtop gehouden. De spijkers zorgen dat de ribben op de juiste plaats op de tekening blijven staan.
full


Een strook 2 mm balsa vormt de hulp-voorlijst.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat het toestel ook nog een trim op het hoogteroer heeft, super schaal hoor!
Ik neem aan dat je die niet per servo kan bedienen? :)
 
Ik zie dat het toestel ook nog een trim op het hoogteroer heeft, super schaal hoor!
Ik neem aan dat je die niet per servo kan bedienen? :)
In de tekening staat inderdaad het trimvlak ingetekend. De onderdelen zijn hiervoor echter niet voorbereid, en ook in de foto's van de fabrikant is het trimvlak nergens aanwezig.

Ik twijfel nog of ik het trimvlak ga maken. Enerzijds wel gaaf en inderdaad super schaal, anderzijds geeft het extra complexiteit, extra gewicht en extra gedoe met opbouwen van het model. Een extra servo zou het trimvlak niet krijgen (geen kanalen over), maar als het trimvlak wordt gemaakt moet hij wel schaal bewegen. Als het hoogteroer naar boven uitslaat, slaat het trimvlak ook naar boven uit ten opzichte van het hoogteroer. Dit vergt een stangetje wat waarschijnlijk priegelig aansluiten is en gevoelig voor transportschade.

Fotootje van het origineel:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maaruh.....een trimvlak met een servo zou precies verkeerd om werken. Ik heb er al eens over gepiekerd en gelezen en volgens mij:

Als je 1:1 "down" trimt gaat het trimvlakje omhoog (waardoor het hoogteroer naar beneden wordt geduwd).
Het gaat in een model sowieso niet werken om het trimvlak de stand van het hoogteroer te laten bepalen; het trimvlakje kan het hoogteroer niet naar beneden duwen want daar zit immers een servo aan vast.
 
Als ik het trimvlak maak wordt het gemaakt zonder servo. Het trimvlak slaat dan wel uit bij uitslag van het hoogteroer (bediend door het stangetje dat op een vaste plek aan de romp wordt bevestigd, in het eggie kan dat bevestigingspunt naar voren of achteren schuiven), maar is niet verstelbaar. Zou prima kunnen werken, maar om de hiervoor genoemde redenen heb ik zo mijn twijfels of ik het wel moet doen.
De functie is bij een model inderdaad niet aanwezig, anders dan het meer schaal maken van je model.
 
Als het puur om de optiek gaat kun je het ook vast laten zitten natuurlijk. Dus wel bouwen alsof het er echt is maar helemaal gefixeerd. De enige keer dat je het anders zou kunnen zien werken is als je op de grond met je hoogteroer gaat lopen wapperen. En dat doe je niet zo snel......
 
Als het trimvlak er komt moet het bewegen ook.
Ik bedenk me nu dat het stangetje niet per se aan de romp vastgemaakt hoeft te worden, maar het kan ook aan de onderkant van het stabilo gezet worden. Dan hoef je het tijdens het monteren niet moeilijk aan de romp aan te sluiten. Blijven een (beperkt) hoger gewicht en schadegevoeligheid over als tegenargumenten.
 
Gewoon doen dan maar, gewicht zal enkele grammen zijn en het is natuurlijk wel helemaal te gek als het werkt :-)
 
In het stabilo worden verschillende versterkingen van balsa gemaakt waar later de bevestigingsschroef en scharnieren doorheen gaan.
full


full


Het stabilo wordt net als het kielvlak helemaal beplankt met 0,4 mm multiplex. Rechte lijnen maak ik met de scherpe punt van een klein zaagje langs een stalen lineaal, gebogen lijnen blijken heel goed te maken met een schaar.
full


Beplanken doe ik nu met bisonkit. Op de binnenkant van de beplanking aftekenen waar de ribben komen en dat allemaal insmeren met lijm, ribben ook insmeren met lijm. 3 minuten laten drogen en dan de boel goed op elkaar drukken. De beplanking zit zo meteen heel aardig vast. Een dag later zit het echt goed vast.
full


De voetjes kunnen nu van de ribben gehaald worden.
full


Herinneren jullie je deze stukken balsa nog in de romp? Allemaal verstevigingen.
full


full


Dit heb ik allemaal zelf zitten snijden uit een plank 3 mm balsa. Nu blijkt ineens dat al deze stukken kant en klaar gefreesd bijgeleverd zijn :???:. Wel blijven opletten Fotor!
full


Een maat van me heeft een motormount gemaakt welke straks op spant 1 geschroefd gaat worden. Het is gedraaid uit een blok massief aluminium.
full


full


Het eindresultaat:
full


We moeten alleen nog een gleuf maken om de motordraden doorheen te halen, maar we hadden de motor niet bij de hand. Gewicht van deze motormount: 27 gram.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
huh... ik geloof dat de gaten voor bevestiging van de motor op die motormount, aan de verkeerde kant zijn verzonken...
Maakt natuurlijk niks uit, neem je schroeven met rechte koppen.
 
huh... ik geloof dat de gaten voor bevestiging van de motor op die motormount, aan de verkeerde kant zijn verzonken...
Maakt natuurlijk niks uit, neem je schroeven met rechte koppen.

Behalve als Raymond de motor binnen in de motormount monteert, dus dat de motor achter het motorspant gaat uitsteken in plaats van op het motorspant gemonteerd word. Raymond, verlos ons van onze twijfel!! :confused:

Groet,

Jacob
 
Jacob, jij ziet hem goed. De motor komt in deze koker te zitten. De motormount wordt voor op spant 1 gemonteerd.

Een fotootje voor het idee:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, mooie oplossing... ik heb in mijn Tiger Moth een mount van hobbyKing zitten, die heeft ze in heel veel soorten en maten. Maar niet zo mooi als jouw custom draaiwerkje...

motormount1-19002.jpg
 
Het stabilo is inmiddels klaar. Ik heb onder het werken geen foto's genomen, was lekker bezig. Maar nieuwe dingen zaten er niet tussen. Beplanken, neuslijst erop en schaven en schuren tot je een mooie ronde neus hebt.
Het resultaat:
full


Gewicht van het stabilo: 117 gram. Dat klinkt mij nogal zwaar in de oren, maar ik heb geen ervaring met 1:4 zwevers. Kan iemand zeggen of dit gewicht normaal is? Het voelt wel lekker licht aan, maar als ik bedenk dat mijn Minus met 70 cm span nog geen 100 gram weegt (vliegklaar) dan vind ik 117 gram voor 75 cm span best veel. En dan komt het hoogteroer er ook nog achter.

Het stabilo is wel superstijf geworden, je kan het met geen mogelijkheid torderen of buigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het stabilo van mijn ASW20 heeft een span van 78,5cm en weegt (woog :-) ) bespannen, met hoogteroer en heveltje ("dus vliegklaar") 72 gram.....maar was wel minder mooi van binnen :-)

Maar of je daar over in moet zitten weet ik eigenlijk ook niet. Zo is hij ontworpen en ze vliegen er goed mee. Toch?
 
Back
Top