Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Mee eens.
Maar de educatie, ook naar andere lezers leek me wel nuttig.

Dirk.

Elk één heeft zo zijn eigen modelbouw-filosofie en het hoeven niet allemaal Besancons te zijn.

De toestellen van Besancon vliegen geen haar beter of de Elefanten van fotor.
Heb ik zelf gezien.
Met alle respect wat die man doet, daar niet van.

Het heeft in dit geval meer te maken met hoeveel tijd, kapitaal en energie je er in wilt steken, begrijp je.
Stel dat ik naast mijn dagtaak continu non-stop aan het bouwen ben dan zou dit mevrouwtje op den duur ook niet zinnen :murder:
Kwestie van de kerk ergens in het midden te houden.
Nogmaals, iedereen maakt de keuze hoe hoog hij de lat wil leggen.

Aurectar
 
Ik moet ook aan het solderen met servo-snoertjes, en mijn hobby is het ook niet. :nooo:

Wat zegt de pro?

1. Draad-uiteinden blank maken, vertinnen, bij elkaar brengen en dan aan elkaar solderen,

of

2. Draadeindjes blank maken, in elkaar draaien, en dan als één geheel solderen?

(Of moet het NOG anders . . . :shock:)

Dank.


jan.
 
Ik moet ook aan het solderen met servo-snoertjes, en mijn hobby is het ook niet. :nooo:

Wat zegt de pro?

1. Draad-uiteinden blank maken, vertinnen, bij elkaar brengen en dan aan elkaar solderen,

of

2. Draadeindjes blank maken, in elkaar draaien, en dan als één geheel solderen?

(Of moet het NOG anders . . . :shock:)

Dank.


jan.

Ik zou de eerste doen (niet dat ik echt pro ben ofzo)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaag optie 1. Draadeindes los van elkaar vertinnen, en dan zonder extra tin aan elkaar laten vloeien.

De lessen die ik heb genoten waren voornamelijk kleine dingen: hetere bout nemen (350 graden), draden korter strippen, korter de bout ertegen, draden niet in krokodillenbekjes klemmen e.d. Het ging mij voornamelijk om het solderen van draden aan stekkers, draden een elkaar solderen lukte me wel.
 
Elk één heeft zo zijn eigen modelbouw-filosofie en het hoeven niet allemaal Besancons te zijn.

De toestellen van Besancon vliegen geen haar beter of de Elefanten van fotor.
Heb ik zelf gezien.
Met alle respect wat die man doet, daar niet van.

Het heeft in dit geval meer te maken met hoeveel tijd, kapitaal en energie je er in wilt steken, begrijp je.
Stel dat ik naast mijn dagtaak continu non-stop aan het bouwen ben dan zou dit mevrouwtje op den duur ook niet zinnen :murder:
Kwestie van de kerk ergens in het midden te houden.
Nogmaals, iedereen maakt de keuze hoe hoog hij de lat wil leggen.

Aurectar
Dat had ik toch al met minder woorden geschreven:
Of je daaraan wilt beginnen ... :confused:
 
Ik wil je draadje niet vervuilen, maar . . .

draden niet in krokodillenbekjes klemmen

Hoe wil je twee (vertinde) draadjes bij elkaar brengen, de bout ertegen aan houden en dat netjes aan elkaar solderen? :confused:

(NB. Ik heb twee (2) handen. :cool:)


jan.
 
Dat was mijn reactie ook. Toen ik het vroeg kreeg ik de aanbeveling vaker Chinees te eten (je weet wel, met stokjes).
De prof kon het werkelijk met 2 handen, maar een aardig trucje is 1 draad op de rand van de (liefst hoge) tafel leggen met iets zwaars erop.
 
Dan ter aanvulling mijn werkwijze.

Ik gebruik wel een derde handje maar dan klem ik eerst twee stukjes balsa tussen de krokodille-bekjes. Daar klem/schuif ik het te solderen draadje dan weer tussen. Je komt dan niet 1 hand te kort én hebt niet de afdruk van de krokodille-bek-tandjes in je isolatie staan..

Groet,

Jacob
 
Ook ik vertin eerst alle uiteinden.

Dan doe ik ze zelfs alledrie tegelijk. Dwz. ik plak het servosnoer met 5 cm schilderstape op de werkbank, buig de losse draadjes wat uit elkaar en omhoog zodat de uiteinden pakweg 1 cm boven de werkbank staan. En dan een voor een solderen. Vertinde uiteinden tegen elkaar leggen, een halve mm drukken, bout voorzien van een beetje vers tin. Max. 1 seconde tikken is genoeg.
Je kunt de snoertjes ook op een blokje hout oid. plakken en de uiteinden een beetje laten uitsteken ...

Heel belangrijk is dat je een schoteltje met een natte spons er naast/binnen bereik hebt liggen. Zodra het tin op de boutpunt niet meer mooi helder glimt, schoonvegen op de natte spons en nieuwe tin aan de punt toevoegen. Liefst meteen erna solderen. Ja, ik maak dus voor vrijwel elk soldeercontact de bout schoon.

Dirk.

N.B.
Ja, ik verbruik minimaal 5 rollen schilderstape per jaar voor iets anders als schilderen. ;-)
 
Ik wil je draadje niet vervuilen, maar . . .



Hoe wil je twee (vertinde) draadjes bij elkaar brengen, de bout ertegen aan houden en dat netjes aan elkaar solderen? :confused:

(NB. Ik heb twee (2) handen. :cool:)


jan.
Gewoon een houten wasknijper in het krokodilebekje, dan hoef je niet die stukjes balsa op hun plaats te houden als je een draadje erin stopt.
 
Luitjes,

met je duim en ringvinger het ene draadje vasthouden en dit vervolgens bij het draadje brengen wat je tussen je wijsvinger en ringvinger hebt en waar het tegenaan moet. Als je (al) bibbert, bibber je synchroon. Vervolgens de beide draden tegen elkaar houden - en zonder extra soldeer - tegen elkaar solderen. Niet vergeten van te voren een stukje krimpkous aan te brengen.


PS Jan: op een ´recente´ clubavond is hier nog uitvoerig les in gegeven.

terzijde, dikkere draden strip je en vervolgens duw je van beide draden de gestripte einden in elkaar. Hier laat je dan (een hoop, relatief gezien) soldeer in vloeien, zodanig dat het geheel glimmen en niet veel dikker is dan de oorspronkelijke draad(draden). Ook hier weer eerst krimpfolie.
 
Prachtige klus zeg, ik dacht al dat ik een hoop bekende zaken zag op bepaalde foto's

Ben zelf na een heleboel plak en schuurwerk nu bijna klaar met een "deelrestauratie" van een 1:1 exemplaar de Ph-264.


IMAG0311.jpg


Hier kan je daar een hoop plaatjes van vinden : Ka7 herstelwerkzaamheden 2011

Mogelijk dat je daar hier en daar nog wat aan hebt voor detailfotos en of meer info

Mvg P. Wassink, mede eigenaar van de Ph264
 
Laatst bewerkt:
Heb hem vandaag in het eggie mogen bewonderen! Fantastisch mooi apparaat. Nu wachten op het echte vliegen, moet wel een bijzonder mooi vliegbeeld geven.

Pure klasse Raymond

Groet,

Jacob
 
Meneer Wassink, ik ga eens rustig door de foto's heen kijken, altijd leuk.

Jacob, dank voor de lovende woorden. Ik heb erg veel leuke reacties op het model gekregen vandaag, het model spreekt duidelijk veel meer mensen aan dan alleen mijzelf. En ik hoorde ook redelijk wat berichten om me heen van mensen die zelf op 'de echte' gevlogen hebben. Voor mezelf is het ook elke keer weer gaaf om het model te monteren, het motiveert enorm. Ik heb verdorie alleen zo weinig tijd! Ik zie hem niet klaar zijn voordat we naar Oostenrijk gaan :(.

Zo lag ze erbij vanmiddag. Jane heeft een beetje een slap nekkie, haar ruggegraat doet het ter plekke even niet goed, komt allemaal goed straks.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meneer Wassink, ik ga eens rustig door de foto's heen kijken, altijd leuk.




full

Ik heb de 329 foto"s even bekeken.
Interessant in het kader van jou project.
Fantastisch resultaat.
De koverall maakt blijkbaar zijn opwachting.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel Drenthe heeft Jane (en de Ka8 natuurlijk) mogen bewonderen gisteren:

full


Groeten Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk zijn alle cap strips op de vleugel geplaatst. Er bleven dingen tussen komen, het tempo is er weer aardig uit.
full


Nu alleen de cap strips op de rolroeren nog, dan zijn we daar vanaf.

Ik ben begonnen met de afwerking van de remkleppen. Een strook 3 mm balsa is met bisonkit op de klep geplakt, dan aan alle kanten wat schuren tot het goed past.
Aan de zijkanten blijft een hele kleine kier bestaan zodat de bekleding er zo nog tussen kan en zodat de boel later niet gaat klemmen.
full


Van de zijkant gezien:
full


Met de servotester gaat de remklep elke keer omhoog, schuren, klep naar beneden, passen, weer omhoog, schuren, naar beneden, passen etc etc etc
full


1 down, 3 to go
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De achterkap moet worden gemaakt uit een plat stuk perspex. Deze heb ik warm gemaakt met de verffohn, dan wordt hij mooi flexibel. Na het afkoelen wordt het perspex weer net als daarvoor, maar met de juiste vorm erin. Na enkele pogingen heb je dan de juiste kromming in het perspex.
full


Dit stuk wordt op het frame gelijmd. Die cockpit frames zijn trouwens nog best fragiel.
full


Later moet er nog een 2e stuk perspex bijgezet worden, dat wordt nog een mooi klusje.... Voor het idee een foto van het origineel:
full


Ik ben begonnen met het maken van gleuven voor scharnieren in de rolroeren.
full


full


Ik heb ooit een partij oude modellen van een tandarts gekregen. Daarbij zaten ook een paar oude tandartshulpstukken. Deze zijn handig bij vele klusjes, zo ook het uitpeuteren van sleufjes voor scharnieren. Mocht je ooit de hand kunnen leggen op zulke instrumenten: meenemen! Ik gebruik ze vaak, voor van alles en nog wat.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top