Leuk jongens dat jullie allemaal meegenieten.
Mooie oplossing trouwens voor die motor. Alleen dat asje valt nauwelijks op, maar de mogelijkheden, en dus het aantal keren dat ie vliegt, worden zo een stuk groter.
Patrick, je verwoordt het helemaal goed. Dit is precies waarom ik zo gecharmeerd was van deze oplossing.
Ondertussen ben ik druk bezig met de achterkap. Een echte uitdaging. Gisteren heb ik de 'zijflanken' aan het kapframe proberen te lijmen.
De groene stukjes hout houden de flappen op afstand van de vleugel, het moet er niet strak tussen vallen. Het witte tussen de kap en de romp zijn strookjes bakpapier om te voorkomen dat de kap aan de romp wordt gelijmd.
Vanmorgen bleek de lijm (30 min epoxy met beetje katoenvlokken om het iets in te dikken) echter niet lekker uitgehard. Dat moet dus over, dan maar met 24h epoxy. Achteraf misschien niet eens heel erg, nu ik wat verder ben zie ik in dat de flappen er pas op moeten gemaakt als ik de benodigde uitsnede in het reeds aanwezige perspex heb gemaakt.
Ik ben begonnen met het maken van een papieren mal. De buitenste lijnen zijn zo gemaakt. Voor de binnenste lijn heb ik een aantal meetpunten genomen (afstand vleugel-perspex meten), deze vormen dan een gekromde lijn.
Na het uitknippen van deze lijn bleek het meteen al heel aardig te kloppen. Meevaller!
In de kit zat een stukje voorgebogen perspex voor het 'horizontale deel' van de achterkap.
Deze bleek echter net te smal zodat er bij de vleugelwortel een kier zou ontstaan. Toch heb ik hem op maat gemaakt om wat te oefenen. Past heel aardig!
Ik had nog wat perspex plaat liggen waarvan ik een nieuw stuk gemaakt heb dat wel groot genoeg is. De dikte is echter 2x zo groot als het stukje perspex uit de kit (1,15 mm tegen 0,55 mm). Het gewicht valt daardoor 18 gram hoger uit. Jammer, maar straks past het tenminste wel.
Met de verffohn is het perspex weer verhit en ongeveer in profiel gebogen. Uitsnijden gebeurt met schaar (rechte stukken) en dremel.
Het zelf maken van het horizontale stuk perspex vergt meer werk dan het gebruik van het onderdeel in de kit, maar de grap is dat je daardoor meer het idee hebt met 'echte' modelbouw bezig te zijn. "
Zelluf doen!"
Volgende stap is het uitsnijden van een deel van het perspex dat al op het frame zit.
Maar daar gaan we volgende keer mee verder.
U hoort nog van mij.