De aansturing in de romp is even opzij gezet, ik ben intussen begonnen met bekleden van de staartvlakken.
JHvdK heeft me geholpen met het begin. Hij gebruikt gelatine om het doek op het hout te zetten. Ik was niet meteen overtuigd, maar het blijkt goed te werken.
Het doek moet redelijk nat worden gesopt, het is dan goed om rondingen te leggen. Stukjes die niet helemaal goed blijven plakken bij rondingen worden met spelden gefixeerd.
Met een half uur tot een uur is het weer aardig droog.
Het leuke van de gelatine is dat het wat minder agressief plakt dan meteen met spanlak, waardoor het doek ook nog te verwijderen is voor bijv netjes afknippen.
Na deze eerste behandeling kunnen kreukels goed worden weggewerkt met de bout. Ook strakke vouwen in het doek kan je er goed uit krijgen met de bout. De benodigde temperatuur komt ongeveer overeen met oracover.
Na het wegwerken van de kreukels zet ik de randen in de spanlak.
Het richtingroer is inmiddels helemaal bekleed. Deze heb ik al licht opgespannen met de bout, later trek ik het doek nog iets strakker met de fohn. Het doek blijft licht doorzichtig, en het laat prachtig mooi licht door. Ik hoop dat dit effect enigszins behouden blijft als ik de boel straks spuit, het is nl prachtig hoe het zonlicht er doorheen komt.
Het richtingroer is helemaal bespannen, de andere staartvlakken minstens voor de helft. Veel werk.