Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Morgen gaat de Ka-7 mee naar de vintage glider meeting. Hopelijk kan hij de lucht in. Camera's gaan mee, eens kijken wie ik die het beste in handen kan geven.
 
Die perfecte eerste vlucht is inmiddels een feit. En WAUW wat vliegt hij mooi langzaam! Ik ben best wel blij ;)!
 
Proficiat!!!!

10-toppertje.gif


Han.
 
Gefeliciteerd Raymond!!! :thumbsup:

Dit is de beloning voor de vele uren knutselen.
Haha, ......Ik ben best wel blij..... zeer herkenbaar. :)


Johannes
 
Beelden en het verhaal komen zo, ik sta nu op de kermis. Moet ook gebeuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jongens, wat een mooie dag vandaag. Op het vintage glider treffen heeft de Ka-7 gevlogen. En ze deed het prachtig.

Bij aankomst waren er al enkele deelnemers aanwezig. Het clubje zou niet te groot zijn vandaag. Het veld was dat wel ;). Het weer was heerlijk met af en toe een zonnetje en een windje 3. Perfect voor het invliegen van dit model.

Eerst moeten natuurlijk wat verplichte foto's worden geschoten.
Maiden026.JPG


Maiden030.JPG


Daarna mag het model nog even de omgeving in zich opnemen ter voorbereiding van de eerste start.
Maiden021.JPG


Terence de Gooier krijgt nog wat instructies mee.
Maiden034.JPG


De laatste checks
Maiden035.JPG


En dan moet het maar gebeuren. Motor vol open en na een prima horizontale worp van Terence (waarvoor mijn dank!) vloog de Ka-7 keurig omhoog.
Maiden168.jpg


Het klimvermogen is niet bijzonder groot, maar voldoende voor een positieve klim. Eigenlijk in de lijn der verwachting. De variolog laat een gemiddelde klimsnelheid van zo'n 2,5 m/s zien. In de huidige tijd van vette overmotorisering is dat niet veel, maar voor mij is het voldoende. Tijdens het klimmen moet flink geduwd worden, de neus wil nogal omhoog komen. Later is dit met een mixer gas-hoog opgelost. Ik zal proberen de domping nog wat te vergroten, dit moet kunnen door extra ringetjes tussen de motormount.
Bij de eerste vlucht bleef de propeller draaien, de rem van de regelaar was vergeten. Gelukkig had Jacob een handleiding van de regelaar bij zich, waardoor ook dit opgelost kon worden. Top!
Maiden043.JPG


Maiden116.JPG


Het vliegen verliep uitstekend. Na wat trimmen vliegt het model zonder de knuppels aan te raken. De roeruitslagen zijn allemaal passend. Het model leek lekker langzaam te vliegen, maar als ik de videobeelden terug zie lijkt dat toch mee te vallen. Ik vraag me af of de beelden op video wat vertekenen en dat daardoor het model sneller lijkt te gaan, of dat mijn perceptie tijdens het vliegen wat vertekend was.
Overtrekken is nauwelijks mogelijk met de Ka-7. Als je langzaam vol up trekt blijft de neus hoog en hij valt niet over een vleugel weg, het model wordt alleen 'zwammig'. Prima zo.
Maiden069.JPG


De zichtbaarheid van het model is prima onder zowel de wolken als onder de blauwe lucht. Als het model wat lager komt zie je prachtig hoe de bespanning nog enigszins doorschijnend is.
Maiden091.JPG


Ook met alleen het richtingroer is prima te vliegen. Toch gebruik ik de rolroeren er normaal wel bij. Jane heeft er intussen plezier in.
Maiden166.jpg


Maiden167.jpg


De remkleppen doen uitstekend hun werk, al had ik ze in de omstandigheden van vandaag nauwelijks nodig. Met deze wind was de glijhoek 'slecht genoeg' om met een goed uitgemikt circuit zonder kleppen binnen te komen. De neusstand verandert nauwelijks bij het trekken van de kleppen, hier moet ik nog wat down meemixen omdat anders de snelheid er teveel uitloopt. Als je kleppen trekt wil je de neus wat laten zakken om de vliegsnelheid op peil te houden.
Aanvliegen ging prima, en alle landingen waren meer dan uitstekend. Niets meer aan veranderen. Het geluid als het model in het gras zakte was zeer schaalgetrouw door de gebruikte bespanning.
Maiden161.JPG


Maiden072.JPG


En na de landing volgt dan de blijdschap. Zo, wat had ik een grote grijns op mijn gezicht.
Maiden170.jpg


Na deze eerste vlucht heb ik nog enkele vluchten gemaakt, ik heb 1,5 accu leeggevlogen vandaag. Daarbij had ik het prima naar mijn zin, het ging allemaal zeer ontspannen. De spanning was ook voor de allereerste vlucht een stuk minder als destijds met de Elefant. Tussendoor de Sunny nog naar recordhoogte geschroefd, is ook leuk voor de ontspanning.

Het stroomverbruik ligt gemiddeld rond de 33A. Ik moet even zoeken wat de motor continu mag trekken, mogelijk is er ruimte voor een wat grotere prop. Daar ga ik nog wel eens aan rekenen.

Het zwaartepunt lag goed voor de eerste vluchten, maar kan nog best een stuk naar achteren. De eerste ca 50 gram lood zijn al verwijderd, zonder groot merkbaar resultaat. Er kan naar mijn idee nog veel meer uit. Dat ga ik komende tijd langzaam doen. De daalsnelheid was vandaag iets meer dan 1 m/s, die zal nog wel beter worden als het zwaartepunt naar achteren gaat.

Er zijn uiteraard videobeelden gemaakt, maar die moet ik nog even verwerken tot een leuk filmpje. Geef me max 3 dagen.
Maiden105.JPG


Alle aanwezigen dank voor de complimenten en het enthousiasme, dat werkt toch wel motiverend.
 
Laatst bewerkt:
Thuis was er nog even paniek, ik had het idee alle foto's kwijt te zijn van de geheugenkaart. Gelukkig was ik wat in de war en bleek de betreffende geheugenkaart met foto's gewoon nog in de camera te zitten.
Jacob, excuses voor de paniek!
 
Raymond,

Ik vond het erg leuk dat je mij het vertrouwen gaf om de eerste keer te gooien. (na de worp had ik kippevel op mijn benen:rolleyes:)

Ik heb je bouwverslag met veel aandacht en plezier gelezen (en elke keer naar uitgekeken) en deze maiden was een waardige afsluiting:p.

Prachtig mooi model en mooi vlieggedrag, ik vind de vliegsnelheid erg mooi en zeker niet te langzaam, laatst heb ik een 6 mtr ka 8 zien vliegen en dat leek mij aan de langzame kant.

Succes met de verdere vluchten

groet

Terence

ps kan niet wachten op de video van Fotor productions en camera mannen en piloten Justus en Jacob, die als een horde papparazzi om je heen vlogen en filmden:D
 
Ik heb nu al meerdere keren gelezen: "afsluiting van het project". Maar dat is het helemaal niet! Ten eerste moet ik nog wat kleine dingen afwerken, maar fase 2 is vandaag pas begonnen: het vliegen! Ik hoop dat dit project nog lange tijd doorgaat!
 
Thuis was er nog even paniek, ik had het idee alle foto's kwijt te zijn van de geheugenkaart. Gelukkig was ik wat in de war en bleek de betreffende geheugenkaart met foto's gewoon nog in de camera te zitten.
Jacob, excuses voor de paniek!

Nogmaals gefeliciteerd Raymond. Heerlijk om je verslag nog weer even na te lezen, volgens mij zijn dit van die dagen die je (qua hobby) niet weer vergeet!

Je mededeling over je foto's bracht mij wel even aan het twijfelen over mezelf... gelukkig zien we hier dat de foto's er nog zijn!

Kan het niet nalaten om even een groffe printscreen van de GoPro beelden hier te plaatsen, mooi shot met veld, Jane en je Ka-7. Succes met de montage.

Ka7.jpg


Groet,

Jacob
 
ps kan niet wachten op de video van Fotor productions en camera mannen en piloten Justus en Jacob, die als een horde papparazzi om je heen vlogen en filmden:D

Dat was met de camera van Raymond zelf, ik heb in al het enthousiasme bijna niet opgenomen, behalve met de GoPro dan..

Groet,

Jacob
 
Gefeliciteerd met je geslaagde maiden :), mooi om te zien hoe je tot dit punt bent komen, met bijna alleen een tekening en hout. Prachtig :D
 
De video-opnames komen volgens mij goed overeen met de werkelijkheid hoor......niet te snel en verschikkelijk mooi schaal! (ik heb wel eens een Ka-7 boven mijn huis zien cirkelen die van Valkenburg gesleept is)
mijn XD luchtopnames zijn leuk maar er zit niets bij wat enige bijdrage kan leveren aan Fotor productions. De Spirit was veel te snel waardoor ik er niet achter kon blijven en door het enorme verschil in afmeting was het voor mij totaal niet in te schatten of ik op dezelfde hoogte zat.

Mooie kist, mooi vliegbeeld en hopelijk nog vaak mooie beelden van de kist!

Klasse Raymond!
 
Van harte Raymond!
Een groot compliment voor de bouw van deze kit en zeker ook de tijd waarin je het gedaan hebt. 'Slechts' 11 maanden. Ook je keuze voor het gebruik van Koverall vind ik erg leuk en leerzaam. Het heeft de Ka-7 een passende finish gegeven.

Veel succes met het afronden van de resterende detail klussen!
 
Back
Top