Bouw karel doorman r81 vliegkampschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jaaps, 5 aug 2015.

  1. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG][​IMG][​IMG]Na een paar jaren stilte op vooral scheepsmodelbouwgebied heb ik begin mei de draad weer opgepakt en ben ik begonnen met de bouw van het voormalige vliegdekschip de Karel Doorman (R81). Ik heb de bouwtekening van de Doorman besteld via de modelbouwvereniging in de schaal 1:100 en heb deze naar 80% verkleint, oftewel schaal 1:125.
    1 op 100 was met net iets te groot, dan werd het een model van 2,14 mtr (zoveel bouwruimte heb ik helaas ook al weer niet). Het schip heeft nu een afmeting van 1,71 mtr wat wel de gelegenheid geeft om voldoende details aan te brengen en toch goed in mijn hobbyruimte past.
    Het is het tweede schip dat ik bouw. Een aantal jaren geleden heb ik het LCF fregat De Ruyter gebouwd. De komende periode (twee a drie jaar :) )hoop ik met enige regelmaat een update te kunnen geven van de voortgang van de bouw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mijn intresse is alvast gewekt in dit bouw verslag.
    succes met de bouw,
    vgr Marc
     
    mave77 vindt dit leuk.
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik volg ook. Hier kun je iets moois van maken. Ga je ook de vliegtuigen erop maken?
     
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo, ik ben bezig met de voorbereiding om de USS Enterprise CV6 te gaan bouwen in 1:144(166 cm lang). Ik heb voor deze schaal gekozen, omdat hiervoor vliegtuigen te verkrijgen zijn en bemanning(3D geprint). Om de propellors van de vliegtuigjes aan te drijven, heb ik op E-bay motortjes van rond 6 mm besteld. Die zitten normaal in mobieltjes.

    Groeten,
    Willie
     
  5. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Dit ga ik volgen,roept nog nostalgische herinneringen op,grtz ;) Bel10
     
  6. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Nadat ik de bouwtekeningen had ontvangen (3stuks) ben ik bezig gegaan ze te bestuderen. Dat was nog niet zo makkelijk. De tekeningen waren niet van al te beste kwaliteit. Belangrijke teksten ontbraken waardoor ik moest uitzoeken of iets nu bakboord of stuurboord was. De was vooral het probleem met het spantenplan. Ook veel lijntjes waren weggevallen en moest ik zelf bijtekenen. Heb €53 betaald voor de tekeningen maar dat was het niet waard.
    Na veel gepuzzel ben ik er uitgekomen, spantenplan tich keer kopiëren op 80% en uitknippen maar. De uitgeknipte spanten op een stuk berkentriplex van 9mm geplakt en deze uitgezaagd. Ik heb bewust gekozen voor berkentriplex omdat dat licht is, makkelijk te bewerken en toch sterk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  7. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Had ondertussen ook een grote bouwplank van vurenhout aangeschaft. Op de bouwplank heb ik met potlood een hartlijn uitgezet en de lijnen voor de spanten ingetekend. De eerste keer dat ik een schip bouwde had ik de spanten vastgelijmd op de bouwplank, dat was niet zo handig! Maar al doende leert men. Ik heb er nu voor gekozen om de spanten vast te zetten met balkjes. Dit geeft mij de gelegenheid om ze eventueel wat bij te stellen. Heb nog wel een tijdje lopen knoeien hoe ik de spanten goed uitgelijnd zou krijgen. Eerst geprobeerd met een haakse hoek waarop ik een kleine waterpas had vastgezet met tape, maar dat werkte niet goed. Ineens had ik een helder moment:), bedacht mij dat ik nog ergens een waterpas met een laser had liggen. Door deze waterpas op de juiste manier te plaatsen en vervolgens de laser aan te zetten kon ik precies de spanten op de correcte plaats krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    FreekS vindt dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er al mooi uit, straks als al je spanten staan kan je best alles nog eens 2x controleren.
    Ook al zie je er later niets meer van de spanten zorgen straks wel voor de vorm aan het schip.
    vgr Marc
     
  9. supervancraft

    supervancraft

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi model, ik heb zelf de kartonnen versie van Scaldis gebouwd in schaal 1: 350. Ik heb zelf twee boeken met
    veel fotos en tekeningen (zie foto)
    Succes met de bouw !

    de website IMG_1386.JPG IMG_1384.JPG
     
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Heren, (tenminste ik neem aan dat het allemaal heren zijn;))

    Bedankt voor de reacties.
    Dennist: inderdaad het is de bedoeling om ook vliegtuigen te gaan maken, dat wordt nog wel een aardige uitdaging. Ik heb lang getwijfeld of ik niet 1:144 zou gaan bouwen aangezien van die schaal meer dan genoeg modelvliegtuigen op de markt te verkrijgen zijn. Maar dit is natuurlijk een veel mooiere uitdaging, ze zelf gaan maken.
    Wimo: veel succes met je USS Enterprise, ga je ook een topic aanmaken op het forum?
    Supervancraft: gaaf model! Ziet er leuk uit, helemaal als je bedankt dat het van karton is. Ik heb nog even lopen zoeken naar die boeken, zag dat ze op sommige plekken nog wel tweedehands verkrijgbaar zijn. Ga eens even kijken of ik ze op de kop kan tikken
     
  11. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vervolg bouwverslag:
    Mijn vorige scheep had ik bekleed met lange latjes van 2,5 mm dik, gekocht bij een modelbouwzaak. Dat liep toch aardig in de papieren, die latjes zijn in verhouding aardig aan de prijs. Dit keer heb ik het anders gedaan. Via internet kwam ik bij een houthandel in de haven van Amsterdam terecht. Daar heb ik een plaat buigtriplex van 2,5 bij 1,5 mtr gekocht van 1,5 mm dik.
    Deze heb ik thuis met behulp van een zaagtafel van Proxxon in kleine stukken gezaagd. Van deze kleinere stukken heb ik zelf latjes in verschillende maten gezaagd en deze gebruik ik dus voor de bekleding van de romp.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    slimme zet, en het resultaat mag er zijn
     
  13. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
  14. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    He Wimo, dat is leuk! nooit gedacht dat deze verkrijgbaar zouden zijn. Thx voor de info
     
  15. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Wat een leuke uitdaging was tijdens de bouw was het maken van de boeg en de achtersteven. De tekeningen die had gekregen bevatten geen gegevens met maten van de achtersteven en de boeg. Wat ik heb gedaan bij de tekening met het zijaanzicht van de Doorman is het kopieren van de zijaanzichten van boeg en steven. Deze vervolgens uitgeknipt en op 4 mm multiplex geplakt. Deze vervolgens uitgezaagd. Hierdoor heb ik de juiste vorm te pakken. Vervolgens bij de boeg de spanten aan het multiplex geplakt en de tussenruimtes gevuld met balsahout. Daarna zagen, snijden en schuren tot ik naar mijn idee de juiste vorm van de boeg te pakken. Uiteraard veelvuldig fotos van de boeg bestudeert.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    De achtersteven op dezelfde manier gedaan en daar vervolgens buigtriplexplanken om heen geplakt die eerst een nacht in het water hadden gelegen. Op laatste foto hierboven zie je op de voorgrond de achtersteven liggen met de blokken balsahout er al op geplakt.
    Ik gebruik trouwens twee soorten lijm. Watervaste houtlijm voor de delen die minder te verduren hebben en constructielijm (bruislijm) voor de delen die extra sterk moeten zijn zoals boeg en steven. Voordeel van de constructielijm is dat het uitzet en daardoor naden en kieren op vult, nadeel is dat je veel extra werk hebt aan het verwijderen van overtollige lijmresten.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Het gaat ondertussen aardig hard met de bouw. Boeg en achtersteven zijn geplaats en versterkt met balsahout. De diepere sleuven van de onderkant van de boeg en bij het roer heb ik binnenin gevuld met twee componenten houtreparatie. Het voordeel van dit spul is dat als het eenmaal uitgehard is het dezelfde structuur en hardheid heeft als hout. Dit geeft de mogelijkheid om eventueel wat extra schuurwerk te verrichten aan de buitenkant. 1,5mm is niet zo heel dik en is vrij snel weg geschuurd. Sowieso vind ik 1,5 mm aan de dunne kant, heb dan ook besloten om een extra dwarslaag aan te brengen aan de binnenkant van de romp tussen de spanten. Hierdoor komt de rompdikte op 3 mm en heb ik wat meer schuurruimte.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  18. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    De bouw van de romp schiet inmiddels aardig op. Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om de romp zo af te bouwen dat het geschuurd kan worden en in de plamuur gezet. Hoewel de romp nog lang niet af is heb ik het nu wel overal 3 mm dik gemaakt en is het opgebouwd tot aan de hoogte waar de verschillende "ramen" komen voor het halfdek achter en o.a. sloepen aan de zijkant van het schip. De bovenkant van de boeg heb ik aangesmeerd met 2 componenten houtvuller omdat het toch vrij lastig was om dit deel goed op te vullen met latjes. Nu nog wel een hoop schuurwerk te doen om de boeg in orde te krijgen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Soms maak je van die domme fouten tijdens de bouw. Zo kwam ik er zondag achter dat de ik de spanten met "uitbouw" voor de ondersteuning van de opbouw en het schuine hoekdek precies verkeert om had gemonteerd. Oftewel de schuine hoekstukken voor de opbouw zaten aan de bakboordzijde en die van het hoekdek aan stuurboordzijde, terwijl dat precies andersom moest zijn :(:mad:
    Was maar een praktische oplossing, ze los zagen en aan de andere kant er weer aan lijmen.
     
  20. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Die ronde kont en wijd uitlopende boeg zijn inderdaad een uitdaging!
     

Deel Deze Pagina