Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Discussie in 'Duikboten' gestart door MarcT, 1 feb 2023.

  1. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag,

    ga hier een bouwverslagje bijhouden v/d bouw van een kleine Stroep met een dubbele pistontank en kleine grijper.
    De zender die ik ga gebruiken is een oude 27mHz zender en ontvanger.Dit om toch een redelijke diepte te kunnen halen.
    De sluitingen zijn nog altijd die Girpy(bajonet)sluitingen,die ik gebruik.
    Foto's zullen zeker volgen.
    Grtjs,Marc.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
  2. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Een foto van een kleine Stroep.
    Zo wordt hij,maar dan met conische straalbuizen in pvc.
    Er komt ook een soort van techrek op het voorste en achterste dekstuk.Dit is om de kleine grijper te kunnen monteren aan de bovenbouw.
    De vroeger gebruikte slangenpompen komen ook te vervallen en in het midden v/d boot komt dan de dubbele pistontank,die verticaal staat.Een dubbele tank,omdat de uitslag v/d spindel in de Stroep beperkt is.
    Zodoende is de hele achterkant v/d boot vrij voor de bediening v/d grijper.
    Ook komt er een speciale dichting op de buitenkant v/d motorgondels. P9240619.JPG
    Grtjs,Marc.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik ga dit zeker volgen, succes :thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Bedankt Henk,

    grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  5. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik kijk ook mee...
    Niet dat de kans dat ik ooit ga bouwen groot is (zeg maar nihil) maar leuk vind ik het.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Bedankt Jinny,

    grtjs,Marc.
     
    Rchobbes vindt dit leuk.
  7. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    De stuurprint v/d tank en de camera.
    Deze print zit in de grote Stroep,voor de tank en de camera aan te sturen.
    Er zitten 2 spanningsstab.op.Een voor de tank(5V) en een voor de camera(5V).
    Die voor de tank komt te vervallen omdat er nu 7,2V gaat gebruikt worden voor de tank.
    Er komt dus een nieuwe printplaat voor deze Stroep.
    Een foto van het ouder type.
    Grtjs,Marc.

    P2020943.JPG
     
    Rchobbes, Henk Freubelaer en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag,

    de basis van deze Stroep is nog altijd een T-stuk van 100mm.
    Er zitten 3 lijmkanten aan.
    Vandaag het T-stuk helemaal zuiver geschuurd ivm de bedrukkingen bij het spuitgieten.
    Enkel een centerlijn die op de onderkant nog zichtbaar is.Deze blijft omdat ik alzo de boorgaten voor de schaatsen makkelijk kan aftekenen.Ook makkelijk voor het bepalen v/d boorgaten v/d pistontank.
    Het opstaande stuk van het T-stuk staat onder een hoek(voor wat verval te kunnen geven bij sanitair buizen).
    Dit beinvloed wel wat het vaargedrag v/d Stroep(zeker onder water).Maar omdat de zware slangenpomp komt te vervallen heb ik iets meer speelruimte voor de middelste vaste ballast te kunnen verschuiven.Dit gaat zeker het horizontale vaargedrag v/d boot verbeteren.Ook de 2,buitenste,vaste ballasten worden aangepast aan het lichtere gewicht v/d Stroep.
    De inname in de pistontanks is totaal 55ml water.Gebaseerd op de bovenste dome.
    Grtjs,Marc.

    P2020944.JPG P2020945.JPG P2020946.JPG
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2023
    Jinny, Rchobbes en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  9. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Gdavnd,

    vandaag al wat aan de schaatsen gewerkt.Deze bestaan uit 30mm pvc buis.De rechte verbindingsbuis is dunwandig,eveneens de bochten en het T-stuk.In de bochten komt een stukje dikwandige pvc buis.Dit is nodig omdat in het bochtstuk een gat gaat geboord worden waarna er draad in getapt wordt.Dit dient om de doorvoeren erin te draaien.
    Bij vroegere modellen v/d Stroep,zat er een schroefdop van 30mm ingelijmd in het T-stuk.Dit gaat vervangen worden door een sluitdop in POM.De dop wordt eveneens voorzien van een O-ring.Door de doppen in POM te gebruiken heb ik iets meer ruimte voor de NiMh cellen in door te schuiven.Op de laatste foto kan je zien dat het T-stuk niet dezelfde hoogte heeft zoals de bocht.Dit wordt opgevangen door er een opvulring van ongeveer 3mm extra op de buis te lijmen.Zo komen de schaatsen perfekt evenwijdig met de romp.
    Alvast weer wat foto's.
    Grtjs,Marc.

    P2030947.JPG P2030948.JPG P2030949.JPG
     
    Henk Freubelaer, Rchobbes en Jinny vinden dit leuk.
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Mooi Marc, je hebt een volger er bij.
     
    MarcT en marc 2 vinden dit leuk.
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Bedankt SRS,

    de dubbele tank is nog altijd gebaseerd op een idée van jou.
    Fijn dat je dit draadje volgt.

    Grtjs,Marc.
     
  12. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Vandaag weer een klein beetje verder kunnen werken aan de Stroep.
    Van een lijmmof van 30mm,2 opvulringen gemaakt voor de T-stukken.De opvulringen zijn 2,5mm.
    Verder zijn de 2 dikke buisjes voor in de bochten gemaakt.
    De achterste dunne buisjes zijn nu ook klaar.
    Op de laatste foto,zie je hoe alles gaat verlijmd worden.De lijm is een pvc lijm voor drukleidingen.Er is met deze lijm haast geen correctie mogelijk.Het moeilijkste om te lijmen is de dunne buis met de opvulring voor in het T-stuk.Dit moet gelijktijdig gebeuren,omdat de lijm die uit het T-stuk komt onmiddelijk opdroogt,vandaar het gelijktijdig lijmen.
    Morgen worden de 2 bajonetsluitingen in het horizontale deel v/d boot verlijmd.Dan kan ik de centergaten voor de schaatsen aftekenen op de romp.Het boren v/d romp,gebeurd met een mal.
    Alvast weer wat foto's.
    Grtjs,Marc.

    P2040950.JPG P2040951.JPG P2040952.JPG P2040953.JPG
     
    Henk Freubelaer, Herby63, Jinny en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Gisteren helemaal niets kunnen doen aan de boot,wegens de ganse dag visite.
    Vandaag toch weer wat kunnen doen.
    De 2 dikwandige buisjes zijn in de bochten verlijmd.
    Dan is er een gat geboord van 10mm.Vervolgens met een tap van M12 draad in het boorgat getapt.
    De draad in het boorgat dient om de waterdichte doorvoeren kunnen in te draaien.
    Dit word gedaan zodra de schaatsen in de romp zitten en afgedicht zijn.Op de schroefdraad v/d doorvoeren word endfest 300 gedaan tijdens het indraaien en vergrendelen.Het vergrendelen gebeurt dmv een contra moer,binnenin de bocht.
    Alvast weer wat foto's.
    Grtjs,Marc.

    P2060954.JPG P2060956.JPG P2060955.JPG P2060957.JPG
     
    Rchobbes en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  14. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Vandaag de bajonetsluitingen afgewerkt.Bramen en zo wegschuren.
    Daarna de 2 sluitingen verlijmd in het horizontale deel v/d Stroep.
    De bovenste sluiting kan er pas in na het pasmaken v/h duiksysteem.(Dit word zo gemaakt,dat het makkelijk demonteerbaar is)
    De bajonetsluiting is 100mm.Er zit een lijmgedeelte aan,een zachte gegroefde rubber,en een afsluitdeksel.
    Deze sluitingen kunnen geen grote druk van binnenuit verdragen.Dan laten ze lucht door naar buiten.Doch een grote druk van buitenaf is geen probleem voor deze sluitingen.Hoe groter de druk,des te beter sluiten ze af.Dit komt door het iets of wat zachte rubber.Deze rubbers mogen enkel met talkpoeder ingepoederd worden.Bij gebruikname van vet of vaseline,wordt door het vastzetten van de sluiting,het rubber uitgerokken.Dan kan het rubber in de vuilbak,omdat de boot dan lekt lijk een zeef.
    Laat ook na een dagje duiken,de suitingen open staan tot de volgende duik.Zo heb je vele jaren plezier van deze rubbers.
    Nog wat foto's van de vooruitgang.
    Grtjs,Marc.

    P2070958.JPG P2070959.JPG P2070960.JPG P2070961.JPG P2070962.JPG P2070964.JPG P2070965.JPG
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2023
    DutchViking, Herby63 en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Leuk om deze bouw te volgen.:thumbsup:
    Maar waarom heet een stroep een stroep?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Gdavnd,

    lang geleden het duikbootje ontwikkeld.
    Het moest een naam hebben.
    Het duikbootje is vernoemd naar m'n hondje Stroep.Een Jack Russel.Doch enkele maanden geleden haar moeten laten inslapen.Ze was 13j.
    En zo kennen de meeste mensen het duikbootje onder de naam Stroep.
    Leuk dat je dit draadje volgt.
    Grtjs,Marc.
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Sneu van je hond. Zo’n dier is toch altijd je maatje. Maar ze leeft wel weer een beetje door in alle Stroepen.

    De techniek van de Stroep vind ik erg interessant. Alledaagse onderdelen die samen een betrouwbare duikboot vormen. Qua varen heb ik niet zoveel met duikboten. Je ziet ze niet, hè ;) (en ze gaan niet hard genoeg)
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag,

    bedankt voor het reageren.
    Id,de Stroep is een klein duikbootje gemaakt van alledaagse dingen uit de DHZ zaken.
    Hij is klein doch zeer wendbaar.Je kan er ook een redelijke diepte mee bereiken.
    Het gewicht van het bootje is 5kg.Het kan uitgerust worden met verschillende duiksystemen.Dit behoeft telkens maar een kleine aanpassing.Het Voltage van de boot is 7,2V.Met een 5000mAh ben je toch al een uurtje of 4 zoet.
    De boot kan ook perfect in een zweefpositie gehouden worden.
    Alvast wat info over de boot.
    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer en HeliKoper vinden dit leuk.
  19. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Vandaag wat voorbereidende werken aan't doen voor het T-stuk.
    Ben nu een boormal aan't maken,zodat het T-stuk onder een bepaalde hoek kan geboord worden.
    Eerst gaat de centerboor erin gevold door een klokboor.
    Bij het boren moet het T-stuk goed geklemd worden in de mal.
    Een vraagje:kan m'n een metalen klokboor met centerboor gebruiken bij een hoog toerental in de kolomboormachiene?
    Of smelt dan het pvc.
    Deed het vroeger altijd met een klokboor voor hout.Deze had een diam van 28mm.Na het boren was dit ongeveer 29mm.Daarna moest ik nog alles bijvijlen tot een opening van 30mm.De boor die ik gezien heb heeft een diam van 30mm en is voor metaal.Of gaat dit gat ook iets groter uitvallen.
    Vraag dit alles,omdat ik een perfekte passing v/d schaatsen in de romp wil.
    Alvast bedankt.
    Morgen volgen er foto's.
    Grtjs,Marc.
     
  20. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Zodra PVC heet wordt gaat het kleven en rullen, dus ook met een metalen komboor langzaam langzaam langzaam.
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina