Bouw Kotter PD 156 Ron Loorbach 1:25

Hallo allemaal

Wij zijn lang op zoek geweest naar een tekening van een kotter maar kwamen nooit verder dan een algemeen plan,maar het is ons toch gelukt om een tekening te vinden die kompleet is.
Nu kunnen wij een grote boomkorkotter schaal 1:25 bouwen er is nog geen romp voor,dus die gaan wij zelf bouwen,dit keer van hout het word de grootste kotter in onze vloot, ruim 170m lang.
Wij hebben enige tijd een bouwstop gehad ivm een verhuizing.
Zodat wij een grotere werkplek konden krijgen en we niet meer constant in de woonkamer hoeven bouwen.
Zoals het er nu naar uitkijkt gaat het de PD 126 worden.

Vriendelijke groet Ron en Antje

Laatst bewerkt:
Ron en Antje

Ik hoop dat jullie er wat moois van maken!:D

En door de verhuizing kan er nog wel een vloot uitbreiding bij:)

Ik ben wel benieuwd naar een plaatje:rolleyes:

Ik zal haar volgen!

hier een paar foto's van de PD-126 andrea
1118746151.jpg

pd1262.jpg

pd1261.jpg

mvgr ron

Beste Ron,

Dat gaat weer een grote jongen worden ga met veel plezier het bouwverslag volgen.

Ps de tuigage voor de TH-7 is in de maak.

gr. Gert

Hoi,

Hoeveel kotters hebben jullie dan al??? Maar wel mooi. Ooit wil ik ook nog eens een eurokotter bouwen.

PD 126....volgens mij als ik me niet vergis heb ik die in de Eemshaven wel eens gezien. Dan veel plezier met bouwen. Ga hem zeker volgen.

Groetjes,

Peter

Nog even wat data van de echte PD 156 die voorheen de UK 256 Hermina heette

deze foto vond ik vanmorgen nog even op het kustvaartforum en kon het niet laten even bij te plaatsen Ron. :-)

eosuk25681980kopiepp2.jpg

volgens de gegevens had de UK 256 wel 2500 Paardekrachten aan boord staan dus een sterke en snelle jongen.

Foto komt van kustvaartforum.

gr. Gert.

Ga je hem gloednieuw bouwen of met gebruikssporen zoals op de foto's?

Ik ga zoals gebruikelijk bouwen met de slijtage sporen en niet het gloednieuwe uiterlijk.
Zo zie je een kotter zelden dus ook niet bij onze vloot.

groet ron

Hallo allemaal

Ben aan het zagen geweest alle spanten zijn uit gezaagd gister hadden wij alle spanten gekopieerd en uit geknipt en om vervolgens op het hout te plakken en vandaag ben ik gaan zagen en ik heb de kiel gemaakt en ben nu bezig om de het skelet in elkaar te zetten

IMG_7573.jpg

IMG_7574.jpg

gr ron en antje

Vandaag weer even aan het klussen geweest en het kale lichaam van de kotter iets omkleed.
Dit heb ik gedaan met balsahout wat erg leuk is om te doen dit is weer eens een andere vorm om een romp te maken en het is wel een vorm die me erg bevalt.
Dit is de methode die ik voorheen ook altijd gebruikte om mijn vliegtuigen te maken.
En heeft voor mijn gevoel veel voordelen.,daar kom ik nog wel op terug.

IMG_7575.jpg

gr ron en antje

Hou je er wel rekening mee dat een scheepsromp veel druk verdragen moet? Dus met een laag balsa ben je er niet. Het is wel ideaal om een hele mooie vorm mee te krijgen, maar je moet het hier beslist niet bij laten, dat wordt niet sterk genoeg vrees ik. Je zou er een laag polyester over kunnen doen met een paar lagen glasmat. Gebruik fijn glasweefsel om de vorm te behouden. Als vliegtuigbouwer moet je konstant op het gewicht letten, maar bij een boot komt het niet aan op een kilo meer. Bij die knaap die jij maakt hoef je al helemaal niet op een kilo of 3, 4, 5 te letten bij het maken van de romp.

Ik bouw nu gedeeltelijk mijn eerste vliegtuig en ik heb enorm moeite om het licht te houden, zo zal jij als ervaren vliegtuigbouwer waarschijnlijk moeten wennen aan het zwaardere bouwen van een scheepsromp. Deze boot gaat net zoveel wegen als al je vliegtuigen bij elkaar en misschien nog meer. Het is een flinke jongen, reken maar op 50 kilo als dit lekker op diepte ligt, mischien zelfs nog meer.

Waarom heb je een spant weg gehaald?

Hallo Jarhe

Ik bouw niet alleen vliegtuigen;) ,maar in ieder geval bedankt voor je mee denken,dat wardeer ik erg
Ik bouw meestal kotters ,soms jachten en andere type boten waaronder ik ook de zwarte zee heb gebouwdt
Kijk maar eens op www.mijn-kotter.nl
Daar kun je meerdere kotters zien die ik reeds gebouwd heb.
De kotters die je daar ziet zijn voor onze eigen hobby gebouwd en behoord tot onze vloot.
Ik ga de romp nog wel bekleden zodat ie hard word.

gr ron

Laatst bewerkt:
Beste Ron,

Heb weer even op je nieuwe site gekeken maar hoe zit het dan met je overige bouwprojecten zoals de SC boten? En ik zag er ook nog een Nieuwe LE opstaan:-)

Ik heb trouwens nog een motor voor je

Motorinromp.jpg

die lijkt mij toch behoorlijk sterk en heeft een laag amperage 2 - 4A max.

Mocht je nog interesse hebben hoor ik het graag van je.

Gr. Gert.

Hallo gert

De SC boten zijn we ook al mee begonnen ,als we alle bouwverslagen hier plaatsen wordt het wat onoverzichtelijk;) ,zal er zo nu en dan wel even wat van laten zien oke.
Dat zijn kleinere versie's en daar houdt antje haar straks meer mee bezig
Ze komen straks vanzelf wel een keer voor het licht op onze eigen site zal ik er binnenkort iets van plaatsen en inderdaad ook nog een LE

gr ron

hallo allemaal
Dit is één van de moeilijkste projecten uit mijn loopbaan als modelbouwer,maar zeker niet minder mooi om te doen
dit is echt scratchbouw,en een hele mooie schaal om op te werken.
Hierin kun je alle detail duidelijk laten zien en de onderdelen ook geheel namaken.
Het is voor mij het grootste schip wat ik tot nu toe gemaakt heb.
In feite is dit een beetje een jongens droom.
Alleen had ik er nooit de mogelijkheden voor.
Ik ben nu zover dat de romp op de meeste plekken dicht is.
Op de eerste foto liggen de latjes hout die ik nu nog moet gebruiken om de juiste vorm in het achterstuk te krijgen.
Dit ga ik vanavond nog doen.
Daarna zal ik nog even hier en daar wat schaaf werk doen en daarna zal ik de romp voorbereiden om hem waterdicht te krijgen.

IMG_7576.jpg

IMG_7577.jpg

IMG_7578.jpg

IMG_7579.jpg

gr ron

Om iedereen even een indruk te geven hoe groot deze kotter wordt even een paar leuke foto's.
Zoals jullie kunnen zien is femke maar een ukkie puk naast de boot
IMG_7582-1.jpg

IMG_7584.jpg

Gr ron

Back