bouw lafayette van engel

Discussie in 'Duikboten' gestart door rubenbosman, 27 mei 2008.

  1. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    hallo allemaal

    binnenkort wil ik de lafayette bij engel bestellen.

    en is mijn vraag hebben meer mensen dit gedaan en wat zijn jullie bevindingen? :zon:

    mvg ruben
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2009
  2. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    laat ik het anders zeggen wie heeft er al een lafayette van engel gebouwd?
     
  3. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Ruben,

    Ik heb er toen één gebouwd op aanraden van Jos,(Toneburst) en ik heb deze kit later ook aangeraden aan Douglas vd Heuvel en wij hebben er absoluut geen spijt van dat wij de Lafajette van Engel hebben gekocht.

    Hij is eigenlijk de enige kit van Engel die met gemiddelde kennis van modelbouw technieken te maken is en eigenlijk vanuit de doos varen kan.

    Zeker als je de komplete kit neemt want dan heb je meteen alles.

    Ik was een beginner wat duikboten betreft en vroeg eigenlijk welke kit/duikboot is geschikt om mee te beginnen, wel ik vind zelf, dit is hem.

    Ik heb er tenminste nog steeds veel ongecompliceerd plezier mee.

    Vriendelijke groeten,

    Jan.
     
  4. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    hallo jan

    bedankt voor je reactie

    ik had inderdaad al zoiets gehoord dat hij erg makkelijk te bouwen moet zijn......

    hoelang ben je er mee bezig geweest?

    ruben
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Ruben,

    Lees dit draadje eens door, dit was mijn start op dit forum:

    ervaring-met-ub1-gato-van-norbert-bruggen-en-engel

    Ik kocht de Sub 8 oktober 2005 en ik vaarde begin december 2005
    Redelijk rap dus, maar ik hobby al 30 jaar in diverse taken van de modelbouw en had door omstandigheden wat meer tijd.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    aha nou ik heb mijn keuze gemaakt denk ik:p:p
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ruben,

    stuur me per PM even je emailadres. Ik heb hier nog een (nooit gepubliceerd en afgemaakt) bouwverslag van mijn Lafayette liggen. Dat stuur ik je dan toe.
    Het kan je een heel stuk helpen en het geeft ook leuk aan wat je te wachten staat.
    Mijn Lafayette is al een paar jaar geleden verkocht, dus voor 'verse' info kun je je beter tot Jan en Douglas wenden.

    Het bouwverslag ligt voor je klaar.

    Jos
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    hallo Ruben,

    Hier een berichtje wat ik een keer geschreven heb voor iemand die ook nieuw was in de duikboten.

    Duidelijk genoeg denk ik, toch? Het is in iedergeval een boot waar ik het meeste mee vaar. Tis echt een kwestie van onder de arm pakken en varen maar.

    Hier een voorbeeld van mijn model. lafayette-kleuren-trimwerk-klaar

    Het bouwverslag van Jos, dat is iets waar ik veel aan heb gehad....

    Dus......

    Douglas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    mannen allemaal erg bedankt voor jullie (snelle) reactie

    heb er erg veel aan

    ruben:):)
     
  10. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    het is bijna zover maar welke epoxy kan ik er bijbestellen?
    voor o.a. de balyonet sluiting als ik het goed heb heeft engel 5 min 20 30 en 60

    hepl!!!!

    groet ruben:D
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Ruben,

    En het word dus de 24 uurs versie die je moet nemen voor de bajonet deze lijm duurt het langst maar is ook het sterkst.

    Polyester Laminier Harz 2-K 250g

    Groeten,

    Jan,
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ruben,
    als eind afwerking moet je de lijm nemen van UHU
    Uhu Endfest is ideaal voor het absoluut krijgen van naden.
    Eerst gewoon lijmen en afwerken Uhu Endfest.
    Vraag Raf maar eens.

    Hein
     
  13. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ruben,

    Als je epoxy-lijm gaat gebruiken is de definitie 'desto langer de droogtijd desto waterprooferderder'. Komt nog bij dat de 'top-time' (tijd dat de 2-K emulsie bruikbaar blijft) bij 24 uurs-epoxy langer is dan de andere, sneller drogende, varianten. Je hebt daarmee meer tijd om je werkstuk op de juiste plek te zetten en te fixeren.

    Daarentegen is Uhu Endfest 300, zoals Hein terecht aangeeft, een goede keuze. Die 300 staat voor het aantal Kilo's dat je er nodig hebt als je twee werkstukken die met de lijm verbonden zijn (onder ideale omstandigheden) wilt lostrekken. Deze lijm wordt ook gebruikt in de 1:1 jachtbouw, dus dat wil wat zeggen. Endfest lijmt ook ABS aan alles (net als Stabilit).

    Omdat je bij de Lafayette Aluminium (bajonetsluiting) aan GFK (romp) moet lijmen èn ABS (achterste schot WTC) aan GFK (romp) is de voorkeur om 24-uurs epoxy te gebruiken voor de bajonet-sluiting en Stabilit voor het achterste schot van de WTC. De Lafayette-romp is van GFK en dus in principe 'epoxy-based; epoxy-lijm houdt nu eenmaal beter op epoxy (GFK van de romp). Endfest is de tweede keuze en Stabilit de derde. Stabilit is de derde omdat 't niet echt 100% waterproof is. Daar waar deze lijm (is eigenlijk ook 'n "soort van" epoxy) in aanraking komt met water moet je de lijmnaden aflakken/waterdicht afsmeren met verf.

    Wil je maar één lijmsoort gebruiken, neem dan Endfest. Gegarandeerd 100% waterproof, knettersterk als 't gedroogd is en 't verlijmd alles met alles. De lijmverbinding is bij sommige combinaties van materialen wat minder sterk dan met Epoxy en Stabilit maar zeg 'ns eerlijk: ga je 300Kg aan je bajonet of eindschot WTC hangen? Of 100Kg? Of misschien maar 2 Kg (0,2 bar overdruk in de WTC bij gevulde ballastank van 825ml op 't droge....).
    Wil je snelle verlijmingen (dus een korte droogtijd) dan is Stabilit de beste keuze. Voor mij nog steeds de 'ultimate' duikboot-lijm. Wel de lijmnaden waterdicht aflakken.....

    Al met al: een kwestie van 'wat heb ik liggen' , 'wat heb ik 'r voor over' en 'waar heb ik ervaring mee'.

    Oja: neem de kit a.s. zondag mee. Je hebt in Biddinghuizen volgens mij 3 ervaren Lafayette-bouwers op 'n hoop dus een Lafa-pedia ter beschikking en losse onderdelen zijn soms handig als je iets uitgelegd wilt krijgen.

    Tot zondag!

    Jos
     
  14. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    hoi Jos,

    Kan je met deze lijm aluminium op PVC lijmen ?????

    met vriedelijke groet,

    Ron.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik kan alleen maar beamen wat reeds verteld is
    alleen deze boot vaart als een speer en draait heeeeel korte bochtjes
    het is een lust om de periscopen door het water te zien klieven
    wat de endfest betreft neem zeker de 300 er is ook nog andere
    ik had mijn bajonet gelijmt met bexane een lijm waar we reeds een tijdje tevreden over waren maar bij de laatste levering was de formulle veranderd en de bajonet kwam gelukkig bij het proef duiken met een sissend geluid los
    ik duik altijd eerst dicht bij de kant voor mijn voeten ingeval het verkeerd gaat kan ik heel snel reageren

    voor de rest puike keuze en zeker een plezante boot om mee te varen

    groetjes raf
     
  16. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    de plaatselijke modelbouwshop had 24 uurs epoxy,
    waar we er al 2 hadden... als die goed is gebruik ik die.;)

    eind mei word het waarschijnlijk. dussss

    tot zondag!!!!

    groet ruben:cool:
     
  17. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Ron

    als je PVC bedoelt zoals bij rioolpijpen is het antwoord ja. Zacht PVC weet ik niet maar 't lijkt me sterk.

    Voorbeeld: een stuk van de oorspronkelijke ABS-WTC van m'n Robbe XXI zit met stabilit verlijmd in een PVC rioolpijp van 125mm (met hergebruik garantie). Daarnaast zitten de messing knelkoppelingen (schroefas doorvoeren á la Mustang) met Stabilit verlijmd in m'n Aluminium eindschot WTC. Natuurlijk op de Subsail te zien. Beide materialen goed ontvetten, opruwen en lijmen maar.

    Je zóu in plaats van Stabilit ook Acrylit van dezelfde fabrikant kunnen gebruiken. Is vrijwel identiek spul èn 100% waterproof. Nadeel is weer dat het een stuk duurder is want het wordt alleen in kleine verpakkingen geleverd.

    :pim:

    Jos
     
  18. m westra

    m westra Guest

    Jos,

    Ook ik ben na de subsail van vandaag verkocht aan de Lafayette. Aangezien ik ook een totale newbee ben op RC gebied, zou ik graag ook jouw bouwverslag willen hebben. Zou je mij deze willen toezenden?

    ps. Welke zender zou je adviseren de F14 of de FC16 en waarom?

    groet,

    Martijn
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi,

    Ik ben dan Jos wel niet, maar op je zender vraag geef ik graag antwoord,

    Ik zou echt voor de F16 gaan en wel hierom, deze zender is een zogenaamde computer zender waar je alle servo en mixer instellingen software matig kunt instellen, ook servo uitslagen en draairichting kun je dan vanaf de zender regelen.

    Met een analoge zender (F14) moet je de draairichting in de zender met connectoren omdraaien en zul je de uitslagen met hevels of meer of minder ver uit het midden leggen van je stuurstangen ten opzichte van het hart van de servo moeten oplossen, dat is (vind ik) niet meer van deze tijd.

    Eventuele mixers moet je dan maken met combinaties van twee echte servo's terwijl een computer zender dat software matig voor je oplost, ook als je op een gegeven moment meer wilt ben je met een computer zender altijd beter af.

    F16 , F18 FX 18 MC 19 enz

    Hopelijk kun je hier wat mee,

    Groeten,

    Jan,
     
  20. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Martijn,

    v.w.b. de zender sluit ik me helemaal bij Jan aan.

    Stuur me via PB even je normale emailadres, dan komt het bouwverslag jouw kant op.

    Jos
     

Deel Deze Pagina