Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hijsogen voor het hijsen van de stempelarmen

    Van de week wat kleine onderdelen gemaakt, je kan namelijk wel het gewicht van de stempelarmen erop zetten maar dan moet je ook hijsogen hebben om ze op te kunnen hijsen.

    20230111_134908.jpg
    Hulpstukje gemaakt om de beugels te buigen voor de hijsogen, een ronding gefreesd in stuk ijzer en dan met een boortje 1.5 mm de ronding er in geperst met de bankschroef.


    20230111_135318.jpg
    Dan is dit het resultaat.


    20230111_135405.jpg
    Een boormal gemaakt voor de 2mm gaatjes

    20230111_165738.jpg
    De beugeltjes en de hijsogen klaar om gemonteerd te worden


    20230111_172450.jpg
    De hijsogen gemonteerd op de stempelarmen.

    Vandaag nog en filmpje gemaakt van de werking van de hoofdmast cilinders

    https://youtu.be/zxSjL4bUWbM


    Wordt vervolgd
    Groet Leo
     
    Demaic, VanHalen, sandertrucker en 21 anderen vinden dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Wat een machtig mooi gezicht om de cilinders te zien werken. Kraan in Houten uitgebreid bekeken, in één woord, schitterend !
     
    Leo Broers en jae.boonman vinden dit leuk.
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedeavond Leo,
    heb je de beugeltjes door gesoldeerd?

    mvg,
    Roald
     
  4. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Roald,
    Nee ik heb de beugeltjes niet gesoldeerd, de beugels zijn van RVS lasdraad en dat draad is zeer stug, en je kunt er met gemak de stempelarmen mee ophijsen. Ik denk dat het hijsen van de stempelarmen weinig zal gebeuren dus het is meer om het plaatje compleet te krijgen.
    Fred, dank je voor het compliment, jammer dat we elkaar niet voorgesteld hebben in Houten. Ik heb wel je brandweerauto's in Houten zien staan maar wist niet dat ze van jou waren.

    Alle leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2023
  5. esteenbeek

    esteenbeek

    Lid geworden:
    19 jan 2023
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb deze week met ontzag naar alles 37 pagina's gekeken... gewoon super mooi allemaal. Ben er stil van....

    Groeten, Edwin
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  6. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Edwin welkom op het Forum, je hebt er gelijk werk van gemaakt om het hele verslag te lezen :koud:
    Dank je voor het compliment, en er komt nog heel wat aan wat je kan volgen.

    Groet Leo.
     
  7. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud

    We gaan verder met de hijsinrichting van de ballastplaat voor de contragewichten.



    20230118_113553.jpg
    Van de week wat onderdelen gefreesd voor de hijsinrichting en de rollen gedraaid waar de kabels over gaan lopen. Rechts op het plaatje is het koppelstuk van de super structure aan de opbouw van de draaikrans.





    20230120_113008.jpg
    Dit wordt straks in de de twee zijbalken geschoven en komt met pennen vast.



    20230120_113020.jpg
    De bus is voor het druk en kogellager van de schroefspindel.


    20230120_113114.jpg
    De kabelrollen zijn van POM gemaakt. De busjes waar de kabelrollen op draaien daar gaan straks pennen door waar het geheel mee wordt gefixeerd in de super structure.
    De gaten in het frame zijn om extra gewicht te besparen.

    Ballast lift tekst.jpg
    Hierbij nog wat uitleg hoe het systeem gaat werken.
    De afstand om de ballast van de grond tot aan het frame op te tillen is twee keer zo lang als de slag van de evenaar op de schroefspindel, dat wil dus ook zeggen dat de evenaar twee keer zwaarder belast wordt.

    Ballast Liebherr.jpg
    Hierbij een plaatje uit het gebruiksaanwijzing boek van Liebherr, de kraan kan maximaal 202 ton ballast laden. Dus 180 ton ballast en een onderplaat van 22 ton.


    _P7L6865.jpg
    De twee hydraulische cilinders in het frame kunnen ieder meer dan 200 ton drukken. En dat is een hele grote klomp ijzer wat er op getild moet worden :yes:

    Wordt vervolgd

    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2023
    Demaic, VanHalen, ozy en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik snap er niet zoveel van maar blijf het erg indrukwekkend vinden.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het ziet er weer gelikt uit Leo.
    Ik kom overigens op 180t ballast en 22t voor de plaat.
    90+22= nog net geen 202t:hammer:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  10. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Ik was ook al aan het rekenen......
    Maar omdat ik de materie niet begrijp maar niet gereageerd
     
  11. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Dank je William voor de opmerking, ik heb het gelijk aangepast
    Voor het gemak had ik de stapels ballast opgeteld en maal twee, maar er staan vier stapels op de onderplaat en niet twee. Gelukkig waren we nog niet aan het hijsen.;)
    Groet Leo.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    En ik snapte de opmerking van William weer niet, want voor mij klopte alles! wèl rekening houdend met 4 stapels.
    Zie ik dat het is aangepast, een paar minuten geleden......
    Tja
    Indrukwekkend weer Leo!
    Cor
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er allemaal weer goed uit Leo ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  14. esteenbeek

    esteenbeek

    Lid geworden:
    19 jan 2023
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Barneveld

    Hallo Leo,

    Ben zeer benieuwd

    Ben zelf met een zelf rijdende 6 assige robot bezet. Met allerlei extra sensoren bezig zoals afstand detectie, knijpkracht en gewicht en zo. Een heel ander soort model bouw. Heb een proxxon draai en freesbank. Maar heb helaas geen cnc.

    Kan wel veel leren van hoe jouw concepten werken. Vind het wel echt gaaf hoe je alles zelf maakt.

    Ga zo door!
     
    Tug.NL en Leo Broers vinden dit leuk.
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Edwin,

    Daar mag je natuurlijk ook een draadje van maken, lijkt me interessant!

    Groeten,

    Arie
     
    Leo Broers, Tug.NL en AvdH vinden dit leuk.
  16. JolieFvL

    JolieFvL

    Lid geworden:
    26 jan 2023
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hallo Leo,
    Ik heb de laatste tijd met belangstelling al je bouwverslagen gelezen, inclusief alle comments. Wat een prachtige machine ben je aan het maken!
    Ik ben zelf geen modelbouwer, dus zal me van inhoudelijk commentaar onthouden, maar ik zal je project met enthousiasme volgen :)
    Veel plezier en succes gewenst met je project :bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Cor dank je voor het compliment, ja je kan nog correcties uitvoeren korte tijd na het posten, om dan fouten in de tekst te laten staan is niet zo netjes.
    Edwin dank je voor het compliment, ja dat is ook de bedoeling van mijn verslag om andere mensen ook enthousiast te krijgen voor de techniek, want dat blijft een prachtig vak.
    Charlotte dank je voor het compliment.
    Jolie dank je voor het compliment, je kan natuurlijk altijd proberen met een klein bouwpakketje te beginnen, misschien krijg je ook het modelbouw virus te pakken.;)

    We gaan verder met hijsinrichting van de ballastplaat.


    20230124_150357.jpg
    Dit moet de evenaar worden die over de schroefspindel komt te lopen (zie de tekening op dit blad), die haal ik uit messing rond 15. e dat doe ik met het verdeelapparaat op de CNC machine.


    20230124_165645.jpg
    Hier zie je links het beoogde resultaat en rechts de mislukte onderdelen, dat krijg je als je de uitgevoerde bewerking niet op juiste zijde plaats laat vinden.:(
    Het was nog een complex onderdeel met alle bewerkingen, maar het is gelukt.



    20230125_143830.jpg
    Alle onderdelen gereed om gesoldeerd te worden, de draadbus op de foto dat zijn de standaard moeren die bij de spindels geleverd worden, deze heb ik afgedraaid en wordt er in vast gesoldeerd.



    20230125_150546.jpg
    Voor het solderen.



    20230126_163507.jpg
    Nog een handmatige nabewerking om de radius in de hoek te maken met een Bal Nose frees.




    20230126_183804.jpg
    Na het solderen en afgemonteerd.




    20230126_183809.jpg




    20230126_183733.jpg
    Even proefopstelling gemaakt van het hijsen van de ballast.
    De evenaar verplaatst zich 6 cm en de ballast 12 cm
    20230126_183711.jpg
    Dit komt door dat de kabel 1 keer extra over over de rollen loopt.
    Het is de omgekeerde werking van het hijsblok, je trekt nu aan het hijsblok (evenaar) in plaats van aan de hijsdraad.
    Kan je het volgen Rolf! ;)


    Wordt vervolgd

    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    Demaic, VanHalen, ozy en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. JolieFvL

    JolieFvL

    Lid geworden:
    26 jan 2023
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dank je voor het welkom, Leo!
    Voorlopig geniet ik van het bewonderen ;)
    Een compliment voor hoe mooi duidelijk je alles uitlegt :)
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Maar waarom 4 schijven Leo? Je gebruikt er nu 1 van elke 4-voudige rol; als je die alle 4 gaat gebruiken door extra kabels, hoe compenseer je dan op verschil in lengte; daarvoor zie ik geen compensatie inrichting.
    Wat mis ik?
    Cor
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  20. Jos_1972

    Jos_1972

    Lid geworden:
    28 jan 2023
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Utrecht
    Cor, dit is een test opstelling. Leo zal niet 1 kabel gebruiken denk ik. Op de foto’s van de echte 11200 bovenaan deze pagina zie je meerdere kabels parallel lopen. In het echt 202 ton de lucht in trekken gaat niet lukken met 1 kabel…

    overigens even een pluim naar Leo met de bouw van deze machtige machine
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    Leo Broers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina