Bouw LUPIN en EVO

Precies, en als het niet lukt kan je altijd van de ballonnen nog wel een DLG knutselen als Clown Bart.;)

Nee, zonder gekheid ziet er goed uit.

Frans

Laatst bewerkt:
Tijd voor een update

Afgelopen weekend de eerste plug ingevormd (wit). Ik was nog niet echt treveden met het resultaat. De ballon had niet goed aangelegen, de naad was niet strak, hier en daar zaten er putjes in het oppervlak en ik vond mijn manier van sluiten van de mal niet handig...

Maandag op het forum gevraagd hoe dat laatste het best zou kunnen en van Alex een goede tip gekregen. Maandagavond gelijk aan de slag met het invormen van nieuwe pluggen (rood).

Dinsdag de mallen geopend (nog wel even een stomme streek uigehaald,
ziet foto's), maar ik was blij met het resultaat. Veel beter dan de witte plug omdat de ballonnen nu wel hadden aangelegen (nog niet helemaal perfekt) en omdat het sluiten van de mallen veel beter ging.

De EVO plug is wel beschadigd, maar ik was toch al van plan beide pluggen te gebruiken om nose cone mallen mee te maken. Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat je bij het maken van je negatief mallen het opsluiten van de ballon gelijk moet meenemen (zie mal Alex en een van zijn eerste commentaren). Achteraf proberen om dat te doen is lastig...

Wordt vervolgd....

Cheers

Bart

Mallen voorzien van wasplaten (0.4 mm dik) voor de nose cone. Mal en wasplaten gespoten met PVA

72954797c67048c1d.jpg

Witte gelcoat en 8 lagen glas per helft 49 g/m2 in de mal gelegd

72954797c6707767b.jpg

Randen weg geknipt. Ik heb hierna een helft 'flush' geknipt met de rand. De andere helft heb ik zo gelaten. De truc van Alex om een 6 mm plankje bij het knippen te gebruiken werkt perfekt.

72954797c670a5522.jpg

Mal geopend, leek in eerste instantie vrij goed...

72954797c6939d729.jpg

Invormen op Maandag, hier is te zien dat de ballon de epoxy uit de mal drukt.

72954797c693ce44e.jpg

Hier kan je zien dat het oplsuiten van de ballon kritisch is...

72954797c694093eb.jpg

Openen van de EVO mal. Ik gebruik M6 (8.8 kwaliteit)

72954797c6cecd8be.jpg

Openen van de EVO mal. Er zitten in de mal twee openingen waar ik een schroeverdraaier tussen kan zetten

72954797c6cf0a419.jpg

Domme streek in aantocht......

72954797c6fb07fca.jpg

Knal !!!! Vergeten lucht uit de ballon te laten lopen :(

72954797c6fb39d18.jpg

Plug opengebarsten, maar gelukkig wilde ik dat gedeelte toch al niet gebruiken

72954797c6fb6be39.jpg

De LUPIN mal net geopend. Frekote 700 werkt heel goed.

72954797c6ce9d308.jpg

Even een plaatje hoe het er uit moet gaan zien...

72954797c71489f59.jpg

Gelukkig past een D47 servo ruim in het rompje van de EVO.....:D

72954797c714b81e8.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik realiseer me nu hoe ontzettend veel werk het is om dit soort mallen te maken op deze manier. Alle achting voor je werk en aan iedereen die het zo aanpakt.

Prachtig.:thumbsup:

Loet

:d:d:d:d:d___:d:d:d:d:d__:d:d:d:d:d
____:d______:d______:d__:d______:d
____:d______:d______:d__:d______:d
____:d______:d______:d__:d:d:d:d:d
____:d______:d______:d__:d
____:d______:d:d:d:d:d__:d

frans

Veel werk maar wel leuk

Loet, Frans,

Heb dank. Ja het is veel werk, maar wat meespeelt is dat ik in feite voor de eerste keer doe en ook niet voor de makkelijkste vorm heb gekozen.

Ik hoop dat ik over een maand het een en ander af heb...het leuke van het forum is dat het enorm stimuleert om door te gaan...en er is natuurlijk
ook nog Malden International een mooi target om naar toe te werken :)

Cheers

Bart

Theo,

Dit is precies wat ik bedoel....ik zat zelf al te denken om mijn avatar te veranderen van "de materiaalverzamelaar" in "de modelbouwer" maar het is leuker om daar "bart de bouwer" te maken. :p. Vandaag niets gedaan, morgen en van het weekend maar weer eens aan de gang...
Cheers

Bart

Berrie,

Ik gebruik Formula Five Clean & Glaze (R&G artikel no. 3150802) om mijn
malllen schoon te maken en licht te polijsten (zit wel siliconen in, je kan ook Commandant 4 gebruiken).

En na het reinigen cq polijsten met Formula Five neem ik de mallen af
met Formenreiniger (R&G artikel no. 1651500) om de mallen vet- en siliconen vrij te maken

Als lossings middel gebruik ik inmiddels Frekote 700 (werkt erg goed, maar
is bijna niet te verkrijgen).

Grundierwachs en PVA werkt ook goed, het is alleen iets lastiger aan te brengen (hoewel Alex een handige truc heeft, heb ik alleen nog niet geprobeerd)

Cheers

Bart

Verhaal

Loet,

Van het week-end idd weer bezig geweest. De pluggen voor de nose cones in de spuitplamuur gezet en vanavond met water geschuurd.
Hetzelfde gedaan met de oude houten plug en de witte plug. Morgenochtend zet ik ze in de autolak (begin wat later op mijn werk).

Verder geprobeerd schuim te zagen met een diamand zaag (gewoon als experiment was geen succes) en begonnen met de mallen voor de nieuwe scheidingsplaten.

Ook nagedacht over en foto's verzameld hoe op een slimme manier te ballasten.

Foto's volgen....

Cheers

Bart

Hallo,
Ondertussen vond ik de Q350 ballonnen ook hier in Nijmegen bij de vliegerwinkel.
Zij verkopen ook ballonnen in alle soorten en maten, maar keken me toch in eerste instantie aan of ze water zagen branden toen ik om '350' vroeg.
10 voor 3,-, niks mis mee lijkt me.
Maar nu wil ik graag een miniromp persen (misschien ook wel één voor mr. J. Janzen) en vroeg ik me af tot hoeveel bar jullie gaan.
Ik heb voor mijn racefiets een pomp war ik dat op kan aflezen en dacht dus ook een dergelijk ventiel aan een 4mm stok te maken.

Erik.

@ Volkert,

Moet je zeker doen, sterker nog waarom ga je ook niet DLG vliegen ?
Ik heb vast nog wel een kistje over als ik hier mee klaar ben
Mooie model in je avatar.

@ Eric,

Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb ook zo'n pomp maar het is mij nog
niet gelukt af te lezen hoeveel bar ik er nou opzet.

Cheers

Bart

Zo weinig? Dat het niet te lezen valt?
OK dan weet ik in ieder geval dat ik niet zover hoef te gaan als met mijn racefietsje.
Dank.

Back