Bouw LUPIN en EVO

Perslucht?
En waar ga je die perslucht dan toevoeren? Heeft alleen zin denk ik als de perslucht (zonder te lekken, je hebt immers drukopbouw nodig) tussen mal en plug geleid kan worden.

We duimen wederom!

Het werkt goed bij vleugels in negatiefmallen. Dit heb ik van horen zeggen. Ruud Zandvliet werkt volgens mij ook zo. Het werkte ook zo bij mij met propellermallen. Die zijn op bijna dezelfde manier gemaakt als de wijze die Bart volgt.
De perslucht toevoeren op een scheidingsvlak kan net genoeg zijn. De passing is perfect en dus wil er niet zo maar lucht tussen.Proberen kun je het, lukt het niet nog niets mis.
Hoe haalt Alex zijn vleugels uit de mal?

Loet
 
De perslucht toevoeren op een scheidingsvlak kan net genoeg zijn.

Tja, daar zit 'm nou de kneep. Het scheidingsvlak is prima geschikt voor de perslucht methode. Maar bij het lossen komt er (helaas) altijd slechts een malhelft los van het positief. En dan kom je met perslucht nergens om het positief uit de tweede malhelft te halen. En dat is nu net Bart's vraag. Perslucht wordt vaak gebruikt bij grote objecten (bij VSH deden we dat bij windturbinebladen). Voor kleine mallen zijn er meerdere wegen. Een kegje tussen de malhelften drijven, schroefdraadgaten in een malhelft etc.
In Bart's geval: : gewoon trekken dus.
 
Eerste mal is goed gelukt

Ik heb vanavond de eerste mal gelost en die is prima gelukt. Het postief is heel licht beschadigd, maar de mallen zijn ok. Het lossen ging niet echt moeilijk, met een verenstalen pen (rond 5 mm) via de achterkant in de plug en hem eruit trekken.

De 2e mal (van de EVO) laat ik nog even verder uitharden bij kamertemperatuur en die
moet er morgenavond maar uit. Foto's volgen.

Voor degenen die geduimd hebben, hartelijk dank.

Cheers

Bart
 
Biddinghuizen

Er gaat toch niets boven schaatsen in de vrije natuur waar dat nog kan in Nderland.

Hoe veel rondjes zijn er gereden?

Groeten,

Hans
 
Tussentijdse evaluatie

Zoals ik al schreef de pluggen gingen redelijk uit de mallen. De LUPIN plug is heel licht beschadigd, maar wel zodanig dat ik die moet schuren, en weer opnieuw moet spuiten. De EVO plug is nog gaaf.

De mallen zijn heel aardig. Ik ga er nog een multiplex bekisting om heen maken voor de bescherming maar dan zouden ze toch klaar moeten zijn en dan op naar de 'echte' plug.

Methode Allard:

- werkt relatief schoon
- geeft het beste resultaat: Biresin G36/L74 voelt massief aan, en is het dan ook
- is redelijk kritisch mbt temperatuur ontwikkeling dwz Biresin koelen tijdens het uitharden
- is duurder dan de R&G / Weberschock methode

Methode R&G / Weberschock

- geeft wat meer rommel, vooral als je met de glaskorrels aan de gang gaat
- geeft een goed resultaat, maar buitenkant mal lijkt kwetsbaar (vandaar de bekisting)
- het process is niet kritisch mbt temperatuur ontwikkeling

Aandachts / verbeterings punten voor beide methoden;

- de 'spleet' tussen de plug en de scheiding plaat opvullen met epoxy putty geeft waarschijnlijk een strakkere rand dan met modelleerklei
- de plug moet echt goed in de was zitten en in de PVA
- het PVA laat zich goed aanbrengen met de spuit, eerst vernevelen
- de Biresin of vormhars op de rand van de scheidingsplaat en plug goed
aanbrengen met een kwast om luchtbellen te voorkomen
- het lossen van de plug met de verenstalen pen aan de achterkant ging goed

Ik heb nieuwe Biresin besteld dus mijn definitieve mallen worden hierin gemaakt.

Nu nog even twee foto's van de 'tussenmallen'

Cheers

Bart


72954782897892a69.jpg


729547828978ae7dc.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een gezonde geboorte!

Even v.w.b. de temperatuurontwikkeling:

Je kan de Biresin ook in stappen gieten, ca. 10 mm per stap. Gewoon wachten tot de hars is gegeleerd. De exotherme piek is dan een stuk lager, het oppervlak nog plakkerig en dus een prima hechting met een volgende laag.
 
Berezin om met Biresin door te gaan

Allard,

Ik zat ook al te denken om het in dunnere lagen te gieten, ga ik dus doen.
Biresin wordt echt veel mooier. Het krimpt nauwelijks en wordt rock solid.

De eerste nose cone mal van de LUPIN is namelijk nog niet eens zo slecht geworden en
ik zou hem in feite kunnen gebruiken, maar ik houd hem als reserve achter de hand.

Cheers

Bart
 
Even een preview

Ik kon het niet laten...even de prachtige vleugels gemaakt door Loet op de mal van het rompvoorstuk gelegd, pookje er op en stabilo erbij, om te kijken hoe de LUPIN eruit zal gaan zien...

72954789ead33cd85.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
strak strak! Je kan nu toch al een rompje maken zonder vleugelzadel? en dan de vleugel erop zoals bij de Supergee :D.
 
Lopen kloten met modelleerballons

Vandaag de gaten door de mallen geboord zodat ik ze dicht kan schroeven en geexperimenteerd met de modelleerballonnen, nu dat ging niet al te best, op een gegeven moment begon ik te vermoeden dat ik niet de juiste kwaliteit ballonnen had,
en idd ik heb Qualatex Q160 en niet Qualatex Q350, en dus hield ik er geen een heel.

Vanavond maar even de juiste kwaliteit besteld.

Nog een fototje..ik bind de ballon af met kevlar draad en dat gaat op zich goed, maar ik kan nog niet zeggen of dit nu betrouwbaar is, eerst maar eens de juiste modelleer ballonnen afwachten en dan verder ....wordt vervolgd...

=
7295478a64d9e832d.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waar knalt ie dan?
Ik zag bij Alex dat er aan het eind (waar de staart komt) een soort ring-inkeping zat om te voorkomen dat de ballon daar eruit kan "bulpen". lijkt op jouw foto dat hij naar achter gewoon vrij kan uitzetten en dus zal knallen?
 
Als ik de foto zo zie dan denk ik ook niet dat je ooit een ballon heel zal houden. Om druk op de ballon te kunnen zetten moet de ballon geheel opgesloten zitten in de romp. Als de ballon maar ergens 1mm kan uitzetten en naar buiten kan komen dan zal hij daar gegarandeerd knappen. De buis waarover de ballon geschoven zit zal met een bepaalde aansluiting in je rompmal moeten zitten. Ik denk niet dat de ballonkeuze het probleem is. De ballon lijkt zonderprobleem de hele mal op te vullen. Het kritische punt zit m bij jouw waar de ballon naar buiten komt. De q160 ballonnen deden het bij mij niet omdat ze neit voldoende konden uitzetten in de pylon. De 350 kan dat wel en als ik die op druk pomp kan ik mijn mal daarmee opblazen als ik wil. Ondanks dat mijn mal 3 cm dik is en zo massief als een stoeptegel en er om de 10 cm een bout zit zie je de naden nog opengaan als er te veel druk op komt. Op de foto een schetje hoe ik de aansluiting heb gemaakt.
normal_2~3.jpg

normal_1~3.jpg


Alex
P.S In een eerdere post heb ik je daarvoor gewaarschuwd (post 31 voorbereidingen op seizoen 2008 )
 
Update van de ballonnen blazer

De laatste twee avonden bezig geweest met trachten de ballonnen in de mallen te krijgen
en ze heel te houden. Ik denk dat ik het nu onder de knie heb. Even wat bevindingen:

1. je moet de ballon idd, net zo als Alex al aangaf in zijn draadje 100% opsluiten

2. je moet de ballon, net zo als Alex liet zien, axiaal fixeren

3. de kwaliteiten Q160 en Q260 zijn teveel gestrekt, dwz de ballonnen expanderen voornamelijk in de lengte richting, je krijgt in de mal dan een soort stick-slip effect,
waardoor de ballon op een aantal plekken niet opblaast (je ziet bij het openen van de mal een string van kleine ballonnen, en op een gegeven moment overstrekt een van die kleine ballonnen (meestal aan het uiteinde van de koolstof staaf) en de ballon gaat kapot.

4. ik krijg dus alleen met Q350 te ballon netjes aanliggend in de mallen

Morgen verder, nog even wat foto's ter illustratie

Cheers

Bart



Hier is goed te zien dat de ballon aanligt tot in de neus

7295478d42557fe5e.jpg


Hier kan je de axiale fixatie dmw van een ring zien

7295478d4255aeca4.jpg


Het uitbubbelen is niet erg, je ziet goed dat de ballon de hele mal vult

7295478d4255dee73.jpg


Van boven naar beneden: Q160, Q260 en Q350. Bij het opblazen van Q160 en Q260 zie je
dat de ballon zich voornamelijk strekt. Bij het opblazen van Q350 zie je dat de ballon in eerste instantie radiaal uitzet en dan axiaal

7295478d42670ca0b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top