Bouw Marblehead.

Hallo:

Half November 2009 plan ik de start om een Marblehead te bouwen vanaf plan.
Er zal dan hier een bouwverslag bijkomen.

Ik ben in het bezit van een nieuwe bouwtekening van Bg sails.Het zal de Jive worden.
Deze boot zal ik eerst eens in hout (balsa overtrokken met 25 gram doek)bouwen om zo te zien wat de boot doet.
Nadien kunnen er dan eventueel meerdere gebouwd worden.
Hij zal uitgevoerd worden met een swingrig systeem.

Nu heb ik wel een probleempje;normaal zou ik deze boot zonder blijvende spanten(uitgezonderd de neus en spiegel en 1 in het midden ongeveer) willen bouwen.
Zou het nu eigenlijk kwaad kunnen om hem toch met dunne spantjes te bouwen?
Graag nuttige tips aub.

Grtz...

Marc

Laatst bewerkt:
Hoi Wim;

Bedankt voor Uw antwoord.
Dus zo min mogelijk spantjes erin laten.
Eventueel een paar bandjes weefsel erin lijmen met 2k dan?
Of zou de 24 gram doek langs buiten stevigheid genoeg geven?

Grtz...

Marc

Beste Marc

De rompen van een M klasse worden veel versterkt met carbon band aan de binnen zijde
Als het goed is komt de meeste kracht bij een swing rig op de mast pot te staan
Dus een stevige dek plaat waar deze komt te zitten dit met de kielkast moet het een stevig geheel worden
Je kan van de kielkast lans de scheepshuid naar het dek een strook carbon plakken ook een strook van het voorschip naar het achterschip over de volle lengte .
De buiten kant met kepper geweven glas doek goed strak op de romp en met epoxy dat kan je later goed glad schuren.
Ik las dat je de Jive heb genomen wat gaf deze het voordeel om te bouwen

Groet tom

Hallo Tom ;

Bedankt voor Uw duidelijk antwoord.
Intussen hebben we de NED 45 gekocht.
Ik ga U daarvoor nog een e-mail sturen ivm de papieren/meetbrief.

Waarom dan uiteindelijk de Jive?
De Jive is eindelijk veel smaller dan de monarch bv.
De Jive komt op 145 mm br en de monarch rond de 190-195 mm.
Momenteel zie je overal fijnere rompen opkomen.
Eens zien naar het verschil.
Blijkbaar komen de rompen in banaanmodel zoals ze zeggen terug een beetje
in de mode,die Jive loopt ook een beetje rond.
Het is gewoon een beetje een gok.

En natuurlijk ,met de NED45 hebben we nu reeds een monarch,die kunnen we waarschijnlijk niet meer verbeteren?

Tips en opmerkingen meer dan welkom.

Grtz...

Marc

Hallo;

Deze week zijn ik en mijn vrouw dan toch kunnen beginnen aan de bouw van onze nieuwe Marblehead de Jive.
We zullen proberen iedere week iets te plaatsen over de bouw ervan.
Voorlopig kun je via de blog van Ann al iets meer ervan zien.

Opmerkingen zijn meer dan welkom.

Grtz...

Marc

Hallo;

We zijn naarstig momenteel bezig de spanten te zagen van de zeilboot.
Jive2001.jpg

Ook de bouwplank is bijna klaar voor gebruik.

Jive2011.jpg

Maar nu heb ik wel een vraagje voor de ervaren bouwers/zeilers.We hebben de mogelijkheid de romp met scherpe hoeken te bouwen of met afgeronde hoeken.Wat is nu eigenlijk het beste voor zo'n romp?Wat is het nut van rond of scherp?

499433-3c1db6bb6f2833ea808431aa185a.jpg

Alle tips en opmerkingen meer dan welkom.;)
Grtz...

Marc

Afgeronde hoeken geven je model een betere stroomlijn T.O.Z.V de wind, maar dat is wel in wind tunnel gemeten 4 cijfers achter de comma en of dat in de praktijk resultaat heeft :confused: je moet dan wel je romp in 2 helften bouwen. Zeker met een romp die zo laag op het water ligd vind ik niet dat het de mooite loond.

@ Rene;
Bedankt voor Uw antwoord.We hebben Uw blog eens bekeken,Uw werk mag zekers gezien worden!

Dus gaan we de Jive eerst eens bouwen met rechte hoeken,ik denk ook niet dat die afgeronde hoeken veel verschil zullen maken.

Grtz...

Marc

Laatst bewerkt:
fantastisch filmpje waarbij je Marblehead met swingrig een U-Boot gaat opzoeken. Dit draadje belooft een hoop potentie. Ga ik zeker volgen.

Succes, Chiel

We zijn terug iets verder met de Jive gekomen.

Alle spanten zijn klaar en kunnen uitgelijnd worden

Jive3004.jpg

Jive4011.jpg

Alle opmerkingen meer dan welkom.

Grtz...

Marc

We hebben juist eens zitten nadenken over de konstruktie om het dek te maken voor de Jive.

Het zal een vlak dek worden over de ganse boot.
Een beetje zoals op deze foto.We willen hetzelfde systeem van dekopeningen gebruiken.

P1000988.jpg

We gaan het dek bouwen uit 1 mm triplex (eventueel met 25 grams doek erover).

Nu een vraagje;
Nu dachten we ook van een gesloten dek te gebruiken.Het voordeel is dat het altijd waterdicht is.
Of is het beter om toch dekopeningen te gebruiken?

Grtz...

marc

Hoe ga je de schootuitvoer maken ?
Heb mijn dek tot achter de mast een bolling van 2cm gegeven, de rest vlak . De vertikale overgang is dan beschermd tegen buiswater daar heb ik de schoot uitvoeren in gemaakt.
Als je geen dekopeningen maakt hoe ga je dan je servo en zeilwinch inbouwen, of eventueel vervangen als er problemen zijn ?

Laatst bewerkt:
Hoi Rene;

Ik heb voor de schootuitvoer nog niet een echt idee,je ziet nu toch veel boten met een plat dek,die conventioneel en swing rig voeren?
Zelf zie ik wel graag die platte dekken.

Wat denk jij ervan?

Grtz...

Marc

Dekronding geeft meer stijfheid aan het geheel, estetisch is een plat dek even mooi. Die 25 gr mat is niet nodig geef extra gewicht . 1 mm tripex is OK mooi blanke lak ( vernis )er op geeft altijd een meerwaarde voor het oog.

En dan was het tijd voor het plezantste werkje;het beplanken.

jive5004.jpg

jive5006-1.jpg

Graag tips en opmerkingen?Het is hier bij de zeilboten precies toch zo stil?

Grtz...

Marc

Ziet er goed uit ,vind ik ook altijd plezant :) de vormen van de romp zien verschijnen. Heb je een pb gestuurd met website mijn epoxy leveransier.
Weinig RC bouwers actief op dit forum ? ook in regio Antwerpen

Hoi Rene;

Bedankt vvor Uw tips en adres.
We gaan daar ons licht eens opsteken.
Ik zat vroeger ook in een club(Fender) in omgeving Antwerpen.

Grtz...

Marc

Back