Bouw mechaniek in Sab romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Super john, 14 okt 2012.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik ben bezig met een Trex 700 in een Sab romp te bouwen, aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik dit doe wil ik wat feedback vragen aan de experts die hier ongetwijfeld zijn.

    [​IMG]

    De achterzijde van het mechaniek ga ik met alu. hoekprofiel in de romp afsteunen, onder deze steun komt een demper.

    [​IMG]
    Echter vraag ik mij af wat ik nu het beste in de romp kan lijmen waar ik deze steun opzet. Ikzelf denk een 5 mm dikke plaat modelbouw triplex. Alleen is het schroefdraad van de demper te kort om deze door en door naar het landingsgestel te maken om hem daar vast te zetten. Dus daar moet ik "iets" op zien te vinden?

    Verder wil ik aan de bovenzijde ook een alu. steun van het mechaniek naar de romp gaan maken:

    [​IMG]

    De dempers monteer ik waarschijnlijk op deze wijze (foto hierboven).

    Misschien zijn er meelezers die tips of aanwijzingen hebben om het anders zo niet beter te doen.

    De bevestiging aan de voorzijde komt later wel want daat heb ik nog helemaal niet over nagedacht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ik denk dat de trex 700 al opzichzelf weinig geluid maakt t.o.v. een nitro uitvoering.
    Echter trillingen zijn een vorm van geluid en kunnen worden vergroot door een klankkast.
    Dus een soort van demping in de montage van het meganiek in de romp kan wenselijk zijn.

    Er zijn van die dingen die je al voorsteld, echter deze zal je om bepaalde tijd moeten kontroleren op scheurtjes..

    De bewegingvrijheid van het meganiek t.o.v. de starre tailroter-aandrijving zal ook aandacht nodig hebben.

    Als de starre-tailroter-as vastgemonteerd zit in de staart , zal deze alsnog fibiraties doorgeven aan de romp.(gevolg geluid door trilling)

    Ik heb zelf geexpirimenteerd met een alu-kokerprofiel 20X20mm buiten (vierkant) met daarin een alu-kokerprofiel 10mm buiten(vierkant).

    Ik heb deze zo bewerkt dat de grote maat verbonden was met de romp en de kleine maat was verbonden met het mechaniek.(helaas gèèn foto`s meer)

    De tussenruimte tussen de twee kokers had ik opgevult met siliconenkit.

    Met de hoeveelheid siliconenkit kan je gaan spelen tot je het gewenste resultaad hebt.

    Je heb al een voordeel t.o.v. de rubbers die jij voorsteld(de binnenste koker kan nooit uit de buitenste koker.

    Maar:

    er zullen vast wel mensen zijn die het anders hebben gedaan.

    Dus wacht even af op meerdere reacties.

    Mvg. Richard
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Richard, de heckrotor aabdrijving blijft geheel in tact, dus met TT en de staartbuis met daaraan de heckrotor bevestigd. De staartbus voorzie ik halverwege van een soort schuimrubber ring zodat de buis geklemd in het staartstuk van de romp zit.

    Ik zie in alle rompen, sport, wedstrijd of schaal, met elektro of brandstof aandrijving dat de mechanieken met dempers in de rompen gebouwd worden. Alleen de wijze waarop verschillen nog wel eens, aan gezien de SAB romp een universele romp is moet je zelf maar iets verzinnen om het mechaniek aan vast te zetten aan de romp.


    ik heb ook geen flauw idee hoeveel krachten er op de bevestigingspunten komen te staan vandaar dat ik hoop dat er mensen zijn die met ideeen komen.
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Je kan ook deze:

    [​IMG]

    gebruiken.
    Als je een hoekprofiel aan je mechaniek monteerd met zo`n kabel-tule in een passend gat.
    En deze tule opsluit tussen twee sluitringen heb je ook een soort van demping.
    Deze kan je ook eventueel aan het bovenste spant gebruiken.(lees bovenste bevestiging).
    En ook vier maal aan de onder-zijkant van het mechaniek(op de hoogte van je landingsgestelbeuegels)

    Op deze manier heb je zes verbindingen tussen romp en mechaniek.

    De TT kan je ook van zo`n tule voorzien in de voorste ophanging.

    De tule`zijn in diverse maten en dikte(plaatmateriaal te koop.
    Zoek(bijv. bij Conrad o.i.d.)

    Creatief met rubber !!!!

    Even over de krachten in een f3c heli met romp:

    Als alles aan en in het mechaniek zit: is de romp uiteindelijk alleen maar een omhulsel.
    In princiepe zit dus alles vast aan een dragend chassis.

    Ik ga ervan uit dat je romp/staart overgang is voorzien van carbonstroken die ziijn mee mee-gelamineerd, dit om de romp star te maken t.o.v. de staart?

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina