Bouw nieuwe 'allround' zwever 4M+

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arthurw, 27 sep 2020.

  1. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    upload_2020-11-18_22-55-31.png

    Hier een check of alles er wel in past. Ik bouw zelf een FUN501 Kontronik set in de romp. Daar zit in een 6,7:1 vertraging op. Het voorste spant wordt zo groot in diameter dat koellucht door de spinnerneus langs de vertraging kan stromen door de motor heen. De motor zou eigenlijk verder naar voren kunnen, maar dan kan er geen lucht meer langs de vertraging naar de motor stromen en ik ben nogal gecharmeerd van koellucht via de spinner. Goede koeling wordt wel belangrijk voor de 250g motor.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb bij Dirk van de week al een flinke stapel vleugelkernen zien liggen, voor een mooi vleugelplatform!

    Een veelbelovend project!!
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  3. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Dankjewel Berrie, we gaan er vast iets moois van maken. Qua romp en V-staart ben ik voorlopig aan zet, Arthur is bezig met vleugelpennen en dan liggers verwacht ik. Aan Dirk hebben we een goede leermeester en ontwerper en producent van de vleugelkernen. Wat betreft het bouwen van de romp(en) zal ik wat experimentele bouwmethoden niet uit de weg gaan..Later meer als de eerste test goed gaan.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    [​IMG]

    plamuren van romp plug, De schijfjes waaruit de positief mal is opgebouwd zijn CNC gefreesd door Arthur.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2, Berrie en Peter À vinden dit leuk.
  5. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    [​IMG]

    Na een aantal keren plamuren een eerste laklaag om goed te kunnen zien hoeveel er nog geplamuurd en geschuurd moet worden. De romp mal (positief) is ingespannen in lagers zodat deze met behulp van een boormachine kan ronddraaien. Dat is snel schuren en heel makkelijk plamuren met epoxy en micro balloons.
     
    tjarko, mitbrit, flyingdries en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit gaat iets moois worden Sander..
     
  7. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    mal bouwen aansluiting V-staart 2021-08-27 at 23.24.40.jpeg

    Opbouw van de mal, hier het 2e blokje voor de aansluiting met de V-staart. Er zijn meerdere stukjes mal nodig, omdat er anders ondersnijdingen ontstaan.
    Het linker gedeelte is al los geweest en op maat geschuurd. De ruimte tussen de stroken MDF wordt met een 3e deel tot de bovenrand gevuld zodat een rechthoekig blok ontstaat. Dit vormt straks een los gedeelte in de hoofdmal zodat het lossen mogelijk zal zijn.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    M.l.v.Doesburg, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina