Bouw/Ontwerp AM-3D shock.

Ik wou snellere vierpunts rollen, dat doe hij zeker, enorm verschil met een clik en ook met een ikarus yak54. Zo ongelovelijk fijn, snel en duidelijk. Het maakt niet uit hoe langzaam je vliegt je hebt altijd direct response.

Dus het zijn eigenlijk topservo's?:D

Er zijn natuurlijk meer soorten, merken en grote dan enkel gws rd 8X4,3 en 8X6...

Ik heb ook nogal een propellor fetisj, dus ik ga ff los.:turn-l:
Ik ben van mening dat het belangrijkste van de accu-regelaar-motor-prop combi de prop is, een slechte setup voor een kist kan door de juiste prop weer redelijk worden, en de met de verkeerde prop kan een vliegtuig met goede overige setup onvliegbaar maken.

Het vermogen en de snelheid van mijn kist ben ik gewoon niet tevreden mee , vooral de snelheid. En volgens mij heeft die motor meer in zijn mars, en die regelaar ook (en brand hij door dan gaat er een 10A exemplaar op).
En ik wil de 2s accu's die ik heb blijven gebruiken

Eerst alleen hobbycity en later aircraft-world (apc-sf). Deze zijn besteld:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (RD-9070 228x178mm) $0.99
Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (RD-9047 228x119mm) $0.99
Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm) $0.99
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY Slow Fly Prop 8*6SF w/ shaft adapters $1.20
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TP Slow Fly propeller 9x6 $1.20
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TP Slow Fly propeller 8x6 $1.20
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY Slow Fly Prop 9*6SF w/ shaft adapters $1.20
Hobbycity Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 8x6 / 203x152.5mm w/ Adapters (Black) $0.79

Verwacht geen uitgebreide meetresultaten, die zijn namelijk volledig nutteloos.
Thrust. ik heb nog nooit gesnapt wat ik ermee aanmoest:confused:
Toeren. Tja, leuk nummertje, maar als een 8X6 met 7000rpm beter vliegt dan een 9X7 met 9000 rpm dan da ik toch echt voor die 8X6.
A max, V min en W, erg handig als je binnen de spec's van de regelaar en accu wilt blijven, en om voordat je iets koopt, te berekenen wat te kopen.
Mijn uitgangspunt is dat als motor/regelaar niet heet word gaat het goed, dus 6A (reg spec) of 7,5A (motor spec) is geen grens. Als de accu het niet aan kan kakt de spanning wel zover in dat het niet lekker meer vliegt.
Het enige wat echt telt is hoe het aanvoelt.
(hoewel bij grotere toestellen ik wel zou meten voor het vliegen. Voor de regelaar en accu, en eigenlijk alleen te bepalen welke props niet kunnen, welke je uiteindelijk mee blijft vliegen kan je alleen bepalen door (veel, en kritisch) te vliegen)

Nu alleen wachten.

Laatst bewerkt:
wachten, wrm? Zat adventeerders om deze pagina die jouw overmorgen een doos propellors kunnen leveren.. :mrgreen:

Confirmed!

Nando, ik heb een niet apc onbekend merk 8x6 uit een bouwdoos
tegen een GWS SF 8x6 en een GWS SF 8x4.3 gehouden,
en behalve de lettertjes aan weerzijden vd naaf zijn er geen verschillen te zien..

Een GWS HD 8x4 (rechtere prop) is duidelijk platter van hoek dan de 3 hierboven...

Ff een oud topic uit de sloot halen. Heb geen zin om een nieuwe aan te maken, er komt geen uitgebreid bouwverslag oid en het is nogsteeds gewoon een zoektocht naar mijn ultieme AM vliegtuig.

De prop's zijn echt helemaal hetzelfde,
Onzin:teacher:
GWS 8X4,3 en GWS 8X6 vliegen totaal anders, zijn dus ander props. Maar zien kan je het niet.:?

Na een SUltimate en een gemodificeerde SUltimate gebouwd te hebben ([92159] bouwverslagje-sultimate) heb ik voor mij nog niet het ultieme AM toestel gevonden. 3D kan ik uit elk toestel wel persen, strakke kunstvlucht gaat mij een stuk moeilijker af, ik moet dus een toestel hebben die mij dat makkelijk laat doen. De Clik! vind ik gewoon geweldig vliegen, en die keer dat ik er mijn AM mee vloog ging dat ook prima.

Dus de Clik! is de basis, en de bedoeling was alleen scharnieren te verplaatsen (om geen coulings te creëren). En dat is ook het enige wat ik heb gedaan op zoon 5mm bij de stabilo en het hoogteroer. De rolroeren zitten bijna in het midden, vlak voor de tippen is het in het midden, middenin zoon 5mm erachter (en het is een volledig rechte scharnierlijst, van balanstab tot balanstab). alle roeren op rudder na zijn een stuk groter.
Verhouding vast en roer is bijna gelijk aan de SUltimate (op dus verticale romp/rudder na)

Wat me opviel is dat de romp van neus tot scharnier van het rudder bij de SUltimate en Clik even lang is... het rudder van de sultimate is allen 2,5cm groter. (en het hoogteroer is bij de SUltimate wat verder naar achter)
AM_Clik_01.JPG

AM_Clik_02.JPG

Dat had ik uit de 2 toestellen naast elkaar zien staan nooit gedacht.

Zover is hij nu:
AM_Clik_03.JPG

Lijkt ergens op he :P

Dit vond ik wel een leuk detail, Clik! ipv een vlam zoals de SUltimate dat heeft.
AM_Clik_04.JPG

Nauwelijks zichtbaar :cool: (dat was de bedoeling ook)
Hij is nog niet af, komen nog lijntjes omheen, maakt het geheel wat strakker.(en lijkt het nog meer op de SUltimate) De onderkant is wel anders.

(nogsteeds allemaal gedaan met 2€ spuitbussen van de action)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou toch zweren dat ik al een update had geplaatst, 6 foto's met wat tekst erbij..... moet wat mis zijn gegaan de vorige keer :?
Anyway, hier dus een dubbele update.

Zaterdag met een aantal clubgenoten gebouwd.

Eerst wat lijntjes met een stift,
AM_Clik_05.JPG

AM_Clik_06.JPG

Vleugelkruis erop

AM_Clik_07.JPG

Constructielijm
AM_Clik_08.JPG

AM_Clik_09.JPG

Neus, zitten al 2 gaatje in de kopse kant om zoon 3cm 1,5mm koolstof in te doen. Dat maakt de neus een heel stuk crashbestendiger te maken, geen variabele zijstelling meer die na elke crash anders is. :D
AM_Clik_10.JPG

Dat was de vorige update, nu wat ik gister heb gedaan. Niet veel, ik heb vooral Robbin geholpen zijn Clik af te maken.

'mijn' methode om uit te zoeken hoe vaak ik heen en weer wil gaan en waar het dan moet komen.
Het eerste staafje is 1mm (geeft ook iets stijfte aan de vleugel, aan de voorkant komt er ook nog een naar de voorlijst) de rest is 0,5mm.
AM_Clik_11.JPG

Gelijmd,
AM_Clik_12.JPG

AM_Clik_15.JPG
(< Edit, nog een foto gevonden)

AM_Clik_13.JPG

En zo staat hij er nu bij.
AM_Clik_14.JPG

Het is de bedoeling dat hij morgenavond vliegt.

Laatst bewerkt:
Hij is AF!!! :mrgreen:

Hij heeft ff indoor gehooverd (is een filmpje van) en ook 2 sec in het pikke donker buiten gevlogen. Ging goed!
Op lage snelheid was de rollrate wat lager dan de SUltimate, maar vooral neergaand was nogal apart, in de zaal maar eens kijken wat hij zal doen.
Meskant leek nogsteeds super neutraal en langzaam en datzonder enige vorm van trimmen.

Ik ben de Clik zo erg gewent dat ik niet denk dat er een echt probleem is om hem morgen gelijk een wedstrijd te laten doen. Maar Ideaal is het niet.

Totaal gewicht is 154g geworden, wat mij een prima gewicht lijkt, had liever 10g lager gezeten. Maar zo vliegt ie ook wel.

Foto's en het filmpje komen morgen of overmorgen wel. (Hopelijk ook een AM filmpje)

Leuk filmpje, maar wat hij hier doet is mij niet helemaal duidelijk...

Hij heeft het geweldig gedaan zondag, mij een bronze medaille bezorgd :D en Robbin een 5e plek (nu wel Ron verslagen, vorige keer niet). Hij vliegt echt ongelofelijk makkelijk (vergeleken met de SUltimate). En het is gewoon een beetje wennen/inregelen rolsnelheid is prima, maar vooral up lijkt wat veel. Als ik stuur zoals ik gewent ben dan komt hij zo af en toe stil te vallen. Maar daarbij valt hij niet gelijk weg of richting de grond dus dat scheelt.
De 1e ronde vloog ik zonder rol-gas mix, dat was te zien, de 2e met, en dat was al beter. (bij vol rol komt er automatisch iets gas bij, staat nu op 12% geloof ik) maakt vooral kwartrollen makkelijker-mooier.

Meskant is zo heerlijk dat ik halverwege mijn aller 1e meskantloop (in de AM) besloot hem af te maken, en het was gewoon een echt cirkeltje. Normaal draai ik een kwart bovenin om rechtop te eindigen. Een meskant loop was nooit makkelijk te timen met de SUltimate.
Het toestel brengt een hoop rust in mijn AM, wat ik nodig heb.

Hier wat fototjes,

AM_Clik_16.JPG

AM_Clik_17.JPG

AM_Clik_18.JPG

AM_Clik_19.JPG

AM_Clik_20.JPG

De aileronservo's zitten ver naar buiten, ik weet dat dat langzamer gestart en gestopt word (massatraagheid), maar dat zorgt wel voor een goede aansturing, wat het weer versneld (minder aileron-flex).
En dit was een lekker stevige plaats.

Vandaag mijn nieuwste AM gevlogen, ging goed. Heb wel van tevoren wat dingen aangepast van te voren.

Er zit een nieuwe motor en reg op (de 24g 3020 1800kv en 10A reg) Hij heeft nu meer vermogen en een voorlijker zwaartepunt gekregen.
Vermogen heb ik niet gebruikt hoewel de manier waarop het geleverd word ik wel iets prettiger vind. Ik denk dat vliegen met de curve op 90% oid het meest ideaal is, maar dat ga ik nu niet meer aanpassen.
Het iets voorlijkere zwaartepunt vond ik wel prettig. Hoewel hij nu iets zwaarder aanvoelt, minder gewicht zou wel wenselijk zijn (hoewel hij nog steeds super langzaam gewoon en meskant kan vliegen).

Hij is door de nieuwe motor en reg 3,5g zwaarder geworden.
Ik denk dat ik de draden naar de ontvanger nog inkort wat weer 0,5-1g scheelt.

Ik heb de rol nu op 105% van de 140% staan, ik heb geen graden gemeten maar nu komt hij heel erg overeen met de sim, wat het wel makkelijk maakt.
Hoogteroer heb ik rond de 110% van de 140% staan, wat redelijk minimaal is voor de figuren de veel hoogteroer nodig hebben maar erg veel voor de dingen die nauwelijks wat nodig hebben (rollende cirkels enzo). Rudder staat zo goed als vol, heb ik gewoon nodig voor de ke-loop en degelijke. Snaps zien er wel minder mooi uit, alles vol zou beter zijn.
Het lukt mij simpelweg niet om te schakelen tijdens de AM, vind het zoiezo erg lastig tijdens het vliegen. Buiten, bij het F3A-B prog had ik wel een schakelaar in gebruik, en het word een soort deel van het programma. Maar ik vind het ook daar nogsteeds erg lastig. Moet echt gewoon gaan oefenen, maar dat zal ik eerst in het vrijvliegen gaan doen. Ff een schakelaar omhalen voor ik een snap doe moet toch erin te trainen zijn... of iig voor de rustige delen waar ik met de helft van het hoogteroer en rudder ook makkelijk wegkom. :(

Maar ik ben nogsteeds superblij met deze kist, voor mij echt een redelijk ultieme compromis tussen 3D en precisie. Vliegt alle figuren zoveel makkelijker dan een Yak54, 55, Sultimate of mijn eigen brouwsel van eerder in dit topic terwijl hij elk 3D figuur ook nog zonder problemen doet.
Ik zou alleen zoon 10g+ minder niet erg vinden. Maar dat zal ik denk ik altijd houden.

Ben vandaag begonnen aan een nieuwe, de oude is niet stuk (wel heel iets scheef terug in elkaar gelijmd) maar ik wil een iets lichtere, en ik wil nogmaals de martin muller side force spade's proberen dit keer icm 1 aileronservo.

Hoopje onderdelen, uit dezelfde plaat als de SUltimate.
AM_Clik_21.JPG

Door dat zwarte stukje depron te gebruiken kon ik het nog iets precieser sprayen. Dit is alle rood dat er op zit.
AM_Clik_22.JPG

Overal dezelfde mallen gebruikt (op de tipjes na, dat ging niet)
AM_Clik_23.JPG

Cockpit heeft langs de randen eerst zwart gekregen, weer met behulp van het stukje depron. Ik vin dit veel mooier dan het egale zoals ik het altijd had.
AM_Clik_24.JPG

AM_Clik_25.JPG

Onderkant, side force spade's en hoogteroer zijn ook vererft, nog geen foto van.
Nu:sleepy: morgen nog veel te doen, want het is eigenlijk de bedoeling dat hij morgen in Hengelo vliegt.

NEE!!! Altijd eerst de onderkant! Zoals je kunt zien op de bouwfoto's van de vorige.
Dit was alleen voor de foto.

Maar hij is wel af, heeft gister gevlogen.
was nog redelijk doorwerken om hem voor 6en af te hebben. En met een klein beetje hulp van robin (heeft de motor gerepareerd, diode gesoldeerd en met een stift de lijnen op de verticale romp gedaan. :thumbsup:) was hij om kwart over 6 af (op instellen na).

Vanwege al die haast geen foto's genomen, maar die maak ik straks wel.
Ziet er nog bijna net zo uit als toe hij af was, maar 1 crash gehad, waarbij 1 landigspootje brak. 1e keer dat mij dat met 2mm koolstof gebeurt.

Over de vliegeigenschappen, in 1e instantie had ik niet direct het idee dat hij beter was dan de vorige. Maar mijn mening werd steeds positiever, en ik zie er zeker potentie in.
Toch was 1 doel de kwartrol-snelheid verhogen (of iig gelijkhouden, maar met minder gewicht) en dat lijkt toch iets trager te zijn geworden. Eens kijken hoe ik dat oplos.

Laatst bewerkt:
Hier de enige foto die tijdens de bouw is gemaakt (had haast).

AM_Clik_26.JPG

De aileronservo is stuk, hij zit er nu los in, vandaar dat de ailerons wat naar beneden staan.

AM_Clik_27.JPG

AM_Clik_28.JPG

AM_Clik_29.JPG

AM_Clik_30.JPG

Onderkant.
lekker simpel gehouden, die rode dingen zie je echt bewegen als ik met de ailerons aan het zwaaien ben, best geinig.
AM_Clik_31.JPG

AM_Clik_32.JPG

Vandaag weer behoorlijk wat (vrij) gevlogen met de 2 AM-Clik's. Die oude word er steeds lelijker op....maar wat vliegt die lekker zeg! Voor het voor de lol vliegen is die gewoon zoveel leuker dan de nieuwe. Die kan minder snel rollen, minder snel kwart-rollen, en veel minder snappen enz. Daarnaast vind ik een constante rolsnelheid vliegen met de nieuwe veel lastiger in een rollende cirkel met 1 rol (of andere geïntegreerde figuren).

Maar na de hele dag te hebben gevlogen, ook 1 keer met de nieuwe voor het eerst de AM gevlogen, dat deed hij dan toch wel weer erg goed... En dat was uiteindelijk het doel voor de kist.
En ondertussen ziet de oude er ook niet meer uit. De nieuwe heeft ook wel iets schade, maar dat valt niet op als hij gewoon op z'n pootjes staat of aan het vliegen is.
Kwartrollen gaan net snel genoeg voor de AM, maar het zo gewoon veel mooier en makkelijker zijn als dat allemaal net wat sneller zou gaan.

Morgen bestel ik bij ruud (Rplanes.nl) een 'JR 188' (de 318 op z'n site) Die is sterker sneller en preciezer. Dat zal vast een hoop uitmaken, een snellere rolservo doet gewoon heel veel voor zoon kist.

De servo is onderweg naar me toe :mrgreen:
Kan ik hem zelfs nog even invliegen (wat een luxe :P)

Gister schaduw gemaakt op de Clik, komen nog foto's van.
Gedaan met een 6B potlood. Daarmee kun je mooi op het depron tekenen en het er met een goede gum weer af halen.

Back