Bouw Otto Lauffer

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 9 jul 2004.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sinds een week ben ik begonnen met de bouw van een middelgroot stoombarkas, de "Otto Lauffer" van Graupner.
    Ondanks dat de 'grote recensie' in Modelbouw Aktueel komt, wil ik jullie een beknopt foto-verslagje niet onthouden.

    Dit moet haar gaan worden: een ex-politieboot uit Hamburg, nu nog steeds varend als museumboot
    in hetzelfde Hamburg.
    [​IMG]

    De rompdelen en een deel van de bouwbeschrijving.
    [​IMG]

    Beslagset: best gedetailleerd!
    [​IMG]

    Het "houtwerk": Zag er goed uit!
    [​IMG]

    De machine die er in komt, de IST-L van Graupner (moeten we nog even op wachten...)
    [​IMG]

    Bevestiging van de roerkoning; enigszins veranderd voor meer stevigheid.
    [​IMG]

    En omdat we wilden weten hoe stoom ook alweer werkte, hebben we de ouwe Wilesco machine
    maar weer eens opgestookt... Sis-sis - puf - puf -pruttelpruttel... en lopen als een tierelier meneertje!
    [​IMG]
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Roel,

    Zoals we dat van jou gewend zijn zal dit weer een prachtexemplaar worden.
    Dat stoom-sis-sis-puf-puf-prutteldingetje fascineert me wel.
    Hoe lang kan je op zo'n tankje varen? Vraagt zo'n machientje veel onderhoud?

    Alvast veel succes en bouwplezier. :thumbsup:

    Groetjes,

    Droop
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    'Allo 'allo Belgique! Comment ca va? Avec moi tres bien...
    Papa fume une pipe, Mama pipe papa...
    Zo, ziehier mijn Franse woordenschat, behalve 'trottoir' en 'mayonaise'!

    Waar hadden we het ook alweer over? O ja, stoom...
    Nou, dit machientje komt niet in de 'Otto'; dit is zo'n 2 cylinder Wilesco speelgoedmachine. Hebben we als experiment twee geleden eens in de "Jan" van Robbe gezet, maar had veel te weinig power voor die grote bak!
    Ik heb er wel van genoten hoor... Ik weet niet hoeveel keer het tankje gevuld, gastankje vol, en stoken maar! Heel fascinerend, want je kan echt alles zien draaien en bewegen...
    Ik verwacht dat de machine van Graupner iets meer power heeft; de "Otto" is ook iets kleiner dan de Jan, dus die moet wel fatsoenlijk vooruit kunnen komen.
    Met het kleine gastankje van Wilesco had ik voor 10 tot 15 minuten brandstof aan boord. Meer moest ook niet, want na een 20 minuten stond de ketel droog, en wat er dan gebeurt, dat wil je niet meemaken!
    (Ik heb het dus een keer meegemaakt: de (hardgesoldeerde) veiligheid vloog uit de ketel! Gelukkig met de kap van de Jan er op, en die is nogal stevig... Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik met m'n hoofd erboven had gezeten: dan was ik nog lelijker geweest...)

    Onderhoud:De Wilesco smeerde ik elke keer voor het opstoken door twee druppels dikke olie op de stoomschuiven te druppelen. Het machien had daarvoor speciale smeeropeningen.
    En 1 keer per 5 ketels water gooide ik een beetje azijn bij het water om te ontkalken. (Die ketel werd buiten opgestookt, anders kreeg ik acute ruzie met m'n echtgenote...)

    Roel
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Allez les Pays-Bas, merci beaucoup bedankt voor deze explication. :D
    Je suis maintenant wat wijzer geworden.

    Salutation en groetjes,

    Den Droop

    Entre deux haakjes: Waar woont die maman die met de papa de pipe rookt? Ik heb hier direkt mijn sigaretten in de vuilbak gebonjourd en me een zakje tabac pour pipe aangeschaft. :D :D :D
     
  5. mennojan

    mennojan Guest

    Behalve dat je hier heel veel leert over modelbouw, is het ook nog goed voor je frans :wink:!

    Maar een leuk bootje Roel! Kan niet wachten om meer foto's te zien.

    [​IMG]
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    HEEEEEE!!!!!!!!!!!!

    Bedankt, Mennojan! Dat zijn leuke referentieplaatjes!
    Ik had het museum al een mailtje gestuurd om foto's van de 'echte' Otto te krijgen, maar tot nu toe geen gehoor...
    Hier kan ik wat mee!
    Klasse!

    Roel
     
  7. mennojan

    mennojan Guest

    Graag gedaan Roel en kijk eens op http://www.dampfbarkasse.de :wink:
    Dat is de website van deze mooie dame, staan hele mooie foto's op
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vielen Dank! Muchos gracias! Thank you! Merci bien! Dagebedankzijdawittemienjong! :wink:

    Het valt me op dat ze in werkelijkheid veel donkerder hout heeft dan op de doos van Graupner staat afgebeeld.
    Dat wordt investeren in donkere beits, vrees ik...

    Roel
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vandaag, na een middag lekker varen, maar weer verder gegaan met bouwen:
    Hier een detailopname van de servohouders van Graupner. een handig kliksysteem! Zat bij het pakket in.
    [​IMG]

    En vanavond eens aan het achterdek begonnen: voor de afwisseling een lekker ouderwets houtwerk!
    [​IMG]

    Goede kwaliteit hout en triplex.
    Roel
     
  10. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Niks aan toe te voegen, alleen waar woont mama nou, want als ik nou ff voor Droop aan kan :roll: :wink: :lol:
    tussen () Frans kent mij wel, maar ik ken Frans niet :oops:
    Ben vandaag ff naar mijn opa geweest om een pijp te ritselen, en mijn madame er opuit gestuurd om een zakske pijp-tabak te kopen, dus IK BEN ER KLAAR VOOR!!!! (Niemeyer te Grun'n zal er wel niet blij mee zijn, dat ze een omzet daling van hun Javaanse Boy's zien)

    Greetings,
    Luit
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zo... weer even terug naar de bouw: het wachten is nog steeds opde stoommachine, dus gaan we maar verder met het houtwerk van de dekken. In navolging van Herman Busman (wie van de scheepsbouwers
    kent hem nog??) besloot ik het dek van deze dame te breeuwen. Een simpele, maar effectieve manier beschreef Herman ooit eens in Hobby Bulletin. Tussen de plankjes strookjes zwart fotopapier inklemmen, en het geheel lijmen met heldere alleslijm. Met toestemming van 'moeders' heb ik er een (lege) bladzijde van ons verlovingsfoto-album aan opgeofferd; daar smalle (2mm) strookjes van gesneden. Het voorlopig resultaat?

    De ingredienten: dekplanken, strookjes zwart papier en een dek...
    [​IMG]

    Eerst het midden van het dek bepalen en daar de eerste plankjes lijmen...
    [​IMG]

    Om vanuit het midden naar de zijkanten te gaan.
    [​IMG]
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Roel,

    Ik ben benieuwd naar je vorderingen met de bouw en de recensie uiteraard. Ik ben van plan de Otto volgend jaar te gaan bouwen namelijk en iemand die me voor gaat en de kinderziektes weet te identificeren is nooit verkeerd natuurlijk. Ik las trouwens op het internet dat de Otto voorlopig niet meer vaart aangezien de ketel stuk is. Heb je straks misschien de enige Otto nog?

    Voor het stukje:
    http://www.abendblatt.de/daten/2004/04/20/285860.html
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Roel,

    Leuk slepertje die Otto Lauffer, maar wel een behoorlijk verschil met de 55 jaar 8O jongere Parat :wink: .

    Maar goed, even een tip voor het breeuwen. Ik heb al vaker gezien dat bouwers van historische zeilschepen garen of wol (afhankelijk van de schaal van het model) gebruiken tussen de latten. Verder doen ze het op dezelfde manier als je hierboven beschrijft. Dit ziet er net weer een beetje realistischer uit.

    Jij hebt er helaas niets meer aan (of je moet al die latjes weer van je dek af willen halen :? ), maar misschien een idee voor andere Otto lauffer bouwers (zoals bijvoorbeeld Wiggie :D ).

    Groetjes Danny.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Wiggie: Bedankt voor deze info! Kan ik wat mee.

    @Danny: Bedankt voor je tip met die draadjes. Heb ik aan zitten denken, maar het schijnt toch wat kwetsbaarder te zijn. Ik wilde eens kijken of Herman Busman gelijk had...

    Btw:De 'Otto' is geen sleper, maar een ex-politieboot...

    Roel
     
  15. Hoi Roel,

    Het ziet er weer veelbelovend uit :!: [​IMG][​IMG][​IMG]
    Maar dat van die sleper daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, want de romp lijkt heel veel op dat slepertje van graupner de Saturn :?:
    Weet jij misschien of 't exact dezelfde romp is :?: de maten komen wel overeen :lol:
    [​IMG]
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Theo.

    't Zijn in ieder geval wel zusjes van elkaar, misschien wel (onderwater) tweelingzusjes.

    Roel
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De dekbeplanking zit erop; hier een detail van het achterdek.
    Het luik voor de roerkoning staat op de foto; wie 't ziet mag het zeggen...

    [​IMG]

    De werkwijze: Latjes met secondenlijm op het dek lijmen, fotopapier ertussen. Het fotopapier ook doordrenken met CA-lijm.
    Opstekende randjes verwijderen met een scherp hobbymes, en vervolgens schuren met nr 600 schuurpapier. Werkt prima!

    Groet,
    Roel
     
  18. BlackFox

    BlackFox Guest

    Ik denk dat ik het luikje zie :)
    Is het ongeveer in het midden links, tussn die 2 dwarse latjes ?
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En dit is het gebeitste en gelakte achterdek geworden...

    [​IMG]

    Roel
     
  20. Kijk, dat maakt dit modelbouwforum zo interessant, verschillende technieken om een dek te breeuwen.

    Ik zelf gebruik vaak een filtstift om 't breeuwen te imiteren dit staat heel mooi bij smallere latjes :lol: kleine schaal.(en 't gaat heel snel)

    Mijn vader heeft 't wel eens gedaan met garen (ook iets wat eens is beschreven door Herman Busman als ik mij niet vergis) dit heeft hij zo'n 12 jaar geleden gedaan en het zit nog steeds goed in de lak (onder een dikke laag stof :wink: )

    En nu met foto karton :thumbsup: dit wil ik wel eens life zien.

    Andere vraag, als je hem electro zou aandrijfen, wat voor een motor gebruik je dan :?:

    Ik weet wel, stoom is mooier :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina