Bouw Otto Lauffer

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 9 jul 2004.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Errug mooi allemaal,

    Ik kan niet wachten om het model zelf te gaan bouwen!!!!
     
  2. annehoog

    annehoog Guest

    Hoi,

    Ik heb het draadje even helemaal zitten lezen. ELectro motortjes kunen mij niet zo boeien. Houd het dus bij zeil, maar dit is even wat anders, prachtig!

    Net als de oudere heertjes vind ik het erg fascinerend.
    Ik vind het alleen jammer van dat prachtige haupner keteltje dat hij onderdeks komt.
    Zou zelf voor zoiets gaan:
    [​IMG]

    Anne
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  4. annehoog

    annehoog Guest

    Hoi,

    Ik geloof je en het is inderdaad en prachtig machientje, maar ik kan de prijs helaas niet vinden. Ik weet nu dus zelfs even niet waar ik naar toe zou moeten sparen. :cry:

    Ben wel erg benieuwd naar jouw boot. Graag veel detailfoto's, daar hou ik van!
    (wel eens op http://www.minisail.ch/de/index.htm geweest? Echt prachtige foto's, vooral de detail-gallerij is om van te smullen.)

    Anne
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren en vandaag niet stilgezeten:
    Ik heb wat elektronica veranderd, de romp in de verf gezet en een deel van de opbouw gemaakt en gespoten.

    De dek-opbouw: links komt de stuurhut, rechts is het achterverblijf. Beiden moeten nog bekleed worden met hout, en op het stuurhuis uiteraard nog de kap. Wellicht dat ik die nog netjes in ga richten, dat weet ik momenteel nog niet... Onder de koekoek boven de machinekamer zit een kleine computerventilator om warme lucht uit de romp te zuigen. De schoorsteen is een aluminiumbuis.
    [​IMG]

    De ontvanger komt in het voorschip, lekker koel achter de gasfles. Echter: de servo's staan achterin! Servosnoeren langs de ketel vond ik niet zo'n goeie optie, i.v.m. warmte, dus gingen ze onder de ketelplaat door, geisoleerd met aluminiumfolie. Hier zie je het folie nog deels opengevouwen, ondertussen zijn alle draden keurig 'ingewikkeld'. Wellicht ook goed tegen eventuele storing?
    [​IMG]

    En hier de romp in de verf: onderschip in rode 'anti-fouling' verf, boven de waterlijn stemmig zwart. Wellicht wat te glanzend voor een 'werkschip'? Momenteel is de Otto een museumschip, dus ziet ze er perfect uit...
    [​IMG]

    Tot zover maar weer...

    Roel
     
  6. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ziet er goed uit Roel!
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk dat ik maar in de isolatie-business ga:
    Bij het uitnemen van de machineplank bleek dat deze A) een beetje kromgetrokken was en B) ook wat doordrenkt met olie.
    Dus: schoongemaakt, ontvet, in de primer gezet en vervolgens na droging ingepakt in aluminiumfolie. Het leek net een 'koetjesreep'...
    De machine erop gemonteerd en vervolgens definitief ingebouwd.
    Zojuist even proefgedraaid: de vorige dagen werd de kiel van het model nog warm, omdat daar is alleen de machineplaat zat en geen isolatie, nu bleef de gehele romp koud. Experiment gelukt dus! :lol:

    Hier de machine op de machineplaat:
    [​IMG]

    En hier is het geheel weer onderdeks gemonteerd:
    [​IMG]

    Roel
     
  8. Hoi Roel,

    Dat ziet er mooi uit, zit er nou nog veel verschil tussen deze en dat vorige machientje :?:

    Pas maar op dat die koetjes reep niet smelt :lol: maar, wordt de bodem ook warm als je vaart, zorgt 't vaarwater dan niet voor de koeling :?:
    Of krijg je een soort "Meltdown effect" :wink:
     
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    roel is het niet beter van zink een bodemplaat te maken, te koop bij de loodgieter, zink kun je solderen en je hebt zo een mooie opvangbak voor de lekkende olie.
    verder een heel leuk bouwverslag.
    groetjes piet kuiper
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    M.b.t. de warmte: aan de zijkanten van de romp zit piepschuim met aluminiumfolie (door Graupner geleverd) De machine staat op een multiplex plaat, en onder die plaat kon geen piepschuim. Tijdens proefsessies (op de kant) werd de romp onder de machine (in de kiel) handwarm. Aan de zijkanten bleef hij keurig koel. Dus dat piepschuim met alufolie werkte prima. Om nu ook de kiel mooi koel te houden, heb ik die machineplaat dus bekleed met folie. En tijdens de laatste sessie bleef ook de kiel keurig koel!

    Piet: een bodemplaat van zink zou een optie zijn. overigens komt er niet zo gek veel troep van de machine af en zoals je ziet staan de machine en de ketel al op een messing plaat. Die vangt de meeste olie en water op. en het water verdampt op de plaat... :lol:

    Roel
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    ... En toen waren er weer 3 ketels bijna leeggestookt...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hehe... eindelijk een beetje zichtbare stoom! Door die warmte van de afgelopen weken was de stoom nooit zo goed zichtbaar... Nu dus wel.
    (Anders denken jullie dat er stiekum toch een elektromotor in zit....)
    [​IMG]

    Ze vaart goed! Oke, nog een beetje hoog in het water, maar d'r komt nog een opbouw op, zwaardere ontvangeraccu in (om ook de twee ventilatoren van stroom te voorzien) en wellicht nog een zinken bak onder de motorplaat???

    Roel
     
  12. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Jeetje Roel, dat ziet weer erg strak uit!!
     
  13. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    heel mooi , inderdaad

    ik heb de stap naar stoom nog niet durven zetten , maar het komt ooit...

    de groetjes

    Laurent
     
  14. deeq

    deeq Guest

    ik denk toch dat je een echt anker moet gebruiken en niet een hamer :wink: :wink:
     
  15. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    roel, waar ik heel erg benieuwd naar ben en waarschijnlijk wel meer mensen op dit forum wat is de prijs van de stoommachine.
    de engelse machines zijn allemaal rond de 1000 euro
    groetjes piet kuiper te zaandijk
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Piet.

    Volgens de hoofdredacteur van Modelbouw Aktueel: rond de 500 Euro...
    (slik 8O)

    Roel
     
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Roel hoe is het op dit moment met de bouw van de Otto Laufer, ik volgde het een beetje maar ik zie niks meer hoe het verder gaat?
    groetjes piet
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Piet.

    De bouw van "Otto" lag even stil; er schijnt nog zoiets als 'werk' te zijn, hetgeen een hinderlijke onderbreking is van de hobby...
    Volgende week ga ik weer verder; nu eerst de NMM!
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb dus eeen ketel van Cheddar gekocht.
    En daar zit dus een Certificaat bij met een persdruk van 10 bar
    en een werkdruk van 4bar
    ook heb ik er een gasregeling bij die het gas afknijpt bij een van te voren afgstelde druk
    werk perfect
    daar staat een3 cyl stoomachine op van aeronout
    en dat geheel in mijn volharding van 1.60 lang
    en o.40 breed
    en het vaart perfect
     
  20. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ja werken is soms lastig, gaat zoveel vrije tijd in zitten.
    maar goed we zien het wel weer in de toekomst het wordt weer langer donker dus kunnen we weer volop bouwen.
    en ik ga proberen hoever ik deze winter met m'n sleper Jan kan komen.
     

Deel Deze Pagina