Roel van Essen
Forum veteraan
Hallo Theo.
Wat ik gedaan heb was het volgende:
De latjes zijn 1mm dik. Het fotopapier heb ik in reepjes van 2mm gesneden. Eerst de middenlijn van het model bepaald, daarna van binnen naar buiten toe gewerkt. Een droog latje en een droog reepje papier tegen het reeds vastgeplakte latje gedrukt, daarna (dunne) CAlijm onder het latje laten lopen en langs het papier. Door de cappilaire werking van de lijm wordt het hele papier doordrenkt, en kruipt de lijm ook er onder. Na droging kan je, met een plat-gehouden hobbymes, rustig de opstaande randjes 'wegzagen'. Daarna schuren met nr 400 schuurpapier om de restjes uitstekend papier weg te halen. Vervolgens de beits en als laatste de lak.
Motorisering? Graupner adviseert als electromotor de 720 BB Torque.
Mijn mening is dat het model met deze motor een tikje overpowered zal zijn...
Ik denk dat een Monoperm met 1 op 3 pilevertraging genoeg zou zijn voor een realistisch vaarbeeld.
Maar ze gaat op stoom varen; de machine is (volgens ingewijden) een Russische kloon van een Cheddar 2 cylindermachine:
(Foto uit de digitale Graupner catalogus)
Ik wacht ongeduldig op de levering, want... ook dit wordt weer een uitdaging!
Roel
Wat ik gedaan heb was het volgende:
De latjes zijn 1mm dik. Het fotopapier heb ik in reepjes van 2mm gesneden. Eerst de middenlijn van het model bepaald, daarna van binnen naar buiten toe gewerkt. Een droog latje en een droog reepje papier tegen het reeds vastgeplakte latje gedrukt, daarna (dunne) CAlijm onder het latje laten lopen en langs het papier. Door de cappilaire werking van de lijm wordt het hele papier doordrenkt, en kruipt de lijm ook er onder. Na droging kan je, met een plat-gehouden hobbymes, rustig de opstaande randjes 'wegzagen'. Daarna schuren met nr 400 schuurpapier om de restjes uitstekend papier weg te halen. Vervolgens de beits en als laatste de lak.
Motorisering? Graupner adviseert als electromotor de 720 BB Torque.
Mijn mening is dat het model met deze motor een tikje overpowered zal zijn...
Ik denk dat een Monoperm met 1 op 3 pilevertraging genoeg zou zijn voor een realistisch vaarbeeld.
Maar ze gaat op stoom varen; de machine is (volgens ingewijden) een Russische kloon van een Cheddar 2 cylindermachine:

(Foto uit de digitale Graupner catalogus)
Ik wacht ongeduldig op de levering, want... ook dit wordt weer een uitdaging!
Roel