Bouw Otto Lauffer

Hallo Theo.

Wat ik gedaan heb was het volgende:
De latjes zijn 1mm dik. Het fotopapier heb ik in reepjes van 2mm gesneden. Eerst de middenlijn van het model bepaald, daarna van binnen naar buiten toe gewerkt. Een droog latje en een droog reepje papier tegen het reeds vastgeplakte latje gedrukt, daarna (dunne) CAlijm onder het latje laten lopen en langs het papier. Door de cappilaire werking van de lijm wordt het hele papier doordrenkt, en kruipt de lijm ook er onder. Na droging kan je, met een plat-gehouden hobbymes, rustig de opstaande randjes 'wegzagen'. Daarna schuren met nr 400 schuurpapier om de restjes uitstekend papier weg te halen. Vervolgens de beits en als laatste de lak.

Motorisering? Graupner adviseert als electromotor de 720 BB Torque.
Mijn mening is dat het model met deze motor een tikje overpowered zal zijn...
Ik denk dat een Monoperm met 1 op 3 pilevertraging genoeg zou zijn voor een realistisch vaarbeeld.

Maar ze gaat op stoom varen; de machine is (volgens ingewijden) een Russische kloon van een Cheddar 2 cylindermachine:

afb6026.jpg


(Foto uit de digitale Graupner catalogus)
Ik wacht ongeduldig op de levering, want... ook dit wordt weer een uitdaging!

Roel
 
Tres Chique, kan ik wel zeggen

P.S. voor al diegenen die met een soortgelijk project bezig zijn en denken dat je eventuele kiertjes met een mix van houtlijm en zaagsel kunnen vullen. NIET DOEN. de beits trekt namelijk niet in de houtlijm zodat je lelijke lichte vlekken te zien krijgt. Gewoon heel nauwkeurig werken.
:wink:
 
Nou lees ik hier boven dat houtlijm witte vlekken geeft bij een behandeling met beits, is dat met ca-lijm niet 't geval :?:

Zelf doe ik 't met ca-lijm, want dat gaat zo snel :wink:
 
@ Theo:

Bij het gebruik van CA lijm krijg je inderdaad geen vlekken. Let wel op het goed aflakken van het hout want bepaalde soorten CA lijm lossen bij langdurig contact met water namelijk op in het water. Krijg je wel een heel apart dek van. :wink:
 
Hoi bedankt voor de tips :wink:
Dat foto papier is zeker de moeite van 't proberen waard :lol:
Vooral als je gaat beitsen, ik heb hier 't breeuwen nagebootst met een stift
ThorVIII31.JPG


Toen zag 't er heel mooi uit (tenminste dat vind ik) :wink:

Maar naar 't beitsen valt 't minder op en dan is dat foto papier techniek of met garen een mooiere oplossing
Oordeel zelf maar al de zwarte lijntjes zijn bijna verdwenen :cry:
ThorVIII45.JPG


Sorry, ik dwaal een beetje af :offtopic: 't ging tenslotte over de Otto Laufen
Maar dat breeuwen is wel erg interessant 8)
 
@ Theo:
Het zal best dat na het beitsen de lijntjes verdwenen:
Beits bevat (meestal) oplosmiddelen. Als je watervaste stift gebruikt (vrij logisch voor het dek van een schip) verdunt dat de breeuwlijnen.

Overigens:
Bij een dek waar veel op gelopen wordt, slijten de breeuwlijnen ook na verloop van tijd. Ik ben een jaar of 12 rondleider geweest op de Bataviawerf, en als je daar het verschil zag tussen de breeuwlijnen van bijv de kuil of die van moeilijk bereikbare plaatsen op de bak... Dat was heel groot!

Bij een volgend model zal ik het eens met draad gaan proberen.
Daar kan ik dan weer een draadje over openen... :wink:

Roel
 
Mijn vader gebruikte altijd zwart draad voor zijn schepen, zal eens een foto opzoeken, of maken.
 
De stoommachine is binnen! En heeft vanavond gelopen. Als een zonnetje... :wink: Maar: toch moeter er nog wat dingen gebeuren:
Het tankje kan alleen maar met aanstekergas gevuld worden, en dat wil ik toch anders (minder duur dus)

afb6185.jpg

Brander en peilglas

afb6186.jpg

Uitgaande as van de machine

afb6187.jpg

Zij-aanzicht machine

afb6188.jpg

Manometer: bij een druk van 1,3 Bar begint 'ie te lopen

afb6191.jpg

Er zit zelfs een smeermachine op de motor. Interessant apparaat overigens: je vult 'm aan de bovenzijde met dikke olie. Door het smeerapparaat loopt de stoompijp met kleine gaatjes. De stoomdruk perst wat stoom in het apparaat, en neemt daarvoor in ruil wat olie mee naar de cylinders. De stoom in het apparaat condenseert en zakt naar de bodem. Na twee volle tanks draai je het apparaat aan de onderzijde open, en dan komt er helder water uit... En de olie? Is verdwenen via de cylinders, het condensatievat en door de schoorsteen...

Roel
 
Nou Roel, dat ziet er mooi uit :thumbsup:
Maar draait dat machientje 1 of 2 kanten op :?: m.a.w. kan Otto ook achteruit Laufen :wink:
 
Hoi Roel,

Een knap stukje techniek. 8O
Zo'n stoomketel in je boot heeft toch meer uitstraling dan een doordeweekse elektromotor waarvan er zich dertien in een dozijn bevinden.

@ Theo:
Ik denk dat dit stoommachientje maar één kant op kan. Ik zie nergens een keerklepje of iets dergelijks. Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes,

Droop
 
Roel van Essen zei:
De stoommachine is binnen! En heeft vanavond gelopen. Als een zonnetje... :wink: Maar: toch moeter er nog wat dingen gebeuren:
Het tankje kan alleen maar met aanstekergas gevuld worden, en dat wil ik toch anders (minder duur dus)

Roel

Overstappen op kolen? :wink:

Dan krijgen we waarschijnlijk zulke foto's op het forum te zien: :lol:

rvnos01.jpg


Hoe kreeg je dit machientje aangeleverd? Al helemaal in elkaar gebouwd of moest je 'm nog in elkaar bouwen?
 
Nog een vraagje, Roel:

Ik heb in het geheel geen ervaring met stoommachines maar volgens mij moet er zich in de romp van de boot toch een zekere warmte ontwikkelen.
Hoe wordt die afgevoerd?

In de Artemis heb ik een systeempje ontwikkeld met twee computerventilatoren:
Vent. 1 laat de warmte in romp circuleren.
Vent. 2 zit binnenin de romp aan de voet van de schoorsteen gemonteerd. Links en rechts van de schoorsteen zit er een (open)ventilatierooster langs waar de aangezogen warmte via vent. 2 naar buiten kan ontsnappen:

afb6193.jpg

Net naast het NATO-embleem op de schoorsteen zie je het ventilatierooster aan stuurboord.

Groetjes,

Droop
 
:oops: ... vergeten om de regulateur op de foto te zetten... excuse moi!
Ja, Otto kan ook achteruit 'laufen', sterker nog: ze kan haar toerental regelen. Tussen de twee cylinder zit de regulateur, te bedienen door een servo.
afb6213.jpg

Neutraal: schoef staat stil.
afb6214.jpg

Volle kracht vooruit
afb6215.jpg

Volle kracht achteruit. En daar tussenin zijn alle variaties mogelijk.

@Droop, m.b.t. jouw vraag over ventilatie: In het voorschip komt een microprocessor-ventilator die verse lucht van buiten haalt. Openingen boven de machinekamer zorgen voor afvoer van warme lucht. Maar wellicht maak ik daar ook nog mechanische ventilatie.
Een vraagje aan jou: ik wil gaan stoken op een mengsel van butaan/propaan, (uit campinggasblikjes). Weet jij of hier vulventielen of adaptors voor zijn? Welke brandstof gebruik jij en hoe bevalt dat?

Roel
 
Roel

Scherpenzeel Harderwijk heeft een heel uitgebreid assortiment op campinggas middelen.
 
Roel schreef:
Een vraagje aan jou: ik wil gaan stoken op een mengsel van butaan/propaan, (uit campinggasblikjes). Weet jij of hier vulventielen of adaptors voor zijn? Welke brandstof gebruik jij en hoe bevalt dat?

Roel

Sorry Roel, daar weet ik geen antwoord op.
Waarschijnlijk komt mijn uitleg over de warmteafvoer verwarrend over aangezien ik mijn reaktie gepost heb in het midden van je foto's van je stoominstallatie. :oops:

De warmte de Artemis komt gewoon van de elektromotor en niet van een stoominstallatie.
Ik wou je gewoon laten zien hoe ik de warmte uit de machinekamer afvoer.
Helaas heb ik met stoomketels geen ervaring en daarom volg ik vol bewondering en nieuwsgierigheid dit bouwverslag.


Groetjes,

Droop
 
:lol: Oke... Tja, met warmte-afvoer heb ik in electro-schepen ook ervaring: twee micro-processor-ventilatoren houden de motoren van de PARAT ook koel, en de motoren van m'n Norderney zullen op den duur ook zo gekoeld gaan worden. In de "Jan" van Robbe heb ik een tijdje een Wilesco-stoommachine gehad, met ook een (grote) computer-ventilator als koeling. Werkte goed, alleen was dat Wilesco-machientje veel te zwak voor zo'n grote loebas als de Jan. We gaan deze week maar eens naar Modelbouw Atelier Apeldoorn (gespecialiseerd in stoomtractie) voor goede raad.
Ondertussen heb ik drie ketels leeggestookt (met een brander op campinggas) en de machine los op de tafel in de tuin, onder de partytent. Wat me opviel is dat de machine best gevoelig is voor smering: als het smeertoestel leeg is, loopt de machine aanmerkelijk langzamer en spontaan op gang komen vanuit stilstand is dan ook afgelopen. Zaak dus om het smeertoestel goed gevuld te houden. Voor de rest loopt dit ding 'als een naaimachientje': een licht snorrend geluid,maar een geweldig toerental. Ben benieuwd hoe zich dat houdt als de schroef eenmaal onder water verdwijnt...

Roel
 
Een paar plaatjes van 'steam powerrrr'...
Mind you: Sluitertijd van de camera was 1/2000 :lol:

Zuigerstangen...
afb6281.jpg


Bovenzijde cylinders...
afb6282.jpg


krukas met 'wangen'...
afb6283.jpg


o ja, en een blaar op m'n vingers... :twisted:
Roel
 
Back
Top