Bouw Piper Cub 1/4 (Sig)

  • Topicstarter Topicstarter Arno78
  • Startdatum Startdatum
A

Arno78

Guest
De laatste weken ben ik begonnen en flink bezig geweest met de bouw van mijn 1/4 Piper Cub.
Er begint nu aardig wat vordering te komen in de houtbouw van de romp, Het is een aardige afmeting aan het worden vergeleken met de charter die ik heb gebouwd.
De motor die ik erop wil hebben is iig een viertakt, verder weet ik nog niet welke.

Inmiddels zijn de foto's een paar reakties verder te vinden, weet nu hoe het werkt. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

full

full

full

full

full


Als het goed is staan hierboven foto's :)
Bedankt voor de link.

Het leuke is dat alle delen gewoon op de milimeter nauwkeurig passen, het secuur werken werp z'n vruchten af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

graag gedaan hoor :)

Mooie piper Cub heb je, wordt leuk om te volgen.
Ik neem een abootje.

Weet je al welke motorisering je kiest ?
EDIT: :oops: niet goed gelezen stond in eerste post :oops:

Wat wordt door SIG aangeraden ?

Grtz,
Menno
 
En hier ook een meelezer.

Als je nog een motor moet aanschaffen zou ik toch ook eens naar de benzinemotoren kijken.
Zoveel makkelijker in gebruik en zo goedkoop in verbruik.
Zou dat op dit formaat kist zeker toepassen :yes:
 
Ik vind het geluid van een viertakt mooier,op een piper.
Maar met een 20 of 26 cc zenoah heb je een perfecte motor voor deze kist.
Je heb dan weinig tot geen vettigheid een erg betrouwbare en zuinige motor.
Ik zou dat zeker in overweging nemen.
Verder gelijk een abo,tje op dit draadje.
Ik heb dezelfde namelijk te koop staan, ze vliegen heerlijk.
 
Leuk dat er mensen zijn die het blijven volgen, dat motiveert extra. :)

Het bouwen wordt altijd pas echt leuk als je echt delen in elkaar gaat plaatsen en het steeds meer vorm krijgt.
Hier zullen veel mensen het wel mee eens zijn.

Ik zit te denken aan een 4-takt motor zowieso, klinkt gewoon wat mooier.
In het boekje staat maat 90 bij de 4-takt, bij de 2-takt staat een aanbevolen motor van maat 78 tot 90.
Ik weet nooit goed wat die getallen voor cc hebben.
Misschien komt er wel een 2 cilinder motor op, ligt aan het prijsverschil, hiervoor is maat 1.20 aanbevolen.
 
Een 90 is een 15 cc een 120 een 20 cc
Als je een viertakt neemt, zou ik denken aan een 20 cc
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn Sig ¼ schaal Piper cub J3 net afgebouwd.
Bouw tijd 5 manden. Nog niet gevlogen. Ik wacht voor warmer weer!
Voor motor gebruik ik en Saito 125.
Succes met de bouw van jou Piper.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat zo nog even over een mooie motor na te denken.
En las net het bovenstaande bericht.
Ik zou deze nemen de saito FG 20 benzine.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar wat ik van de 36 cc hoorde was dat het een perfecte motor was/is.
Dan zal de 20 cc ook wel goed zijn schat ik in.
Wel een onderzoekje waard denk ik.

Nog even wat anders.
Ik zou toch voor je ze maak ook goed nadenken over hoe je de struts maak.
Want zoals op de tekening ben je een "week" aan het schroeven voor je kan vliegen.
Ik heb het met een klick systeem gemaakt.
Hier 2 foto's
piper%20invliegen%20004.jpg

piper%20invliegen%20005.jpg


Hier heb ik nog een paar foto's van het maken geplaatst.
een-manier-om-struts-maken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus je laat de struts aan de vleugel zitten en klikt het aan de romp?
Ik ga het ook maar anders maken inderdaad, al heb ik dat klipding nog nooit gezien ergens.
Dat onderdeeltje ken ik niet.
Je hebt er wel goed over nagedacht in ieder geval. :)
Altijd fijn om te horen dat iemand meedenkt over de motor, die zijn las ik net ook in 4-takt uitvoering.
Weet je nog een voordelig adres voor die motor?


Dank je Panos.
Die zit strak in zijn jasje, erg mooi :)
Met die kleurstelling zal hij een mooi luchtbeeld geven denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Bertus


Mooi gemaakt hoor, maar ik hou niet zo van iets te klikken om iets samen te stellen, bij mij zet ik iets vast en dan weet ik dat het vast zit.


Als ik ga vliegen met men piper hoef ik alleen de struts vast te schroeven aan de romp en ik laat de struts in zijn geheel aan de vleugels zitten tijdens het vervoer.

Maakt verder niet uit hoor, als je maar vliegplezier hebt.


Vriendelijke groeten Japio
 
Arno www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland heeft ze.
De eigenaar is lid op onze club.
Maar er zullen best meer tenten zijn die ze verkoopt.
Je moet bij motoren naar saito gaan en dan helemaal naar onder scrollen de onderste motoren zijn benzine motoren.


En Jaap ze gaan echt niet los
Sterker nog ik vertrouw ze beter als schroeven die kunnen lostrillen.

Ik ga nog even op zoek naar foto's
Hobbyin heeft die dingen ook trouwens.
ff geduld dus foto's komen hopelijk:p
 
Hier een foto alleen de prijs zit in de weg ;)
7249977805502c5.jpg


72499778f209d38.jpg


Hier nog even hoe ik het bij mijn husky aan de vleugelkant heb opgelost.
100_0648.JPG


100_0647.JPG


72499785cacf9e5.jpg


724997867bc8cb3.jpg


724997895510739.jpg


Hier heb ik de pennetjes in de soort kwiklink wel vervangen door m3 boutjes met borgmoertjes.
De veertjes vlogen er bij mij af.
Dit vond ik perfect werken lekker sterk en simpel.
De bouten in de vleugel heb ik zelf zo gevijld.

Ik zou als ik jouw was, ook eens goed nadenken hoe je de vleugels aan elkaar wilt bevestigen.
Ik vind hoe het standaard is niet echt handig.
Of het moet ondertussen aangepast zijn.
Ik zou sterk overwegen, als dat mogelijk is om het middenstuk van de vleugel vast op de romp te lijmen, met een mooi weggewerkt luik.
En dan met een buis en een pijp in je vleugel te werken.
Ik realiseer me wel dat dit wel erg veel extra werk is, misschien wel meer dan het voordeel je oplevert.
Maar, je moet anders eerst je vleugel aan elkaar schroeven hoe het standaard hoort.
Dan moet je die met van die fladderende struts je servo's aan sluiten, en op je romp leggen, zonder je romp te beschadigen.
Met een pijp schuif je helft voor helft tegen de romp en sluit je de servo's aan en zet je de struts vast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi arno en panos zeg als jully zin hebben en dat geld natuurlijk voor alle piper vliegers dan zijn jully van harte uitgenodigt op onze jaarlijkse nationaal en internationale piper meeting bij ons op 22 aug bij MVC THE WINGS NISTELRODE je kunt je inschrijven bij ons op de site
gr johan
 
beste snijders,
bedankt voor de invitatie, ik ga binnenkort inschrijven voor de piper meeting,
gr panos.
 
Laatst bewerkt:
had ook een vraag. ik heb de zelfde pipercub als jij
alleen die van mij was al gebouwd nu ben ik druk bezig om hem weer mooit te maken.
dus ben druk bezig om de folie eraftehalen
maar nu zit ik met 1 probleem
welke folie moet ik gebruiken of stof om hem weer strak te krijgen
want heb het wel met ora cover een stukje geprobeerd maar dat lukt me niet om dat mooi te krijgen want krijg er steeds rimpels in
zag ergens ook wel dat je een soorstof kunt gebruiken maar hoe verwerk je dat
hebben jullie mischien sugesties voor me of een uitleg
(ik zal van de week ook wel even een foto posten hoe die er nu bij staat als de topic starter dat ook goed vind)

mvg dennis
 
Back
Top