Bouw plezierboot grote schaal

Aangezien ik nu vakantie heb wou ik wel beginnen met het bouwen van een houten boot. Na een poosje zoeken kwam ik de volgende boot tegen.

big-twin-outboard-may-1957-1.jpg

Het is een lekker grote schaal waar je veel details in kwijt kan. De exacte schaal moet ik nog bepalen, maar deze zal rond de 1:10 liggen.

Op de website stonden ook wat vage tekeningen van de boot.

big-twin-outboard-plans-may-1957-1065x1404.jpg

big-twin-outboard-plans-may-1957-2140x1408.jpg

Verder was er kort uitgelegd hoe de bouw is.

big-twin-outboard-may-1957-3.jpg

big-twin-outboard-may-1957-4.jpg

big-twin-outboard-may-1957-5.jpg

big-twin-outboard-may-1957-6.jpg

big-twin-outboard-may-1957-7.jpg

big-twin-outboard-may-1957-8.jpg

Ik weet nog niet zeker of ik ook een buitenboord motor of een inboard motor ik komt.

In dit topic zal ik mijn vorderingen laten zien d.m.v. foto's e.d.

leuk idee!!
wel even rekening houden dat als je een snelle boot wilt hebben met een bb motor, je heel wat geld moet neertellen voor een bb motor!

Inmiddels ben ik al begonnen met het maken van de spanten en de steun om de boot op te maken.

Als eerste heb ik het spantenplan uitgeprint.

Op een stuk MDF de afstand van de spanten geplaatst zodat hier op gewerkt kan worden.

Daarna kon het zaagwerk beginnen. Het was alweer een poos geleden dat ik met een figuurzaag gezaagd had, maar na een paar stukjes proberen viel het niet tegen.

Nadat alles uitgezaagd was alles mooi recht geschuurd en de randen mooi glad gemaakt. Het begin is er!

De volgende stap is de spanten loodrecht en in het midden te plaatsen.

Ja klopt.. BB motoren zijn vrij prijzig. Zal de komende tijd goed oriënteren wat er mogelijk is kwa motoren. Als iemand ideeën heeft zijn die altijd welkom!

vintage

Leuke oude foto man, en ook echt een mooi modelletje boot. Zou je dat nog zo kunnen fixen met die buitenboordmotor, ziet er echt mooi uit.

Md

Wat een mooi model om te bouwen. Persoonlijk vind ik de tekeningen nog vrij duidelijk en uitgebreid. Ik ga je volgen.

Ik zou, zoals Samz11 al aangeeft, MDF vermijden in alles wat vaart. MDF staat voor Medium Density Fiberboard. Het is in principe samengeperst en gelijmd zaagsel. Je kunt het natuurlijk wel behandelen met een injecteerhars of lamineren maar 4 mm triplex is nauwelijks duurden en veel makkelijker en beter watervast te maken. Maar het impregneren of lamineren is wel leerzaam!

EDIT: Is het misschien een idee om een model van een buitenboordmotor achter de boot te hangen en de schroef gewoon door een echte binnenboordmotor met een normale as de schroef aan te drijven? Zie je niets van als ze in het water ligt. Eventueel zou je de buitenboord ook als roer kunnen gebruiken en hem gewoon met een servo draaien. Dan zie je in het water het verschil helemaal niet.

Groet,

Jesse

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de leuke reacties!

Ik ga zeker geen mdf gebruiken in de boot :) het is triplex wat voor de spanten gebruikt is.

Back