Bouw portaal cnc freesmachine......

Discussie in 'CNC' gestart door corvl, 12 apr 2008.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ga volgende week als ik weer thuis ben rustig aan een cnc-freesmachine beginnen. Het mechanisch gedeelte zal wel gaan lukken , maar de electronica daar zie ik erg tegen op, maar met hulp van dit forum (en natuurlijk ook cnc-forums) zal het wel gaan lukken.

    Het zal vrij traag voorruit gaan want ben momenteel druk aan het studeren en trainen.

    In een ander draadje heb ik al gezegd dat ik het model ga baseren op het JGRO model (van CNCzone.com-Machinist Community Forums - Welcome Page) maar ben er toch een beetje van afgestapt omdat ik MDF nou niet zulk geweldig materiaal vind.

    Ik ga een model maken naar vrije interpretatie van modellen die ik heb gezien op dit forum, cnczone.nl en.com. Buiten maten zullen zijn:
    1 meter lang, een 72 cm breed en een 35-45 cm hoog ......ofzo.

    Materiaalkeuze gaat zijn:
    Gewalste staalwellen van 20mm diameter 1 meter lang.
    CNC SET Stahlwellen 20mm-1000, Wellenböcke, Kugellager bei eBay: Automation, Antrieb, Steuerung (endet 15.04.08 15:22:55 MESZ)

    Dit wordt ondersteund door een ijzeren frame. (wel zwaar , maar aan ijzer kan ik redelijk gemakkelijk komen, aluminium moet ik ver voor rijden en als ik wat tekort kom...........).

    De andere geleiders zullen ook staalwellen worden, maar dan iets minder dik, (16mm) , ook met de lineaire kogellagers en een frame van ijzer.

    Ook zal ik trapeziumspindels gebruiken die worden opgesloten door axiale en radiale kogellagers vastgemaakt op de stappenmotor met een "wellenkupplung":
    3 Stück Wellenkupplung Klemm 8mm Oldhamm Coupling cnc bei eBay: Automation, Antrieb, Steuerung (endet 22.04.08 17:53:48 MESZ)
    De moeren voor de spindels ben ik geinteresseerd in "anti backslashnut" van damencnc:
    DamenCnC - Mechanical Parts (waar waarschijnlijk ook de trapeziumspindels vandaan gaan komen.(

    Electronica en type stappenmotor heb ik nog geen enkel idee van .....alles op zijn tijd.

    De eerste vraag:
    De kogellagers voor de trapeziumspindels. Hoe zorg ik ervoor dat de kogellagers (radiale) vastkomen te zitten in hun frame. ik heb bijvoorbeeld een kogellager gevonden met buitendiameter 16mm , als ik een gat in het ijzeren frame boor van 16 mm , klem de kogellager dan??
    Hoe combineer ik de radiale en axiale kogellagers?
    -axiale kogellagers die ik wil bestellen:
    Axial Rillenkugellager 8 Mm Thrust ballbearings CNC NEU bei eBay: Wälz-, Kugel- Rollenlager (endet 19.04.08 14:48:21 MESZ)
    -de radiale kogellagers:
    Flansch Kugellager - Flange ball bearing 8mm 12 CNC bei eBay: Wälz-, Kugel- Rollenlager (endet 11.05.08 09:48:26 MESZ)

    De bestellijst is voorlopig:
    -2 staal stangen van 20 mm diameter en 1 meter lang inclusief de ashouders en de (4) lineaire kogellagers.
    -3 staal stangen van 16 mm en 65 cm lang (1 ervan gaat doormidden om te dienen voor de Z-as)
    -4 lineaire kogellagers van 16 mm (voor Y en Z -as).
    -4 x staal stangenhouder (om de stangen haaks te kunnen bevestigen)
    -6x axiale kogellager
    -6x radiale kogellager
    -3 x flexibele koppeling van trapezium spindel naar stappenmotor
    -Trapezium schroefdraad 1 x 1 meter
    -Trapezium schroefdraad 1 x 72 cm
    -Trapezium schroefdraad 1 x 35 cm
    -3 x antibackslashnut (damen cnc)



    Word vervolgd.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009
  2. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Waarom vervang je het dan niet voor watervast hechthout?. In gewicht zal het niet veel uitmaken denk ik tevens daarmee voorkom je ook de vocht problemen.
    Alles staal wordt het volgens mij wel erg zwaar want sommige dingen moeten torsievrij zijn en dan zit je vast aan een stevig dik stuk staal of een staalplaat met een honingraad struktuur om de torsie tegen te gaan.
    Volgens mij heb je er al lang over nagedacht als ik zo je verlanglijst en leveranciers bekijk.
    Ben er benieuwd naar je vorderingen loop zelf ook al een tijdje rond met het idee een CNC machine te bouwen.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2008
  3. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    He leuk, dit ga ik maar eens volgen :mgreen:

    Kun je geen kegellagers pakken?
    [​IMG]
    Die kunnen zowel axiale als radiale krachten opvangen. Komt er in de loop van de tijd speling, kun je ze strakker zetten (axiaal opsluiten), vergelijk het maar met het balhoofd van een fiets :D

    Kijk ook eens op Neita Techniek B.V. - Utrecht, veel info te vinden.
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Hallo Ko,

    Waarom geen hout, tja. Met ijzer (geen staal) werken vind ik leuk , heb vorige maand een mooie inverter gekocht, dus ik kan m'n hart gaan ophalen met lassen. Gewicht maakt niet veel uit, want het is niet de bedoeling dat dit apparaat verplaatst hoeft te worden. Daarnaast heb ik ergens op cnczone.nl gelezen dat hoe zwaarder zo'n machine is, hoe stabiler en nauwkeuriger.


    Mijnheer Rob,

    Ik ga me nog wat verdiepen in de verschillende soorten kogellagers, Ik heb van het bedrijf waar ik de meeste spullen ga bestellen al een duidelijk uitleg gekregen (prima service daar bij dat bedrijf)
    Antwoord op mijn vraag van dat bedrijf was het volgende:

    --------------
    Op onze website vind je onder "Radiale/Axiale Kogelagers" fotos van hoe je deze kogelagers kunt bevestigen. Het meest eenvoudig is een een gat boren een halve mm kleiner dan de gewenste maat (gewenste maat=12 of 16 mm afhankelijk van de gekozen kogelagermaat), en dan met een ruimer het gat nauwkeurig op maat te brengen. Bij de ruimer (reibahle in het duits) kun je een tolerantie van H7 gebruiken maar het klemt beter als het gat 1 honderste kleiner is. Je kunt ook het gat op maat brengen met een kotterkop (dus 11.99 mm of 15.99mm).

    Bedoeling is dat je aan de binnenkant de radiale kogelager klemd, als het gat niet lekker klemd dan gewoon een druppel loctite lagerlijm gebruiken en het zal muurvast gaan zitten.
    Aan de andere kant (waar je stappenmotor komt) doe je de axiale lager en sluit je de as af met een asklem. Voor extra stevigheid aan de stappenmotor kant laat je de HUCO Wellenkupplung strak tegen die asklem drukken. Aan de andere kant van de as kun je (zie site fotos) een stukje schroefdraad van M8 zetten om aan die kant de as af te sluiten met een asklem en een M8 moer. om daarmee de 2 axiale lagers (aan beide zijden van de as) tegen elkaar te klemmen. Doe dit hand vast, anders gaat de spindel stroef draaien.
    7200B lagers zijn hoekkontakt lagers die belast moeten worden vanaf een kant . Dit kun je op 2 manieren doen, of je zet 2 lagers tegen elkaar en met een moer op je spindel druk je ze tegen elkaar aan.. Of je bevestigt beide lagers , een aan elke kant van de spindel en spant ze met een moer aan de onderkant (kant waar geen motor zit) tegen elkaar op. Bij de 7200B moet je een rond gat van 30mm nauwkeurig uitfrezen om daarin tenminste 1 lager te klemmen/verzinken, je moet dus de lager in het materiaal verzinken.

    De 7200B is bedoeld voor spindels die afgedraait zijn op 10 mm. Het is niet mogelijk een TR12x3 Trapezium spindel naar 10mm af te draaien. Eerste haalbare maat bij TR12x3 is 8 mm.
    Daarom verkopen we ook magneto lagers, die hebben kleinere diammeters, het princiepe van deze lagers is vergelijkbaar met de hoekkontaktlagers en de inbouw methode is identiek. We hebben deze lagers met gaten van 6 en 8mm.

    Hoekkontakt lagers en magneto lagers zijn een beetje moeilijker te bevestigen omdat de lagers verzonken worden in het chasis, maar als voordeel heben ze radiaal en tegelijkertijd axial lageren waardoor je 1 spindel met 2 lagers kunt lageren. Bij de eerste methode waarbij je dus alleen nauwkeurig een gat moet boren heb je voor elke spindel 2 radiale flans lagers nodig en 2 axiale lagers nodig, makkelijker dus maar meer lagers.
    ------------------

    zoals gezegd moet ik me er nog wat in verdiepen maar ik denk dat het eenvoudigst (en toch toerijkend) de gecombineerde axiale en radiale kogellagers gaan zijn.


    Cor
     
  5. rens_factory

    rens_factory Guest

    geleidingsassen

    Hallo,
    ben benieuwd hoe dit zal gaan slagen :)
    alleen die assen moeten die niet ondersteund worden?
    ik heb de doorbuiging berekend, en kom tot de volgende resultaten:
    voor de 20 mm as, 1000 mm lang:
    0,19 mm doorbuiging naar beneden in het midden van de as (zonder belasting!)
    en als de portaal en de assen 16x650 mm er ophangen, en de z as en de motor..
    laten we zeggen 6 kilo.
    dan hangt die theoretisch 3 mm door in het midden?

    is dit niet beter dan:
    ondersteunde assen:
    ronde lineare geleiding
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rens_factory.

    Ik hoop dat het project gaat slagen..... zoniet ...... dikke pech :-/

    Wat betreft de assen, ik hoop dat je ongelijk heb, want ik heb eergisteren voor bijna 500 euro aan onderdelen besteld inclusief de assen die volgens jouw 3mm gaan doorbuigen ..... dat zou niet zo mooi zijn.

    Die andere ondersteunende assen zien er idd veel beter uit , maar een beetje te laat om die nu te bestellen.

    Laten we hopen dat het doorbuigen erg mee gaat vallen.

    Iniedergeval bedankt voor het meedenken.

    Cor
     
  7. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Waarom wil iedereen gelijk met kogellagers en assen aan de slag?

    Glijlagers op vlak staal is sterk en spelingsvrij.

    [​IMG]

    Deze machine van Chris Reinders ( Zoltar )
    gebruik ik nu enkele jaren zonder onderhoud.

    Er zit een minimale hoeveelheid kogellagers in
    de teflon blokken op het staal slijten bijna niet.
    Ook heb je nooit problemen met nat of oplosmiddelen
    die de smering van je lagers oplossen.
     
  8. rens_factory

    rens_factory Guest

    Hoi,
    ja ik hoop inderdaad dat ik het fout heb.
    Ik heb nog even gekeken, en het materiaal voor de berekening is C45.
    maar misschien dat het met het harden nog stijver is geworden, (daar ga ik eigenlijks wel van uit)

    k zal dit met interesse volgen.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afgelopen week een pakketje ijzer binnengekregen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hopelijk morgen met het frame beginnen.

    @ rens_factory: Ik heb ff getest , en idd de buizen willen met wat gewicht erop toch wel wat buigen.... we zullen zien hoe erg dit gaat zijn , desnoods een ondersteuning eronder wat meebeweegt met de lineaire kogellagers... maar dat zal voor later zijn.... first things first.

    @ oscar: waarom ik met die buizen e.d. aan de slag wilt...
    Ik was eerst van plan om de "JGRO machine van MDF na te bouwen, maar heb dan toch wat betere materialen gekocht, en ga al geen MDF gebruiken, maar in principe nog wel de maten en het "idee " van het JGRO design".

    Cor
     
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
  11. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Cor

    Ik zie dat je een indrukwekkende hoeveelheid staal hebt ontvangen welke, neem ik aan, kriebelt om in elkaar te zetten.
    Ik ben benieuwd of je inmiddels ook tot assemblace bent over gegaan en dat je ondanks je verkenend onderzoek vooraf nu al tegen kleine problemen bent opgelopen.
    Ik zie de spullen liggen op een houten plaat met daarop een ijzerenplaat is dat ook het frame waarop je gaat bouwen of is dit alleen de uitleg tafel.
    Heb je je inmiddels ook al verdiept in de electrische aansturing van de spindelassen en de software aansturing hiervoor.
    Momenteel is dat bij mij waar ik nog mee worstel, ik wil dit voor me zelf uitgezocht hebben voordat ik aan het geheel begin.
    Planning is dat ik de komende winter al de vragen welke bij mij leven opgelost heb zodat ik dan aan het constueren kan slaan.
    IK heb inmiddels al veel gelezen over de benodigde programatuur en de benodigde G code om het geheel daatwerkelijk aan te sturen. Ik heb nog een paar vraagtekens maar dat zal zich in de loop der tijd wel oplossen.
    Succes met de bouw van de tafel en ik zie het resultaat wel weer op het forum.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  12. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik heb enige tijd geleden een portaalfrees gebouwd, ook hier op het forum te zien.

    Als je vragen hebt over aansturing of software (design > dxf > freescorrectie > gcode > simulator > freessoftware) dan brand maar los!

    Arthur
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ paozee:

    Die 'tafel" waar het opligt is mn bouwtafel, heeft niets te maken met de freesmachine, behalve dan dat ik hem daarop ga bouwen :)

    Heb jij maar een paar vraagtekens:confused::confused:.... ik heb er een heleboel hoor :-/

    Ik heb gisteren eventjes een frame in elkaar gelast. Maar daar is alles ook mee gestopt.

    Electrische aandrijving heb ik nog niet over nagedacht, spindels, as-koppelingen e.d. heb ik al wel.

    Vandaag weer vliegen en mischien van de week weer repareren :) ... maar als het meezit weer verder bouwen aan de freesmachine.

    Foto's volgen later,

    Cor
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vorige week eindelijk wat tijd gehad om wat te bouwen. Als eerste was het frame aan de beurt. Het frame is gemaakt van vierkant profiel 20mm.
    [​IMG]

    Op de onderkant van het frame heb ik M10 moeren gelast waarin ik verstelbare pootjes kan schroeven.
    [​IMG]

    Het volgende wat aan de beurt was, was het schroefdraad tappen om de as-houders te kunnen bevestigen.
    [​IMG]

    En de assen gemonteerd:
    [​IMG]

    Volgende week (hopelijk) meer.

    Cor
     
  15. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Cor

    Het ziet er goed uit, maar moeten er geen dwars verbindingen in het frame gemaakt worden kan volgens mij nu gemakkelijk torderen.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ paozee: dwarsverbindingen....ik denk het niet , want toen het frame was gelast zat er een kleine verdraaiing in , die heb ik er met grote moeite uit gekregen. Mocht het nodig zijn , kan ik die nog altijd ertussen lassen.

    Bedankt voor het meedenken,
    Cor
     
  17. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Cor

    Je hebt gelijk, soms is proef ondervindelijk de beste leer meester.
    Het geheel ziet er in ieder geval robust uit.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2008
  18. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Cor ,
    Ben je gestopt met je CNC project ???


    groeten, Brandaris
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Brandaris.

    Ik heb inderdaad het projectie ff op pauze gezet, ik heb het veel te druk met andere zaken momenteel. Paardenstallen en hooizolder bouwen hebben helaas momenteel voorrang.

    Ik hoop over een paar weken weer verder te gaan.

    Cor
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo.... eindelijk wat tijd vrij kunnen maken om verder te bouwen. Er lag al een flinke laag stof op het hoopje ijzer.

    Het volgende heb ik de afgelopen dagen gedaan:

    Y-as gemaakt
    [​IMG]

    2e gedeelte van de Y-as
    [​IMG]

    het geheel in elkaar geschroefd
    [​IMG]

    Frame voor de z-as gemaakt:
    [​IMG]

    En de geleiders erbij gestoken
    [​IMG]

    Ik heb hier wel de y-as voor uit elkaar moeten halen omdat ik te weinig linieare kogellagers en as-houders had besteld [​IMG]

    Verder kan ik niet veel doen, het wordt tijd voor de volgende bestelling.... maar wat allemaal:confused:

    Spindels heb ik hier liggen , die moeten alleen nog afgedraaid worden, maar ik wacht daarmee tot ik de stappenmotoren heb. Ook de overbrenging van spindel naar stappenmotor heb ik hier al liggen.

    Als ik het allemaal goed heb begrepen, heb ik nodig:
    - 3x stappenmotor (hoe bepaal ik welke stappenmotor qua sterkte geschikt is?)
    - 3 x driverkaarten om de stappenmotor aan te sturen.
    - PC-kaart :confused: om de 3 driverkaart voor de stappenmotor aan te sturen.
    - voeding
    - microswitchen om de eindpunten "vast te leggen"
    - bekabeling
    Wat zie ik allemaal over het hoofd?

    driverkaarten zat ik aan het volgende te denken:
    TA8435HQ Driver Card
    [​IMG]

    Dit zijn zelfbouw printjes.

    -de PC interface zou dit moeten zijn:
    Z Axis For DIY Build
    [​IMG]

    ook dit is een zelfbouw printplaat

    Ik weet niet goed of ik het ziet zitten om zelf die printplaat in elkaar te solderen.....alles wordt geleverd in losse onderdelen.

    moeilijk ... moeilijk.... moeilijk.....:(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina