Bouw reddingsboot Prins Hendrik

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erik84, 9 sep 2022.

  1. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Vandaag begonnen met de spanten uitzagen. Viel niet tegen ging redelijk rap.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Maak je ook een kielframe in de lengte waaraan je de spanten bevestigt? Zou het binnenwerk uit de spanten zagen. Dan heb je meer houvast voor de latjes. Zelf had ik frame en spanten op een bouwplank gezet. Gr Klaas.
    20150524_163956.jpg
     
  3. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    ga ik zeker doen, was nog niet zo ver. Zo,n bouwplank is zeker een goed idee
     
  4. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Weer een stapje verder de kiel plat gemaakt en de spanten aan de binnenkant uit gezaagd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2022
    Katwijk56 en Marc w vinden dit leuk.
  5. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Vandaag het eerste spant geplaatst. Was toch even puzzelen om het spant aan alle kanten recht te krijgen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wimo100 vindt dit leuk.
  6. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hallo allemaal

    gisteren de laatste spanten geplaatst. Ben best tevreden met het resultaat. Moest er helaas een los halen omdat ie te hoog stond. Nu nog wat verstevigen hier en daar. En kan dan beginnen met de bergplaat en de huid
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en Katwijk56 vinden dit leuk.
  7. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Erik, ziet er goed uit.
    maar misschien een tip om op een aantal plaatsen aan de binnenkant van het frame wat balkjes te zetten en dan uitmeten dat het frame waterpas staat.
    de balkjes kun je als de buitenkant bekleed is dan weer weghalen.
    zou jammer zijn als de boot scheef zou worden.
    groet Piet
     
  8. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Bedank voor de tip
     
  9. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Heb de bergplaat aan beide zijde aangebracht. Met 2 latjes van 1,5 dik op elkaar gelijmd, viel me reuze mee hoe makkelijk ik het er op kreeg. Had gedacht dat het erg worstelen zou zijn om ze goed op hun plek te krijgen. Wat hout op de kop gemaakt om de model van de boeg te krijgen. Nog niet echt een idee hoe ik de punt van de boeg ga doen waar alle beplanking bij elkaar komt. Ook de kielplaat bij de roeren aangebracht
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal een beetje lukt Erik. Bouwen vanaf tekening heeft altijd de uitdaging dat je bepaalde constructies zelf moet bedenken en wat je waar plaatst.
    Om kop en kont wat gemakkelijker te kunnen vormen zou je de plankjes op de laatste spant kunnen laten eindigen en de rest van een klosje balsa kunnen maken. Ook zou je hiervoor wat afvalhout op elkaar kunnen lijmen en dat vorm geven door te schaven en te schuren. Houd er wel rekening mee dat de lijmlagen wat harder zijn als het hout. Met het beplanken dat links en rechts doen, opdat de boel niet scheef trekt. Zo te zien moet je de spanten nog wat aanschuinen opdat de planken op de gehele spantdikte "dragen". Dat geeft een betere lijmverbinding en voorkomt knikken van de huidplankjes. Als het model in de huid is geschuurd zou je er 3 laagjes 80 grams keperweefsel met epoxy op kunnen doen. Geeft sterkte en is de romp gelijk waterdicht. In het bouwverslag van mijn multiknikspant coastertje een hoop info m.b.t. het verwerken van epoxy en glasweefsel. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  11. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Epoxy is zeker een goed idee eerst maar een kijken hoe de romp er straks uit ziet.
     
  12. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    400BD41E-E784-4AC1-BCF0-53560A9353EA.jpeg 78D95A1B-E597-4F99-BF99-CE802DF507F9.jpeg 6CD2E783-E3B4-494A-BB49-DDAA0473EE97.jpeg E211DCC0-D944-4A10-BAFD-E1DD901207CF.jpeg 9F5D3698-CB91-45C3-A537-70FB7FE6E7BB.jpeg Hallo allemaal
    Even een snelle tussen update, valt weinig over te zeggen het beplanken van de romp vordert langzaam. Het resultaat tot nu valt niet tegen
     
    MicropropSport, Mabo, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hallo allemaal

    laatste lootjes van het beplanken van de huid.bakboord zijde al groten deels geschuurd. Nu nog een besluit maken of ik het ga bekleden met epoxy of mooi opvullen met primer en mooi aflakken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk en Marc w vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er best goed uit Erik! Het voordeel van het bekleden met epoxy is dat je op termijn geen droogtescheuren krijgt. In de 70-er jaren bouwde mijn schoonvader voor zijn kleinkinderen een model van een 16 m2. Larrenbouw en in de blanke lak. Na 30 jaar was het hout zover gekrompen dat er flinke kieren tussen de latjes zaten. De boot gestript, ,ieren gevuld met epoxy- lijm, geschuurd en weer in de vernis gezet. Ook een nieuw tuig gemaakt. Dat was in 2008 en ziet er nog steeds perfect uit. Als je met het scheepje wilt gaan varen raad ik je een behandeling met epoxy aan. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  15. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    vraagje Klaas kan je huid eerst glad maken met primer en daarna epoxy er over heen doen? Gr erik
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hout glad schuren, dan epoxy met keperweefsel aanbrengen, schuren, plamuren, schuren, primer, schuren, eventueel nogmaals wat plamuur, primer en dan lakken. Zoveel te netter je epoxy met weefsel aanbrengt, zoveel te minder plamuur heb je nodig. Mijn coastertje heb ik noch geplamuurd, noch geprimerd. Dof geschuurd en twee lagen Revell ename satijn erop gekwast. Je ziet een paar kleine onvolkomenheden in het grijs, maar had geen zin om daar epoxyplamuur te gaan kopen. Achteraf bezien had ik een beetje Kombi Power kunnen gebruiken. Gr. Klaas.

    20160303_151406.jpg
     
  17. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    19FE41AB-0563-4B4B-90BC-704868485209.png A4B5F989-7480-4DBD-889D-5F72EC4E953F.png Is dit iets om mee te beginnen?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Aan dit glasband heb je niet veel aan om je scheepje van een epoxylaag met glasweefsel te voorzien. Je moet keperweefsel hebben.
    https://www.mrboat.nl/glasweefsels/glasweefsel-80-gram/
    Met 1 m2 gaat het denk ik net 2 x. Hiervan knip je stroken die net een beetje overhangen. Zag een gebruiksaanwijzing bij Mr Boat. Kijk anders even in mijn bouwverslag. Voor zover ik weet staat alles er in, maar door het commentaar wel een beetje verspreid.
    Bij het inbedden van het weefsel in de epoxy alleen maar tamponeren. Hooguit een beetje te plek schuiven. Niet gaan strijken met de kwast. Je hebt per keer aan gewicht 1:1 weefsel en aangemaakte hars nodig. Zelf had ik 20% extra hars aangemaakt. Zorg voor voldoende kwasten en een weegschaal(tje). Zelf had ik het weeggedeelte ingepakt met huishoudfolie. Leg alles klaar en maak vooraf even een stappenplan. Eenmaal de hars aangemaakt heb je relatief weinig tijd. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2022
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  19. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hey hallo, weer een kleine update, de romp is helemaal dicht en zo ver als mogelijk geschuurd. Vandaag de romp in gesmeerd met epoxy. Morgen ga ik m bekleden met glasweefsel ben erg benieuwd hoe het gaat nog nooit gedaan. Heb alle tips en zo op een berg gegooid dus het zal wel goed komen denk ik. Ben er benieuwd hoe strak die er uit komt
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en zwrtw vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Had je niet gelijk een laagje keperweefsel in epoxy kunnen leggen? Had wat laagdikte en gebruik epoxy gescheeld. Schuur nu eerst de epoxy dof, opdat de volgende laag goed pakt. Probeer het weefsel goed in de natte epoxy te tamponeren en niet te strijken. Waar het weefsel mat blijft iets epoxy toevoegen. Je kunt, als het goed gaat een tweede laag aanbrengen als de eerste laag "pikkerig" wordt. Scheelt je een keer schuren. Wordt best wel iets! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina