Bouw reddingsboot Prins Hendrik

Hallo allemaal

van de week helaas nog niet veel kunnen doen. Wacht nog op m’n bestelling van hout wel al motoren kunnen scoren en een servo. Dus daar maar mee aan de slag gegaan motoren zijn geplaatst nu aan de slag met het roer

gr Erik
 

Bijlagen

  • 0586FE52-E968-47FA-B37E-E10F5787A468.jpeg
    0586FE52-E968-47FA-B37E-E10F5787A468.jpeg
    459,7 KB · Weergaven: 139
Erik, Loopt dat allemaal soepel met die enkele kruiskoppelingen? Vaak zie je dat het toch een beetje wringt en hakerig loopt. Maar exact in elkaars verlengde valt het misschien mee. Gr. Klaas.
 
Erik, Loopt dat allemaal soepel met die enkele kruiskoppelingen? Vaak zie je dat het toch een beetje wringt en hakerig loopt. Maar exact in elkaars verlengde valt het misschien mee. Gr. Klaas.
Hey Klaas

heb het nog niet kunnen testen, maar heb daar wel rekening mee gehouden. Het staat zo recht mogelijk voor elkaar. Zonder hoek of iets dergelijks.
 
Erik, Kijk maar hoe het uitvalt. Een enkele kruiskop maakt zelfs onder een kleine hoek een schokkerige beweging. Die hef je op door een dubbele te gebruiken. Vandaar mijn commentaar. Je hoort het zo. Mooie motoren, die 800 KV. Op hoeveel Volt ga je varen? Misschien heb je het al eens aangegeven. Denk dat 7,2 Volt wel voldoende is. Belast zit je dan ron de 5.000 toeren. Amperage wordt bepaald door je schroeven. Welke diameter hebben die? Stel dat die een spoed hebben van 40 mm en je 50 % slip rekent dan kom je met dat toeretal al aan 6 km/uur. Dus boven de rompsnelheid. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klass.
 
Erik, Kijk maar hoe het uitvalt. Een enkele kruiskop maakt zelfs onder een kleine hoek een schokkerige beweging. Die hef je op door een dubbele te gebruiken. Vandaar mijn commentaar. Je hoort het zo. Mooie motoren, die 800 KV. Op hoeveel Volt ga je varen? Misschien heb je het al eens aangegeven. Denk dat 7,2 Volt wel voldoende is. Belast zit je dan ron de 5.000 toeren. Amperage wordt bepaald door je schroeven. Welke diameter hebben die? Stel dat die een spoed hebben van 40 mm en je 50 % slip rekent dan kom je met dat toeretal al aan 6 km/uur. Dus boven de rompsnelheid. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klass.
Diameter schroef is 3,5. 4 was net te groot voor het mooie. ga op 7,2 volt varen in werkelijk heid zou de schroef 3,8 moeten zijn maar die bestaat niet
 
Meestal is de spoed iets groter dan de diameter. Met een spoed van 36 mm komt de berekening uit op 5,4 km uur. Met een waterlijnlengte van 1 meter is de theoretische rompsnelheid 4,5 km/uur. De aanname van 50% slip is voor dit rompmodel overdreven, dus de theoretische rompsnelheid zal ze wel halen. Hoe lang is de romp eigenlijk? Gr. Klaas.
 
Meestal is de spoed iets groter dan de diameter. Met een spoed van 36 mm komt de berekening uit op 5,4 km uur. Met een waterlijnlengte van 1 meter is de theoretische rompsnelheid 4,5 km/uur. De aanname van 50% slip is voor dit rompmodel overdreven, dus de theoretische rompsnelheid zal ze wel halen. Hoe lang is de romp eigenlijk? Gr. Klaas.
De romp is 85cm lang
 
Theoretische rompsnelhei wordt dan 4,15 km/uur. Gr. Klaas. Heb de formule voor de schaalsnelheid niet bij de hand. Gr. Klaas.
 
Theoretische rompsnelhei wordt dan 4,15 km/uur. Gr. Klaas. Heb de formule voor de schaalsnelheid niet bij de hand. Gr. Klaas.
hey klaar misschien een domme vraag maar wil het even zeker weten waar zit het 0 punt van de servo is dat op het korte of lange gedeelte bij de gaatjes van de servo
26BE0F3C-D5AA-4F79-B360-A4F9AD010602.jpeg
 
Erik, De neutraalstand van een servo wordt in wezen bepaald door het zendersignaal met de stick in de neutraalstand. Het armpje op de servo is te verzetten dat die parallel staat met armpje op de roerkoning. Welke gaatjes je in het armpje gebruikt is afhakelijk van de slag die het roer moet maken. Als er voldoende ruimte is, liefst zo ver mogelijk van het draaipunt. In principe maakt het niet uit of de servo langsscheeps, of dwarsscheeps staat. Hieronder een voorbeeld met een schuin geplaatste servo. Armpje op de servo staat haaks op het huis en het armpje op de roerkoning parallel daaraan. Hangt allemaal van de beschikbare ruimte af. Succes ermee! Gr. Klaas.

20190806_174520.jpg
 
Hallo allemaal

hier een kleine tussen update, van week niet heel veel kunnen doen. Motoren geplaatst, Servo en roer er in gebouwd. En verder wat latjes op de ronding kunnen plakken over 2 weken weer verder
 

Bijlagen

  • 8C662D39-9931-4459-BF95-EC2F11B8A613.jpeg
    8C662D39-9931-4459-BF95-EC2F11B8A613.jpeg
    184,2 KB · Weergaven: 164
  • 1F104AA7-CE16-4284-B436-577F3F259BA0.jpeg
    1F104AA7-CE16-4284-B436-577F3F259BA0.jpeg
    337,3 KB · Weergaven: 157
  • E1B265B7-CC59-4238-A505-6B2077D4C8E8.jpeg
    E1B265B7-CC59-4238-A505-6B2077D4C8E8.jpeg
    383,4 KB · Weergaven: 161
  • C3392752-DADE-4035-AC4F-45A020DD563B.jpeg
    C3392752-DADE-4035-AC4F-45A020DD563B.jpeg
    279,1 KB · Weergaven: 160
  • 12CDE54D-F5C0-48DA-8AAC-09766310B9EC.jpeg
    12CDE54D-F5C0-48DA-8AAC-09766310B9EC.jpeg
    225,5 KB · Weergaven: 165
  • DC6536F2-76FE-4909-92B4-67F99E919289.jpeg
    DC6536F2-76FE-4909-92B4-67F99E919289.jpeg
    403,5 KB · Weergaven: 163
  • 36D24DDF-FE93-479B-B40E-CB617AA6E1FF.jpeg
    36D24DDF-FE93-479B-B40E-CB617AA6E1FF.jpeg
    408,6 KB · Weergaven: 167
Gaat aardig de goede kant op Erik! Raad je wel aan om aan het achtereind van de askokers een paar uithouders te zetten. Die voorkomen dat de schroeven gaan zwabberen. Scheelt lawaai, slijtage en vermogensverlies. Het roerblad zou je wat vaster aan de koning kunnen zetten met een verbandje van glasweefsel en epoxy. Als je geen mogelijkheden hebt om schroefdraad op de servostang te snijden, zou je de stang ook door kunnen zagen of knippen. Dan langs elkaar leggen, bindselen en fixeren met CA-lijm. Zet als je ze hebt een borgmoertje tegen de kwiklinks. Verder goede vaart gewenst en over twee weken lekker verder aan P-H. Gr. Klaas.
 
Hey Klaas

bedankt voor het advies, de schroefassen stonden al genoteerd maar nog niet aan toe gekomen. De Servo stang kan je in korten en dan in het kokertje vast gelijmd worden. Maar nog mee gewacht tot ik een zender heb en zeker weet dat alles goed zit,

gr Erik
 
Geen dank hoor Erik. Kwam net het boekje Gouden Reddingen tegen met een verhaal waarin de Pr. Hendrik een rol speelde. Heb de foto's voor je gescand. Wil je het hele verhaal dan kan ik die pagina's scannen en dan mailen. Stuur me in dat geval per conversatie even je mailadres. Gr. Klaas.

IMG_20230406_0001 Pr. H..jpg



IMG_20230406_0002 Pr. Hendr..jpg
 
Hallo allemaal

van de week weer een hoop kunnen rondingen afgemaakt en begonnen met de opbouw. Elektrische gedeelte is af alleen nog wachten op de regelaars dan kan ik over 2 weken een proefvaart doen gr erik
 

Bijlagen

  • IMG_0487.jpeg
    IMG_0487.jpeg
    290,4 KB · Weergaven: 135
  • IMG_0488.jpeg
    IMG_0488.jpeg
    225,2 KB · Weergaven: 138
  • IMG_0489.jpeg
    IMG_0489.jpeg
    331 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0490.jpeg
    IMG_0490.jpeg
    313,8 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0491.jpeg
    IMG_0491.jpeg
    142,5 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0492.jpeg
    IMG_0492.jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 133
Hallo allemaal
Afgelopen maanden niet heel veel kunnen doen maar ben ondertussen langzaam begonnen met de opbouw van het schip.
 

Bijlagen

  • IMG_1895.jpeg
    IMG_1895.jpeg
    386,4 KB · Weergaven: 148
  • IMG_1894.jpeg
    IMG_1894.jpeg
    364,6 KB · Weergaven: 151
  • IMG_1897.jpeg
    IMG_1897.jpeg
    256,8 KB · Weergaven: 140
Back
Top