bouw RG65 van Abachi

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Phielp, 25 apr 2020.

Tags:
  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Het “blijf thuis” advies geeft ruimte om wat verder te knutselen. Na een RG65 van yellow cedar en loofhout ceder met wave piercing bow ga ik proberen een “klassieke” RG65 te bouwen, maar dan zo licht mogelijk. Van Abachi. En een strookje ander mooi hout voor de accenten.
    Ter voorbereiding heb ik een aantal courante RG65’s in Delftship gezet: Goth, Manta 2017, Orion Edge, de Epsilon en een ongeveer een Dragon Force.
    Wat opvalt is dat de verticale lengte doorsnede van alle boten vrijwel gelijk is en onafhankelijk is van de waterverplaatsing. Het lijkt mij verstandig deze doorsnede over te nemen.
    De plaatsing van de mast en kiel is ook steeds identiek, in het midden, en loodrecht op de waterlijn. Bij de “duitse” ontwerpen staat de masten kiel 0,5 tot 1 cm naar achteren. Volume vóór de mast helpt tegen duiken denkt men. Bij een aantal ontwerpen worden hydrostatische gegevens weergegeven. Deze kloppen zelden voor wat betreft de relatie waterverplaatsing en uiteindelijk gewicht met de hieruit afgeleid nat oppervlak en weerstand. Standaardiseer ik de ontwerpen op precies een kilo zeilklaar, dus met tuig en batterij, dan zie ik nauwelijks verschil in nat oppervlak van de rompen van de verschillende ontwerpen. Ga ik geen aandacht aan besteden.
    Het dwarsprofiel is in de loop der jaren aan vele modegrillen onderhevig geweest en is nu eigenlijk weer terug naar rond. Elke knik blijkt te remmen, hoe mooi het er ook uitziet. Zeker bij een klein bootje als de RG65. Het dwarsprofiel wordt dus zo rond mogelijk. Komt mooi uit want ronde vormen zijn steviger dan platte vlakken, er kan dus lichter worden gebouwd. Geeft ook minimaal nat oppervlak.
    Het horizontale lengteprofiel, oftewel bovenaanzicht, varieert sterk: kajak (een afgerond wybertje), of Canadese kano (een koker met boeg) . Dit komt tot uitdrukking in het grafiekje spant oppervlakten van de hydrostatische gegevens uit Delftship. Een kajak heeft een groter midscheeps oppervlak, maar gaat soepel door de golven. Goed voor de zee of stroomversnellingen. Moet je tegen de langzaam stromende rivier in peddelen dan kies je voor minimale weerstand dus een Canadese kano. Mijn vorige bouwsels zijn kajak, dus kies ik nu voor een model waarvan het onderwaterschip sterk is geïnspireerd door de Epsilon van Frank Russel en lijkt op een rijnaak, of de Skinny. (Wigvormige ontwerpen zoals 5 a 10 jaar geleden populair vallen af. Deze op oceaanzeilers geïnspireerde ontwerpen zijn ideaal om halve wind te planeren, echter RG 65’s mogen alleen maar aan de wind of voor de wind varen)
    Boven water bouw ik een naar binnen vallende boord zoals bij de Orion Edge en Dragon Force. Mijn ervaring is dat dit grote stijfheid geeft aan de romp. En in een ander kleur hout geeft het een leuk effect. Een RG65 heeft tegenwoordig geen zijstagen meer. Dus een breed dek is niet echt nodig. Wel een bol dek, want als hij eenmaal duikt moet hij wel weer bovenkomen.
    Mijn eerdere RG’s hebben allemaal 3 gaten in het dek. Soms met luikje, soms met plakplastic afgedicht. Dragon Force, Affinity en Micro Magic hebben één luikje/plakkertje en een verlaagd achterdek. Deze constructie was niet haalbaar voor bootjes met smalle achtersteven. Nu wel, dus ik wil het eens uitproberen.
    Het ontwerp is nog niet definitief. Misschien krijg ik wel goede tips. Ik ga wel vast de latjes zagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Phielp,
    Leuk dat je een eigen ontwerp heb gemaakt en van plan bent verslag uit te brengen.
    Sinds kort is er een subforum "Bouwverslagen van zeilschepen", zie begin van dit forum.
    Zou je 'm daarheen willen verplaatsen, dan blijft alle ervaringen fijn gebundeld?
    Dank,
    Ard
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hallo Phielp,
    leuk dat je dit draadje begint. Ik ben het voor een groot deel eens met je design overwegingen. het ontwerp ziet er in mijn ogen prima uit. Wat bij mij nog een grote vraag is; de boegvorm. Van V tot scow. voor alles is iets te zeggen, maar de scow valt bij mij snel af, om de reden die je zelf al aangeeft; te zeer gericht op ruime koersen. In de Fastnett 2019 moesten we hard aan de wind heen naar Fastnett rock en ruime wind terug. Dan zie je bij de ronding de meer conventionele ontwerpen voorop liggen en daarna de hypermoderne (en hippe) 'scowbow' ontwerpen. deze surfplanken namen vervolgens ruime wind heel snel de leiding over, en met grote afstand. Daar kun je twee dingen over zeggen; ze zijn dus minder goed aan de wind (maar ze lagen niet heel ver achter) en veeeeeel beter ruime wind, maar wel in 'planing/surfing conditions'. Bovendien kun je dat niet zomaar vertalen naar zeilende modellen. Het feit dat afkruisen voor de wind absoluut betaald in TP52, V70, V65 en al die moderne scowbow ontwerpen, en helemaal niet in onze bootjes zegt al veel. Voor mij is de conclusie dus dat je er in een IOM, M, RG65 etc waarschijnlijk niet goed zit met het kopiëren van diverse ontwerp features uit het groot. we varen alleen op en neer, en dan ook nog meer aan de wind dan voor de wind. We hebben hele lage Reynolds getallen en relatief gezien echte verplaatsingsrompen. Ook kunnen we geen bemanningsgewicht verplaatsen (of waterballast). Dat is ook de reden dat het model "rijnaak' het goed doet. En hoe kleiner het model, hoe harder dat geldt. De uitdaging voor ons is dus om aan de windse performance te houden en Iets te bedenken dat het duiken voor de wind tegen gaat. De oplossing wordt vaak gezocht in de boeg/voorschip, maar in mijn ogen speelt de vorm van het achterschip daar ook een belangrijke rol in. Daar zou ik de cirkel steeds groter laten worden en dan boven water naar binnen laten vallen om de breedte niet te groot te laten worden. Dat heb jij in jouw ontwerp fraai gedaan. je kiest voor een V boeg, die is in principe snel op alle koersen, maar natuurlijk wat meer 'duikvriendelijk'. Enfin, Ik ben er natuurlijk heel benieuwd naar, hoe dat gaat varen? Gaaf om dat gewoon te kunnen uitproberen.
    Het wordt echt tijd dat ik eens met die ontwerp programma's leer werken om dit ook zelf te kunnen doen!!
    Ben benieuwd naar je bouw en blijf volgen!
    Vandaag beetje klooien met mijn twee IOM's in aanbouw. ze vorderen beide gestaag (met de nodige tegenslagen)
    groet
    Hay
     
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi motivatie stukje Philip.
    Wordt dit RG nummer 15 die je in de 3? jaar dat je RG zeilt bouwt?
    Succes met de bouw; ben erg benieuwd hoe ze vaart..

    Leuk wat je schrijft over de Goth en Manta RG’s; als ik je goed begrijp zijn ze vrijwel identiek, ook tav mastpositie.
    Mijn ervaring met de 2 boten is iets anders.
    Ik heb beide boten gevaren met identieke kielen, roeren en loodjes. Ook met dezelfde tuigen, zelfs de lier, ontvanger, accupakket en servo waren hetzelfde.
    Toch vond ik dat ik met de Manta sneller voer dan met de Goth. Waar zou dat nou in kunnen zitten, als het niet de romp is?

    groet
    WIm
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij de “duitse” ontwerpen staat de masten kiel 0,5 tot 1 cm naar achteren. Schreef Phielp al

    Dit verschil viel mij ook al op bij mijn Goth (Aus) en Manta (duits)(iom)
    Maar het verschil wat Wim beschrijft viel mij ook op de Manta is vlotter al verschillen bij mij de onderdelen wel
     
  6. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Wim, wat ik probeer te zeggen is ze hebben allemaal dezelfde kielbalk, maar sterk verschillend dwarsprofiel, rond, U-vorm, met chines, V vorm etc. De Dragon Force is centimeters breder maar heeft toch dezelfde kielbalk. Ook anders is de verdeling van het drijfvermogen: rijnaak, wiebertje etc. De Manta handhaaft ook als hij schuingaat dit ideale lengte profiel het best. Mogelijk zeilt hij daarom zo lekker. Ik heb mijn bij de vorige boot ook sterk laten inspireren door de Manta. Onderwaterschip gekopieerd en de neus samengeknepen en een ander dek. Op de bijlage lengte profiel van de Goth en Manta over elkaar heen geplakt in photoshop.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ard, ik heb geen idee hoe ik dit item moet verplaatsen.
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik heb een moderator om hulp gevraagd die de andere verslagen daar ook heeft neergezet.
     
  9. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Naar aanleiding van de opmerkingen. Inderdaad, een scherpe punt is helemaal niet nodig, als je de theorie aanhangt dat alles wat hoekig is remt. Met een ronde boeg voorkom je dat de boeg aan de wind aan de loefzijde water schept en remt. Ik maak het voordek ook maar rond, niet met het doel om door de golven te prikken, maar om bij neiging tot duiken het water af te voeren. Er is niemand aan boord dus een beetje water over het dek is geen probleem. En dan maken we het achterschip ook wat breder en ronder. Wordt wel een echte sigaar, dus ik zal toch wat ronding aanbrengen in de horizontale lengte doorsnee en wat met de verschillende houtsoorten moeten spelen om het geheel toonbaar te maken. Ik zal het resultaat uit Delftship posten.

    Ik heb de latjes abachi gezaagd, wegen twee maal zo zwaar als mijn allerlichtst balsa plankje van 200 gr, en even zwaar als mijn stevigste balsa latje (380 gr). Mijn red cedar latjes wegen ca 450 gr, mijn loofhout ceder 550 gr. De latjes zijn ongeveer 2 mm dik, 8 mm breed en 70 cm lang. De latjes parelhout die ik wilde gebruiken komen uit op 780 gr. Het is wel sterk en mooi buigzaam, dus als ik het eenmaal gemonteerd terugschuur naar minder dan een millimeter toch wel bruikbaar.
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Minder dan 1 mm....
    Dat is mogelijk veilig voor een RG van 1 kg, maar voor zwaardere boten lijkt het me erg kwetsbaar bij aanvaringen.
    Je doet er nog wel een laagje glasmat op binnen en buiten?
     
  11. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Wim, ik plak de latjes met lijm op de tijdelijke spanten, smeer de buitenkant in met epoxy, om de latjes onderling te verbinden. Dan verwijder ik de middenspanten en leg een matje carbon aan de binnenkant ter lengte van de mastkoker en kiel. Als dit hard is in de juiste vorm verwijder ik alle spanten en impregneer de binnenkant met epoxy (hout goed drogen en de föhn op de epoxy, later overtollig weg deppen). Als dit hard is schuur ik de buitenkant af tot het gewenste gewicht en breng een mat 75 gram glasvezel aan op de buitenkant. Die dep ik droog en breng later, als het matje nog klef is nog een laag epoxy aan. Op zwakke plaatsen soms twee lagen vezel. Daarna schuren, schuren, nogmaals schuren en een beetje polijsten.
    Op de foto mijn vorige bouwsel. Ik schuur 20 a 30 gram hout weg. Met de bandschuurmachine. Ik bouw een epoxy bootje met hout- en glasvezel. Ik wil met deze boot inclusief dek, kielkast en mastkoker, servosteunen en roer onder 175 gram uitkomen. Mijn eerdere boten zijn net onder 200 tot ruim 270 gram. De binnenkant dient volledig waterdicht te zijn, anders trekken de latjes later hol of bol als de boot eens water heeft gemaakt en je hem op de verwarming laat drogen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hay, wim bakker, DioM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    het plan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM vindt dit leuk.
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Phielp, dat ziet er goed uit die "scow"boeg ben benieuwd hoe die het gaat doen. Bij de mini650's laten ze aan de wind niet heel erg veel lopen en ruimwinds gaan ze er als een malle vandoor.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, wat een verhalen. Maar om de boeg van de moderne ocean racers een Scow boeg te noemen gaat wat te ver. Google maar eens op scow. En dan nog beweren dat de VOR boten een scow boeg hebben ???? kijk nog eens goed.

    Overigens zitten in de Delftship library ook VOR en (oudere) AC jachten. Kan je zo binnenhalen.

    Inderdaad , zomaar kopieren van een full scale form werkt om meerdere redenen niet.

    Ik heb geen ervaring met de RG65 en ben dus niet gekwalificeerd om er iets over te zeggen. Maar ik denk dat zo'n bol boegje toch niet de oplossing is. Ik zou eens goed naar Wim B of Hay luisteren.
    Vergeleken met de grotere Marblehead is de windsnelheid relatief wat meer. Geeft dit de mogelijkheid om bij wat meer wind te planeren. Het lastige is dat zodra je planeert de relatieve wind afneemt, dus je moet wel wat wind hebben. Ik realiseer me dat dat best een grote uitdaging is, een rompvorm die aan de wind goed is en voor de wind planeert en dan ook nog bij minder wind mee kan komen. Bij de M lukte dat vroeger wel voornamenlijk omdat je er een spinnaker bij kon zetten.

    Phielp, die plannen die jij vergelijkt, mag je die als Delftship file beschikbaar stellen ? Dan kan ik ze een keer goed vergelijken voor dit forum.
     
  15. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Joost, ik heb niet de pretentie een betere RG65 te bouwen dan die van gerenomeerd ontwerpers. Ik vind het leuk dingetjes van hout te bouwen anders dan vogelhuisjes en ik ben zeiler. Ik ben geïnteresseerd in de verschillende zeilvaartuigen en hun achtergrond. Ik ben ook aan het experimenteren met verschillende types zeil, waarbij ik weet dat de huidige zeiltjes echt de snelste zijn. Ik bouw RG65 omdat je met eigenlijk alles aan de wedstrijdjes mag meedoen, zeker als je niet wint. Ik heb eens een Dhow gebouwd met latijnzeil. Razendsnel halve wind en voor de wind. Het zeil werkt als een vleugel en levert opwaartse kracht, net als bij het (kite)surfen, niet duiken maar vliegen. Maar ja, aan de wind, en over de verkeerde boeg......
    En je heb echt twee servo's nodig voor de bediening en dat mag dan weer niet.

    Ik heb geen idee hoe het met rechten zit van de plannen die ik gebruik. Ik download de plaatjes van internet en zet ze in Delftship. Ik beperk mij tot de romp voor wat betreft Delftship. En daarna ga ik ze aanpassen naar mijn wensen, in Delftship, maar net zo makkelijk bij het zagen en schuren van de spanten. Ik zou eens moeten kijken of ik de originele files nog kan vinden. Misschien weet jij wat wel en niet mag ? De Goth XP, Manta en Orion Edge zijn gratis, van de Epsilon en Dragon Force heb ik alleen de boven en zijkant.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Dhow.png
      Dhow.png
      Bestandsgrootte:
      191,5 KB
      Weergaven:
      234
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nog even een opmerking over rompvorm en vergelijking met de ocean racers. Wedstrijden met modelbootjes kenmerken zich door een aandewinds rak en een voordewinds rak. In de grote zeilerij zit er ook vaak een halve- of ruime winds rak in. Aandewindse prestatie is bij "ocean" racing" vaak minder belangrijk.

    En dan de rechten. Als het gepubliceerd is (vroeger in Modelboats, tegenwoordig op een website), dan zie ik geen probleem als je dat openbaart, want dat is het immers al. De Goth en wat andere plannen van Frank Russell zijn dus wat mij betreft openbaar.
    Ik zie dat je voor de Epsilon moet betalen, dus dat is een "no go", niet openbaren. Goth XP idem. Goth RG is wel compleet gepubliceerd, is een "free" design.
    De Manta en Orion Edge zie ik op Allradiosailboats.com, spantenraam etc, dus waarom zou je die niet in Delftship mogen zetten en bespreken ?

    Overigens is het wel zo netjes om de bron en de ontwerper erbij te vermelden. De ontwerper heeft dat wel verdiend omdat hij er tijd in heeft gestopt.

    Soms, geeft een ontwerper een beetje prijs, bv een zij aanzicht en een bovenaanzicht van het dek. Als hij dan ook nog een 3D plaatje erbij doet met de spantlijnen en het deplacement, dan kan je hem met Delftship wel reconstrueren. Hou dat dan wel voor jezelf.
    Zelf ben ik een voorstander van publiceren. Echter, sommige modelzeilers hebben zich ontwikkeld tot leverancier van spullen zoals rompen, materiaal, zeilen, masten etc. Tja, dan begrijp ik dat hij zijn inkomstenbron wil beschermen. Als je dan op prive basis toch wil weten hoe een romp eruit ziet, dan zit er niets anders op dan de plannen te kopen. Er is nog een weg, maar die hou ik voor mezelf (haha).
    Verder inderdaad goed kijken bij de wedstrijden.
     
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja Joost, met de scow-bow bij het zeezeilen refereer ik niet zozeer aan de oceaanracers zoals VOR, want die hebben zeker geen scow-bow. waar je het wel tegenkomt is in het zeezeilen. dat is zeg maar tot het maximum van de fastnett, sydney hobart of middle sea race, rond de 600 mijl. In de 40 voet klasse zie je op dit moment veel scow-bows. dat is natuurlijk geen echte scow, maar een boegvorm die er op gebaseerd is of door geïnspireerd is. Bedoeld om niet al te veel in te leveren aan de wind, en toe te slaan ruime wind. komt in dat soort wedstrijden vaak voor, maar, zoals je al zegt. niet van toepassing bij ons ;)wel leuk om al die ontwikkelingen te volgen. Ik vind dit soort experimenten, zoals Phielp nu doet, helemaal te gek. David Jensen is ook zo'n man met experimenten (in de IOM) en die maakt al zijn -zeer gedetailleerde - tekeningen gewoon openbaar en downloadbaar.
    Kijken wat je idee in praktijk doet, en zonder probleem door naar het volgende ontwerp. Ik hoop er ooit aan mee te gaan doen.
     
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    En Phielp; ben benieuwd hoe je die boeg gaat maken als je in hout wil bouwen. zal niet meevallen om de latjes die curve te laten maken. of maak je de boeg van een blokje, dat je later uitholt tot (bijna) op het glasweefsel.
     
  19. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Hay, ik doe een spant 1 cm van de punt, de laatste ronding wordt van cellen rubber, als een aspuntje op een sigaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM en Hay vinden dit leuk.
  20. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    wat foto's van de voortgang. Ik heb hem uit het rekje gezaagd, en een middenspant van carbon aangebracht, en de buitenzijde in de epoxy gezet. en daarna gewogen. Als ik kijk hoe broos de Abachi is denk ik niet dat ik onder de 100 gram uitkom voor het rompje. Op het bovenaanzicht is goed te zien dat hij vrij plomp wordt vergeleken met de Orion Edge en bijna Manta.Hij staat op een hogere standaard, dus lijkt groter. Voor de liefhebbers heb ik de hydrostatica erbij gedaan. De Manta heeft 5 cm meer diepgang bij vrijwel gelijk grootspant.
     
    Krekel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina