Bouw Robbe Möwe

• Topicstarter Topicstarter Fran
  • Startdatum Startdatum
F

Fran

Guest
Hallo allemaal,

Omdat ik hier nieuw ben, eerst even een introductie.
Na een paar kant en klaar bootjes (Bella Luisa, Lugano), heb ik in een Möwe gekocht om zelf eens aan de slag te gaan. Leuk voor de kinderen, maar ook voor mij, want lang geleden heb ik met mijn vader en broer een Graupner Weser gekocht. Zo'n moeilijke boot zou ik nooit kunnen bouwen.

Voor de Möwe vraag ik me af, welke roerservo te gebruiken: een S 3001 of een S 3003? Is een S 3001 sterk genoeg?

De eerste stapjes worden nu het bouwen van een standaard, de romp licht opschuren en schilderen, of waarschijnlijk spuiten.

Het is een simpel (maar leuk) bootje, ik neem me voor om hier een bouwverslag te plaatsen naarmate de bouw vordert.

Groetjes

Fran

Bedankt voor het antwoord, een S 3001 lijkt me heel wat makkelijker in te bouwen.

Nog een vraagje, want van de handleiding word ik niet veel wijzer:
hoe maak ik een smeersnippel om de schroefas te smeren?

Groetjes
Fran

Een schroefas smeren lukt wel, ik heb een Ansmann Lugano (R2R) 9NY4QOi-Abw[/media] - Ansmann Lugano 10 april 2011.MOV die ik smeer met derailleurolie.

Maar bij de Möwe staat alleen in de gebruiksaanwijzing dat je een gaatje van 2 mm in de schroefaskoker moet boren, en niet of en hoe je daar een nippel op moet maken, en dat baart me zorgen. In zo'n gaatje krijg je geen olie lijkt me, en er komt wellicht water door binnen. Dus ik ben er nog niet uit.
Groeten
Fran

Laatst bewerkt door een moderator:
Een schroefas smeren lukt wel, ik heb een Ansmann Lugano (R2R) 9NY4QOi-Abw[/media] - Ansmann Lugano 10 april 2011.MOV die ik smeer met derailleurolie.

Maar bij de Möwe staat alleen in de gebruiksaanwijzing dat je een gaatje van 2 mm in de schroefaskoker moet boren, en niet of en hoe je daar een nippel op moet maken, en dat baart me zorgen. In zo'n gaatje krijg je geen olie lijkt me, en er komt wellicht water door binnen. Dus ik ben er nog niet uit.
Groeten
Fran

Ik snap niet als dat je als 41 Jarige niet kan begrijpen als dat je dat oplost door er ook nog een pijpje er op te solderen :yes: :yes: :yes:
mvg
Frederik :D :D :D

Jee wat grappig zeg, en ook zo slim. Dom van me om zo'n vraag te stellen he.
De Möwe wordt omschreven als een beginnersbootje en ik ben niet erg technisch. Als er dan wel in de handleiding staat dat je een gaatje in een kokertje moet boren, maar niet dat je daar dan weer een nippeltje op moet solderen, zit ik even vast. Sorry dat ik je briljante brein hiermee vermoeid heb.

Een schroefas smeren lukt wel, ik heb een Ansmann Lugano (R2R) [URL="
- Ansmann Lugano 10 april 2011.MOV[/URL] die ik smeer met derailleurolie.

Groeten
Fran
Uit het bovenstaande maak ik op dat je al een boot gebouwd hebt.Dus je stelt gewoon overbodige vragen.Je bedankt frederik voor het vermoeien van zijn brein, maar schakel dat van jou ook eens in.

Gaap... Het bouwen van een Ansmann Lugano komt neer op het uit de doos halen en de ontvanger en accu aansluiten. En ik heb zowaar zelf een slangetje op de olienippel gedrukt, knap he. De Möwe is het eerste bootje dat ik bouw in plaats van kant en klaar koop.

Gaap... Het bouwen van een Ansmann Lugano komt neer op het uit de doos halen en de ontvanger en accu aansluiten. En ik heb zowaar zelf een slangetje op de olienippel gedrukt, knap he. De Möwe is het eerste bootje dat ik bouw in plaats van kant en klaar koop.
Is niets anders dan servo ,motor,regelaar en ontvanger op de tekening aangegeven plaatsen bevestigen.Een kind kan de was doen.

Je hebt helemaal gelijk Adrie, veel plezier ermee.

Met over en weer cynische opmerkingen komen we zo niet veel verder, Fran.

Als ik een advies mag geven, start een draadje in het bouwverslagen forum zoals je al aangaf in je eerste post. Wacht daar niet te lang mee, en geef daar ook gewoon aan waar je niet uitkomt of waarover je adviezen wilt hebben. Het is beter om van te voren aan te geven wat je hoe wilt gaan doen, dan achteraf te horen dat je beter iets op een andere manier had kunnen doen. Het bouwverslagen forum is daar een uiterst geschikt platform voor, en je zult merken dat je van alle kanten waardevolle adviezen krijgt.

Groet,

Ad Bakker

Bedankt Ad, je brengt op de juiste koers en ik heb ook helemaal geen zin in cynisme over en weer.
@Iedereen: dat was dus ook niet mijn bedoeling, ik was alleen wat teleurgesteld over de kritiek die ik over me heen kreeg. Sorry als ik te scherp was, ik had de rubriek bouwverslagen nog niet ontdekt. Ik zal binnenkort eens wat beter naar dit forum kijken en ook wat meer schrijven over waar ik mee bezig ben en waarom ik scheepsmodelbouw zo'n prachtige hobby vind.
Groeten
Fran

Beste Fran ,

Ik heb er zelf een 8 grams servo in zitten. In dit bootje telt iedere gram.
En voorts een zo klein mogelijke aandrijfconcept erin. Lekker licht en toch zeer goed /rap varen.

Succes

Laatst bewerkt:
Bedankt Ad, je brengt op de juiste koers en ik heb ook helemaal geen zin in cynisme over en weer.
@Iedereen: dat was dus ook niet mijn bedoeling, ik was alleen wat teleurgesteld over de kritiek die ik over me heen kreeg. Sorry als ik te scherp was, ik had de rubriek bouwverslagen nog niet ontdekt. Ik zal binnenkort eens wat beter naar dit forum kijken en ook wat meer schrijven over waar ik mee bezig ben en waarom ik scheepsmodelbouw zo'n prachtige hobby vind.
Groeten
Fran

En een beetje humor is ook niet weg hoor

Oké mannen... Even diep ademhalen.... oehmmmmm....(lotushouding niet vergeten) en ontspan...

Fran: Smeerpijpje is niet persé noodzakelijk; als je de koppeling tussen motor en schroefas makkelijk los kan maken, en de schroef-met-as makkelijk uit de schroefaskoker kan halen, kan je volstaan met 1 x per jaar schroefas verwijderen, schroefaskoker volspuiten met gele vaseline, schroefas erin drukken terwijl je je vinger op het andere einde houdt...
Doekje er onder, want het spul komt langs je vinger heen in de boot.

Daarna de zwik weer monteren en je model heeft weer nieuwe smering voor het volgende vaarseizoen.
Ik doe dat altijd ergens in oktober of zo, zodat ik in het voorjaar niet plotseling verrast wordt met een dag mooi weer.

Tip: Als je foto's hebt van je Möwe, helpt dat behoorlijk bij het stellen van vragen.

Back