Bouw San Juan Nepomuceno

Hallo Modelbouwers,

De bouw van mijn tweede project kan van start gaan.
De San Juan Nepomucemo van Artesania.

Groet PC Piet (Peter)

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
dat wordt weer een mooie om te gaan volgen.

Ik weet in ieder geval dat Dick er in het verleden een heeft gebouwd en je dus zeker van tips kan voorzien

Heerlijk, zo'n nieuwe doos openmaken - de inhoud ruiken, voelen en zien.

Verslavend!

Peter,

Zit er bij bij ook in de doos een andere boeg en kiel als in de beschrijving staat?
---------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Peter,

Zit er bij bij ook in de doos een andere boeg en kiel als in de beschrijving staat?
---------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Ja, dat klopt Wil volgens de beschrijving zou dat notenhout moet zijn maar het is triplex. dat klopt niet :mad::mad::mad:

Groet Peter.

Feitelijk is dat allemaal geen probleem.
Toen ik de tekeningen van Wil zag verklaarde dat wel één en ander.
De gekleurde tekeningen laaten een boeg met spnten aan de voorkant zien.
Dat is een mogelijkheid om de boeg te beplanken.
De zwart-wit foto's laten een gevulde boeg en achtersteven zien die een 2 e optie aantonen.
Namelijk de spanten aan devoorzijde weglaten en de ronding maken van balsa
Naar mijn bescheiden mening is de makkelijkste weg; de spanten plaatsen en de ruimte daartussen vullen met balsa en dan de boeg in model schuren.
Hetzelfde geldt dan ook voor de achterkant.
Zie de foto's van Wil;)

Feitelijk is dat allemaal geen probleem.
Toen ik de tekeningen van Wil zag verklaarde dat wel één en ander.
De gekleurde tekeningen laaten een boeg met spnten aan de voorkant zien.
Dat is een mogelijkheid om de boeg te beplanken.
De zwart-wit foto's laten een gevulde boeg en achtersteven zien die een 2 e optie aantonen.
Namelijk de spanten aan devoorzijde weglaten en de ronding maken van balsa
Naar mijn bescheiden mening is de makkelijkste weg; de spanten plaatsen en de ruimte daartussen vullen met balsa en dan de boeg in model schuren.
Hetzelfde geldt dan ook voor de achterkant.
Zie de foto's van Wil;)

Hallo Germt,

Met de kiel en de boeg bedoelen Wil en ik zei de gek, niet de valse kiel en boeg maar de zichtbare kiel en boeg die na de beplanking erop komen. Zelfs het roer is van triplex terwijl in de stuklijst staat dat dit van noten hout is.
Het kan wel zo zijn dat dat triplex na die tijd nog beplakt moet worden met notenhout.
zover heb ik in die korte tijd dat ik ze heb nog niet in de beschrijving kunnen kijken.
is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Groet Peter.

Peter,

Zover ik gezien heb worden de boeg en kiel niet beplankt. Ze steken dus wel erg af tegen de beplanking van de romp.

Optie 1 is om deze te beplanken dan loopt de beplanking meteen over in de romp, anders steken de laatste beplankingen over, en met schuren haal je eigenlijk alles weer weg omdat de kiel even dik is als de valse kiel.

Optie 2: is om een nieuwe kiel en boeg te maken van notenhout, en deze breder te maken dan de huidige valse kiel.

Ben nu nog bezig met het herstel, maar ik haal wel voorlopig ook nog de de reeds geplaatste gedeeltelijke kiel weg. (weer "slopen".)

Toch goed dat Germt de tekeningen gezien heeft,( voordeel van face to face de bouw te bespreken) want ik was met de nieuwe aanpassingen er niet uitgekomen. Vandaar dat ik een Hollandse kiel gemaakt had.
We houden elkaar wel op de hoogte.

--------------------------------
met vriendelijke groet

Back