De keus voor het volgende project is genomen; Ik ga me op een ander model van Jan Ridders storten, een Scuderi 4-takt motor!
Even iets over de techniek van een Scuderi motor:
Bij een zogenaamde "Scuderi" motor worden de vier takten van de cyclus opgesplitst worden over twee cilinders. De twee respectievelijke zuigers zijn daarbij via een krukas met elkaar verbonden;
De ene zuiger zorgt voor het inlaten van het verse verbrandingsmengsel en het vervolgens comprimeren daarvan in een volume tussen de twee cilinders. Dit gecomprimeerd gasmengsel expandeert in de andere cilinder als de inlaatklep daarvan wordt geopend. Ongeveer gelijk met het sluiten van de inlaatklep wordt de bougievonk gemaakt waardoor het mengsel ontsteekt en de arbeidslag in gang wordt gezet. Als deze laatste zuiger weer naar boven beweegt worden de verbrande gassen uitgedreven langs de geopende uitlaatklep.
Zie hier voor verdere/uitgebreider omschrijving: http://ridders.nu/Webpaginas/pagina_scuderi_viertakt/scuderi_frameset.htm
In theorie is dit een efficiëntere en schonere motor dan een reguliere 4-takt. In de praktijk blijkt het ondoenlijk om die theoretische voordelen te realiseren. Er zijn voor zover ik kan nagaan, geen echte productievarianten van. Blijft allemaal bij wat ge-experimenteer
Ik heb om meerdere redenen voor dit motortje gekozen. Ik vind het Scuderi principe interessant. Weinig mensen zijn er mee bekend, dus het levert altijd veel vragen op. Visueel vind ik het een bijzonder machientje. Een aantal onderdelen zijn vergelijkbaar als op mijn eerder gebouwde Twee takt Debbie motortje. Maar ik had zelf nog wel wat vraagtekens achteraf en ik denk dat ik een aantal zaken nu beter kan produceren. Nauwkeurigheid op een aantal kritische onderdelen, bij dit model is nog belangrijker dan bij Debbie.
De tekeningen van Jan Ridders zijn voortreffelijk en Jan reageert altijd direct op mijn mails als ik nog vragen heb. De tekeningen zijn praktisch 1:1 en alles is metrisch. Dat is voor mij belangrijk. Ik heb wat beperkingen als het gaat om goed tekening te kunnen lezen. Dus het helpt mij enorm als ik onderdeeltjes uit de tekening kan knippen om ze dan naast mijn werkstuk te houden.
Er zitten ook een aantal compleet nieuwe aspecten op deze motor tov Debbie; In- en uitlaatklepjes, met stoters en nokken. En een getande riem/tandwiel aandrijving.
Ik ben nu bezig om als eerste de materiaallijst op te stellen vanuit de ontwerptekening. Daarna kan ik bepalen welke materialen ik moet bestellen.
Iets anders waar ik ook al even naar heb zitten kijken is de tandwielen. Kan ze kant en klaar bestellen. Lijkt me interessanter om ze zelf te maken. Maar dan heb ik wel een verdeeltafel met de juiste schijven nodig.
Ik ben al bij HB wezen kijken en wat rond gegoogeld. Een probleempje is dat mijn frees niet erg groot en niet erg hoog is. Als ik nou toch een verdeeltafel ga aanschaffen, dan wil ik ‘m eigenlijk zowel verticaal als horizontaal kunnen gebruiken. Maar de kleinste modellen, voorzien van schijven, zijn al gauw 850-100mm hoog. Dan hou ik niet veel over voor een frees en nog minder als ik zou willen boren.
We puzzelen verder!
Jeroen
Even iets over de techniek van een Scuderi motor:
Bij een zogenaamde "Scuderi" motor worden de vier takten van de cyclus opgesplitst worden over twee cilinders. De twee respectievelijke zuigers zijn daarbij via een krukas met elkaar verbonden;
De ene zuiger zorgt voor het inlaten van het verse verbrandingsmengsel en het vervolgens comprimeren daarvan in een volume tussen de twee cilinders. Dit gecomprimeerd gasmengsel expandeert in de andere cilinder als de inlaatklep daarvan wordt geopend. Ongeveer gelijk met het sluiten van de inlaatklep wordt de bougievonk gemaakt waardoor het mengsel ontsteekt en de arbeidslag in gang wordt gezet. Als deze laatste zuiger weer naar boven beweegt worden de verbrande gassen uitgedreven langs de geopende uitlaatklep.
Zie hier voor verdere/uitgebreider omschrijving: http://ridders.nu/Webpaginas/pagina_scuderi_viertakt/scuderi_frameset.htm
In theorie is dit een efficiëntere en schonere motor dan een reguliere 4-takt. In de praktijk blijkt het ondoenlijk om die theoretische voordelen te realiseren. Er zijn voor zover ik kan nagaan, geen echte productievarianten van. Blijft allemaal bij wat ge-experimenteer
Ik heb om meerdere redenen voor dit motortje gekozen. Ik vind het Scuderi principe interessant. Weinig mensen zijn er mee bekend, dus het levert altijd veel vragen op. Visueel vind ik het een bijzonder machientje. Een aantal onderdelen zijn vergelijkbaar als op mijn eerder gebouwde Twee takt Debbie motortje. Maar ik had zelf nog wel wat vraagtekens achteraf en ik denk dat ik een aantal zaken nu beter kan produceren. Nauwkeurigheid op een aantal kritische onderdelen, bij dit model is nog belangrijker dan bij Debbie.
De tekeningen van Jan Ridders zijn voortreffelijk en Jan reageert altijd direct op mijn mails als ik nog vragen heb. De tekeningen zijn praktisch 1:1 en alles is metrisch. Dat is voor mij belangrijk. Ik heb wat beperkingen als het gaat om goed tekening te kunnen lezen. Dus het helpt mij enorm als ik onderdeeltjes uit de tekening kan knippen om ze dan naast mijn werkstuk te houden.
Er zitten ook een aantal compleet nieuwe aspecten op deze motor tov Debbie; In- en uitlaatklepjes, met stoters en nokken. En een getande riem/tandwiel aandrijving.
Ik ben nu bezig om als eerste de materiaallijst op te stellen vanuit de ontwerptekening. Daarna kan ik bepalen welke materialen ik moet bestellen.
Iets anders waar ik ook al even naar heb zitten kijken is de tandwielen. Kan ze kant en klaar bestellen. Lijkt me interessanter om ze zelf te maken. Maar dan heb ik wel een verdeeltafel met de juiste schijven nodig.
Ik ben al bij HB wezen kijken en wat rond gegoogeld. Een probleempje is dat mijn frees niet erg groot en niet erg hoog is. Als ik nou toch een verdeeltafel ga aanschaffen, dan wil ik ‘m eigenlijk zowel verticaal als horizontaal kunnen gebruiken. Maar de kleinste modellen, voorzien van schijven, zijn al gauw 850-100mm hoog. Dan hou ik niet veel over voor een frees en nog minder als ik zou willen boren.
We puzzelen verder!
Jeroen